[VOLG]Een woestijn voor Scoop en Muck

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

[VOLG]Een woestijn voor Scoop en Muck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 14:12

Hallo bokkers :D

Ik heb nu sinds april 2 gerbils ([BB-ITP] Muck en Scoop in hun nieuwe thuis!) en sinds dien heb ik al ruzie met het inrichten van hun bak :') Via pinterest en google heb ik heel veel gezocht en ik heb gezien dat mensen hun bak vormgeven met: klei. Bij de action heb ik kind vriendelijke klei gekocht en ben nu de eerste schetsen aan het maken.

Ik wil mijn bak inspireren op de mongoolse halfwoestijnen en de steppe, waar ze van oorsprong vandaan komen (de voorouders dan :+ ). Maar er moet wel ruimte zijn voor een voerbakje, een waterflesje, iets van een loopwiel en een zandbadje. Ook moeten ze flink kunnen graven. Zelf ben ik niet zo fan van zand, dit stort snel in als het droog is en als het nat wordt gemaakt om dat te voorkomen, wordt het koud en kan het gaan schimmelen. Daarom heb ik een mix van hennep, hooi en papier snippers wat erg goed werkt :)

Tot slot heb ik een paar plaatjes van pinterest, dan hebben jullie een beeld :D

Afbeelding

Afbeelding

Wie volgt er mee? Wie heeft er misschien tips? Ik hoor het graag :D


eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG]Een woestijn voor Scoop en Muck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 17:32

Ook een belangrijk puntje: ik moet enorm rekening houden met de hoogte :+ Ze knagen graag aan het gaas ipv. aan de takken en het hout :+ Muck heeft een paar weken terug klem gezeten en kan eindelijk weer zijn pootje gebruiken := Dat heeft me veel kopzorgen opgeleverd :=

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG]Een woestijn voor Scoop en Muck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 13:09

Dat is een hele goeie waar ik dan ook zeker over nagedacht heb. Ik zal het toelichten, samen met de uitleg over mijn bak, dat maakt het misschien wat duidelijker :)

Mijn bak is door iemand zelf gemaakt die er ook gerbils ingehad heeft. Ik heb er zelf een tijd lang muizen in gehad, maar verliefd geworden op gerbils en daarom na mijn laatste muisje, gerbils gekocht.

Mijn bak is metaal met aan de voorkant plexiglas. Het voordeel hiervan is, vind ik zelf, zeker toen ik muizen had, dat het meer rust geeft. De zijkanten zijn gesloten en dit geeft een beschut gevoel voor de dieren die erin zitten. Het blijven prooidieren :) Bij bijv. dierentuin verblijven is het zelfs verplicht (naar mijn weten) dat een kant afgesloten is/beschut is. Dat de dieren niet van alle kanten bekeken kunnen worden, zeg maar. Een nadeel hiervan wel is, dat je niet aan alle kanten de gangen kan zien en de diertjes kan zoeken. Ik heb tot nu toe veel geluk met de twee gravers, dat ze veel voor de ruit graven en ik ze mooi kan zien.

Een kleine nadeel aan mijn bak vind ik zelf, is het randje aan de bovenkant waarmee de eigenaar er deksels op legde. Gerbils kunnen de tandjes goed springen en er moet zeker iets van een deksel op. Ik heb zelf een deksel van gaas gemaakt om er meer licht en zuurstof in te krijgen.

Dit randje zorgt er ook voor dat ik niet in een keer een hele rots/woestijn in kan laten zakken. Dan krijg je randjes aan de zijkant en dat vind ik zelf errug lelijk. Daarom heb ik besloten mijn rotsen in aparte delen te maken en er apart in kan zetten. Hierdoor kan ik ze er ook makkelijk uithalen, om de rotsen te kunnen controleren en de diertjes eruit te halen. De achterkant laat ik namelijk open om dit makkelijker te maken.

Verder zijn de afmetingen van mijn bak, schat ik, 1 meter bij 50 bij 50. Dit moet ik nog even precies nameten om te beginnen met het maken van de rotsen.

Ik hoop dat het een duidelijk verhaal is, ik vind het lastig om goed uit te leggen :')

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG]Een woestijn voor Scoop en Muck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 13:43

Zou zelf nog wel groter willen :')

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG]Een woestijn voor Scoop en Muck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 21:26

Het is luchtdrogend en ik zat idd met het vocht maar een voordeel van gerbils is: ze gaan spaarzaam met vocht om. Ik doe nu al een half jaar met dezelfde bodembedekking, het stinkt simpel weg gewoon niet := ook doe ik er een laag zand overheen waarvan ik hoop dat het de klei steviger maakt. Maar ik ga het zien :P

Morgen wil ik hout fixen en beginnen :D

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 14:45

Het begin is er! Ik heb ook bedacht, nav. het vocht verhaal, om toch eerst te kleien en dan later de zand erop te maken, in de hoop dat het dan meer een vochtafstotend laagje wordt. Hoe, dat ga ik nog even uitzoeken :')

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG]Een woestijn voor Scoop en Muck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 15:47

Ik ga meer klei nodig hebben. Veel meer klei _O-

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 15:10

Hier zit nu 5 kilo klei in := binnenin zitten potjes, doosjes, wc rolletjes Ed om minder klei te grbuiken. Misschien is een geraamte van gaas iets voor de volgende keer :P
Afbeelding

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 16:11

Zo. De basis is af. Ik wil niet weten hoeveel klei er in zit :') In dat rare uitstekende ding kan ik het drinkflesje zetten, is handiger dan bovenop het gaas en alle toestanden die ik al heb gehad.
Afbeelding

Nu is het eerst goed laten drogen en daarna aan de slag met het zand en de lijm. In overleg met iemand die er veel kijk op heeft, gekozen voor tegellijm. Als je dit goed laat uitharden, wordt het echt knoert hard. Daarna ook nog met losse steentjes aan de slag, maar eerst goed laten drogen :j

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG]Een woestijn voor Scoop en Muck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 16:30

Oeh dat is ook wel een goeie eigenlijk! Ga ik even naar kijken :D Ik heb het idee ook een beetje van de terrarium bouwers, maar gerbils knagen toch wel meer helaas :Y)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 57 bezoekers