Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 14:12

Welkom in het Cavia Topic deel 3!

Na ruim 4 jaar intensief gepost te hebben in deel 2 is het tijd voor een vervolgverhaal over deze wandelende, piepende en vrolijke pruikjes (al dan niet kaal).

Maakt jouw koelkast rare WhiepWhiep-geluiden na het openen? Wil je meer weten over Popcornen op vier pootjes of heb je interesse in de laatste haardracht op caviaasgebied? Dan ben je van harte welkom! Hier is plaats voor alle caviahouders, -liefhebbers en andere geïnteresseerden... :).

We zijn gek op kleurtjes, rassen, jonkies en huisvesting en geven graag antwoord op een vraag , maar geven ook gewoon onze mening ;)

Caafjes van Bokkers
Nieuwsgierig naar de cavia's die hun tijd doorbrengen bij diverse bokkers? Kijk hieronder gezellig mee! In willekeurige volgorde:

Yentaah met Flint en Pip:
Afbeelding

TinkerTreas: van links (boven) naar rechts: Biscuit, Buffy, Star, Happy, Popcorn en Zwartneus
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Melody7:
Afbeelding

Afbeelding

Joyce R met Wokkel en Nibbit:
Afbeelding

Marjan B met Henk en Harrie:
Afbeelding

Afbeelding

Riverdale:
Afbeelding

Nientsje:
Afbeelding

Miesemuisje:
Afbeelding

Isabel K met Perry:
Afbeelding

Yvje86:
Afbeelding

Afbeelding

X Dani met Mellow en Bailey:
Afbeelding

Afbeelding

Yenni:
Afbeelding

Votti met Luna, Chow en Benji:
Afbeelding

Ilja 1997 met haar vier mannen:
Afbeelding

Mira283 met bejaarde Sammie:
Afbeelding

Beert met haar wandelende pruikjes:
Afbeelding

Dubbeldun met de damesgroep:
Afbeelding

De (binnen) Teddy's
Afbeelding

De beer
Afbeelding

Teveel tijd over en wil je teruglezen? Dat kan! Klik hieronder op de oude topics:
Deel 1: [HK] [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 1
Deel 2: [BB-HK] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....
Laatst bijgewerkt door beert op 05-06-18 14:50, in het totaal 4 keer bewerkt


beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 14:32

Dank :D . Ik heb ze er nu allemaal in staan. Het zijn er toch een hele hoop en ook leuk om allemaal bij elkaar te zien :) .

Ik zal nog even het laatste bericht meenemen, dan zijn we weer compleet in dit topic.

Ilja_1997 schreef:
beert schreef:
Ik heb mijn mannen over de grens in Duitsland laten castreren, omdat die man er veel ervaring mee heeft en niet duur (40 euro). In Gelderland zou ik het niet weten. Stichting Cavia in het noorden schijnt ook castratiedagen te hebben en dan is het vrij goedkoop, alleen moet je dan wel weer naar het Noorden :-)


Het gaat bij mij om een normale castratie. Beertje is nu 3 maanden oud. Waar over de grens in Duitsland was dat? :)

In Heinsberg, dus dat is echt midden Limburg, niet echt in de richting denk ik? Ik heb dat adres gevonden door bij een Duitse fokker in de buurt te informeren die ze liet vroegcastreren. Ik woon zelf in Limburg dan, maar dan zit je al snel bij de grens :-).

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 14:51

DubbelDun schreef:
beert schreef:
Dank :D . Ik heb ze er nu allemaal in staan. Het zijn er toch een hele hoop en ook leuk om allemaal bij elkaar te zien :) .

Ik mis die van mij nog :D

Oeps! De graanhaarbeer. Ze staan erbij :D

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 16:23

Ik voeg nieuwe foto's morgen even toe! Dan zit ik achter de pc en dat is net wat makkelijker dan mobiel :-). Dus als mensen hun caafjes nog in de OP willen zien, post vandaag nog een foto!
Laatst bijgewerkt door beert op 05-06-18 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 19:35

melody7 schreef:
Heel leuk zo met alle foto's! :D

En welkom aan alle nieuwe cavialiefhebbers!!

Ik denk niet dat je de OP nu nog kunt wijzigen Beert, maar als je nou binnenkort een kant en klaar stukje hebt wil een modje dat er vast wel in zetten :)

Oh haha, ik wist niet dat daar een tijdslimiet op zat. Volgens mij heb ik op dit forum 10 jaar geleden voor het laatst een topic geopend :-)

Ik kijk wel even of er nog foto's bij komen en anders maak ik idd wel een stukje voor een mod en houden we het erna daarbij. Dan moeten nieuwe volgers gewoon het topic lezen.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 09:47

yvje86 schreef:
Afijn, terug naar de piepende monsters.
Ons 'weitje' lees 1.100 m2 is goed aan het groeien en kan ik binnenkort aan strookbegrazing gaan beginnen met de caafjes.
Ik dénk toch dat we nog moeten denken aan een schaap erbij ofzo :Y)

Welkom 'nieuwe' caviabezitters op dit topic.

