Nog bokkers met een oudere hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:50

Ik meld me ook!
Ben dit topic tegengekomen via de zoekfunctie en hoop hier wijze raad te krijgen.
Wij hebben een 13 jaar oude labrador teef. 1,5 jaar geleden is bij haar artrose vastgesteld. Hiervoor geven wij dagelijks medicatie. Tevens heeft ze staar en begint ze doof te worden. Ook is ze erg afgevallen de laatste tijd en hiervoor voeren wij haar bij maar dit heeft nog niet het gewenste effect.
Al vier dagen doet ze haar behoeften in huis. Ze lijkt het simpelweg niet meer op te kunnen houden ondanks dat wij haar extra uitlaten.
Nu gaan wij vanavond naar de dierenarts maar ik ben bang dat wij binnenkort een moeilijke beslissing moeten gaan maken..
Ze is de laatste dagen erg loom en ligt langdurig op plekken waar ze normaal niet ligt.
Nu blijft er maar één vraag door mijn hoofs spoken: wanneer is het genoeg?
Ik wil haar namelijk niet opzadelen met (te) veel medicatie en nog meer ellende gezien haar leeftijd. Maar het is moeilijk. Ik wil haar niet te vroeg laten gaan maar ook niet onnodig kwellen.

Ik ben benieuwd of er bokkers zijn die voor dezelfde lastige keuze hebben gestaan en wat voor jullie de grens is (geweest)?


Dit is ze trouwens. Onze aller liefste Bella. <3

Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:20

LoeOrange; wat betreft dat poepen in huis: dat kan te maken hebben met de artrose. Miep heeft dat ook (14 jaar). Als er artrose in de rug is en het is bij de achterhand helemaal vergroeid, dan komen daar zenuwen knel te zitten. 1 van die zenuwen gaat naar de sluitspier en ze kunnen het dus niet meer ophouden.

Wat me meer zorgen zou baren, is dat ze niet meer dikker te krijgen is en loom is. Dan zouden wat organen het kunnen opgeven. Dus bij de DA zou ik om een bloedtest vragen waarbij nier- en leverfunctie te zien zijn. Als dat niet goed is, zou het voor mij een teken zijn voor ‘genoeg’. Als dat wel goed is, tja, dan wordt t lastig. Mss heeft ze gewoon iets onder de leden. Zou je nog een ab kuur kunnen overwegen. Nou liggen en slapen oude honden natuurlijk wel veel. Maar als jij denkt dat t abnormaal is en er kan verder niks vastgesteld worden, zou ik zelf nog 1-4 weken afwachten. Wordt het beter/slechter of blijft t gelijk. Goed bijhouden hoe eten en drinken gaat. Als het niet opknapt of zelf slechter wordt, is ze mss gewoon aan het einde.

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:36

Fabster schreef:
LoeOrange; wat betreft dat poepen in huis: dat kan te maken hebben met de artrose. Miep heeft dat ook (14 jaar). Als er artrose in de rug is en het is bij de achterhand helemaal vergroeid, dan komen daar zenuwen knel te zitten. 1 van die zenuwen gaat naar de sluitspier en ze kunnen het dus niet meer ophouden.

Wat me meer zorgen zou baren, is dat ze niet meer dikker te krijgen is en loom is. Dan zouden wat organen het kunnen opgeven. Dus bij de DA zou ik om een bloedtest vragen waarbij nier- en leverfunctie te zien zijn. Als dat niet goed is, zou het voor mij een teken zijn voor ‘genoeg’. Als dat wel goed is, tja, dan wordt t lastig. Mss heeft ze gewoon iets onder de leden. Zou je nog een ab kuur kunnen overwegen. Nou liggen en slapen oude honden natuurlijk wel veel. Maar als jij denkt dat t abnormaal is en er kan verder niks vastgesteld worden, zou ik zelf nog 1-4 weken afwachten. Wordt het beter/slechter of blijft t gelijk. Goed bijhouden hoe eten en drinken gaat. Als het niet opknapt of zelf slechter wordt, is ze mss gewoon aan het einde.



Bedankt voor je reactie!
Zijn gisteravond bij de DA geweest. DA vermoedde dat ze een infectie had opgelopen waardoor ze niet lekker in haar vel zat en haar poep niet op kon houden. Hier was nu niet veel meer van te merken maar heeft haar wel een spuit gegeven tegen diarree. Ze heeft vandaag al heledag mooie ontlasting en kan het goed ophouden. Waarschijnlijk was ze door die infectie dan ook loom want inmiddels springt ze weer vrolijk rond.
DA bevestigde wel dat ze wat afgevallen is. 5 kilo is ze kwijt in 1 jaar tijd. Bloedonderzoek gedaan en uitslag is goed. Nier- en leverfunctie zijn beide prima.
Nog even naar het hart geluisterd, ook hier was niets op aan te merken.
DA kon verder ook niets bijzonders vinden. Verder vond de DA dat ze nog in goede conditie is voor haar leeftijd.
Waarschijnlijk had Bella dus inderdaad iets onder de leden. Maar alles bij elkaar maakte ik me wel zorgen. Gelukkig valt het reuze mee en gaan we op naar de 14 jaar! Enorme opluchting! :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:11

Gelukkig!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:18

Even weer omhoog. Miep takelt echt af. Met pijnstillers is het omvallen wel gestopt, maar haar linker achterpoot stopt er ook mee en rechtsvoor is regelmatig kreupel. Ik was er klaar mee. Ze is gewoon versleten. Maar mijn man vindt dat ze verder nog te goed is om afscheid te nemen. Dus morgen krijgt Miep een rolstoel, zodat ze weer mee kan op de wandelingen.

