Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:51

Alane schreef:
Anoniem schreef:
Kan iemand navolgende tekst uitleggen en dan gaat het om potentiële zwerfdieren

Het betreft voornamelijk zwerfdieren (dieren waarvan een eigenaar kan worden vermoed), maar naast zwerfdieren worden ook afstandsdieren (potentiële zwerfdieren) opgevangen door de DODA.

Het gaat mij erom dat afstandsdieren in een adem genoemd wordt met potentiële zwerfdieren. Want het woordje potentieel is vaag

afstandsdieren zijn dieren die niet langer bij hun eigenaar kunnen blijven, om wat voor reden dan ook.
van eigenaar is overleden tot aan "ik wil geen huisdier meer"
Als je je huisdier naar het asiel brengt doe je dus afstand van het dier.


Sorry had mijn post al aangepast.
Wat ik hiermee bedoel is dat als ik het goed begrijp dan zou dat ieder dier met het risico op gedane afstand zijn. Dieren die misschien zwerfdieren worden.
Dat maakt een kat wel heel kwetsbaar

Dat is dus waarom ik de vraag stel wie bepaalt of een dier een potentieel zwerfdieren of afstandsdier is op dat moment

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:53

Hier ook een kat van het asiel onder het mom van bruikleen overgenomen. Met het devies mijn gegevens aan de chip te koppelen.
Asiel bestaat inmiddels niet meer begreep ik uit een eerdere post van TS, maar chip was al overgezet naar vorige baasje, dus de administratie van dat andere asiel doet niet meer ter zake lijkt me

Anoniem

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:56

Dus een oplossing zou zijn: niet tien verschillende chipconstructies maar 1 centraal punt.
Tweede oplossing: net als bij de rdw eerst vrijwaren dan op naam zetten bij verandering van eigenaar.
Derde oplossing: duidelijke wetgeving

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:58

Alane schreef:
dees_daan schreef:
Medische zorg = noodzakelijke zorg.
Of iets wel of niet noodzakelijk is kunnen we beter aan een dierenarts overlaten. Als die beoordeeld heeft dat de poot waaraan de kat mankt behandeld kan en moet worden dan zal dat zo zijn. Ik zeg niet dat dat zo is maar er worden ook katten opgehaald die bij een dierenarts geweest zijn en waarvan de eigenaar niets wil betalen, moeten ze die ook zomaar mee geven dan? Onder het mom van dan is ie weer thuis?

Daarom ben ik wel benieuwd wat ze TS gevraagd hebben. Alleen ritkosten is €25,00 staat er op hun eigen site. Als ze dat getekend hebben vind ik dat niet heel erg onredelijk. En die €150 aan kosten die hier aangehaald worden geloof ik eerlijk gezegd niet.



nee hoor, een enting is ook medische zorg en soms niet noodzakelijk omdat dier keurig jaarlijks ge-ent is.
In dit specifieke geval is deze kat onterecht gevangen (ik meende mee gevangen tijdens een vangactie van zwerfkatten, maar pin me er even niet op vast, zal zo even zoeken mocht het niet zo zijn zal ik het aanpassen) ook omdat kat geen zwerver is, een tehuis had waar die minder vaak kwam ivm de pas geopende snackbar elders in de straat.
Wat ik probeerde te vertellen (en ja ik ben een hork in uitleggen) is dat het asiel weet wie de huidige eigenaar is, wie de vorige eigenaar was, en toch weigert de kat te laten ophalen door 1 van beide vanwege een topic op bokt, en het dier elders gaat proberen te herplaatsen, en dat vind ik kwalijk. Want als het geen huiskat is, wat ik aan mag nemen want kat was met dochter al op een manege geplaatst als muizenvangers, en herplaatst met medeweten van het asiel op de boerderij van TS, om nu principieel te proberen een ander tehuis te vinden voor die kat.... mede vanwege een topic op bokt waar geen namen werden genoemd, zelfs ontkent werd dat het het betreffende asiel was. Wie is dan de dierenvriend?


Aan Gast4901: ik heb de strekking van al je post begrepen, de manier van reageren niet, maar het is een compliment waard hoe je nu reageert. top hoor..


