Hond vertikt het om brokken te eten, tips?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Hond vertikt het om brokken te eten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:58

Ik voer afwisselend brok (momenteel Eukanuba NaturePlus) en vers. De jongste is bij tijd en wijle ook een enorm kieskeurige eter. Ik zeg dan altijd, eten staat bij hem niet altijd even hoog op z'n prioriteitenlijstje. Dat is allemaal prima, een hond kan best een dagje zonder voer. Jamie sowieso al niet niet méér dan noodzakelijk en als ie geen zin heeft dan eet net zo makkelijk een dag (soms wel 2) liever niet. Ook niet als ik uit de hand voer of het spelenderwijs als beloning gebruik. Meestal ben ik dan niet zo moeilijk, en als je niet wilt eten dan eet je toch lekker niet. Ik laat voer een minuut of 10 staan, heeft ie niet gegeten gaat het weer weg. Normaal eten ze dan de volgende maaltijd wel, of anders de dag er na.

Als ie echt aan de magere kant wordt (en die neiging heeft ie nogal eens, met z'n stomme kritische eetgedrag) dan gooi ik er dus gewoon wat lekkers overheen. Weg van de minste weerstand hoor :+ Eitje er doorheen, beetje vis uit blik, likje blikvoer.. En dan eet ie het wel. En wat maakt het ook uit of ie z'n eten "kaal" eet of met een extraatje. Ik gooi ook een pot appelmoes over m'n rooie kool toch ;)

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hond vertikt het om brokken te eten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 00:01

Maar ook met iets lekkers er overheen eet ze haar brokken niet, dus dat is in dit geval geen optie.
Ik heb ook een eitje, vis en leverpastei geprobeerd, maar dan likt ze dat er een beetje af en that's it.

Ze heeft vanavond wel weer gegeten. Ik heb haar uitvoerig beloond en nu ligt ze heerlijk te slapen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

xZiva_

Berichten: 3991
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 00:01

mijn hond was ook zo met brokken...

vooral omdat mijn moeder het "sielugh" vond en haar daarna dingen gaf die ze lekkerder vond. mijn hond wacht nu dus tot ze het lekkere voer krijgt..

wij kregen de tip het gewoon te laten staan. dan eet ze 1 dag maar niet. zodra ze honger hebben gaan ze toch echt wel eten.


ondertussen krijgt mijn hond elke dag vers vlees van goede kwaliteit ( vlees wat voor menselijke consumptie is)

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 05:41

xZiva, dat patroon moeten we hier dus ook proberen. Ik probeerde het niet zielig te vinden en vol te houden, maar dan ging ze gal spugen, maakte ik me zorgen en dan ging ik overstag :o Moet dus echt ook zelf heel consequent zijn, maar dat gaan we nu goed volhouden. Ik vond het een rotidee dat ze dan zonder eten ging slapen, maar daar kiest ze zelf voor en is misschien een stukje vermenselijking van mijn kant :o

Zojuist heb ik zalmolie besteld. Ik ben heel benieuwd, want ik lees ook dat het goed is voor de vacht? Ze kreeg al schapenvet bonbons, maar dan is dit een goede aanvulling en misschien vind ze het voer dan ook lekkerder.
In welke dosering raden jullie het aan voor een hond van ongeveer 29 kilo?
Nogmaals bedankt voor alle tips!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 06:32

kiwiwitje schreef:
brommen, kan ik dat ergens opzoeken? dat geluid? heb er hier ook 1 die bromt(geen herder.. :P )


Ik zal het eens opnemen. Ze doet het echt wanneer ze denkt dat ze een zwaar leven heeft :')
Maar ze doet het ook wel als ze haar hol aan het likken is of zich omdraait in haar mand.
En als ze het ergens niet mee eens is, dan is het soms net een stervende zwaan :') Kreunen, diep zuchten, pieperen, brommen (en als je daar niet op reageert doet ze het gewoon een tandje luider :') ).

