gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:46

Unbeatable schreef:
Mijn konijn Bambi (met verdenking EC) gaat al een beetje vooruit, het eten/drinken gaat weer beter en ze pakt de spuitjes goed. Ze heeft 3 dagen een darmstimulans, pijnstiller en iets voor de misselijkheid gehad. Ik zit nu op de 4e dag van de behandeling met panacur welke ik 28 dagen moet volhouden 1x per dag 1.7 ml. Mijn andere konijn moet ik van de dierenarts vandaag starten en 7 dagen preventief behandelen met panacur. Is er iemand die zich kan vinden in deze behandeling? Ze heeft op dit moment weinig symptomen alleen onzindelijkheid en ze laat onbewust urine lopen.


Ik vind 28 dagen persoonlijk wel wat kort. Ik behandel tot ik vind dat het dier alweer wat langer stabiel en gezond is. Soms is dat een maand, soms twee, mijn laatste EC geval duurde 3 maanden.
Maatjes meebehandelen hier overigens ook nooit gedaan. Het gros van de konijnen is al drager van de parasiet. Het hoeft alleen niet perse tot uiting te komen.
Ik vind de informatie van het Wilhelminapark erg prettig.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... iculi.html

Sterkte en beterschap! Het komt vast goed :)

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:52

Omg Tarzan dat tongetje <3 <3

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:00

Smelt!!!!!

_Tarzan

Berichten: 11168
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:32

Schattig he! <3

Ik dacht eerst dat ik 'm wel weg zou doen als het niet gaat klikken met m'n andere konijnen (naar m'n broer ofzo) maar ik ben bang dat ik geen afscheid van dat heerlijke aanhankelijke dier kan nemen :=

Kaasje toch maar liever zelf houden dan <3

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:34

Ik ben verliefd op kaasje <3!

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:50

Ik ben ook verliefd <3

_Tarzan

Berichten: 11168
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:56

En ikzelf ook :')
(M'n andere 6 konijnen krijgen net zo goed hun aandacht hoor! :P )

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:39

Hier een spannend moment.. Ik heb m’n konijnen bij elkaar gezet in de hoop dat ze een leuke groep gaan vormen. Het zijn 3 voedsters en een ram. Tot nu toe zijn ze af en toe wat aan het jagen, maar verder zitten ze ook al rustig te eten. De twee voedsters waar ik me het meeste zorgen over maakte hebben al op elkaar gereden en dat lijkt “klaar”. Afbeelding

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:49

Leuke club heb je!
Ik hoop dat het goed blijft gaan, want ze zijn wel leuk met zn 4en :).

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:54

Op zich doen ze allemaal hun eigen ding nu, alleen af en toe rennen ze als gekken door de ren. Ben nu vast alles aan het schoonmaken, hopelijk kunnen ze dan straks samen in het verblijf. Als het dan goed blijft gaan wil ik het nog een stukje groter maken, maar eerst even zien hoe het blijft gaan. Tot nu toe valt het me 100% mee. :D

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:44

Ziet er goed uit :)
Zou ze alleen niet nu al terug zetten in hun permanente verblijf...

_Tarzan

Berichten: 11168
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:35

Herfstwind, wat leuk!
Ik zou ze ook nog even op neutraal terrein laten, niet te snel in hun bestaande ren om problemen te voorkomen :)

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:57

Inmiddels zit het stel in hun permanente verblijf en dit gaat nu al zo'n drie uur goed. De twee dames waarbij ik de meeste problemen verwachtte hebben elkaar inmiddels al voorzichtig gewassen, verder liggen ze heerlijk te relaxen en durven ze ook samen te eten. Ze hebben een ren van 8m2 exclusief hun nachthokken, dus er is voldoende ruimte om elkaar te kunnen ontwijken, maar ze zoeken elkaar toch steeds op.

Helaas had ik even niet de ruimte om de koppelren ergens te zetten waar ze geen last zouden hebben van mijn honden, dan zou ik de ren namelijk moeten halveren qua grootte en dat vind ik te klein voor vier konijnen. De honden hebben er nogal een handje van ze op te jagen, dus dat is ook niet bepaald bevorderlijk voor een succesvolle groepskoppeling.

Hun verblijf is uiteraard volledig ontsmet (de permanente ren bestaat uit losse panelen), er ligt nieuw zand in, het speelgoed, de huisjes, voer- en drinkbakjes/-flessen, e.d. zijn ook allemaal ontsmet waardoor het eigenlijk voor alle vier de konijnen "neutraal" was qua geur. Ook ligt er in de nachthokken nieuwe bodembedekking.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:12

Klinkt gek dit maar wat onrust of stress schept juist een band. Als een koppeling soms niet goed gaat wordt weleens aangeraden beide konijnen samen in een reismand in de auto te zetten en te gaan rijden.