Of de kat onterecht gevangen is of niet kan je niet zo stellen. Het asiel is binnen het redelijke gebleven wat het vangen zelf betreft. En de meningen over wel of niet onterecht verschillen. Hij had een eigenaar ja, maar dat hadden ze niet kunnen weten. (Die hele discussie is al geweest.)
Een enting valt niet onder de eerste medische zorg, enten omdat een kat mank loopt zou ook heel vreemd zijn en TS heeft al aangegeven dat ze medische zorg aanhalen ivm de poot.
Ik zie een enting ook niet als medische zorg aangezien het niet verplicht is je kat (of hond) te laten enten en het onthouden van medische zorg strafbaar is. Het onthouden van een enting is dat niet.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 22:08

Qerty schreef:
Hier ook een kat van het asiel onder het mom van bruikleen overgenomen. Met het devies mijn gegevens aan de chip te koppelen.
Asiel bestaat inmiddels niet meer begreep ik uit een eerdere post van TS, maar chip was al overgezet naar vorige baasje, dus de administratie van dat andere asiel doet niet meer ter zake lijkt me

Huh? Heb je het over mij?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:10

nu noem je eerste medische zorg... ik had het over medische zorg.
medische zorg is wat een arts, in dit geval DA, verricht, of het nu een enting is of checkup, operatie of euthanasie.
En als de eigenaar reeds verteld heeft aan de telefoon dat het dier reeds gezien is voor die poot en asiel meent toch met dier naar DA te moeten gaan, vindt jij dat ze dat kunnen verhalen op de eigenaar?

Ze hadden het niet kunnen weten, maar wel hun 'fout' herstellen. Fouten maken is niet erg, maakt ons menselijk, toont aan dat je iets doet. Mooi zou zijn dat je er iets van leert, en een ezel bent (die stoot zich maar 1 keer aan dezelfde steen)

verwildere katten vangacties: katten worden ingevangen, gecastreerd, gemerkt (oor knip) en terug geplaatst. Oorknip zodat ze bij een volgende vangactie gelijk losgelaten kunnen worden omdat men weet dat de kat al eens is gevangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:17

Alane schreef:
nu noem je eerste medische zorg... ik had het over medische zorg.
medische zorg is wat een arts, in dit geval DA, verricht, of het nu een enting is of checkup, operatie of euthanasie.
En als de eigenaar reeds verteld heeft aan de telefoon dat het dier reeds gezien is voor die poot en asiel meent toch met dier naar DA te moeten gaan, vindt jij dat ze dat kunnen verhalen op de eigenaar?

Ze hadden het niet kunnen weten, maar wel hun 'fout' herstellen. Fouten maken is niet erg, maakt ons menselijk, toont aan dat je iets doet. Mooi zou zijn dat je er iets van leert, en een ezel bent (die stoot zich maar 1 keer aan dezelfde steen)

verwildere katten vangacties: katten worden ingevangen, gecastreerd, gemerkt (oor knip) en terug geplaatst. Oorknip zodat ze bij een volgende vangactie gelijk losgelaten kunnen worden omdat men weet dat de kat al eens is gevangen.


Ik ga de discussie over het wel of geen kosten verhalen omdat zij volgens velen een fout gemaakt hebben niet weer aan.
Als een kat in het asiel binnen komt (of rechtstreeks naar de dierenarts moet) krijgt deze altijd eerste medische zorg.. medische zorg is een breed begrip, het onthouden daarvan is strafbaar, niet laten enten nogmaals, is dat niet. Dus er zit wel degelijk een verschil in medische zorg of een voorzorgsbehandeling.
Ook al zegt een eigenaar dat er naar die poot gekeken is dan nog vind ik het juist een goede zaak als ze hun eigen DA ook laten kijken, mensen roepen zoveel namelijk dus ik zou ook zeker willen weten dat het is zoals gezegd word. TS heeft hier ook niet genoemd waarom de kat mank liep, is dat naar het asiel toe wel gedaan? Dat weten we niet.. wat ze qua kosten vroegen weten we ook niet en daar komt ook geen antwoord op..

