Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:47

Ik ben er ook weer! Leuk dat mijn twee erin staan! *\o/*


Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:29

Ik wil een buitenren maken maar wat hebben jullie over de ren liggen? Ik ben heel bang dat de katten of vogels ze pakken

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:11

Ik heb een 170 meter buitenverblijf voor mijn cavia's. Daar liggen rubberen tegels in. Nu is dit vrij lastig schoonmaken. Kan ik onder de bodembedekking kranten leggen? Is dat niet gevaarlijk voor ze?

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:49

Hahaha ja klopt 170 cm! Woeps! Maar zouden kranten eronder kunnen? Is dat niet gevaarlijk??

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:04

DubbelDun schreef:
Kranten kunnen ze eten, geen probleem zolang het niet het 'hoofdvoer' gaat worden.
Wel is het zo dat kranten door het vocht heel erg gaan plakken. Reden waarom ik onderleggers gebruik. Die hebben een plastic laagje waardoor ze makkelijk op te rapen zijn en toch enorm veel vocht opnemen.

Waar kun je die kopen?

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:05

melody7 schreef:
Gelukkig lijkt alles weer goed te gaan Marjan!

Wat een knapperds Mira <3

Zouden jullie wat vragen voor mij in willen vullen? Ik ben als afstudeeropdracht bezig met een onderwerp over cavia's en wil dat graag onderbouwen met een soort van enquĂȘte. Ik ga het ook op Instagram zetten, maar gezien jullie ook allemaal cavia's hebben vallen jullie ook onder mijn doelgroep :)
Ik weet niet zeker of ik het hier zo in het topic mag zetten, dus ik kan de vragen pb'en naar degene die mee willen doen.

Stuur maar door!

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:08

Hallo Bokkers,

Ik zit met een dilemma in mijn maag..
Ik heb nu 2 cavia's (beer en zeugje) in een groot buitenverblijf zitten van 170 cm.. nadeel: ze waren tam en nu totaal niet meer.. ze zijn best wel verwilderd omdat ik ze nooit (kan) op pakken. Ik heb dus ook geen controle over de gezondheid + nagels. Voordeel: veel ruimte voor ze.

Nu ben ik aan het bedenken om ze weer naar binnen te halen.. dan zouden ze in een ruime 120cm kooi komen te zitten. Nadeel: iets minder ruimte voor ze. Voordeel: veel meer persoonlijke aandacht, controle over gezondheid en nagels.

Nu is mijn dilemma: worden ze gelukkig in een iets kleine kooi? Zouden ze beter af zijn bij een ander baasje? (Kan ik eigelijk niet over mijn hart verkrijgen).. wat zouden jullie doen?? Ik vind het zo lastig....

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:19

DubbelDun schreef:
Bij een andere baasje kunnen ze ook in een kleine kooi terecht komen...
Het is maar net wat jij wilt: knuffelcavia's of 'echte' cavia's...

Ik heb er hier 4 buiten zitten en die zijn ook 'wild', maar ze eten nog wel net uit de hand. Als ik ze na wil kijken dan doe ik het hok dicht zodat ze er niet uit kunnen en vang ze dan. Ze schieten altijd in een nachthuisje en daar zet ik dan iets voor zodat ze er niet uit kunnen. Dan haal ik het deksel er af en kan ze zo pakken zonder al te veel stress.

Deze eten dus ook niet meer uit mijn handen. Ik heb een buitenkooi waarbij alleen de zijkanten eruit kunnen.. pakken is dus heel lastig..

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:57

DubbelDun schreef:
Daarom heb ik een schuurtje gemaakt waar ik in kan staan :D
Kun je het buitenhok niet binnen zetten ??

Nee zoveel ruimte hebben wij niet..
En in de tuin hebben we geen schuur ofzo..

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:23

melody7 schreef:
Yenni, ik zou naar het karakter van de cavia's kijken. Maken ze echt gebruik van de ruimte of niet? Ik heb ze groot zitten, maar ik zou ze ook prima in kooien van 1/1,2 meter kunnen houden want ze zijn totaal niet actief. Daar zouden ze echt niet mee zitten.

Ze zijn niet echt heel actief... ze lopen wel wat rond maar het is niet dat ze de hele dag rond rennen ofzo..

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:10

Hoe kan ik cavia bijvoeren? Ze krijgen 1 x per dag brokjes (doen ze een hele dag mee) + hooi en groente.. mijn beer is helaas heel mager geworden

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:45

Wat sneu.. Sterkte! Is nooit leuk om een dier af te geven. Die van mij lag een half jaar geleden ook opeens dood in het hok.. Daarna het andere beertje gecastreerd (waren eerst 2 beren) en er toen 2 zeugjes bij gezet. Ene zeugje is na 1 dag bij mij al overleden.. Had de darmen eruit geperst en de dierenarts kon er helaas niets meer aan doen.. Nu is het evengoed een gelukkig paar *D

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 19:09

Vandaag bij de opvang een nieuwe vriendje voor onze Pip opgehaald. Wij hebben hem omgedoopt tot Pim. De zwart/bruine is onze nieuwe cavia. Wij wilde graag een cavia uit de opvang na het overlijden van ons vorige beertje. Nu hebben wij een gecastreerd beertje uit de cavia opvang gehaald die van een particulier gezin af kwam.ze zijn gekoppeld bij de opvang. Ze rennen af en toe achter elkaar aan en ze brommen af en toe iets. Ze liggen soms ook al fijn naast elkaar. Het is natuurlijk wennen weer een nieuw vriendje. Maar wij zijn alvast heel blij met Pim!
Pim is een gladhaar cavia beertje van nu 5 maanden oud. Hij is in de opvang al gecastreerd en ik hoop dat we veel plezier gaan beleven met hem.
Ik wilde het koppel graag even aan jullie laten zien.

