Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:03

Oh jeetje DD dat is nog heel jong.. sterkte!

Votti hoop dat het mee valt!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:15

Gelukkig deden de resterende 5 dames het vanochtend nog en die mogen nu de vergrote ren kaal eten.

@votti: hopelijk zijn het de kiezen en dan is er makkelijk iets aan te doen.

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:36

Votti jij ook veel sterkte met de ziekenboeg. Hopelijk knapt het beestje snel op.

Hier had ik ze even buiten gisteren. Na een paar uurtjes zijn ze ook compleet vermoeid en slapen ze veel binnen. Stel oude mannetjes haha

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:43

De Teddy's heb ik nu net buiten zitten, die gaan straks weer naar binnen als het te warm wordt.

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:46

Hier is het nog niet heel erg warm,hebben teddys daar zo'n last van?

Even een andere vraag, mijn paps heeft drie caafjes. Een castraat en twee zeugjes, nu is eentje daarvan op de andere aan het rijden en de castraat is een watje dus die doet niets. Iemand ideeën hoe dit opgelost kan worden want het zeugje dat de pineut is steeds is al zo'n stresskippie
Ze hebben ruimte zat buiten, ruim kippenhok met extra ren

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:00

Och DD wat sneu.
Soms weet je gewoon niet waar het aan heeft gelegen. Dan zorg je er zo goed voor en zie je niet dat zo'n beestje iets mankeert maar vind je 'm de volgende dag dood in het hok of in jouw geval de ren.
Mij doet dat altijd héél véél.
Zo ongrijpbaar is dat.
Als ze iets laten zien dat ze niet lekker in hun vel zitten dan kun je er nog mee naar een DA.
Maar áls ze niets tonen dan kun je er gewoon niets mee.

Afijn.. Ik heb mijn tentamens en spannende tijd weer achter de rug.
Hopelijk nu weer ietsje meer tijd voor de caafjes.

Ik wacht nog totdat het gaas in de aanbieding is bij Cranenbroek. We hebben zo'n 200m. nodig. En ik wil persé zwart gaas omdat je dan je beestjes beter kunt zien :o

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:04

@yvje: zwart is idd het mooist. Nu ik ook een zwartgazen ren voor de beer heb toont dit ook veel mooier in de tuin als die groene hekjes bij de meiden, wat ondertussen vaal blauw geworden is.
Die zwarte hekjes roesten ook wel wat, maar dat valt dan ook minder op.

@mira: helaas doe je daar niets aan óf je moet een andere castraat nemen die wat 'mannelijker' is. Die dekt het zeugje in kwestie dan en dan doen ze het vaak niet meer bij ander zeugjes.

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:51

Heel veel sterkte DubbelDun! Zo jong en dat ze er gewoon van de een op de andere dag niet meer was :(:) Y;(

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:59

Och DD wat verdrietig ;(

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:11

Het is idd triest, maar de resterende dames lijken er geen last van te hebben en eten door alsof er niets gebeurd is...
Overigens heb ik ook nog even over dat specifieke stukje gras gelopen en geen rare (als in giftige) plantjes gezien. oliebol happens... zullen we maar denken.

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:14

@DD zou kunnen maar hij is op leeftijd en weg doen is ook iets wat ik niet wil. Als hij er niet meer is komt er wel een manse castraat

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:37

Logisch dat je hem niet weg doet, maar dan zul je nog wel last blijven houden van een 'rijdend' zeugje :)

Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:57

Net de meiden nog ff uurtje in de ren gehad. Gaat eigenlijk vrij goed met ze zelf in het vervoers mandje laten lopen. Maar haal ze wel zelf uit het mandje dat gaat ook goed en komen ze toch even in mijn handen. Ook weer even gewogen, had ze zaterdag gewogen en waren ze best wat afgevallen door de stress had de fokster ook gezegt dat zou gebeuren. Maar ze zijn inmiddels alweer wat aangekomen suzie zit alweer over de 300 heen met 307gram en amber zit op 289 nu. Dus ze eten goed is ook te merken had ze witlof gegeven en wat ruccola sla mix vanmiddag en toen ik rond half 8 thuis kwam was alles op.
Heb ze net wat druiven gegeven en amber knabbelde heel even aan de druif die ik haar aan bood maar ze vond het toch nog wel eng.

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:27

Votti, weet je al wat meer? Sterkte!

Fijn dat het al wat beter lijkt te gaan Roosje01! :)

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:30

Roosje hier ook wel terugval gehad in het begin maar dat ging snel beter. Ben het op een gegeven moment gaan bijhouden in m’n telefoon. Grappig om te zien dat die kleine vreetzak de grote nu zowat inhaalt qua gewicht.

Afbeelding

Votti

Berichten: 269
Geregistreerd: 21-01-12
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:48

@Evelien, dankjewel dat je het vraagt! We hebben om 14:00 uur pas een afspraak, dan weet ik meer. Ik vind het vreemd, ze slaapt erg veel maar als er eten is staat ze te springen. Ze is ook gewoon nog nieuwsgierig, het eten gaat alleen erg langzaam.. ze doet er twee keer zo lang over als normaal maar eet nog wel gewoon de brokken, groente en hooi. Ben erg benieuwd wat de DA gaat zeggen..

@Roosje, leuk dat ze al iets meer uit hun schulp kruipen. Geef het nog een paar weken en ze eten uit je hand :+ Het is altijd even wennen, weg uit de normale omgeving en van mama, en dan met z'n twee in zo'n grote nieuwe kooi..

@Mira, denk dat inderdaad een mannelijkere man, zoals DD aangeeft, de boel zou kunnen sussen. Bij het introduceren van ons nieuwe zeugje een paar maanden geleden deed het oudere zeugje dat bij ons ook, gelukkig was dat er snel uit en is de rangorde nu bepaald.. Wel erg vervelend als ze het blijven doen!

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:40

Cavia's hebben altijd indd wel wat tijd nodig om te wennen..

Herman was een baby toen ik hem kreeg dus dat ging vrij snel. Maar Ewok was al een jaartje oud ongeveer toen ik haar kreeg, dus zij is net wat minder makkelijk.

Maar op dit snoetje ben ik wel heel erg verliefd hoor <3
Afbeelding

Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:48

Ze zijn zeker om verliefd op te worden. Heb wel het idee dat ze buiten leuker vinden dan binnen. Bij de fokster zaten ze in een soort blokhut in de tuin in een cavia flat. Buiten gaan ze ook gelijk in standje grasmaaien :=

Votti

Berichten: 269
Geregistreerd: 21-01-12
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:48

Wij zijn weer terug van de DA. Ze is uitgebreid onderzocht en op een iets verhoogde temperatuur na was er niets te vinden. Fijn dat haar kiezen in orde zijn en ze geen oorontsteking heeft maar t voelt altijd naar als ze geen oorzaak kunnen vinden. Omdat ze iets verhoogd was en een tijdje terug een teen heeft verdraaid met schrikken(is nog iets dik) hebben we metacam meegekregen als pijnstiller en koortverlager. Nu hopen dat het werkt...

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:51

Iemand tips om een (puberende?) baby cavia op te voeden, zonder dat deze bang voor me wordt/er een negatieve ervaring aan over houdt? :Y)
Heb dit nog nooit meegemaakt, cavia is nu 2 maanden oud. Zodra hij het er niet mee eens is, bijt hij (flink hard) in alles wat in de buurt is, inclusief mijzelf. Ik kan wel wat hebben dus de pijn is het probleem niet eens, maar is hier wel iets aan te doen? :o Kan hem niet eens normaal terug in de kooi zetten, het gaat hem dan te langzaam en dan wil hij uit mijn handen springen. Ik houd hem uiteraard dan vast, maar mijn vingers zijn dan echt niet meer veilig :( Het is niet zo’n zacht knabbeltje, hij bijt echt door.

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:57

Votti, heeft de dierenarts echt de kiezen achterin de bek gezien, of alleen de snijtanden (tanden voorin de bek)? Hopelijk helpen de medicijnen!

Wat vervelend Yentaah! Ik heb geen idee wat je daaraan kunt doen.. Met het terugzetten kun je hem misschien in een handdoek zetten? Dan kun je hem daar een beetje in 'rollen' zodat hij niet kan bijten. Misschien blijft hij op die manier ook wat rustiger.

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:02

Ik heb hier ook een portret die durfde te bijten als het haar niet zinde. Hier is het vanzelf over gegaan toen ze ouder werd.
Dus ik heb helaas niet echt tips. Ik heb haar een tijdje minder vaak vast gehouden en haar zelf het vervoersbakje in en uit laten lopen, omdat ze het oppakken niet fijn vond.
Het is nog steeds een pittige tante, maar ze bijt niet meer.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:07

Hier ook zo’n draak die bijt als het niet gaat zoals ie wil of als hij ergens niet heen mag :') of als Harrie meer aandacht krijgt. Heb gewoon Huj gezegd (wat harder) als ie het deed en nu lijkt ie bij een waarschuwing al te bedenken oh nee mag niet. Maar goed let vooral wat meer op bij hem.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:08

Lastig.. Het is helaas ook niet alleen met oppakken. Als ze op mijn schoot zit en ik niks doe, bijt ze in mijn broek. Als ik haar ga aaien, draait ze haar hoofd om, om me te kunnen bijten. Het grappige is dat ze dan weer niet bijt als ik haar oppak uit de kooi. Ik weet dat jonge paarden/baby’s in alles bijten om het te ontdekken, misschien heeft dit monstertje wel een identiteitscrisis :D

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:14

Yentaah schreef:
Lastig.. Het is helaas ook niet alleen met oppakken. Als ze op mijn schoot zit en ik niks doe, bijt ze in mijn broek. Als ik haar ga aaien, draait ze haar hoofd om, om me te kunnen bijten. Het grappige is dat ze dan weer niet bijt als ik haar oppak uit de kooi. Ik weet dat jonge paarden/baby’s in alles bijten om het te ontdekken, misschien heeft dit monstertje wel een identiteitscrisis :D


Als mijn zoontje wil bijten, zeg ik:"niet bijten! Geef maar een kusje." En dan geeft hij zo'n heerlijk peuter snot kusje.
Misschien bij je cavia proberen, als ze een identiteitscrisis heeft :D :D :D O:)