Wow dan mag je wel heel veel cavia's nemen om dat bij te houden :-D. Wij hebben drie schapen op een iets kleiner stuk en daarmee lukt het wel. Cavia's durf ik daar niet bij te zetten, want onze schapen zijn veel te nieuwsgierig.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 19:01

Ik ben fan van deze online winkel:
https://degooisediersuper.nl/cavia

Heel veel huisjes. Mijn caafjes vinden de wilgenbruggen ook erg fijn om op of onder te zitten. Ik heb er ook eentje van 70 cm die ik gebruik als brug om uit het hok te klimmen, dat werkt ook erg goed.

Qua speeltjes zou ik het zoeken in voerverrijking. Bij bovenstaande winkel heb je ook hooihuisjes die ze helemaal kunnen opeten. Maar je kan ook van wilgenbruggen het eea bouwen en daar voedsel op verstoppen (lees: neerleggen). Ook wc rolletjes of proppen papier zijn al leuk voor ze.

@Tanja, dat vraagt natuurlijk om foto's!

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 14:35

Hahaha die caaf is hyper! Leuk filmpje!!

Ik heb momenteel een van de heren bij de dierenarts liggen voor castratie. Over een uurtje kan ik hem weer ophalen :-). Hij zal straks wel blij zijn als hij terug is, want hij moest 24 uur op hooi en water. Dus voor het gemak had ik hem even apart gezet.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 18:50

DubbelDun schreef:
beert schreef:
Hij zal straks wel blij zijn als hij terug is, want hij moest 24 uur op hooi en water[/b].

Wat zou dat voor zin hebben??
Voor een operatie kunnen ze zeggen dat je 'nuchter' moet zijn (dus helemaal niets eten), maar bij cavia's kan dat niet. Lijkt mij dat alleen hooi geen effect heeft.

Dat is een goede vraag. Ik heb het niet gevraagd, omdat het toch wel een beetje lastig is om dat in Duits uitgelegd te krijgen. Dus ik heb internet als bron gebruikt :-)

De uitleg die ik daar vond: het gaat erom dat bij een narcose het maagdarmstelsel wordt stilgelegd en dat voedsel wat erin zit, kan gaan 'gisten'. Ik citeer even van een Duits caviaforum:
Citaat:
Für den unwahrscheinlichen Fall, dass ein Schweinchen nicht zeitig wieder wach wird und anfängt zu fressen, ist es besser, wenn die letzten paar Nahrungsportionen im Darm aus "ungefährlichem" Heu bestehen, und Frischfutter erst wieder nachkommt, wenn das Schweinchen wirklich wach ist.

Es geht dabei echt nur um das Risiko einer Komplikation, das man damit vermeiden kann.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-18 06:40

Alleen hooi voor de operatie is ook echt voor de zekerheid. Erna mocht hij ook alles weer eten, maar liever nog geen koolsoorten. Daar moet je normaal ook wel voorzichtig mee zijn.

Maar gisteravond deed ie het hartstikke goed. Je ziet echt helemaal niks van de ingreep. Ik vroeg me bij mijn andere mannen ook al af of ze wel gecastreerd waren, zo netjes is net gedaan :-)

Straks even kijken of hij nog steeds een blij ei is.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 17:37

DubbelDun schreef:
Alleen de uienfamilie en rabarber mogen ze niet.
Overigens vinden ze hier de bladeren van de peer en appel ook heel lekker.

Hier helaas niet. Ik heb een appelboom staan die het dit jaar supergoed doet, maar onze tuinverbouwing niet overleefd omdat daar bestraat wordt (en herplanten gaat niet). Dus ik ben nu takken aan het afknippen en opvoeren. Maar de cavia's halen er hun neusjes voor op. Dus nu eten de schapen appel :-)

De cavia's hebben Chinees gehad met bamboe, dat vonden ze wel erg lekker.

Over brokken gesproken. Ik heb net een bestelling geplaatst van Science Selective voor 24 euro. Ik weet niet of het een drukfout is, dus ik wacht het af of er echt een zak van 10 kilo komt. Dat zou weer heel goedkoop zijn.

https://www.medicanimal.nl/Science-Sele ... p/I0045768

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 08:58

Wat grappig om alle voorkeuren te lezen van cavia's. Dat ze toch allemaal een eigen smaak hebben. Of gewoon massaal met de hele groep. Maar zou dat laatste ook niet zijn dat als een volwassen dier het niet eet, dat de jongen het ook laten liggen (omdat ze toch van hun soortgenoten moeten leren wat giftig is)?

