Hoe kat stimuleren om te eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Hoe kat stimuleren om te eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 10:44

Ik heb hier een gecastreerde kater van 15 jaar. Perzisch, maar mét neus gelukkig.
Echter heeft hij al zijn hele leven moeite met eten. Eet niet veel, niet bepaald kieskeurig maar wel snel een maag die van streek is.
Eet hij teveel, zijn de brokjes te groot etc, dan geeft hij meteen over.

Hij komt nooit buiten, is ook absoluut geen actief type.

Op het moment heb ik een dure Sure Flap voerbak staan omdat er nog een andere kat loopt die op streng braasgruisdieet staat en dus niks anders mag eten.
Hij krijgt een mix van verschillende soorten brokjes(outdoor, senior, kitten etc) om maar te stimuleren dat hij eet. Echter kan ik een bakje brokjes vullen en meer dan een week later is hij nog steeds niet leeg.

Ook krijgt hij elke avond een zakje vlees. Hier hangt hij zich echt voor, maar dit is ook het enige dat hij eet heb ik het idee.

Hoe kan ik zorgen dat hij meer gaat eten? Hij is echt nog net niet vel over been. Zijn buikje is wel gevuld maar je voelt ieder bot in zijn lijf..
Speeltjes met voer erin heeft geen zin, daar interesseert hij zich niet voor.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.


Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Hoe kat stimuleren om te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:52

Wij hebben ook een moeilijke eter. Qua natvoer was zij nog het lastigste. Ze krijgt nu smorgens en savonds een half zakje natvoer. Brokjes moeten we echt zien dat deze niet oud zijn. Dus in een goed afgesloten container bewaren na opening en dan krijgt ze ook 2x per dag een portie. Alles wat er savonds nog ligt eet ze niet meer op. Ik denk dat de brokjes dan te hard worden.

Je zou ook kunnen proberen de brokjes te overgieten met een sausje. Goed roeren wel zodat hij het sausje er niet gewoon aflikt.
Hoe zit het qua vertering als je dubbel natvoer zou geven? Zolang als hij daar geen diarree van krijgt zou ik dat doen.

Jolien87

Berichten: 17405
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:53

Hoe is zijn gebit?
En is het een optie om er een spelletje van te maken voor hem? Voor katten zijn er volgens mij ook brain games e.d. om ze uit te dagen bij het eten.
Onze -inmiddels overleden- hond wilde ook niet altijd graag eten maar als we er een spelletje van maakten dan was het binnen no time op.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:54

Als hij verder gezond is dan zou ik overgaan op hoge kwaliteit compleet natvoer. Ik geloof dat ik Almo Nature (de variant met hoogste percentage vlees/vis) natvoer heb, dat kan je bij wijze van spreken je gasten nog voorschotelen. Het is wel vrij prijzig maar als brokken er zo slecht in gaan dan moet je wat. Ik voer het trouwens naast brokjes om de kieskeurige kat van medicatie te voorzien. De andere kat is net een vuilnisvat dus hier sinds kort ook een sure flap. Nu maar hopen dat kieskeurige kat er ooit aan gaat wennen, die is al bang voor het bakje, laat staan als het zo gaat bewegen.

raket

Berichten: 4082
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:59

Bij mijn oude kat was het gebit ook heel slecht. Zeker als hij zacht voer beter eet. Je zou de harde brokjes kunnen laten weken en dan kijken of hij ze wel eet. Maar ik zou het even door de dietenarts laten checken. Brokjes die een week in een bakje zitten eet de koning des huizes hier niet. Die eet max 2 dagen van brokjes....

Ik heb hem energierijk natvoet gegeven van almo nature. Daar knapte hij iets van op. Maar toen kreeg hij last van zijn schildklier. Ik had trouwens verder niets door met die slechte tanden. Het was dat hij door een dicht raam wilde springen waardoor er hoektanden afbraken... ook de kiezen bleken onder narcose slecht. Zelfs tijdens de narcose deed aanraken pijn zei de dietenarts...

...

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe kat stimuleren om te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:19

Als hij natvoer wel eet, dan gewoon natvoer geven. Zoek de hoogst mogelijke kwaliteit van natvoer dat hij wil eten (mijn brit eet bv enkel sheba, volledig tegen mijn principe, maar de rest wil ze niet. Dan maar zo...)

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Hoe kat stimuleren om te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:26

Als hij natvoer eet zou ik hem zo vaak natvoer geven als hij wil.
1 van onze 2 katten heeft geen tanden meer(alles getrokken helaas) en maanden aan het tobben geweest om madam weer goed aan het eten te krijgen. Nu eet ze snachts blikvoer van ecostyle(is het enige blik wat ze eet en waarom snachts is me een vraag) en overdag met moeite wat brokjes(moeten echt vers uit de voorraadpot komen).
Frustrerend als ze niet goed eten?

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Hoe kat stimuleren om te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:31

Ik zou eens beginnen met 2x per dag natvoer aanbieden en daarnaast dagelijks een portie verse brokjes, waarbij je de brokjes van de vorige dag weggooit. Die van mij is ook zo'n zeikerd met eten en eet z'n brokken ook niet als ze langer dan een dag hebben gestaan, ook niet als ik er verse brokjes bij gooi.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:32

Mijn Maine Coon is ook een lastige eter, ik voer hem altijd gemengd natvoer en brok.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe kat stimuleren om te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:40

Als hij wel natvoer eet zou ik dat meer aanbieden. Zijn gebitsproblemen uitgesloten trouwens?

Je hebt ook speciaal voer voor katten die moeten aansterken, bij de dierenarts in ieder geval verkrijgbaae maar misschien ook wel gewoon in de winkel. Ben alleen even kwijt hoe dat heet..

Jolliegirl

Berichten: 32953
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Hoe kat stimuleren om te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:50

Vers vlees gaan geven. Jouw kat doet het duidelijk niet goed op brokken.
Dan moet je toegeven aan goed voer.

Worsten van kivo zijn er in verschillende smaken 1,95 per 500gram. Kwaliteitsvlees rechtstreeks uit de fabriek van de slachterij.
Andere merken zijn veel duurder, denk aan 8 euro voor 800 gram.


Hoe is het gebit?

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Re: Hoe kat stimuleren om te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 12:26

De meeste "verwende"katten willen geen brokjes die al paar uur lang staan of een dag
Probeer anders heel kleine porties aan te bieden.
Als hij het niet kan eten vanwegw zijn gebitje,kun je toch het beste gied uitgebalanceert natvoer geven

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 12:30

Onze pers x Maincoon eet ook heel wisselend.
Hij krijgt 2x per dag nat voer, we hebben veel merken en soorten uitgeprobeerd en wat dingen gevonden die hij meestal wel redelijk eet.
Laat hij het staan zet ik het in de koelkast zodat hij vers blijft en bied ik het later nog een keer aan, dan gaat hij vaak wel weer wat eten.

Brokjes gaan hier ook wisselend, oud eet hij ze niet meer, die gooi ik weg of doe ze in zijn speeltoren waar hij brokjes uit kan peuteren met zijn pootjes, dat vindt hij soms ineens weer grappig en dan eet hij weer wat.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Hoe kat stimuleren om te eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 16:06

Zijn gebit is nog goed, daarom wil ik liever niet zijn brokjes weken of alleen maar natvoer geven.

Ik zal straks alle tips nog eens goed doorlezen. Momenteel is het nog geen optie om meerdere keren per dag natvoer te geven, maar binnen nu en een maand ga ik uit huis en is hij king of the castle dus dan kan dit wel.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:41

Natvoer is gezond voor een kat.
Gewoon 3 x per natvoer, kwalitatief goed natvoer zonder suiker en weinig granen. Of KVV gaan geven.

Brokjes doen weinig voor het gebit.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe kat stimuleren om te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:45

inderdaad, goede kwaliteit kvv of natvoer is beter voor een kat dan brokken. Als hij kvv wil eten kan je ook kippenvleugeltjes enzo geven, die houden zijn gebit dan ook mooi schoon.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... eding_barf
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... gI8qPD_BwE

of een goed blikvoer:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... /graanvrij

ik geef erg graag cosma, als je het opent is een blikje tonijn net als de tonijn voor mensen. Vlees met kwartelei zit er effectief een half kwarteleitje in het blikje, etc.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... blik/cosma (goed kijken nr de prijzen per kilo, pouchkes zijn soms goedkoper dan blikken. Ik neem altijd deze:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ten/206380


Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:49

Heb je al eens KVV geprobeerd? Ik heb hier ook een kater rondlopen die veel uitspuugt. Brokjes kauwt hij amper, dus komt er uit. Teveel eten komt er uit. Te nat eten komt er uit. Enz, enz.
Enige dat goed gaat is Darf vers vlees. Dat is KVV. Hij krijgt 3x per dag, soms gemengd met een beetje blikvoer voor het lekker. Hij doet het er super op en blijft 9 van de 10x binnen.
Overigens is hij ook een blaasgruis kat en heeft geen gruis meer gehad sinds ik dit voer. Dus misschien voor je andere kat ook nog een optie als je niet te ingewikkeld wil doen met voer.
Ander goed merk voor hem is Haaksbarf, maar vindt hij niet zo lekker. Van Carnibest kreeg weer gruis, dus dat werkt niet.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Re: Hoe kat stimuleren om te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:17

Misschien kun je proef zakjes brokken vragen bij de dierenwinkel en dan kijken welke smaak hij wel graag lust?

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Hoe kat stimuleren om te eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 18:22

Ah, kijk, ik heb altijd gedacht dat je brokjes bij moest geven om de tanden goed te houden.
Dan ga ik zeker over een week of 2 geleidelijk aan over op vlees, zal me even inlezen welke het beste is en jullie tips zeker bekijken!
KVV of barf of uberhaupt vlees behalve die zakjes heb ik nog nooit geprobeerd, al staat hij wel altijd te schranzen als ik vlees snij voor het avondeten. Hier mag hij dan een klein stukje of spiertjes etc van dat ik overhou en vind hij wel heel lekker.

Dat is voor nu nog geen optie helaas maar na de verhuizing zeker wel!

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kaatje89 en 64 bezoekers