Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:20

Rode borstels zijn zo ontzettend leuk! Ik heb er in de jaren twee gehad en ze waren geweldig qua karakter.


Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:45

@Lily_Fee, ik heb een caaf gehad die zo'n operatie heeft ondergaan. Hij was vier dat hij ziek werd, bij hem was het een tumor. De operatie is heel goed gegaan en hij is er ook goed van genezen. Hij had aanvankelijk twee kleine sneden in zijn buikje maar dat wij hem mochten ophalen was hij iets te enthousiast en sprong uit de handen van de dierenarts naar mij toe waarbij de twee kleine sneetjes doorscheurden naar elkaar toe met als resultaat een enorm gat in zijn buik. Door goede verzorging is het uiteindelijk mooi genezen gelukkig.
Hij mocht een aantal dagen niet op gewone bedding en eigenlijk werden kranten of fleece aangeraden. Ik heb toen een stapel handdoeken gekocht en er steeds twee aan elkaar genaaid tot een soort grote hoes ontstond, die heb ik gevuld met zachte bedding. Zo zat hij toch op een zachte ondergrond maar kon er geen troep in zijn wond komen. De hoes verving ik dagelijks voor een nieuwe, ik heb ze direct weggooit na gebruik.
Uiteindelijk is dit heertje bijna 7 geworden. Hoewel hij al een aantal jaar dood is mis ik hem (en de rest van de overleden ventjes) nog wel altijd.

Hieronder een foto van zijn wond toen het al een heel stuk beter ging maar even als impressie van de forse wond die het was.
Ik zet hem in een spoiler voor de gevoelige maagjes.

Spoiler:
Afbeelding

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:58

We schrokken ons ook echt rot dat hij dat deed en na inspectie van de wond had de dierenarts geen hoop dat het nog goed zou komen. Maar met meerdere keren per dag schoonmaken en behandeling met Dermiel honingzalf is het echt razendsnel goedgekomen.

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:09

Wij hebben in overleg met de dierenarts gekozen voor opereren omdat hij er anders niet heel erg lang meer zou zijn. Bij ons staat altijd het belang en het welzijn van het beestje bovenaan, de eerste vraag aan de arts is dan ook altijd "wat is eerlijk?". In dit geval was de dierenarts van mening dat hij er qua gezondheid zo goed voorstond dat hij zonde zou zijn hem niet te opereren.
De operatie was, inclusief alle medicatie en nazorg behoorlijk prijzig. Ik weet niet meer uit mijn hoofd wat het gekost heeft want het is bijna 10 jaar geleden. De zorg voor de gescheurde wond heeft de dierenarts nooit iets voor gerekend, ook het opnieuw hechten niet.

Pas wel op met veel extraatjes geven want als ze het niet gewend is kan dat wel voor problemen zorgen. De snoepjes zitten ook vaak vol met suiker. Als je een caaf blij wilt maken kijk dan wat ze lekker vindt aan groente en fruit en ga dat geven (uiteraard ook met mate).

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 16:55

Oh dat is vervelend :-( Toch ken ik ook goede verhalen over deze aandoening hoor. Heeft hij nu medicatie?

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:13

Wat een draak haha


Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:38

Wat een schatjes komen er weer voorbij!
Mijn Gizmo ziet er ook niet uit als hij groente of fruit gegeten heeft dat een roze/rode kleur achterlaat op zijn witte vacht. Joey eet altijd als een varken dus die zit altijd onder.

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:41

Ik koop altijd specifiek groente en fruit voor de caafs, ze krijgen het allemaal wel netjes op en wat niet lekker meer is gooi ik weg. En als we toevallig iets eten waar wat lekkers voor hun in wordt verwerkt dan krijgen ze daar ook een flinke portie van.

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:04

Handig zo'n doek! Gelukkig geeft dit setje het aan als ze nodig moeten plassen dus kunnen we ze op tijd terugzetten. Maar bij eerdere ventjes was het wel handig geweest.

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:59

Och DD wat verdrietig ;(

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:43

Sterkte Beert!

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:17

Wat een heerlijk hok Beert!

Hoe houden jullie caafs het uit met de warmte? De luchtvochtigheid is hier momenteel erg laag waardoor het goed uit te houden is. Ze krijgen iedere ochtend en avond een 0,5 liter flesje met bevroren water in hun hok (even afspoelen zodat er geen tongetjes of pootjes aan vast gaan zitten), tussendoor leg ik wat koelelementen (non-toxic uiteraard) op het hok en een in een washandje tegen de wand van hun huisje aan. Zo houden de heren het prima uit. Gizmo (rexje) is een stuk minder actief dan normaal maar eet en drinkt prima, Joey daarentegen is en blijft een hyperactieve stuiterbal die geen half procentje mindert met dit weer.

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:24

Dat heeft Joey ook wel eens, hij drinkt graag veel water om vervolgens brokjes te gaan soppen en aangezien hij vreet als een varken zit zijn hele bekje vol en dat ziet er exact zo uit. Ik haal het weg als ik het toevallig zie zitten en anders halen ze het zelf wel weg.