Afbeelding

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:09

Ze rennen nog wel geregeld achter elkaar aan maar dat lijkt me vrij logisch. Pim is in een nieuwe omgeving bij een nieuwe vriendin :o is allemaal wennen. Nu liggen ze ook rustig gelukkig

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:05

Het enigste wat ik kan bedenken is voldoende groenvoer zodat de ontlasting niet te hard word.. Veel sterkte alvast met Peer!

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:44

Ik zou niet gaan fokken. Er zijn al zoveel nestjes gefokt.. Ik zou dan gaan kijken bij een opvang of stichting die 2 jonge meiden hebben zitten en dat deze gekoppeld worden en je een leuke groep hebt.. Ik zou zelf niet fokken om mijn groep groter te krijgen. Dan zou ik 1 of 2 cavia's uit een opvang adopteren zodat ook zij weer een goed huisje krijgen.. Maar dat is mijn mening :D

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:17

Hallo, ik heb een bijna onmogelijke vraag lijkt het wel via internet.. Ik heb sinds kort weer een heel leuk koppeltje bij elkaar zitten. Ze gaan erg goed samen maar de jongste heb ik laatst uit de opvang geadopteerd. Ik merk dat de jongste energie kwijt wilt.

Wij wonen in een appartement met een open keuken/leefgedeelte. Nu hebben de cavia's al een ruime kooi, groter word hem helaas permanent niet. Nu heb ik bedacht dat ik graag een ren er aan wil maken voor overdag en snachts maar dat deze wel inklapbaar is als we gaan koken. De cavia's staan in de keuken. Als ik een ren neer zet neemt dat heel de keuken in beslag, daarom zou het fijn zijn om de ren in te kunnen klappen zo nodig.

Ik wil graag een ren wat ik bij de kooi kan zetten zodat ze in de kooi kunnen maar ook in de ren. Ook had ik graag gewild dat de ren aan de onderkant een zeil had i.v.m. de urine. Via internet kom ik uit bij rennen met en zonder zeil maar deze zijn allemaal 6 hoekig (dat is opzich geen probleem) maar dan zit er geen deurtje in waardoor ze over kunnen lopen van kooi naar ren.. Bestaat er zo iets??

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:14

Sterkte melody, afscheid nemen is nooit leuk.

Hier heb ik net de cavia's een schoon hok gegeven. Ik heb nog nooit een koppel cavia's meegemaakt die zo gek op mekaar zijn als deze 2.. Pimmetje is erg onrustig als hij merkt dat pip niet naast hem zit.. Is wel erg schattig om te zien <3

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 23:28

Hoihoi een vraag. Ik heb een cavia zeugje van 2,5 jaar oud. Ze heeft sinds 3 weken een bultje die is gaan groeien tussen haar schouders. Nu wil ik graag met haar naar de dierenarts alleen wat is wijsheid. Laten inprikken om te kijken wat het is? Het weg laten snijden? Wij hebben alles voor haar over want we zijn gek met haar.

Ik hoop op tips en ervaringen. Groetjes Yenni
Afbeelding

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:30

Bruggetje staat iets wijder nu ja. Ik ga maandag gelijk bellen naar de dierenarts

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:23

Ik ben gisteren met mijn cavia's naar de dierenarts geweest. Ik heb een wat ouder zeugje zitten welke het nog erg goed doet en een castraat van nu 2 jaar. De castraat heeft erg veel energie dus ik laat ze geregeld los lopen. Als ik niet in huis ben doe ik ze terug in hun kooi. De castraat heeft soms moeite met zn ademhaling en blijft daar dan even in hangen. Daarom gisteren naar de dierenarts gegaan. Ik heb nu hennepvezel in de kooi liggen. De dierenarts gaf aan dat dat nog te stoffig kan zijn voor hem. Het hooi zit al in een balletje zodat hij er al niet met zijn neus in gaat zitten. Nu gaf de dierenarts aan dat back to nature een goede bodembedekking is. Ik zie ook via instagram veel fleece voorbij komen. Wie heeft er fleece en hoe houden jullie zit schoon? Ik wil het gaan proberen en dan ben ik van plan 1 tot 2 x per week alles te wassen.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:40

Dankjulliewel. Ik ga het eens proberen met de badmatten. Hij had net echt veel moeite met zn ademhaling :( dus ik rij zo naar de action

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 11:18

Ik heb sinds dit weekend de badmatten erin liggen en ik heb niks meer gemerkt van zn ademhaling. Die is nu gewoon normaal, gelukkig. Ik stofzuig de kooi nu wel iedere dag ivm de poepjes. Het is wennen maar voor de caafs wel beter

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:30

Ik heb nu sinds een tijd fleece in de kooi liggen. Ik heb helaas cavia's die enorm gaan hoesten van zaagsel of hennepvezel.

Mensen die fleece in de kooi hebben liggen, hoe maken jullie dit schoon? Ik merk dat mijn was machine het niet zo leuk vind. Nu was ik ze met de hand en zet ik hem daarna nog even op spoelen in de machine.

Is er nog een andere optie dan fleece? Back2nature vind ik wel erg harde korrels...

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:08

Roosje01 schreef:
Wat voor fleece heb je? Ik heb badmatten en klop die uit boven de container en haal kruimeldief erover. Daarna was ik ze in een waszak en er komt dan vrijwel geen troep in mijn wasmachine.

Ik heb de badmatten van de action. Ik heb er puppypets onderliggen, klop de matten uit en stofzuig ze indd. Toch blijft mn machine onder de haren zitten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers