Backpacken met honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inverda
Berichten: 400
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:56

Ik heb een husky en akita en wil volgend jaar met ze gaan backpacken op de veluwe of ardennen ofzo. Andere mooie plekken zijn ook welkom? Ik vind alleen de trekkershutten enzo vrij prijzig voor een nacht iemand anders ideeen of leuke routes met logeer adressen? Twijfel om met de tent te gaan. Iemand ervaring. Als je gaat douchen/toilet of een boodschapje moet doen. Ik durf ze niet in de tent te laten dan gaan ze samen op avontuur en buiten bij een supermarkt zou ik ook nooit doen.

Schuur_

Berichten: 4872
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:04

Ik heb besloten om gewoon met de tent te gaan. Ga me nog een kurkentrekker halen om hem vastte leggen voor als ik naar de WC moet maar eerlijk gezegd blijft meneer overal netjes wachten. Het is meer voor het gemak en omdat het waarschijnlijk verplicht is om de hond vast te hebben op de camping.
Morgen naar de decathlon voor zen slaapzak en rugzak!!

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:23

Schuur_ schreef:
Ik heb besloten om gewoon met de tent te gaan. Ga me nog een kurkentrekker halen om hem vastte leggen voor als ik naar de WC moet maar eerlijk gezegd blijft meneer overal netjes wachten. Het is meer voor het gemak en omdat het waarschijnlijk verplicht is om de hond vast te hebben op de camping.
Morgen naar de decathlon voor zen slaapzak en rugzak!!


Rugzak voor jezelf? Zo ja? GEEEN DECATHLON RUGZAK!!!!!!!!

Zeker niet als je met een rugzak wil gaan wandelen. Decathlon rugzakken zijn uitsluitend geschikt tot "wandelingen" van max 15 minuten. Draagcomfort is echt zeeeer slecht. Wil je echt gaan trekken met tent enz kan je beter naar een Bever of Zwerfkei oid gaan. Kies daar een rugzak van een goed merk zoals Ospray, Deuter, Lowe Alpine, Berghaus...

Schuur_

Berichten: 4872
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:45

Ja rugzak voor mezelf. Is de eerste keer en wil niet gelijk 250 euro uitgeven.
Heb je nog tips voor een redelijke budgetrugzal van ong 50 liter? Er hoeft niet echt eten mee, slaapzak matje, tent wat kleren en een gasding voor mijn thee smorgens. Rest haal ik onderweg. Oh en hondenvoer enzo

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:54

Echt geloof me: beter één keer een goede rugzak die goed past dan zn Decathlon geval. Begrijp me niet verkeerd:Ik ben een zeer grote fan van de Decathlon, maar op 2 stukken materiaal moet je nooit bezuinigen: schoenen en een rugzak. Een rugzak maakt of breekt je wandelplezier.

Wat ik nu ga adviseren vinden de buitensport winkels echt niet leuk. Maar ga eens naar een Bever of Zwerfkei en ga daar eens rugzakken passen. Dan kan je op internet bestellen of op marktplaats kijken of dat model rugzak misschien te koop is.

Lowe Alpine Cerro Torre ND 55:70 dames backpack
€ 130,00
http://link.marktplaats.nl/m1305634490? ... ialbuttons

Dit is bijvoorbeeld een prima tas.

Edit:

Je neemt ongemerkt toch veel kg mee. De rugzak zelf weegt vaak al 2kg

Rugzak 2kg
Goede slaapzak budget 1.7kg
Tent budget 3.5 kg
Brander + brandstof + pannenset 1kg
Matje budget 1.2kg

Zo ben je aan uitsluitend de basis al 9 kg kwijt. Heb je nog geen kleding en helemaal niets voor de hond.

Ik zou volgende week naar Oostenrijk vliegen voor een 6daagse wandeltocht. Helaas ivm enkelblessure moeten annuleren. Mijn rugzak zou zonder tent, slaapzak en het meeste voeding (want berghutten en eten vooruit gestuurd) al minimaal 13 kg wegen

De rugzakken van de Decathlon zijn echt niet comfortabel meer bij gewichten van +15kg. Dan is het al zwaar zat met een echt goed passende rugzak

Schuur_

Berichten: 4872
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:29

Matje en slaapzak heb ik beide onder de kg gevonden en ook mijn tent weegt maar 1000gr. Dat scheelt al een pak. Ik ga het Krijtlandpad lopen in Limburg dus ik verwacht geen extreme koude temperaturen.

Qua rugzak ga ik het nog eens bekijken. Bedankt!