Spa blauw klinkt wel heel luxe, maar ik snap het wel als ze beide zo ziek waren. Ik zou even na de kuur kijken hoe ze het doen dan, of her nodig is. En zeker een mooi hok!

Ik was net de caafjes buiten aan het voeren en liep even naar binnen om wat te pakken. Ik had het hok open laten staan en nu liepen ze voor het eerst allemaal naar buiten de tuin in. Was wel heel leuk om naar te kijken. Onze tuin is grotendeels caviaproof, dus ik heb ze even laten lopen. Leuk hoe ze dan eerst heel voorzichtig kijken en steeds dapperder worden. En ook wie nu de dapperste cavia's zijn en vooraan lopen. Ga ik vaker doen, ik vind het altijd leuk om groepsdieren te bekijken en hoe ze ook op elkaar reageren met geluidjes en bewegingen :-)

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 12:01

_Evelien schreef:
Oh dat is leuk, vooral inderdaad wie de dapperste cavia is. :D Zo leuk om te zien hoe de rest dan volgt. Heb je ook iets van een ren buiten of niet? :-) Ik heb bijna met mijn vriend een huis gekocht met tuin, daar ga ik een mooie ren maken. :-)

Ik heb wel iets van een ren, maar volgende maand wordt de tuin compleet opnieuw bestraat en dan komt er ook een grasveldje en nieuw hek. Dus tot die tijd doe ik even niks, omdat ik eerst even wil zien hoe dat wordt.

Wat eng trouwens als er brand uitbreekt. Wij hebben de kat en kinderen binnen en dat vind ik al genoeg. Van de cavia's verwacht ik niet dat ze brand stichten in hun hok..

Succes Sunflower bij de dierenarts!

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 14:03

Ik snap de reactie over brand en dieren, maar veel mensen vergeten dat rook dodelijker is dan vuur. Als jij een kamer vol rook in gaat waar je cavia's staan, kom je er zelf ook niet meer levend uit. Het is heel makkelijk gezegd, maar in praktijk ben je soms al blij als je er zelf levend vanaf komt.

Op het nieuws was pas ook een brand en de ouders konden gewond, maar levend het pand verlaten en de slapende kinderen zijn overleden. Iedere ouder zou zeggen "ik ga nooit zonder mijn kinderen", maar je hebt niet altijd die keuze.

Als bij ons onverhoopt brand uitbreekt in de werkplaats (waar de kat slaapt), dan is hij wrs allang gestikt voor wij daar zijn. Als de brand elders uitbreekt, dan laat ik hem uiteraard niet zitten. Maar als dieren flink wat rook hebben ingeademd, dan is de kans groot dat je ze alsnog moet laten inslapen. Niet dat je ze dan maar moet laten stikken, maar om aan te geven dat "redden" ook niet altijd helpt.


beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 18:19

Roosje01 schreef:
Ja daarom zit ik te puzzelen wat is fijner voor ze kwa kunnen rennen en het ook nog enigsinds prakties opbergbaar houden?

Dat is erg persoonlijk hoe je opbergruimte is. Ik zou ook voor de 180 gaan. Dan kunnen ze rechthoekjes rennen :-).

Ik geef hier trouwens niet apart nog vitamine c. Doen jullie dat wel? Ze krijgen nu aardig wat groente en gras.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 09:27

Zo grappig om de verschillen in karakter te zien als je ze los laat lopen! De rode borstel heeft me toch een lol en blijft heen en weer rennen. De ander (de grootste) durft nog geen halve meter het hok uit :-). Ook de jongste telg is ook wat terughoudend, maar ik denk dat een jonge cavia dat ook wel hoort te zijn. Toch wel fijn dat de tuin behoorlijk caviaproof is, zo kan ik ze gewoon uit hun hok laten lopen en ernaar kijken :-)

Ik zal proberen later op de dag eens foto's te maken. Nu staat de zon een beetje vervelend voor het maken van goede foto's.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 15:10

Even een egopost op mijn mannen ('mannen') ook maar even voor te stellen. Ik heb ze zojuist gevraagd om even fatsoenlijk te poseren en het merendeel werkte redelijk mee. Helaas begon het daarna te regenen, waardoor ik besloten heb de fotosessie stil te leggen :-)

Van oud naar jong:

Boudewijn. Deze vriendelijke lunkarya is de oudste van het stel en halfbroer van onderstaande heren.
Afbeelding

De twee broers Leonardus en Lodewijk. Lodewijk en de dominante en ondernemende vent van de lunkies.
Afbeelding

Leonardus is de grootste van het stel, maar iets terughoudender.
Afbeelding

Mijn kleine favoriet op karakter is toch wel Antonius (Anton voor vrienden). Deze vent is weliswaar niet knuffelbaar, maar wel heerlijk ondernemend en vrolijk.
Afbeelding

Kleine Sebastiaan weigerde te poseren. Maar wat wil je ook als je vorige week nog gecastreerd bent? Dan zou ik ook argwanend zijn..
Afbeelding

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 12:04

Roosje, als je twee dames hebt, zou je eens kunnen nadenken om er een volwassen castraat bij te zetten. Omdat je ook zoveel ruimte hebt :-)

Die kan de dames dan een beetje opvoeden en zeker als hij al tam is, voelen ze zich minder verloren en dat alles eng is. Ook geeft hij het goede voorbeeld dat het allemaal niet zo eng is als het lijkt. En je geeft weer een dier uit een opvang een mooie plek.