Hier drinken ze met het warme weer juist wat minder maar dat zal voornamelijk liggen in het feit dat ze meer groenvoer krijgen.

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:47

Wat leuk!!

De heren hier zijn vandaag collectief lui. Het is aangenaam koel met 20 graden buiten en nĂș is Joey uitgeteld. Bij bijna 30 graden stuitert hij als een ADHD-kleuter op Red Bull en nu is er nauwelijks beweging in te krijgen. :')

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:09

DubbelDun schreef:
Misschien is ie wel warmbloedig en heeft ie het nu koud :D


Hmm zou zomaar eens kunnen. :D

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:10

Wat verdrietig! Veel sterkte, het is altijd moeilijk een beestje te verliezen.

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:07

Hier is het gelukkig heerlijk qua temperatuur. In huis 22 graden en buiten 21, maar ik moet zeggen dat het door de lage luchtvochtigheid sowieso wel goed te doen was. Het moet hier alleen nog even gaan regenen.

Als het te warm wordt gaan ze hier ook de airco in.

Ik vind die open hokken echt heel gaaf maar ik durf dat met Joey niet aan, die klimt zelfs uit een boodschappen kratje dat we gebruiken (met dekentje erin) om naar de dierenarts te gaan.

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:58

Hij kan ook flink springen. Ik durf het niet aan met hem. Kleine Houdini deinst er ook niet voor terug om zijn broer te misbruiken in zijn ontsnappingsplannen. Kleine boef is het.

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:06

Ik zou de ander Cooper noemen. Beiden uit dezelfde glam rock tijd :D

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:46

Wat een leuk setje!

Als ik je een tip mag geven. Leer je jonge caafs al heel vroeg Recovery voer eten uit een spuitje, zo leren ze al spelenderwijs dat het lekker is en niet eng. Als de tijd komt dat je moet gaan dwangvoeren dan kennen ze het al reeds en levert het geen extra stress op. Wij doen het altijd met onze jonge dieren. Joey heeft het geleerd toen zijn oude maatje ziek werd. Als Muis zijn portie binnen had dan mocht Joe het restje opeten. Toen het moment kwam dat Joe ziek werd en gevoerd moest worden was het heel simpel, hij at het keurig op.

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:39

Och arme Effie! Wij hebben helaas erg veel ervaring met gasbuikjes. Wat onze Joe goed doet is hem na de medicatie even lekker warm houden en zodra de medicatie begint te werken lekker laten lopen. Door de beweging lijkt de boel goed op gang te komen. Een bepaald moment komen er erg veel keutels, eerst klein en misvormt en langzaam steeds beter.

Ik heb voor hem standaard Carprofen, Metocloral en Cisaral in huis. Zodra we merken dat hij last van zijn buik krijgt dan krijgt hij alle drie de middelen zodat het zich niet verder kan ontwikkelen en dat werkt gelukkig erg goed. De combinatie van die drie zorgt ervoor dat we hem stabiel kunnen houden.

@Marjan, als je het niet vertrouwt zou ik gewoon even een DA opzoeken als is het maar voor je eigen gevoel. Ik ga liever tien keer voor niets dan een keer te laat. Drinken doen ze hier over het algemeen ook weinig hoor, ze halen hun vocht voornamelijk uit het groen dat ze krijgen.
Laatst bijgewerkt door Tazzey op 09-07-18 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:43

Selective is echt ontzettend goed voer, ik voer al jaren niet anders. Ik heb mijn oude beer, helaas inmiddels overleden, altijd vitamine D druppeltjes voor peuters gegeven als ondersteuning. In het begin moest hij er niets van hebben maar op het laatst vond hij ze wel lekker geloof ik.

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:54

Melody, die druppels heb ik inderdaad ook staan.

Mijn dierenarts geeft aan dat je beter meteen pijnstilling kunt geven bij een caaf die pijn aangeeft om te voorkomen dat ze stoppen met eten en daardoor ernstiger problemen krijgen. Gizmo wil nog wel eens lomp zijn waardoor hij al eens een tand door zijn lip heeft gehad en een geblesseerd pootje had. Ik geef dan een halve dosering pijnstilling om hem erdoorheen te helpen. Werkt goed!

Sterkte met Freddy!

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:19

Ik spoot de druppels bij mijn oude beer in een cherry tomaatje, anders at hij het totaal niet. Klein injectienaaldje (wel steeds een schone uiteraard) en dan het druppeltje in de tomaat, zo konden we hem om de tuin leiden. Ze krijgen het hier niet standaard maar alleen als het nodig is, in al die jaren maar 1 beer gehad die het nodig had.

Ik heb mijn heren zojuist blij gemaakt met verse Hollandse kersen. Gizmo is nu babyroze ipv wit. :')

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 23:12

Suikervrije Roter hoeven ze hier ook niet. Mijn man had eens de verkeerde meegebracht en we hebben het geprobeerd te voeren maar zonder succes. Gizmo was er volgens mij van overtuigt dat het hoogverraad was, hij was de rest van de dag pissig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Benazir, Century, Mizora en 92 bezoekers