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Hond vertikt het om brokken te eten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 06:44

Idd je moet jezelf eroverheen zetten dat een keerthe eten helemaal niet zielig is voor een vond.
Wij dachten initieel ook: "het is een actief pupje en moet nog zo hard groeien". We haalden alles uit de kast. Ander vlees of brokken, eitjes, kwark, kaas, gerookte zalm en vleeswaren, met de pot mee... allemaal tevergeefs gretig beginnen en de volgende keer er amper aan ruiken tot 2-3 happen en vervolgens je aangapen met een blik van "next". Wel van zodra we in ons hoofd de klik maakten van "als jij je voer niet wil, dan eet je maar gewoon niet." Eet ze normaal, ze heeft toen 1 maaltijd overgeslagen en daarna meestal goed gegeten en zelfs grote porties. Nu gebeurt het nog af en toe dat ze letterlijk haar kop er naast legt _-:( maar goed, haar probleem

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Mona2008
Berichten: 300
Geregistreerd: 14-07-10
Woonplaats: Hof van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 06:45

Als je op een geperst brokje wil blijven, zou je Darf kunnen proberen, Cavom heeft een hoge graangehalte, Een geperst brokje is beter voor een grotere hond, omdat deze uit elkaar valt, bij een geëxpandeerde honden brokjes zet uit, waardoor je een grotere kans hebt op een maagtorsie. Meeste maag en darmklachten bij het voeren van KVV komt door het voeren van de diersoorten Rund en kip, als je hond daar op reageert, kan je verschillende merken hebben gevoerd, maar zit beide, of 1 diersoort van 1, heb je dus het zelfde effect als elk merk, met die samenstelling, Als je het ziet zitten om Darf te proberen, kan je het beste de lam variant nemen, kun je al proberen vanaf een ton van 900 gram, Misschien wil hij die Cavom, of andere brokken niet eten omdat hij daar wellicht ook geen fijn gevoel van overhoud in zijn buik? Meeste brokken zitten namelijk ook rund en kip..
Wil je een kvv proberen, dan zou je de Hert variant kunnen nemen van Darf, daar zit geen rund en kip in.
(nee, ik heb geen aandelen in Darf, het is gewoon een goed merk..)

NoTwixLeft
Berichten: 590
Geregistreerd: 06-07-16

Re: Hond vertikt het om brokken te eten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 07:21

Cayenne, hoe vaak bied je nu eten aan? Ik zou dat niet te vaak doen, max 2x per dag. Dan kan je er 12 uur tussen houden.
Als je vaker doet, zal er niet echt een honger gevoel optreden lijkt me. Elke keer een paar brokjes is toch weer wat maagvulling. Fijn voor jou, maar denk dat dat niet echt zoden aan de dijk gaat zetten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 07:24

Ik heb het gisteren om 15:00 uur, 19:00 uur en 23:00 uur gedaan. ('s ochtends was ik nog niet met deze aanpak gestart en heb de bak rond 11:00 weg gehaald).
Ik vind het idd nog moeilijk om te bepalen hoe vaak je het aanbied. Ik dacht nu aan drie keer per dag?
Maar je hebt idd gelijk dat die kleine brokjes misschien niet heel veel helpen. Ze heeft nu 2 keer een minuut of 5 gegeten.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

NoTwixLeft
Berichten: 590
Geregistreerd: 06-07-16

Re: Hond vertikt het om brokken te eten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 07:33

3x pd kan ook, maar zorg wel voor een goede verdeling qua uren. Vaste tijden zijn nu denk ik belangrijk, zodat je hond ook leert wanneer er weer wat aankomt. 4 uur vind ik persoonlijk wat aan de korte kant om echt weer honger op te wekken bij een hond.

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 07:33

Ik heb alleen je OP gelezen...

Hier ook een witte herder die nogal kieskeurig is. Ze krijgt duck gemengd met brokken. Dat gaat redelijk, maar ook hiermee komt het regelmatig voor dat ze niet eet. Voor mij is het simpel. Ze krijgt haar eten 's ochtends en krijgt de tijd tot ik klaar ben met eten. Is het dan niet op, neem ik het eten weg en moet ze wachten tot de volgende voederbeurt. 's Avonds krijgt ze nog een portie die ook even blijft staan (en weer weggenomen wordt als ze niet eet). Heeft ze 's ochtends niet gegeten, zet ik gewoon het eten van die ochtend 's avonds terug voor haar neus. Ze eet soms een dag of twee dagen niet. Af en toe een ander smaakje duck helpt bij haar wel al eens om haar terug met meer goesting te laten eten.