Ik hoop dat het goed blijft gaan... Ik heb persoonlijk geen goede ervaringen met zo snel terugplaatsen in hun eigen omgeving. Misschien zijn jouw konijnen makkelijker :)

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:47

Mijn voedsters gingen ook vrij snel in hun permanente verblijf.. Ging ook goed. Maar het kan inderdaad ook fout gaan, is altijd maar net afwachten.

Ik had het niet durven dromen maar hier zijn ze nog steeds beste vriendinnetjes. Geen geruzie, geen gejaag, gewoon weer hoe ze altijd samen waren <3

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:23

Een koppel konijnen is anders dan een groep. Ik heb met twee konijnen weleens op bekend terrein gekoppeld. Ook geen probleem. Maar een groep kost meer tijd en valt ook sneller uit elkaar.

Nadat ik tijdens de laatse groepskoppeling na een week mijn groep al terug in hun ren moest zetten en dat mij simpelweg een konijn kostte uiteindelijk... Druk ik iedereen op het hart er voorzichtig mee te zijn.

Super fijn zeg! Ze zijn toch ook wel heel hecht denk ik dan :)

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:28

Een groep zal idd wel wat moeilijker zijn. Ik hoop dat het goed gaat Herfstwind!

Ze zijn idd heel erg hecht. Gelukkig maar! Vond 't vreselijk om ze apart ze zien zitten omdat ze toch wel erg ongelukkig waren. :=

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:23

Ik houd ze goed in de gaten en weet ook dat het goed mis kan gaan, maar bedankt voor de waarschuwing Eoweyn. :) Vannacht zal ik er ook een aantal keer uit gaan om ze te controleren.

Tot nu toe is het gelukkig nog steeds erg gezellig. Net de laatste voerronde gedaan en dat ging ook goed. Een voedster heeft wat voernijd (als iemand daar tips voor heeft, graag!) en kan dan gaan jagen, maar de rest gaf haar al snel de ruimte en toen ze eenmaal een brokje op had mocht de rest ook komen eten. Ze heeft zelfs samen met een andere voedster uit één bakje gegeten.
Laatst bijgewerkt door Lugea op 28-04-19 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:50

Klinkt goed hoor! :D

Pumba had ook voernijd. Ik heb tegenwoordig twee voerbakken. Ze krijgen twee keer per dag wat brokjes. Ik zet een bak brokjes in de ren en haal als ze aan het eten zijn de lege eruit. Nog geen enkel probleem gehad, terwijl Pumba in het asiel echt wel mensen aanviel.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:47

Ik heb inderdaad ook al voor elk konijn een “eigen” voerbak zodat ze niet per se samen hoeven te eten. Een voedster wordt tijdens het voeren namelijk ook wat nukkig naar de konijnen in haar buurt, dit had ze met mijn vorige ram ook al. Vanavond heb ik eerst de bakjes eruit gehaald, toen gevuld en toen neergezet en dat ging wel wat beter. Ze kan er ook niet tegen als ik dingen in een andere volgorde doe, als ik eerst groente geef en dan brokjes raakt ze echt gepikeerd en gaat ze nukkig lopen doen. :+

Het is gelukkig nog steeds gezellig binnen de groep. De ram is geliefd bij alle drie de dames en de dames onderling gaat eigenlijk ook erg goed. Ze zoeken steeds meer toenadering, maar je merkt dat ze nog wel voorzichtig zijn en af en toe “schrikken” van een onverwachte beweging van de ander. Tijdens het voeren en eten gaat het gelukkig ook goed, ze geven alle drie Jinte de ruimte om vervolgens zelf ook lekker te gaan eten.
Laatst bijgewerkt door Lugea op 28-04-19 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:56

Leuk om te lezen dat het goed gaat! :)

_Tarzan

Berichten: 11168
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:16

Klinkt goed Herfstwind! :)

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 07:23

Klinkt goed :)!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:37

Ik liet het voernijd konijn altijd eerst uit het voerbekertje eten en dan ging ik voeren. Dan kreeg ze voor haar gevoel wat ze verdiende. :') Ze trok wel vaak het bekertje dan uit mijn handen. Dus goed vasthouden. :=

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:43

Ik heb er eentje met voernijd (die ook in staarten en poten bijt :') )
Wat ik daartegen doe is juist bakjes vermijden en strooien. Zij heeft de tijd dan niet om lelijk te doen want al het eten ligt om haar heen.