Katten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:09

Weet niet of ik hier terecht kan maar wil wat informatie inwinnen betreffende dat ik misschien een kat zou willen. Maar chronische luchtweg problemen heb (hypergevoelig voor luchtweginfectie). Zou zijn voor op een flatje.

Ben wel benieuwd naar jullie meningen over wel of niet doen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:22

Marcella, dat ligt er wel aan waar je gevoelig voor bent. Mijn dochter heeft een huisstofmijtallergie. Wij hebben aardig wat huisdieren en dat geeft stof (waar de huisstofmijt dan weer blij mee is). Haar kat slaapt ook nog bij haar in bed. Dus veel schoonmaken en een luchtfilter in haar slaapkamer geplaatst. Dat gaat prima.

Maar het is natuurlijk moeilijk te zeggen of dat bij jou ook zo werkt.

Edit: een luchtreiniger hebben we geplaatst in haar kamer.

Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:29

Kom in ieder geval overal laminaat of zeil te liggen, maar zover als dat ik weet is het inderdaad huisstofmijt. Ben nog bezig met woning, maar wil gewoon rustig rondkijken informeren. En eventueel kijken of ik anders bij wat volwassen katten zou kunnen kijken om te testen. Zag namelijk wel dat je rassen heb die hypoallergeen zijn.

Zou ook kunnen dat mijn problemen kunnen komen van de schimmel in de douche bij mijn ouders thuis, maar daar kom ik vanzelf achter als ik straks op mijn eigen woon. :=

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:09

Het hypoallergeen slaat op vachtverlies, speeksel (eiwitten) of huidschilfers, mocht je nou allergisch zijn voor 1 van die 2 dan kun je gaan kijken bij een ras welke op dat gebied hypoallergeen is.
De Sibeer schijnt bijv hypoallergeen te zijn op gebied van speeksel, Sphynxen en Rexen op vacht.
Zelf merk ik enorm verschil tussen katten met een gewone korthaar vacht en die met een korte zachte pluisvacht, de gewone korthaar heb ik veel meer last van.
Voor mij iig een overweging om geen katten met dat type vacht meer te nemen en wellicht na mijn huidige 2 (1 met normale vacht en 1 met pluisvacht) helemaal geen katten meer te nemen.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:02

LoveUggs schreef:
Ik wil ze er gewoon mee kennis laten maken. Wat ik gemerkt heb bij mijn ouders is dat deze hond (van hun katten een aantal tikken heeft gehad en) rustig gaat liggen zonder er veel aandacht aan te besteden. Kunnen mijn katten mooi de kat uit de boom kijken :+

Als ik een dag vrij ben mag hij ook best een nachtje komen logeren als dat beter zou zijn voor mijn katten :+ katten kunnen en mogen op bed en de hond niet :+ daarnaast kunnen ze ook dan hun eigen plek opzoeken weg bij de hond.

Denk dat we het gewoon eens moeten proberen. Zou snel genoeg duidelijk worden hoe dat gaat :+

Kan ook eens aanbieden de hond in huis te nemen als ze een weekje weg gaan. Normaal gaat hij dan naar mijn ouders. Als dat dan niet gaat kan hij uiteraard altijd nog daarheen. Moet het maar eens bespreken. :j

Kan al veel met de tips en info, heb ik echt wat aan dus bedankt!


Als het een makkelijke hond is kun je het ook zeker proberen. Succes ermee!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:07

Wij zijn beiden allergisch en hebben 2 siberen in huis. Katten met veel haar maar de eiwitten die gewone katten hebben, hebben deze veel minder.
De devon rex is ook hypoallergeen geloof ik.

Wij hebben wel een robotstofzuiger zodat er ook op de dagen dat wij werken gezogen wordt.

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:01

Mijn schoonzoon is op de hoogste gradatie getest wat betreft allergie van katten maar toen hij hier een half jaar in huis was bij mijn 6 Noorse boskatten en een nestje op dat moment nergens geen last van.
Nu hebben ze er zelf 3 en ook geen allergie te bekennen wat hij wel bij de HTK heeft dan gelijk dikke ogen en een snotneus.

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:20

Verschilt idd van persoon tot persoon maar ook per kat (ras/type). :)

Overigens is mijn allergie icm wat gedoe met de eigenaar vd kattenopvang ook de reden dat ik ben gestopt met opvangen.
Het was voor mijn gezondheid niet meer haalbaar, zelfs niet als noodopvang.

Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:27

Heb jaren geleden wel een standaard allergietest gedaan, maar enige waar ik een kleine reactie op had was pollen. De hypergevoeligheid betreffende luchtwegen kom van de chronische bronchitis met daarbij chronische bijholte ontsteking.

Sphynxen en Rexen vind ik eigenlijk lelijk. :=

Sibeer lijken mij wel leuk.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:44

Marcella schreef:
Heb jaren geleden wel een standaard allergietest gedaan, maar enige waar ik een kleine reactie op had was pollen. De hypergevoeligheid betreffende luchtwegen kom van de chronische bronchitis met daarbij chronische bijholte ontsteking.

Sphynxen en Rexen vind ik eigenlijk lelijk. :=

Sibeer lijken mij wel leuk.


Marcella, heb je een rhino horn toevallig? Voor t spoelen van he neus is dat. Ik heb ook chronische holteontstekingen gehad, maar daarmee hou ik
Het heel mooi onder controle. Schijnt ook heel goed te werken bij (pollen)allergiën.

Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 17:10

Nee heb neusspray om onder controle te houden.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 17:59

Die rhino is dan wel een aanrader. Bij de apotheek te krijgen. Kost iets van 2 10tjes. Heb je jaren lang plezier van. Mijn kno-arts kwam er mee. Werelduitvinding

Kashmino
BFB 2023 winnaar

Berichten: 968
Geregistreerd: 22-04-14
Woonplaats: Nijmegen/Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:03

De kater was een beetje boos vandaag :') En dit was nog wel zijn minder boze blik
Afbeelding

Maar hij kan gelukkig ook wel mooi kijken :D
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:09

Fabster schreef:
Die rhino is dan wel een aanrader. Bij de apotheek te krijgen. Kost iets van 2 10tjes. Heb je jaren lang plezier van. Mijn kno-arts kwam er mee. Werelduitvinding

Moet ik eerst overleggen met HA of dit wel mag in combi met medicijnen. Ga anders ook nog even overleggen bij eerst volgende longfunctie test.

Wil dat het een goed afgewogen beslissing gaat zijn mocht ik het gaan doen. En niet dat ik daarna ermee zit dat kat weer weg moet omdat het niet gaat.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:23

Marcella schreef:
Fabster schreef:
Die rhino is dan wel een aanrader. Bij de apotheek te krijgen. Kost iets van 2 10tjes. Heb je jaren lang plezier van. Mijn kno-arts kwam er mee. Werelduitvinding

Moet ik eerst overleggen met HA of dit wel mag in combi met medicijnen. Ga anders ook nog even overleggen bij eerst volgende longfunctie test.

Wil dat het een goed afgewogen beslissing gaat zijn mocht ik het gaan doen. En niet dat ik daarna ermee zit dat kat weer weg moet omdat het niet gaat.


Het is gewoon zout wat je spoelt, Marcella. Dat mag overal bij, volgens mij.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:47

Spoelen mag altijd.
Maar natuurlijk niet direct na een neusspray.. maar dat lijkt me logisch :D

Siberen zijn ook echt leuk. Relaxte , forse katten die ook flink uit hun stekker kunnen gaan.
Ik heb er 2. 1 wil graag in de tuin. De ander taalt er vrij weinig naar.

Als je kat veel alleen zit zou ik naar verloop van tijd over een 2e nadenken.

Ik had er de eerste maanden wel iets last van. Maar ik ben echt heel allergisch voor zowel katten als huismijt. Dus mocht je iets reageren dan hoop ik dat je je lijf de rijd durft te geven.

Mijn katten mogen niet in de slaapkamer. Ik wil een prikkelvrije slaapkamer houden.

Ik weet niet waar je woont maar je mag knuffelen om te proberen hoor!

Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 08:22

Over uit de slaapkamer houden heb ik ook zitten denken, maar dan ook omdat ik in mijn slaap onrustig ben. Zit soms na het slapen wel eens onder de blauwe plekken neem daarom ook magnesium. Maar heb zo'n vermoeden dat de kat eventueel zelf ook wel uit de slaapkamer gaat blijven als ik slaap. :=

Spoelen mag ik dus niet en kan ik niet ga namelijk overgeven (ook nuchter) en er was nog een reden, maar die weet ik zo even niet meer. :o

Als ik ga kijken voor een kat zou het een herplaatser worden die bijvoorbeeld liever alleen zit. Vind mijn flatje eigenlijk wel weer te klein voor 2 katten zeker als ze fors zijn (wel 2 kamer). Wil alleen wel kijken dan voor zo'n hele mooi grote hoge toren.

Nu nog officieel Alblasserdam en ga verhuizen naar Hendrik Ido Ambacht (vlakbij Rotterdam).

Weet ook nog niet hoe het gaat zijn met werken straks worden wel hoofdzakelijk gebroken diensten dus geen lange aan een gesloten diensten. En als kat tuigje accepteert mag hij/zij ook wel mee naar de moestuin (word alleen niet loslopen of ik moet iets van een ren maken).

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:20

Ik zou je toch aanraden om 2 katten te nemen dan hebben ze elkaar als je aan het werk bent.
Als je genoeg hoge plekjes maakt op kasten,planken en paal dan heb je genoeg ruimte.
Je mag hier ook komen knuffelen hoor en kennis maken met de Noorse boskat :j ze zijn heel erg sociaal en liggen vaak bovenop elkaar zelfs in een kleine doos O:)

Donkim

Berichten: 701
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: A’zoden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:03

Liv heeft een raadsel, ofja ik heb een raadsel -O-.
Liv hangt vanaf dag een echt enorm aan mij, is vrij eenkenning en kijkt eerst altijd de kat uit de boom.
Als er voor haar “nieuwe” visite komt, kruipt ze weg, wanneer de visite dan een aantal keer is geweest en ze eraan gewend is blijft ze gewoon in de kamer.
Nu is er zaterdag “nieuwe” visite met een klein kindje geweest (veel geluid, hogere geluiden) en nu kruipt ze sindsdien ook bij ons gezin weg... Wanneer ze bij mij op mijn slaapkamer is, is er niks aan de hand en gaat ze heerlijk op haar kussen liggen soezen. Echter in huis kruipt ze weg achter de bank.
Pas tegen de avond komt ze weer te voorschijn en is dan ook weer actief aanwezig.

Wel miauwt ze veel meer als ik uit het zicht ben.


Moet ik haar weer tijd geven om weer haar draai te vinden? Of wat kan ik hier aan doen? Of ben ik gewoon over bezorgd? %)


Afbeelding

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:18

Ik heb geen idee hoe het karakter van een pers is.. is zij bij de fokker wel binnen het gezin opgegroeid?
Ze zal vast wat tijd nodig hebben maar voor zo'n jong katje lijkt het me wel wat vreemd, afhankelijk van hoe ze in de eerste fase van haar leven opgegroeid is..

Misschien helpt zo'n feliway?

Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:34

gaby12 schreef:
Ik zou je toch aanraden om 2 katten te nemen dan hebben ze elkaar als je aan het werk bent.
Als je genoeg hoge plekjes maakt op kasten,planken en paal dan heb je genoeg ruimte.
Je mag hier ook komen knuffelen hoor en kennis maken met de Noorse boskat :j ze zijn heel erg sociaal en liggen vaak bovenop elkaar zelfs in een kleine doos O:)

Heb volgens mij een keer een volg topic van je gevolgd betreffende kittens. Geweldig die standjes Noorse boskat. _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn "pleegkindje" ooit bij een stal waar ik gestaan heb. Werd als vondeling gebracht doodsbang voor mensen en moest in het begin dwangvoeren met kittenmelk. Maar toen eenmaal het kwartje viel zo snel mogelijk geleerd om uit bakje te drinken/eten.
Afbeelding
Kleine kittens worden groot. En mijn bewaking van de voortent van de caravan. <3
Afbeelding
Ochtend ontvangst incl. complete verhalen. Ook als ik op stal kwam was ze altijd als eerste bij mij om complete verhalen te vertellen.

Ze lijkt zwart maar is het niet. Vermoedelijk kruising HTK kater en moeders ras poes en daarom als ongewild gedumpt.
Afbeelding

Ze mocht bij mij niet in de caravan blijven vanwege dat ze niet zindelijk is. Was echt mijn maatje maar zal ook wel komen doordat ik eigenlijk haar "moeder" was. Ben alleen bang dat ze nu wel dood is.

Donkim

Berichten: 701
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: A’zoden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:49

IMJ schreef:
Ik heb geen idee hoe het karakter van een pers is.. is zij bij de fokker wel binnen het gezin opgegroeid?
Ze zal vast wat tijd nodig hebben maar voor zo'n jong katje lijkt het me wel wat vreemd, afhankelijk van hoe ze in de eerste fase van haar leven opgegroeid is..

Misschien helpt zo'n feliway?


Bij de fokker is ze voor zover ik weet binnen het gezin opgegroeid, wel was ze ook bij hun de meest terughoudende van het stel en tevens de kleinste.
Waarom ik zeg voor zover ik weet, is omdat het met de fokker helaas niet van een leie dakje is gelopen.. Liv bleek dood maar dan ook dood ziek te zijn ;(. (Wat uiteindelijk nog een hele zaak is geweest.)
Met veel medicijnen en geneuzel is ze inmiddels toch een vrolijke kleine draak geworden!
Maar sinds zaterdag laat ze dus ook voor haar doen vreemd gedrag zien.

Ik ga is kijken wat zo’n stekker voor ons zou kunnen betekenen, dankjewel voor de tip!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:54

ach wat vervelend dat het zo gelopen is. Ja, kan natuurlijk ook een beetje karakter zijn..

Succes met haar! Ze is nog jong! Hopelijk trekt ze bij.

Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:55

Donkim zou het kunnen dat je kat het bezoek met iets gekoppeld heeft uit haar verleden wat ze als niet prettig ervaren heeft.

Donkim

Berichten: 701
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: A’zoden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 00:18

Marcella schreef:
Donkim zou het kunnen dat je kat het bezoek met iets gekoppeld heeft uit haar verleden wat ze als niet prettig ervaren heeft.


Dan zou het enkel het kleine kindje kunnen zijn geweest, al heeft die keurig zitten spelen zonder al te gekke dingen. (Geen gekreis of dergelijke, enkel wel wat hogere geluiden zoals vrolijke baby’s/peuters die kunnen maken)
En dat heeft ze misschien nog niet eerder ervaren?

Maar dat verklaard voor mij helaas nog niet waarom ze overdag achter de bank zit en s avonds weer de andere kat terroriseert.