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:19

Dorine92 schreef:
Qerty schreef:
Hier ook een kat van het asiel onder het mom van bruikleen overgenomen. Met het devies mijn gegevens aan de chip te koppelen.
Asiel bestaat inmiddels niet meer begreep ik uit een eerdere post van TS, maar chip was al overgezet naar vorige baasje, dus de administratie van dat andere asiel doet niet meer ter zake lijkt me

Huh? Heb je het over mij?


O:) Ja, maar ging net terugzoeken waar ik dat gelezen had en blijkbaar betreft het een hallucinatie.
Excuus, dan doet de administratie net iets meer terzake.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:22

Alane schreef:
Qerty schreef:
Het is heel eenvoudig na te gaan of de chip van je kat op jouw naam staat. Sowieso iets wat je zelf moet doorgeven, dus dat TS de dupe is van een registratie fout vind ik heel lastig om zomaar aan te nemen.

De kat was in overleg met dit asiel, die ook de vangkooi geleverd heeft om de kat te vangen, herplaatst bij TS
sinds men (asiel) altijd met contracten zwaait en roept dat asiel de eigenaar blijft (wat reeds meerdere keren aangehaald is in dit topic gerechtelijk niet stand houd) en de houder het dier in bruikleen krijgt, is het asiel dus ook in gebreke gebleven door hun eigen administratie niet op orde te hebben.


Dan nog heeft ts aangegeven nooit de chip geregistreerd te hebben ze “ging” ervan uit dat de vorige eigenaar dit geregeld heeft zo werkt het niet ... ook al staat het in het systeem van het asiel zou de kat tussentijds nogmaals van eigenaar verwisseld kunnen zijn.... feit blijft dierenambulance heeft een melding gekregen zijn gekomen hebben hoogst wss chip uitgelezen en dier hoorde daar niet volgens zijn chip gegevens. Nemen dier mee en nemen contact op met eigenaar op de chip blijkt niet Goed te zijn en komen zo bij ts terecht ... die kon netjes d’r kat ophalen nadat ze de gemaakte kosten zou betalen heel logisch toch? Als het om een mega bedrag zou gaan zou ik dan toch even in gesprek gaan maar in eerste instantie gaat dit alleen over hun gemaakte kosten hoe langer die blijft zitten hoe hoger de kosten.

Ik geloof niet dat het zo zwart wit is van ja wij zijn boos dus je krijgt de kat niet mee... ze hebben het belang van het dier overwogen en uit de berichten van TS heb ik ook geen goede indruk gekregen.

Ze laat het dier zomaar zitten vanwege een “principe” en geeft toe er wss niks meer aan te hebben als die terug komt omdat hij meteen weer weg loopt dus ja het dier zou dan binnen de kortste keren wss weer op de stoep kunnen staan.

En dat mensen meteen gaan roepen dit is vaker gebeurd, ik heb ook gelezen dat het idd een paar jaar gelden gebeurt is maar ook door een fout van de eigenaar en het zal ook bij andere asiels voorkomen dat dit gebeurt als je het dier niet goed geregistreerd heb kan je niet verwachten dat hun voor jouw fout gaan betalen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:35


Anoniem

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:43

Er is nog een ander probleem met een foutieve chipregistratie bedenk ik me nu.
Stel je voor dat een dier wat niet meer in je bezit is op de chip nog geregistreerd staat op jouw naam. Eender welk dier. Dit dier veroorzaakt een ongeval. Dit zou betekenen dat de kosten dus bij jou terecht komen terwijl je allang geen eigenaar meer bent.

Dus is het heel goed om te kijken of je dier juist geregistreerd staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:46

Anoniem schreef:
Er is nog een ander probleem met een foutieve chipregistratie bedenk ik me nu.
Stel je voor dat een dier wat niet meer in je bezit is op de chip nog geregistreerd staat op jouw naam. Eender welk dier. Dit dier veroorzaakt een ongeval. Dit zou betekenen dat de kosten dus bij jou terecht komen terwijl je allang geen eigenaar meer bent.

Dus is het heel goed om te kijken of je dier juist geregistreerd staat


Nee hoor want een chip is geen bewijs van eigendom.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:48

Anoniem schreef:
Er is nog een ander probleem met een foutieve chipregistratie bedenk ik me nu.
Stel je voor dat een dier wat niet meer in je bezit is op de chip nog geregistreerd staat op jouw naam. Eender welk dier. Dit dier veroorzaakt een ongeval. Dit zou betekenen dat de kosten dus bij jou terecht komen terwijl je allang geen eigenaar meer bent.

