Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:22

Leuk! Mag ik mee kletsen?
Ik heb sinds 2001 cavia's, altijd een setje van twee beertjes.

Het huidige setje bestaat uit Joey, een rood vuilnisbakje. Joey is geboren op 1 juni 2015 (waarschijnlijk), hij komt bij de dierenbescherming vandaan. Hij is door hun weggehaald bij een hoarder die heb met 40 andere caafjes in een veel te kleine bak hield in walgelijke omstandigheden. Joey was 5 weekjes dat ik hem ophaalde, zijn moeder was overleden en lag al enige tijd dood in het hok. Joey (vernoemd naar Joey uit Friends) was de grootste van zijn broertjes. Hij had nog nooit groenvoer gezien en de brokjes moesten door de blender omdat hij ze niet op kon eten.
Hij en nog 1 broertje hebben het uiteindelijk gehaald. Hij heeft wel wat gezondheids issues. Hij heeft staar aan beide ogen maar heeft daar gelukkig geen last van. Ook heeft hij enorm gevoelige darmen, we moeten echt een strak dieet met hem volgen en als we daar ook maar even vanaf wijken dan is een gasbuikje het gevolg. Ik heb ook standaard medicatie voor hem in huis. Het is wel een enorm vrolijk en vriendelijk dier dat lekker brutaal kan bedelen en aandacht trekt van iedereen die binnenkomt. Hij trekt heel erg naar ons toe maar naar mijn man in het bijzonder.

Rechts op de foto Joey als krap 6 weken oud beertje en links zoals hij nu is, een mooie 3 jarige beer.
Afbeelding

Dan is er nog Gizmo, Gizmo is een raszuivere rex die bij een fokker vandaan komt. Gizmo is van november 2015. Het is een totaal ander beestje dan Joey, hij kijkt wat meer de kat uit de boom en laat zich niet graag optillen. Knuffelen vind hij heerlijk maar dan wil hij wel graag zelf bij je klimmen. Hij heeft een ontzettend zacht karakter maar lijkt wel de baas van het stel te zijn.

Afbeelding

Samen is het een lekker setje dat heel erg naar elkaar toe trekt. Ze slapen meestal tegen elkaar aan en als ze los door het huis lopen dan blijven ze ook continu bij elkaar. Uiteraard zijn er af en toe meningsverschillen maar tot grote vechtpartijen is het nooit gekomen. (bij geen van onze koppels overigens, beren kunnen prima samen leven)

Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:55

Mijn mannen hebben een ondergrond van hennepvezel, omdat dat zeer goed absorbeert en daaroverheen een laag Russel bedding. Die Russel bedding is stofvrij en zeer zacht, daar zijn we jaren geleden mee begonnen toen eens van onze caviaatjes continu moest niezen door de stoffige bedding. Onder die lagen ligt een vuilniszak zodat je het geheel gemakkelijk kunt verwijderen, uiteraard buiten bereik van knaaggrage tandjes.
Hun hooi krijgen ze als een grote berg in hun bak en dat verspreiden ze zelf door de hele bak en in hun huisje omdat ze daar blijkbaar graag op liggen. En op hun huisje hebben ze een zachte handdoek liggen die verschoont wordt zodra hij vuil is, daar slaapt Gizmo graag op.

Zaagsel is naar mijn mening totaal ongeschikt om dieren op te houden.

Helaas heeft onze Joey weer een gasbuikje ontwikkeld. Waarschijnlijk met de warmte iets te veel groen gekregen of te veel gedronken. Gelukkig hebben we het in de gaten nog voordat het op het hoogte punt is, we kunnen onze vinger er niet op leggen maar je ziet aan hem dat er iets niet pluis is. We hebben hem gisterenavond en vanmorgen op de medicatie gezet en net was hij al weer meer zichzelf.

Tazzey

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:32

Een zo'n roze oortje vind ik echt heel schattig, mijn rex heeft ook een roze oortje. <3

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:59

Ik heb een stoffen drie weg buis voor als ze los lopen, die vinden ze prachtig. Verder zijn ze ook heel blij met een toiletrol (leeg uiteraard).

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:32

Hoe doen jullie het met deze warmte?

Ik heb een aantal koelelementen (non-toxic uiteraard) die ik op hun hok leg en een in het hok in een washandje en zodra het boven de 26 graden gaat dan zet ik ze in de airco.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:37

Hier gaan ze echt tegen het washandje aan liggen of erop staan. Bevroren flesjes vinden ze ook fijn. Die laat ik even ontdooien zodat ze niet volledig bevroren meer zijn en dan leg ik ze in hun hok.
Tot 26 graden durf ik het wel aan om ze te laten zitten maar daarboven gaan ze echt de airco gekoelde kamers in. Ik heb een aantal jaar geleden een beer gehad die in hitte shock raakte en dat wil ik echt voorkomen. Gelukkig lijken deze mannen er weinig last van te hebben, Joey ligt nu zelfs in zijn huisje en heeft de ingang dichtgemaakt met een pluk hooi. Gek klein beestje, de temperatuur in dat huisje kan best oplopen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:03

Mijn oude caaf is een aantal jaar geleden geopereerd in Utrecht en mocht gewoon alles eten. De arts legde uit dat het erg onverstandig is een caaf op "dieet" te zetten voor de narcose.

Hier is de temperatuur binnen een uur tien graden gedaalt, lang leve zeevlam. Beestjes zijn weer happy.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:09

Fijn dat het goed gegaan is Beert! Hoe doet hij het nu?

Ik ben bezig om peterselie voor de heren te kweken. Gizmo is verzot op peterselie maar meneer wenst enkel krul peterselie, platte peterselie laat het prinsje liggen. :')

Kool krijgen ze hier absoluut niet, dat is zo ontzettend slecht voor ze. Zeker Joey, die toch een heel gevoel gestel heeft zal daar last van gaan krijgen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:51

Oh dat is een hoop keuze inderdaad!!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 19:25

Ik zit in Haarlem, je mag mijn mannen best eens bezoeken hoor. Zolang je witlof, cherry tomaatjes of paprikaatjes meeneemt zijn ze direct je beste vriend. :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:12

Het allerbeste voer is toch wel Science Selective, het is niet het goedkoopste voer maar wel heel compleet (vitamine C wel apart bijvoeren uiteraard). Het is geschikt voor alle leeftijden, Joey was amper 5 weken dat hij bij ons kwam en die heeft het vanaf dag 1 gekregen en heeft het er erg goed op gedaan.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:50

Vitamine C in brok is al verdwenen nog voordat het het voerbakje raakt. Bijvoeren is dus echt noodzakelijk. Ik voer nu al ruim 17 jaar Science en ze doen het er allemaal erg goed op.
Ik voer ze voldoende groenvoer maar toch krijgen ze ieder dagelijks een tabletje vitamine C, naast dat ze ze heerlijk vinden is het een kleine moeite om te zorgen dat ze nooit een tekort krijgen.

Tanja, wat een schatjes! Zilver agouti's zijn echt ontzettend leuk, ik heb er ook een gehad. Hou je ze of gaan ze naar een nieuw huisje?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:11

Dat is helaas echt niet waar Melody, dat staat namelijk los van de kwaliteit van het voedsel maar hangt vast aan de eigenschappen van vitamine C. Dat is toch een zeer hardnekkig misverstand.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:36

Een tablet is niet te vergelijken met brok. Het is ook nutteloos om het toe te voegen.

Blaasproblemen hebben ze hier nooit gehad. Mijn dierenarts geeft aan dat verband ook niet te herkennen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:32

Oh dat is een mooie aanbieding!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:06

Wat een leuk hok zo!
Bij ons lopen ze vaak gewoon lekker in huis rond. Dit stel knaagt niet aan kabels dus die mogen lekker rondwandelen.

Hier zijn ze wel vrij kieskeurig qua eten. Rode tomaatjes hebben de voorkeur boven de gele. Joey is gek op gele paprika terwijl Gizmo de rode heerlijk vindt. Krul peterselie wordt verslonden en naar platte peterselie kijken ze niet om.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:25

Ja, dat is de beste manier. En het kan ook zo zijn dat wat ze niet verslinden dat ze daar over een maand hun neus voor ophalen. Zo gaat het hier ook, daarom wisselen wij veel af met lekkernijen.
Wat er wel altijd in gaat is verse watermeloen met schil. Als ze daar klaar mee zijn dan zijn ze nat van hun bek tot hun tenen en helemaal gelukkig. :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:41

Was de schil wel heel goed af voordat je het aan ze geeft.

Aardbeien halen onze heren de neus voor op. Witlof, komkommer, tomaatjes gaan er wel altijd goed in.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:26

Verse kersen vinden ze ook zalig. Ik snij het pitje eruit en verwijder de steeltjes en dan krijgen ze ieder twee grote kersen. Als Gizmo klaar is dan is zijn spierwitte bekje pastel roze. _O-

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:34

Wat vervelend Sunflower! Misschien dat het inderdaad door de hechting komt en valt het allemaal wel mee. Zal voor je duimen.

Qua dapperheid zijn onze mannen alle twee wel vooruitstrevend. Ze zijn heel onderzoekend en gaan ook lekker op ontdekkingstocht. Als er een onverwacht, hard geluid is dan kijken ze vaak eerst naar onze reactie, als wij er niet op reageren dan gaan zij ook gewoon door. Met vuurwerk is dat wel fijn, zolang wij niet reageren blijven zij lekker rustig.

Wat ik wel heel bijzonder blijf vinden is dat ze aanvoelen als er iets niet goed is. Gizmo vind het totaal niet fijn om opgetild te worden. Hij zit graag bij je maar klimt dan zelf op je arm. Een maand geleden heeft onze bovenbuurman een grote brand in zijn huisje gehad en moesten wij het pand uit en dat doe ik echt niet zonder mijn dieren. Ik zag de bui al hangen want Gizmo pakken is een drama maar ik kon ze er alle twee tegelijk uithalen met 1 hand onder het buikje, zonder tegenstribbelen van Gizmo. Toen hij weer terug zijn hok in mocht was het optillen weer een ellende en wilde hij gewoon het liefst weer klimmen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:51

Het was inderdaad flink schrikken maar wij zijn er zelf goed uitgekomen, de buurman kan nog altijd zijn huis niet in. Ik was ook blij dat we een kratje binnen handbereik hebben staan voor dit soort gevallen. Ik ben heel blij dat ik ze snel te pakken kreeg.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:12

Ze staan bij ons in de woonkamer en daar kon ik nog makkelijk bij. Het is inderdaad makkelijk gezegd dat je niet vertrekt zonder je dieren maar zolang het mijn eigen leven of dat van anderen niet in gevaar brengt ga ik niet weg zonder ze. En gelukkig kon ik ze dit keer meenemen (hopelijk wel de eerste en de laatste keer want het is echt doodeng).

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:57

Wij hebben een alarmsysteem dat is aangesloten op de meldkamer. De buurman was wakker geworden van geknetter, toen was zijn rookmeldertje al gesmolten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:51

Wat een gaaf hok! Hoe maak je alleen de bodem schoon?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 13:13

Wat een schatjes! Ik vind zo'n open bak ook heel gaaf maar ik weet vrij zeker dat Joey eruit gaat klimmen. Dat risico durf ik niet te nemen.