Ik ben benieuwd. Zelf denk ik dat het verspild geld is. Dat ze gewoon echt versleten is. Maar wie weet kunnen we haar nog een half jaar/jaar gelukkig houden met haar wielen. Alle bloedwaarden zijn inderdaad nog goed, dus daar ligt t niet aan...

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:12

Hier begint mijn hond ook af te takelen. Hij is ondertussen half blind en doof. En hij doet de laatste tijd echt vreemde Dingen. We zitten ons af te vragen of een hond kan dementeren.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 19:25

Ah balen dat ze zo achteruit gaan :(:)

Een hond kan trouwens zeker dementeren hoor. Zoek maar even op 'cognitief dysfunctie syndroom hond'.

Hier is gelukkig alles nog steeds hetzelfde met Bran. We merken wel dat hij ondanks de medicatie wel meer last begint te krijgen van zijn hartproblemen (hoesten). Niet problematisch maar we gaan het toch binnenkort doorspreken met de Da :j

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 22:34

Een hond kan inderdaad dementeren. Onze bordermix is het laatste jaar van haar leven flink dement geweest. De dierenarts schreef haar bloedvatverwijders voor, dat hielp in eerste instantie wel wat. (vasculaire dementie)

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 00:05

Wat zijn symptomen dan? Iemand daar verstand van?

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 01:24

Heel algemeen: gedragsveranderingen die steeds sterker aanwezig zijn. Dat kan zich heel uiteenlopend uiten hoor. Vergeten van commando's, desoriëntatie, onzindelijkheid ('ongelukjes' in huis), verstoord dag- en nachtritme tot zelfs angst en agressie.

Zoals ik hierboven al zei vind je al best veel duidelijke info hierover via Google. Ik weet niet waar jouw hond last van heeft?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:03

Miep is ook dement. Cholodin werkt heel goed. Gaat het licht weer een beetje aan in de bovenkamer. En Miep was ook heel angstig en depressief. Dat werd ook een stuk minder met Cholodin.

Vanavond gaan we haar rolstoel halen. Ben zo benieuwd!

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:03

Nou, Max is de laatste tijd veel bang voor dingen. Hij gaat op plekken liggen waar hij nooit ging liggen voorheen. Ik zei al tegen mam dat dat ook zou kunnen komen omdat hij zijn rust wil hebben, of omdat hij last heeft van de warmte. Maar jeetje, hij gaat soms echt op plekken liggen waarvan ik me afvraag wat hij daar in hemelsnaam doet. En op sociaal gebied is hij ook veranderd. Op sommige gebieden laat hij meer toe en is hij sociaal beter geworden, terwijl op andere gebieden dat het tegenovergestelde is. Hij is nu ook heel vaak in de wat als je wat zegt wat hij voorheen snapte. Dat waren een soort commando’s, maar niet echt zeg maar. De echte commando’s die we hebben geleerd (zit, af, pootje en blijf), snapt hij wel gewoon. Dus dat is een beetje raar.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:06

LoveGlove schreef:
Nou, Max is de laatste tijd veel bang voor dingen. Hij gaat op plekken liggen waar hij nooit ging liggen voorheen. Ik zei al tegen mam dat dat ook zou kunnen komen omdat hij zijn rust wil hebben, of omdat hij last heeft van de warmte. Maar jeetje, hij gaat soms echt op plekken liggen waarvan ik me afvraag wat hij daar in hemelsnaam doet. En op sociaal gebied is hij ook veranderd. Op sommige gebieden laat hij meer toe en is hij sociaal beter geworden, terwijl op andere gebieden dat het tegenovergestelde is. Hij is nu ook heel vaak in de wat als je wat zegt wat hij voorheen snapte. Dat waren een soort commando’s, maar niet echt zeg maar. De echte commando’s die we hebben geleerd (zit, af, pootje en blijf), snapt hij wel gewoon. Dus dat is een beetje raar.


Je zpu Cholodin dan kunnen proberen. Potje voor 7 weken kost 20-25 euro. Is dus te overzien. Binnen een week merkte we hier goed verschil.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:31

Fabster schreef:
LoveGlove schreef:
Nou, Max is de laatste tijd veel bang voor dingen. Hij gaat op plekken liggen waar hij nooit ging liggen voorheen. Ik zei al tegen mam dat dat ook zou kunnen komen omdat hij zijn rust wil hebben, of omdat hij last heeft van de warmte. Maar jeetje, hij gaat soms echt op plekken liggen waarvan ik me afvraag wat hij daar in hemelsnaam doet. En op sociaal gebied is hij ook veranderd. Op sommige gebieden laat hij meer toe en is hij sociaal beter geworden, terwijl op andere gebieden dat het tegenovergestelde is. Hij is nu ook heel vaak in de wat als je wat zegt wat hij voorheen snapte. Dat waren een soort commando’s, maar niet echt zeg maar. De echte commando’s die we hebben geleerd (zit, af, pootje en blijf), snapt hij wel gewoon. Dus dat is een beetje raar.


