nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:07

Hier stonden nog wat kasten in de schuur om nog alle oude raten weg te snijden. Maar ze hebben toch een opening ergens gevonden. Was even heel druk in de schuur. Net toch maar even de kasten uit de schuur gehaald en vanavond even iets beter inpakken. Morgen alles maar even weg snijden.
Afbeelding

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:05

Wij hadden vanmiddag ineens een stuk of zeven bijen in huis.
Géén idee waar die nu zo ineens vandaan kwamen. Ik heb nog rondom ons huis gekeken, maar heb (nog) geen bijennest kunnen vinden.
Ha, straks hoeven we helemaal geen volk aan te schaffen, maar komen ze gewoon naar ons toe :)

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 06:37

Gisteren heeft de imker weer vier bijenkasten op het terrein van de achterbuurvrouw geplaatst. Nu hopen dat mijn bijenmengsel snel gaat bloeien.
Onze tuin moet nog voor een deel ingericht gaan worden ( stuk erbij gekocht van die achterbuurvrouw) mag ik vragen van welke planten jullie bijenhouders heel gelukkig worden als deze in een tuin staan. ik vraag me vooral af welke vroege voorjaarsbloeiers (en winter?) ik het beste kan planten om bijen te lokken? Ik heb dit jaar nl. Zelf mijn appelboompjes proberen te bevruchten met een kwastje _O- omdat er geen bijen en hommels waren.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:25

Goede vraag... Het mooiste is als je de boel zo breed breed kan verdelen dat je vanaf het vroege voorjaar tot in het late najaar vanalles in bloei hebt staan.
Rozen geven geen stuifmeel of nectar, dus als je echt voor insecten wil gaan heb je daar niks aan. Verder zijn er heel veel verschillende meerjarige planten, maar ook bomen en struiken die heel vruchtbaar zijn voor bijen en vlinders.
Het antwoord op je vraag hangt nogal af van hoe groot je tuin is en wat jouw smaak is van inrichting.
Wij halen veel tips uit dit boek:
www.bol.com/nl/p/het-complete-bijenboek ... uctPageUrl

Ok als je helemaal niet zelf bijen wil houden is dat een erg leuk boek over wat je in je tuin aan kan trekken...

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 07:13

Mijn tuin is best groot (hele perceel is ca 800 m2) en ik houd van cottage-achtingen stijl, dus van bloemen. We moeten nog een stuk van ca 200m2 echt inrichten, want dat is nu nog woestenij. Jouw opmerking over rozen, wist ik bijvoorbeeld niet. Is clematis ook zo’n niet stuifmeelgeval?
Andere plantentips zijn zeer welkom.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:07

Dat is een heel aardig oppervlak, en waarschijnlijk voor jezelf het makkelijkst als je dat aan kan leggen met blijvers, zodat je niet elk jaar opnieuw vanalles aan hoeft te leggen...

Deze zaad en planten handel heeft heel veel leuke adviezen en ook toelichtig over het nut van een bepaalde plant (of hij voor jou eetbaar is bv, maar ook of er insecten op f komen).
https://www.vreeken.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:56

Onze buurtimker zegt dat hij vooral ook blij is met wat planten die vroeg in het jaar bloeien, omdat er dan vaak weinig te vinden is voor de bijen. Ik heb wilg staan, sleedoorn, krentenboom en meer van dat spul. En fruitbomen.

Het mooiste vind ik zelf als de lindes bloeien. Zo'n boom is dan een en al gezoem.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:00

Kastanjes doen het inderdaad ook erg goed. Die overlappen voor een deel met het fruit, maar gaan langer dor. De lindes bloeien vervolgens weer een paar maand later... Zou mooi aan kunnen sluiten.

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 14:43

Gisteravond op roadtrip richting Nickeltje om twee volkjes op te halen.
Afbeelding
Met 1 kast ingesnoerd op de achterbank en de ander in de achterbak weer terug naar huis.
Afbeelding
Nu staan ze netjes op hun tafeltje. Ze zijn super snel geacclimatiseerd en ze vliegen nu al als gekken! Ze zijn ook al druk in de weer met stuifmeel, de voorraad vliegt binnen!
Over een paar dagen zetten we ze over in hun nieuwe spaarkasten.
Vriendlief en ik zijn super blij en enthousiast dat we weer bezig kunnen *\o/*

Wat een mens wel niet moet zonder bokt :D
We zijn Nickeltje heel erg dankbaar voor deze volkjes <3

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:59

Top!! Fijn dat ze een mooie plek gevonden hebben. Succes er mee!

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:54

Ik kreeg net een reclame email van het Bijenhuis in Wageningen. Dit bericht za ik niet op hun eigen site dus ik kan geen link delen, maar ze hebben binnenkort weer een tweedehands markt:

Verzamelbeurs van BIJzaken
(Voorheen op Landgoed Mariënwaerdt)

Op zaterdag 26 mei vindt de Verzamelbeurs van BIJzaken plaats bij het Bijenhuis.

Postzegels, munten, koekblikken, oude schoolkaarten, kleding, honingpotten, kaarten, als het maar iets met bijen of imkeren te maken heeft: Hier is het te vinden!

Diverse kraampjes staan uitgestald en tonen de meest uiteenlopende verzamelobjecten. Kijk de ogen uit en geniet van allerlei bijenbeelden, schilderijen, boeken en korven.

Ook is er een demonstratie bijenwas-schilderen. Met gekleurde bijenwas worden de leukste en mooiste kaarten gemaakt!

Tweedehands imkermarkt!