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:36

Hmm.. ik heb mijn decathlon rugzak al meer dan een jaar. We dragen altijd tussen de 12 en 15 kg. Nooit problemen mee gehad, na een jaar ook nog geen schade aan. Enkel vuile plekken die er niet uit gaan (lichtgrijze stof). Ik vind decathlon prima starters rugzakken maar je moet hem wel goed afstellen en best in de winkel dragen terwijl je de rest zoekt. Normaal hebben ze in elke winkel ook een tas met gewicht bij de rugzakken. Die kan je er in steken om te testen.
Uiteraard geeft een merk rugzak nog meer comfort en degelijkheid. De mijne zal misschien over een jaar of 2 stuk gaan terwijl een dure dan weer misschien 10 jaar mee gaat.
Die van mij is 60+10L, dat vind ik toch wel nodig voor een paar dagen. Wij camperen lichtgewicht (superlichte hangmat, donsslaapzak -dit zit in het 10l vak- dan nog zeer weinig extra kledij, eten in zakken waar je water bij moet doen,...) puur om honden eten te kunnen meenemen, middelgrote hond en grote hond. Het eet wel wat.. zeker als we veel wandelen dan hebben ze graag wat extra. Dus denk daar ook zeker aan! Wij nemen per dag 1,5x hun normale portie. Dus dat kan je eens in een zak doen om te wegen en te zien hoeveel plaats het in neemt. (Je hebt overigens ook gedroogd voer waar je water moet bijdoen, maar dat durven wij niet aan ivm diarree). De grote hond heeft een rugzak. Zij draagt de plooibare kommen, dekentjes, speeltje, knaagsticks en altijd 2 porties voer. Dit omdat de tassen anders te licht zijn en elke keer omhoog vliegen. Water doe ik nooit in haar tas omdat dat te hard beweegt.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 19:12

mvdende schreef:
Echt geloof me: beter één keer een goede rugzak die goed past dan zn Decathlon geval. Begrijp me niet verkeerd:Ik ben een zeer grote fan van de Decathlon, maar op 2 stukken materiaal moet je nooit bezuinigen: schoenen en een rugzak. Een rugzak maakt of breekt je wandelplezier.

Wat ik nu ga adviseren vinden de buitensport winkels echt niet leuk. Maar ga eens naar een Bever of Zwerfkei en ga daar eens rugzakken passen. Dan kan je op internet bestellen of op marktplaats kijken of dat model rugzak misschien te koop is.

Lowe Alpine Cerro Torre ND 55:70 dames backpack
€ 130,00
http://link.marktplaats.nl/m1305634490? ... ialbuttons

Dit is bijvoorbeeld een prima tas.

Edit:

Je neemt ongemerkt toch veel kg mee. De rugzak zelf weegt vaak al 2kg

Rugzak 2kg
Goede slaapzak budget 1.7kg
Tent budget 3.5 kg
Brander + brandstof + pannenset 1kg
Matje budget 1.2kg

Zo ben je aan uitsluitend de basis al 9 kg kwijt. Heb je nog geen kleding en helemaal niets voor de hond.

Ik zou volgende week naar Oostenrijk vliegen voor een 6daagse wandeltocht. Helaas ivm enkelblessure moeten annuleren. Mijn rugzak zou zonder tent, slaapzak en het meeste voeding (want berghutten en eten vooruit gestuurd) al minimaal 13 kg wegen

De rugzakken van de Decathlon zijn echt niet comfortabel meer bij gewichten van +15kg. Dan is het al zwaar zat met een echt goed passende rugzak

Zo wat neem jij allemaal mee dan? :') hahaha ik was vorig jaar bepakt en had tent mee, honden voer mee en toen had ik 13 kilo

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:43

Dan heb jij waarschijnlijk goed geïnvesteerd in lichtgewicht materiaal.

Zoals ik al schreef:

Slaapzak 1.7kg
Backpack 2kg
Kleine tent 2.5 kg
Matje 900 g

Zit je al op 7.1 kg.

Daar komt nog kleding, brander, slippers, hoofdlamp, ehbo enz bij.

Dit kan natuurlijk nog lichter, deze kleine tent past ook geen hond in.

Dan zit je al op

winnie03

Berichten: 903
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 23:37

Ik heb een vraagje over het volgende. Ik heb twee langharige honden die erg te leiden hebben onder deze temperaturen. Van de week kwam ik op het luminieuze idee of het mogelijk is een reflectie dekje van zo'n zonnescherm voor auto's te maken. In Amerika hebben ze een vergelijkbaar product op de markt zag ik, met hele goeie reviews overigens.

Afbeelding

Ik ben bekend met de coolingblankets van Ruffwear etc. Maar vroeg me af of dit niet ook zou werken. Wat denken jullie?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 06:33

In theorie zou dat moeten werken. De bucas dekens die reflecteren doen dat ook. Mijn eerste hond was een Stabij met een heerlijke vacht, maar ook snel warm in de zomer. Hem scheerde ik elke zomer twee keer, en dan vond hij het weer heerlijk. En voor dat ik alle trimmers over me heen krijg over het verpesten van zijn vacht. Dus niet. Elke winter zat hij weer prachtig in zijn haar.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 07:54

Volgens mij werkt dat niet,een hond koel je langs onderen,buik borst poten.Zijn eigen vacht werkt wel als isolatie.Vandaar ook de adviezen een hond niet te scheren. de vacht en de luchtlagen er tussen voorkomen dat de warmte op de huid komt.Scheren eeft eigenlijk enkel zin als je zijn buik scheert en die dan koelt.Bij new foundlanders bv durven mensen wel eens een streep op de buik te scheren.

Met een dekje als dit reflecteer je de zonstralen dus in direkt zon licht zorg je dat hij minder opwarmt.Maar in de schaduw gaat hij het er alleen warmer door krijgen.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:52

Het verhaal van isolatie tegen de warmte, maar alleen met buitentemperaturen boven lichaamstemperatuur. Een hond raakt wel degelijk zijn warmte kwijt via de huid namelijk, en dat kan door een dikke vacht veel minder (dankzij die luchtlagen in de huid), hijgen betekent dat hij geen andere mogelijkheden meer heeft om zijn warmte kwijt te raken (er vanuitgaande dat het niet vanwege stress of pijn is).

Afbeelding

Dit is een bekend plaatje dat gebruikt wordt om het niet-scheren van de hond te adviseren. Maar wat je ziet is dat de hond, met een lichaamstemperatuur van +-38 graden, op de ongeschoren delen al met 24 graden niet meer via warmteuitwisseling via de huid zichzelf kan afkoelen en bij de geschoren delen pas met 31 graden. En dan is de hond nog niet eens echt oververhit (al hijgt hij wel, dus hij moet al echt werken om zijn warmte kwijt te raken).

Vaak wordt de hond vergeleken met koffie in een thermoskan. Maar een hond is geen koffie, een hond is een kachel. Zolang de hond niet bibbert (of helemaal in elkaar kruipt) en niet hijgt, zit de hond in zijn thermoneutrale zone. Daarboven en daaronder moet hij werken om de juiste temperatuur te behouden. Overigens kan je ook gewoon naar de natuur kijken en naar de vachten van rassen die oorspronkelijk uit dit soort warme gebieden komen. Die dieren hebben een zeer dunne vacht, enkel een parasol-functie. Blijkbaar werkt dat toch beter dan zo'n dikke isolerende vacht. Terwijl in de poolgebieden juist wel zo'n dikke vacht is, want die honden moeten wel het warmteverlies naar de omgeving zo veel mogelijk voorkomen (iets warmteverlies heb je altijd, want het dier haalt adem).

Zo'n zonnescherm kan inderdaad helpen. Het zorgt voor het weerkaatsen van de IR-stralen en dus voor het weerkaatsen van de warmte, maar dan wel zonder een dikke laag isolatie (alles isoleert een beetje).

Wat ook nuttig is, is om bij een trimmer de honden te laten behandelen met de was-en-blaasmethode. Dit betekent dat de vacht helemaal losgemaakt wordt, zonder beschadiging van de haren, en alle losse haren verwijderd worden. Voor veel honden maakt dit al een wereld van verschil doordat je de isolatielaag in beweging (maar niet in stilstand) grotendeels verwijderd. De lucht wordt veel minder tussen de haren vastgehouden omdat de haren weer kunnen wapperen. En zelfs bij honden als labradors, die een korte dubbele vacht hebben, merken eigenaren vaak veel verschil (tot aan geen hotspots meer hebben bij een hotspotgevoelige hond aan toe).

En dit is de tijd van het jaar om je hond wat extra kilo's te laten verliezen. Voedsel verteren zorgt voor warmteontwikkeling en vet is natuurlijk de ultieme isolator. Dus een beetje slank houden/maken is erg gunstig om de hond het niet (onnodig) warm te laten krijgen. Daarnaast, om terug te komen op het backpacken, scheelt het ook weer gewicht voor de hond om mee te slepen tijdens grote afstanden afleggen.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:58

Ik las hier trouwens eerder de vraag hoeveel je een hond mag een belasten.

Zowel bij mensen en honden (als bij paarden) is de gewicht van de gevulde rugzak op langere tochten 20% van hun ideale lichaamsgewicht. Dit is dus inclusief het gewicht van de rugzak zelf. Ik heb alleen nog maar oefentochten gedaan binnen de stad met rugzakken met gewicht bij de hondjes, opgebouwd vanaf 5% lichaamsgewicht (ik gebruik er zakjes natvoer voor), en het beviel mij erg goed.