Je zpu Cholodin dan kunnen proberen. Potje voor 7 weken kost 20-25 euro. Is dus te overzien. Binnen een week merkte we hier goed verschil.

Als mam dat wil :')

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:10

Terry heeft medicijnen van de dierenarts voor zijn dementie. Het hielp in eerste instantie erg goed. Sinds de hittegolf is begonnen gaat hij alleen maar heel hard achteruit, met alles. Heb vandaag overleg met de dierenarts. Hij is in een paar weken tijd 10 jaar ouder geworden -O- |(

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 11:48

Zou zeker even een check-up laten doen bij de dierenarts LoveGlove. Gedragsveranderingen kunnen ook een gevolg zijn van een aandoening (door pijn of ongemak) en dat zou ik eerst laten uitsluiten. Als het dan toch dementie is kan die in samenspraak met jullie beslissen wat de beste behandeling is voor deze hond.

Ah wat balen Inoterry, zeker als het eerst zo lang erg goed is gegaan :(:)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:28

Inoterry schreef:
Terry heeft medicijnen van de dierenarts voor zijn dementie. Het hielp in eerste instantie erg goed. Sinds de hittegolf is begonnen gaat hij alleen maar heel hard achteruit, met alles. Heb vandaag overleg met de dierenarts. Hij is in een paar weken tijd 10 jaar ouder geworden -O- |(


Dat zie ik hier ook wel. Dat warme weer is ook nergens goed voor.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:33

Net de dierenarts aan de telefoon gehad. Donderdag word er een echo gemaakt van zijn hartje. Hij heeft een hartruisje en misschien dat hij met de juiste medicijnen de hitte beter aan kan. Ben in elk geval blij dat de dierenarts nog een goeie kans ziet om hem hier doorheen te slepen.
En als we er dan toch zijn, meteen bloedonderzoek laten doen van Daisy. Mijn 14 jarige prinses vind die hitte dan wel geweldig <3 8)7 <3 maar ze ruit echt enorm erg en heeft, voor het eerst in haar leven een enorme hondenlucht.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:37

Als ze gaan stinken, is een bloedtest wel een goeie. Kan natuurlijk gewoon de hitte zijn, maar kan ook zijn dat wat organen het moeilijk gaan krijgen.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:45

Daisy is altijd een hitte liefhebster geweest en heeft nooit gestonken. Nu hangt de lucht door het hele huis, en het is maar een hondje van 7 kilo :+ . Maar ook Daisy hoort bij de bejaardenclub met haar 14 dus is de kans dat ze wat gaat mankeren wel wat groter.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:27

billionache schreef:
Zou zeker even een check-up laten doen bij de dierenarts LoveGlove. Gedragsveranderingen kunnen ook een gevolg zijn van een aandoening (door pijn of ongemak) en dat zou ik eerst laten uitsluiten. Als het dan toch dementie is kan die in samenspraak met jullie beslissen wat de beste behandeling is voor deze hond.

Ah wat balen Inoterry, zeker als het eerst zo lang erg goed is gegaan :(:)

Ik zal eens met mam gaan bespreken. Want ik vind wel dat we naar de dierenarts moeten eigenlijk. Kan zijn dan mam er heel anders over denkt. Mijn ouders rennen meestal pas als het net niet te laat is :(

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:16

Miep is best wel blij met haar rolstoel. Ze kan ontzettend moeilijk doen over nieuwe dingen en heel angstig worden. Dus ik had verwacht dat ze geen stap zou verzetten in dat ding. Maar niks is minder waar! Ze is blij dat ze weer mee kan en haar poot wordt ontzien. Alleen plassen en poepen is nog even een dingetje. Maar dat komt ook wel goed.
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:32

Ach, dappere dodo. Mooie rolstoel voor de oude dame.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:49

Ceetje_bokt schreef:
Ach, dappere dodo. Mooie rolstoel voor de oude dame.


Haha, soort rollator :D

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:30

Mooi dat Miep blij is met haar rolstoel 8-) :D . Ben ooit een hond met 2.5 poot tegen gekomen. Een hele vrolijke spring in het veld :+ . Die had voor lange afstanden ook een rolstoel :) .

Terry is net uitvoerig onderzocht. Zijn hartje is nog wonderbaarlijk goed voor zijn leeftijd. Helaas heeft hij wel een longtumor |( . De dierenarts heeft het vermoeden dat het een langzaam groeiende tumor is die verder, behalve benauwdheid, geen ongemak veroorzaakt. We kijken nu 1 week aan of hij goed op prednison reageert. Zo ja, heeft hij nog wel een paar goeie maanden. Zo nee..... |( |( |(