De Verzamelbeurs wordt gecombineerd met een Tweedehands imkermarkt. Hier krijgen imkerartikelen een tweede leven.

Honingslingers, bijenkasten, gereedschap… Waar de ene imker niets meer mee doet, kan een andere imker goed gebruiken!

Heeft u nog tweedehands (imker gerelateerde) producten staan? U kunt een kraam van 80 bij 200cm huren voor slechts € 10,- inclusief koffie en thee!

Geef u snel op, er zijn maar een beperkt aantal kraampjes beschikbaar. Stuur een mailtje naar info@bijenhuis.nl om een kraam te reserveren.

Iedereen is van harte welkom op zaterdag 26 mei tussen 10 en 16 uur.

Adres: Grintweg 273, 6704 AP in Wageningen.

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 15:48

Wat leuk! Zou er graag heen gaan, vriendlief en ik gaan alleen die dag net een weekje op vakantie ;(

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:31

Oeh, dat klinkt leuk!
Jammer dat Wageningen voor ons wat ver weg is.

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 19:44

Het is idd een flink eind rijden.
Als we niet weg zouden gaan zouden we het alsnog niet doen waarschijnlijk. Het geld wat je bespaard aan 2e hands spul ben je weer kwijt aan de benzine.
Wel ben ik stiekem best wel gek op 2e hands marktjes, zeker als het spul betreft waar ik wat mee heb!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:24

Laurora, hoe gaat het nu met de volkjes? :D

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:35

Wat leuk! Mijn man heeft ook interesse en gaat een cursus volgen, en ik doe mee.

Op stal zou er een mooie plek zijn voor wat volkjes, in de buurt veel fruitbomen, is dat te combineren vlakbij paarden?

We hadden dit voorjaar heel veel bijen al in de bloeiende bomen langs de track, waar de kasten dan ook onder komen te staan.

en hoe handig is dit, :D

https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/honi ... bijenkast/

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 19:40

Super goed! :D
We hebben ze vorige week overgezet in de grote kasten (11 ramers) en ze zijn meteen begonnen met uitbouwen.
Vandaag nog een kastcontrole gedaan. Het zag er allemaal geweldig uit. Broed in alle stadia, genoeg honing en stuifmeel en in beide kasten een splinternieuw net uitgebouwd raampje he-le-maal vol met eitjes <3
We hebben van één van de kasten ook de koningin gespot, heel mooi om te zien. Ze waren erg relaxed vandaag, we hoefden niet eens te beroken :)

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 20:27

Wat leuk dat ze het zo goed doen!!

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:18


Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:20

Flowhive inderdaad :) Heel handig!

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:59

Weet niet wat een kast gemiddeld kost maar 525 euro is best wat vermoed ik.

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 12:58

Hoe is het met jullie bijtjes Nickeltje?
De onze doen het heel goed! Bij de laatste kastcontrole kwamen we er wel achter dat ze relatief weinig voer hadden opgeslagen, dus we hebben beide kasten nog wat extra suikerwater bijgevoerd.
Verder zijn ze nog steeds verroavrij, als ik de verroala mag geloven! Erg blij mee *\o/*
Ze waren wel lekker stekerig de laatste keer. Ze belaagden mijn handschoen, ik had er tientallen angels in zitten. Gelukkig zijn we voor de rest altijd goed ingepakt, dus no harm :D

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 13:36

Onze bijen doen het erg goed. Na de fruitbloesem hebben we uit 1 volk 15 kilo honing kunnen oogsten. De andere volken hadden ook wel wat, maar dat hebben we ze laten houden.
Nu staan ze op de lindes en daar halen ze bakken vol binnen.

Wat vervelend dat ze zo stekerig waren, koningin wel gezien of zijn ze boos omdat ze moerloos zijn?
Ik kom trouwens maandag middag in het UMCG, zou kunnen dat ik daarna mijn kasten op kom halen, maar daarover stuur ik je prive wel even een appje.

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 13:44

Nickeltje schreef:
Onze bijen doen het erg goed. Na de fruitbloesem hebben we uit 1 volk 15 kilo honing kunnen oogsten. De andere volken hadden ook wel wat, maar dat hebben we ze laten houden.
Nu staan ze op de lindes en daar halen ze bakken vol binnen.

Wat vervelend dat ze zo stekerig waren, koningin wel gezien of zijn ze boos omdat ze moerloos zijn?
Ik kom trouwens maandag middag in het UMCG, zou kunnen dat ik daarna mijn kasten op kom halen, maar daarover stuur ik je prive wel even een appje.


Oh heerlijk, lindehoning <3
Fijn dat ze het verder goed doen, wat een mooie opbrengst ook! *\o/*

Ik denk dat ze een beetje pissig waren om het weer. Het was die dag niet heel erg lekker buiten, maar omdat we een week op vakantie waren geweest hadden we wel een zekere urgentie om de kasten te checken. We hebben wel een theedoek gebruikt om het nest wat warmer te houden maar dat was dus niet voldoende. We hebben de koningin toen niet gespot, maar wel wederom een heleboel "verse" eitjes, dus ze zal er wel in moeten zitten.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:09

Als je eitjes ziet, dan is ze er inderdaad. Vorige week waren er wat dagen waarbij het weer bij ons thuis tegen onweer aan hing... Als dat bij jullie ook was kunnen ze daar inderdaad ook wel flink pissig van worden.
Gebruiken jullie rook? Voordat je de kast opent, een paar flinke puffen in de invliegopening kan ook wel helpen tegen dat ze er zo pissig uit komen...