Wel de airborne wandeltocht met ze gelopen, maar toen hadden ze lege rugzakken omdat de afstand sowieso al meer was dan dat ze gewend waren (ze droegen uiteindelijk ieder hun eigen zakje poep :) ). Kies bij twijfel tussen 2 maten de kleinste maat. Ik heb uiteindelijk voor de oranje een maat kleiner moeten komen want zodra er wat gewicht in kwam, belemmerde hij haar beweging van de elleboog doordat de zak vrij groot was.

Afbeelding

Afbeelding

Het hebben van passende spullen is wel echt heel belangrijk en ik vind regenjassen voor de honden ideaal. Niet voor een klein buitje, maar wel voor langdurige regen. Dan gaan ze daarna gewoon droog naar binnen.

Ook voor jezelf is het belangrijk om 20% van je eigen ideaalgewicht aan te houden als bovengrens van het gewicht van je rugzak. En als je niet weet wat dat is, neem een BMI van 22. Bij een lengte van 1.65 komt dat neer op 60kg (1.65*1.65*22), dus 12kg belasting (inclusief rugzak). Daarmee houd je ook jezelf heel. Maar een werkelijk ideaalgewicht is handiger.

Mijn hondjes zijn klein, 6.5 en 10.5kg. Dat betekent dat ze maximaal 1.3 en 2.1kg mogen dragen. Daar gaan dan nog de rugzakjes vanaf, dus dan zit je rond de 3kg die zij kunnen dragen. Dat is enerzijds niet veel, anderzijds is dat een kwart van het gewicht dat ik mag dragen. Het scheelt dus wel degelijk. Ze eten zo'n 2% van hun eigen gewicht aan brokken bij trekdagen (anders vallen ze af ondanks de HE-brok), dus ze kunnen voor ruim een week brokken voor zichzelf mee hebben. Hun last wordt dan in de loop van de tijd steeds minder.

winnie03

Berichten: 903
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:38

Interessant, ik heb inderdaad ook een bucas deken gehad met een dergelijke functie. Ik ben zelf een leek als het op naaimachines aankomt maar ik denk dat ik toch eens ga proberen of ik iets kan fabriceren. Kon op internet zo gauw geen vergelijkbaar product (in europa) vinden.

Ik heb mijn honden nu op ong 10% belasting, moet zeggen dat ik dat ook wel voldoende vind eigenlijk. Heb het weekend zelf 40km gelopen met 12 kilo bepakking, dat vond ik ook wel voldoende :P

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 15:12

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

we hebben onze route gepland! nog even geduld en dan mogen we weer joepie!
de eerste route is 4 dagen met bivak in het bos/op de berg whatever. Daarna een rustdag op een camping en dan nog andere routes een klein stukje zuidelijker <3 zin in!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:15

Mooi! In april gaan we daar ook weer heen :j

winnie03

Berichten: 903
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 22:12

Leuk Essiesilly, wanneer vertrek je? Is het daar ook noet bloedheet nu?

Kleine update over het zonwerende dekje, autoscherm was te isolerend naar mijn mening. Ook nog gekeken naar een reddingsdeken maar daar valt niet mee te werken. Dus nu het plan opgevat een zonreflecterende en uv-werende vliegendeken op te gaan knippen. Polyester ademt goed en als het voor paarden werkt dan heeft een hond er misschien ook baat bij. To be continued...

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 08:02

Oh ja dat is nog wel een idee idd!
Al hebben paarden weer heel andere vacht dan honden natuurlijk maar her is het proberen waard.

Ik ga 17 augustus pas dus ik mag hopen dat het hete weer dan wel even genoeg is geweest toch :)) haha

winnie03

Berichten: 903
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:39

Ooh dat schiet al op, wij vertrekken 16 Augustus. Waarschijnlijk tegen die tijd stromende regen en hagel als ik de kranten mag geloven :')

Het dekje begint aardig vorm te krijgen, het is echt een kleine amigo mio geworden <3 Aankomende dagen de achterkant nog omzomen!

Afbeelding

winnie03

Berichten: 903
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:24

Hee, hoe is je vakantie geweest? Ben razend benieuwd naar hoe jullie het gehad hebben :o

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:51

Wij hebben deze zomer over de Hardangervidda gelopen, hond heeft de tijd van haar leven gehad :):)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

winnie03

Berichten: 903
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 23:41

Woowh wat gaaf! Waar zijn jullie allemaal geweest? Wij komen er ook net vandaan! Waanzinnige ervaring, wat een land. <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 07:32

WoW dat ziet er tof uit. Mijn Beer is na een dag je op de camping al dood op.

Afbeelding

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 07:48

Oh dat ziet er prachtig uit!!
Slapen de honden dan gewoon in de tent?