Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:25

Wat een lieve foto's, Joyce (wat heeft die linkse een schattig koppie!) en Kiekeboefje! <3 Jullie ook fijne feestdagen toegewenst!

Hoeveel mag het gewicht van een cavia eigenlijk van week tot week schommelen? Ik probeer elke maandag tussen 17.00 en 17.30 (soms 18.00) mijn cavia's te wegen en ik kan niet echt een peil trekken op hun gewichten. -O-
Ze lijken goed op gewicht. Okee, een zeugje is 1158 gram, maar ze is gewoon best groot. Geen kwabben achter de voorpoten of zo.

Ik denk dat ik ze over 2 weken naar hun halfjaarlijkse APK stuur.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:35

Joyce en kiekeboefje leuke foto’s!

Gaby, hoeveel schommelt het? Volgens mij is een gram of 50 niet zo erg, bijvoorbeeld net geplast of net gegeten. Maar als ze ineens in korte tijd meer dan 100gram kwijt zijn is t anders. Of elke keer lichter worden.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:39

MarjanB schreef:
Joyce en kiekeboefje leuke foto’s!

Gaby, hoeveel schommelt het? Volgens mij is een gram of 50 niet zo erg, bijvoorbeeld net geplast of net gegeten. Maar als ze ineens in korte tijd meer dan 100gram kwijt zijn is t anders. Of elke keer lichter worden.

Vaak schommelt het zo'n 40-50 gram erbij of eraf. Die van 1158 is 75 gram over drie weken aangekomen, nadat ze eerder 45 gram was afgevallen.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:42

Voor jullie ook fijne kerst Kiekeboefje en Joyce!

Gaby, zulke verschillen zijn niet zo'n probleem. Als ze steeds meer afvallen natuurlijk wel, maar als ze wat schommelen kan dat geen kwaad. Laat jij ze elk half jaar bij een dierenarts controleren?

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:22

melody7 schreef:
Voor jullie ook fijne kerst Kiekeboefje en Joyce!

Gaby, zulke verschillen zijn niet zo'n probleem. Als ze steeds meer afvallen natuurlijk wel, maar als ze wat schommelen kan dat geen kwaad. Laat jij ze elk half jaar bij een dierenarts controleren?

Nee, steeds meer afvallen doen ze niet. Het schommelt echt.

Ja, want eentje, Lotus, heeft een inoperabel gezwel in haar baarmoeder (daar heb ik eerder over gepost. Gelukkig lijkt ze geen pijn te hebben, en het redelijk goed te doen) en sindsdien wil ik voorlopig toch graag dat er af en toe naar ze gekeken word. Lotus is trouwens niet het zeugje van 1158. Dat is Tessa.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:57

Wat doet de dierenarts dan precies? Ik laat ze eigenlijk nooit controleren (ik kom er al vaak genoeg := Als ik over iemand twijfel neem ik die mee als we er toch naartoe moeten), maar ben wel benieuwd waar ze dan op letten.

Ook namens mij fijne feestdagen!! <|-
Afbeelding
Helaas zijn we vergeten om linksonder het witte doek recht te leggen, alles opnieuw maken ga ik maar niet doen en met Photoshop kreeg ik het niet weg :')

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:32

Hier vandaag voor eerst een banaan gegeven en dan compleet met schil ze vonden het best lekker half op is die.

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 02:43

@Gaby: Ik weeg mijn cavia’s elke maand. Gaat goed om zo hun normale gewicht in de gaten te houden. Als ik twijfel, weeg ik ze wat vaker. Mijn cavia’s gaan niet voor een halfjaarlijkse APK hoor. :=

@Melody: Die foto is echt geweldig!!! :D Waar zitten de cavia’s op? Op plankjes? Ik vind de foto echt heel leuk!


Hier een minder bericht.. een van mijn cavia’s heeft weer een blaasontsteking, ze had het precies een halfjaar geleden ook al. Dierenarts denkt dus aan een blaassteen. Precies waar ik zelf ook al bang voor was. Baal er enorm van. Nu eerst maar de antibiotica kuur afmaken en dan kijken of ik een echo laat maken.. mijn andere cavia krijgt chanca piedra al een tijdje, en dat gaat echt goed. Wil dat dus nu ook aan mijn cavia met de blaasontsteking nu gaan geven. Hopelijk helpt dat net zo goed, want opereren wil ik niet..

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:08

@melody: knap gedaan weer :)
@evelien: balen ;( Met een echo weet je wel waar je aan toe bent of je wilt opereren is dan weer een ander verhaal.

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:49

Ja dat klopt, dan weet ik het.. maar ik kan er verder bijna niets mee dan toch.. Want buiten die blaasontsteking is ze gewoon hartstikke normaal en plast ze goed. Juist mijn andere cavia kreeg die kruiden omdat zij degene was die nog wat gruis had. Deze cavia nu met die blaasontsteking niet. Dus in hoeverre heeft ze dan pijn buiten die ontstekingen? Is het wreed als ik geen echo etc laat maken, maar haar ook die kruiden ga geven die zo goed helpen?

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:01

Oh en trouwens, cavia’s eten wel eens hun eigen poep toch? :+ Ik ging net Fay haar medicijnen geven met een spuitje, komt er ineens allemaal opgeloste poep uit haar bekkie, en zo rook het dus ook. :=

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:08

Evelien, ze zitten op plankjes ja! Heeft mijn vader vorig jaar gemaakt :+

Ik zou de cavia met de blaasontsteking ook gewoon de kruiden geven. Zo lang ze maar geen pijn heeft/krijgt kun je het daarmee hopelijk remmen/afbreken voordat ze er wel pijn aan krijgt. Ik laat ze ook niet opereren bij stenen, dan heeft het ook niet zoveel zin om bakken met geld uit te geven aan echo/röntgen..

Dat stinkt he! Je zou verwachten dat het wel meevalt met wat ze eten, maar nee :=

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:56

Echt heel leuk gemaakt! :-)

Wat was bij jou de reden dat je je caaf in liet slapen Melody, jouw caaf met de blaassteen? Had ze continu pijn met plassen of was er nog meer aan de hand?

Ik vindt het lastig, als die van mij geen pijn heeft in het dagelijks leven, maar eens in de zoveel tijd een blaasontsteking heeft, kan daar mee geleefd worden? Natuurlijk hoop ik dat die kruiden de eventuele steen af kunnen breken, maar dat zal even duren.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:07

Ja die had elke keer met plassen heel veel pijn. Dat was echt vreselijk om te zien ;( Het was wel te opereren, maar dat wilde ik haar niet aan doen.

Als ze eens in de zoveel tijd een blaasontsteking heeft zou ik dat wel te overzien vinden. Dat hadden we met Nibbit ook, zij had er af en toe een paar dagen last van en dat is helemaal opgelost met kruiden.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 15:37

Dat hoofd van effie :')

Hier zijn de heren in een diepe kerstslaap.. die hebben zoiets van we chillen gewoon verder

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:42

Afbeelding
Christmas dinner is served!

En voor het eerst was de hele groep enthousiast aan het heen en weer rennen voor het eten. In plaats van alleen dikkopje Jodie <3

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:33

Hier ook flink wat groenvoer gegeven voordat ik wegging vanmiddag. Was niet eens op :')

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:14

Hier zitten ze net een kiwi te verorberen :)

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:37

Dit is in mijn ogen veel te snel op :') Stel vreetzakken hier. De volgende ochtend ligt er alleen nog hooi en wat voer in de bakjes, kruidenbakje is ook altijd leeg. En als ik 's avonds weer ga voeren zijn alle bakjes netjes leeg en het hooi bijna op :)

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:32

Jodie is zo leuk <3

Hier eten ze ook heel veel, maar bij veel groentes willen ze nog wel eens kieskeurig zijn. Meestal eet Effie op wat de rest niet hoeft, maar die zit nu in de woonkamer dus dan haal ik het weg.

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:46

Hier ook lekker gegeten, rara wat was het :') hij heeft zo’n heerlijk bekkie <3

Afbeelding

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:38

melody7 schreef:
Wat doet de dierenarts dan precies? Ik laat ze eigenlijk nooit controleren (ik kom er al vaak genoeg := Als ik over iemand twijfel neem ik die mee als we er toch naartoe moeten), maar ben wel benieuwd waar ze dan op letten.

De controles zijn meer een idee vanuit mezelf dan een vorm van gestandaardiseerd consult dat ze aanbieden. Ik ga als het ook maar even kan naar een 'vaste' dierenarts toe (Er werken meerdere bij de praktijk). Ik mag haar graag en ze is heel betrokken met mijn cavia's.
Naast alle standaard dingen zoals vacht en tanden, laat ik haar ook de blaas voelen (zeker met Lotus durf ik dat niet meer zelf) en ik laat haar naar hart en longen luisteren. Tenminste, ze deed dat de vorige keer en ik wil dat haar straks weer laten doen.

@Kiekeboefje Paprika?

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:41

Hahaha ja!

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:48

Dat was vast lekker! :))

Ik vind het ook heel fijn om een vaste dierenarts te hebben. Helaas stopt die van ons per 1 januari -O- Zijn praktijk wordt overgenomen door een gigantische keten, dus dat is niets voor ons..

Ik wilde deze foto al heel lang maken <3
Afbeelding

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 08:59

Oh GENIAAL! SHhoppen en het kind mag mee :P