Vooral niet te druk om maken als ze een keertje niet eet. Daar kunnen ze echt wel tegen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 07:40

NoTwixLeft, het was ook de eerste dag dus echt een probeersel. Ik wil het vandaag op 3 keer houden, dus 's ochtends, 's middags en 's avonds. Als ze 's middags aarzelt laat ik die beurt straks ook weg.

Pateeke: Gisteren heb ik ook het eten na 15 minuten weg gehaald en dat vond ze heel vreemd. Toen ik het weg haalde kreeg ze ook opeens interesse, want dat is ze niet gewend. Ze heeft daarna toch gegeten, dus ik hoop dat dit werkt.
De dierenarts vertelde gisteren dat het bij honden zelfs 10 dagen zonder eten echt levensbedreigend is := Maar zover wil ik het niet laten komen natuurlijk.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 07:54

Cayenne schreef:
De dierenarts vertelde gisteren dat het bij honden zelfs 10 dagen zonder eten echt levensbedreigend is := Maar zover wil ik het niet laten komen natuurlijk.


Uiteraard kan je je hond niet te lang zonder eten zetten, maar als dit niet medisch maar gedragsmatig is, kan een dagje zonder ook geen kwaad...
Als het gedragsmatig is, is het punt een beetje dat er nu ook wel redelijk wat aandacht naartoe gaat he. En die aandacht is weer belonend voor je hond. Bovendien, je kan je hond ook niet dwingen om te eten.

Nagini
Berichten: 11279
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:21

Heb alleen voornamelijk pagina 1 gelezen.

Die van ons krijgt brok en vlees gelijktijdig. Dus dat kan best.

Een beetje jus over de brok werkt dat? Of kokosolie? Of bijv het water dat bij sardientjes op blik zit. (Wij geven de sardientjes met brok en zijn ze dus met dat water doordrenkt haha). Pindakaas, pate, appelmoes? Rauw ei?

Alles met mate natuurlijk.. naar als dat werkt waarom niet.

De brok uitstrooien in huis/tuin en zelf laten zoeken?

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
http://www.thecompletecanine.co.nz

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hond vertikt het om brokken te eten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 08:39

Pateeke, ik probeer het verder bewust te negeren. Ze krijgt haar bak eten en dan loop ik gewoon weg, ga er dus ook niet bij staan of aanmoedigen, want dan ziet ze het weer als spelletje. Na een minuut of 15 haal ik het weg. Als ze wel eet, dan beloon ik haar naderhand.
Toen ik nog wel onbeperkt gaf zag ze het idd als spelletje. We hebben toen uit de hand geprobeerd te voeren of naast de bak blijven zitten terwijl ze at (en dan zaten we soms ook dik een uur :') ). Maar nu hebben we afgesproken dat gewoon niet meer te doen. Ze heeft 15 minuten en dan is het klaar.

Nagini: We hebben geprobeerd om er iets overheen te doen of het te mengen, maar dan likt ze het van de brokken en laat het verder staan :')

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:41

Kun je geen andere brok proberen?
Misschien eet ze dat beter.

Verder zou ik proberen het vooral los te laten en het haar voorlopig even lekker zelf uit te laten zoeken. Ik zou dus niet de bak steeds weghalen maar gewoon laten staan en er verder geen aandacht aan besteden, ook niet met de hand gaan voeren oid.
Ze krijgt echt vanzelf wel honger hoor dan gaat ze wel eten. Ik denk dat ze nu ook gewoon door heeft dat wanneer ze niet eet na een tijdje toch wel wat anders krijgt.
Een hond kan prima een dag of 2 dagen zonder te eten, dat ze gal gaat spugen is erg vervelend maar ik zou ondanks dat toch even doorpakken , ze doet dat eigenlijk gewoon zelf want ze kan gewoon eten.

Je schrijft dat de hond goed op gewicht is en zelfs wel 2 kg zou mogen afvallen van de DA maar dat jij haar zo goed vind, zolang een hond niet mager is zou ik me er zeker niet druk om maken als ze een dag niet eten hoor, dat gebeurt hier ook regelmatig

Brokken voeren vanwege de tandsteen is trouwens echt onzin

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hond vertikt het om brokken te eten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 08:45

Nee, een andere brok probeer ik nu even niet meer. We hebben hier zeker 6 verschillende soorten aangebroken staan omdat ze het niet meer wil eten (en nog ontelbare zakken weg gegeven :') ). Ik wil best andere brokken proberen, maar dan gaan we wel eerst dit patroon doorbreken, want we blijven niet aan de gang met van alles kopen en het dan weg geven of weg gooien :+ Als ze honger heeft, dan eet ze wel. Die aanpak wil ik er voorlopig in houden.
Als het beter gaat wil ik best voor een andere brok kijken, maar nu nog even niet. Het is ook mijn eigen schuld, want ik ben gewoon in het gedrag mee gegaan, dus het is een kwestie van mezelf opvoeden :+

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


NoTwixLeft
Berichten: 590
Geregistreerd: 06-07-16

Re: Hond vertikt het om brokken te eten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:50

Als ze nu wel gaat eten met je huidige aanpak, kan je misschien voorzichtig de andere brokken erdoor heen mengen. Elke brok een ander smaakje is misschien ook interessant voor haar

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:18

Cayenne schreef:
Het is ook mijn eigen schuld, want ik ben gewoon in het gedrag mee gegaan, dus het is een kwestie van mezelf opvoeden :+


Klopt helemaal wat je zegt, je voelt je als baasje niet prettig als je grote vriend niet wilt eten, dan wil je al snel wat anders halen wat ze dan hopelijk wel willen eten. Je wilt tenslotte goed voor ze zorgen, verwennen ach nee dat doen we toch niet... Uiteindelijk dus wel, ben er zelf ook schuldig aan geweest. Het is al heel wat als we dit als baas inzien!

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

yvje86

Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Hond vertikt het om brokken te eten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:43

Kun je niet 1x per dag voeren?
Dus de ene dag dan brokken en de andere dag een KVV?

Ik heb een Border collie die vroeger wel eens een dag eten over heeft geslagen.
Het scheelt dat ik niet erg betuttelend ben.
Eet je niet, dan morgen weer een poging.
Op stal hebben we ook BC's en daar staat een zak brokken open waar ze de hele dag door van kunnen pakken. Ze zien er super slank uit met goede vacht, blijkbaar hebben ze dan geen behoefte aan het eten.

Misschien moet je het gewoon eens los laten en 1x per dag een ruime hoeveelheid voer aanbieden en is het na 10 min. niet opgegeten dan de volgende dag weer een poging.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:59

Ik heb niet alle berichten gelezen dus het kan zijn dat mijn antwoord nergens op slaat :o

Op de dierenkliniek deden wij de brokken even in de magnetron bij slechte eters. De geur komt dan beter vrij waardoor ze sneller geneigd zijn te eten

Fleur ❤️

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 14:26

Brokken in de magnetron had ik nog niet van gehoord. Blijft de kwaliteit dan wel goed?

Inmiddels heeft ze sinds gisteravond niet meer gegeten. Overigens heeft ze toen ook maar een handje gegeten, dus ze zal nu echt wel honger hebben, maar ik hou vol :P Vanochtend wilde ze niet, dus eigen schuld.
De zalmolie arriveert straks, dus dat wil ik vanavond uitproberen. Ik hoop dat ze daar dan niet ook weer diarree van krijgt, dus misschien voorzichtig beginnen met een mini dosis en dan langzaam opvoeren.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 21-02-18 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Hond vertikt het om brokken te eten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:28

zou idd wel opbouwen met olie en de ene verdraagt al wat meer dan de andere.

succes met "streng" zijn qua eetmomenten. Hier zeggen ze toch altijd "honger is de beste saus" en hopelijk gaat deze regel ook voor jouw hond op.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Hond vertikt het om brokken te eten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:29

brokken door het vlees mengen?

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Hond vertikt het om brokken te eten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:42

Ik weet niet of het wat doet met de brokken als je ze in de magnetron doet.

Het gaat er vooral om dat de geur vrij komt, het hoeft dus niet gekookt te worden.

Fleur ❤️


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: :)Ikkuh:), Esther_r20, judith_irene, Labiesch, love_mandy, Vaiqua en 31 bezoekers