Ik weet niet of je het kan of wilt, maar ik noem het even als optie.

Leuke caafjes verder!!

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 18:54

Belangrijkste is als ze in hun eigen tempo kunnen wennen. Dus met huisje en al in de ren en gewoon laten gaan dan. Tuinstoel erbij en gewoon op afstand kijken wat ze doen. Dus niet gaan lokken of zonder huisje neerzetten.

Ik doe dat thuis ook, hok open en op afstandje lekker kijken naar ze. Dan zie je ook dat ze steeds dapperder worden. Tam worden ze uiteindelijk toch wel hoor :)

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 08:26

Dit komt goed hoor! Ik zou het raar vinden als ze het niet deden. Verschil met een kat is dat een met een roofdier is en cavia een prooidier. Dus dat is niet helemaal te vergelijken.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-18 17:10

Kan prima puberen zijn hoor. En ze beginnen nu aan hun nieuwe plek te wennen en is ook wel een teken dat ze zich thuis voelen :-)

Ik moet mijn cavia's helaas even missen, want ik lig onverwacht in het ziekenhuis met mijn zoon (baby). Het is anderhalf uur bij ons vandaan dus ga ik ook niet even op en neer..

Als ik terug ben, kunnen ze in het grote hok. Die moet ik alleen nog helemaal klaarmaken dus ze moeten nog even in het kleine hok blijven. Maar eerst dit ziekenhuisavontuur tot een goed eind brengen, dat is het belangrijkste.

Ik ga hier gewoon maar eens nadenken hoe dat hok in te richten. Dat is ook wel afleiding tussen alle onderzoeken en artsen door.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-18 18:05

Thx!

Hier hebben we oppas aan huis. We hebben ook drie schapen dus er moet sowieso iemand komen voor de dieren.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 09:37

Bedankt!

Ik heb nu ook wel zin om het hok voor hun straks in te gaan richten. Kleine slaapt, dus ik kan even googlen naar ideeën..

Straks hebben ze ongeveer 8-9m2. Het hok is 130 cm diep en 6 meter lang (uit mijn hoofd). De bodem is betegeld. Wat zijn ideeën voor bodembedekker? Ik wil sowieso de stenen erin laten, dus iets wat erop kan en ook nat kan worden en weer drogen. Ik dacht zelf aan houtsnippers. Alleen tegels is misschien wat hard aan de pootjes?

En dan nog zoeken naar leuke ideeën voor inrichting. We hebben ook nog wat keien liggen die straks over zijn :-)

Oh, dit is ook wel een idee met van die borders. Dan kan ik bepaalde stukjes iets ophogen en daar wat groens neerzetten. Als ze dat niet meteen opeten..
Afbeelding

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 19:37

Kiekeboefje schreef:
Ja Onna komt eerst boven te wonen en Teun beneden. Dan word Teun gecastreerd wanneer dit kan. Weet je toevallig op welke leeftijd dit mag?

Oooh die Teddy zag ik ook voorbij komen, wat een schatje is dat!

Castratie kan vanaf 250 gram, maar lang niet elke dierenarts doet dat. Ik zou even bij je dierenarts informeren wat zij doen. Maar het kan dus al heel jong.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 14:50

Vandaag kon ik even naar huis, mijn moeder "past op" in het ziekenhuis. Het is alleen minimaal 4 uur rijden (heen en terug dan) dus ik kan niet zomaar even weg.

Vandaag dus wel en ik heb meteen maar de cavia's gedaan en het grotere hok gegeven. Ook om zo even buiten bezig te kunnen zijn met mijn andere zoontje. Ze hebben nu lekker de ruimte. Dat voelt ook prettiger nu met de warmte dat ze wat minder "op elkaar" zitten.

Het hok is nog even best saai, maar dat komt allemaal wel. Voor hun al prettig als ze lekker kunnen rennen.
Afbeelding
Het binnendeel zie je trouwens niet op deze foto, maar dat hebben ze ook nog.

Zo kan ik ze ook makkelijker tam maken, daar moet ik echt nog meer in investeren :-). Ze lopen wel over mijn voeten, maar vinden oppakken nog erg eng. Maar goed, dat komt later wel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Natasja22 en 4 bezoekers