Dus is het heel goed om te kijken of je dier juist geregistreerd staat


Maar dan kom je dus weer terecht bij het feit dat chipregistratie geen eigenaarschap oplevert. Tussen onze oren; ja.
Als de hond van mijn buren mijn spijkerbroek kapot bijt terwijl hij in mijn been bijt, dan heb ik fatsoenlijke buren die dit zonder pardon vergoeden, al dan niet via hun verzekering.
Wil iemand moeilijk doen (een onbekende bijvoorbeeld), kan deze het hoger spelen via de rechter en dan blijkt dat die chip helemaal niet zoveel betekent. Bij wie dan de bewijslast ligt weet ik zo niet, ik denk bij de 'eigenaar' van de hond. Maar wil je tot het gaatje gaan, dan kan je heel wat bedenken tegen het eigenaarschap. Je gaat gewoon uit van redelijkheid en billijkheid. En er is gelukkig maar een handjevol mensen die tot het gaatje gaat ;)

Zie wederom paspoort of papieren zijn geen eigendomsbewijs. Dat geldt ook bij honden en katten.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:50

Janine1990 schreef:
Anoniem schreef:
Er is nog een ander probleem met een foutieve chipregistratie bedenk ik me nu.
Stel je voor dat een dier wat niet meer in je bezit is op de chip nog geregistreerd staat op jouw naam. Eender welk dier. Dit dier veroorzaakt een ongeval. Dit zou betekenen dat de kosten dus bij jou terecht komen terwijl je allang geen eigenaar meer bent.

Dus is het heel goed om te kijken of je dier juist geregistreerd staat


Maar dan kom je dus weer terecht bij het feit dat chipregistratie geen eigenaarschap oplevert. Tussen onze oren; ja.
Als de hond van mijn buren mijn spijkerbroek kapot bijt terwijl hij in mijn been bijt, dan heb ik fatsoenlijke buren die dit zonder pardon vergoeden, al dan niet via hun verzekering.
Wil iemand moeilijk doen (een onbekende bijvoorbeeld), kan deze het hoger spelen via de rechter en dan blijkt dat die chip helemaal niet zoveel betekent. Bij wie dan de bewijslast ligt weet ik zo niet, ik denk bij de 'eigenaar' van de hond. Maar wil je tot het gaatje gaan, dan kan je heel wat bedenken tegen het eigenaarschap. Je gaat gewoon uit van redelijkheid en billijkheid. En er is gelukkig maar een handjevol mensen die tot het gaatje gaat ;)

Zie wederom paspoort of papieren zijn geen eigendomsbewijs. Dat geldt ook bij honden en katten.


Ik vraag me dan toch af, hóe kun je tegenwoordig wel bewijzen dat een dier echt van jou is?
Dit is gewoon bijna onmogelijk lijkt het wel

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:51

bij paarden koppelt de chip het paard aan het paspoort
bij overige dieren idem (als je met het dier reist bijvoorbeeld) en is handig als een dier wegloopt om de eigenaar op te sporen.

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:23

Tja; dieren zijn geen registergoederen, dus er is geen officieel overheidsregister ;)

Het bewijs zal moeten komen uit een aankoopbewijs, eventueel aangevuld met foto bewijs dat het dier bij jou woont, en rekeningen die aantonen dat je de kosten draagt... Maar vooral het aankoopbewijs is belangrijk.

Maar dat is bij paarden toch ook zo...? (Ik ben in ieder geval juist daarom altijd braaf bezig met verkoopcontractjes op te stellen, zodat ik altijd bewijs heb van zowel aankoop als verkoop O:) )

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:28

Alane schreef:
bij paarden koppelt de chip het paard aan het paspoort
bij overige dieren idem (als je met het dier reist bijvoorbeeld) en is handig als een dier wegloopt om de eigenaar op te sporen.


Bewijst geen eigendom. Is leuk als er niets aan de hand is, maar bij geschillen heb je er niets aan. Pensionhouder vs. Niet betalende pensionklant bijvoorbeeld (vorderen). Of ontvreemding na scheiding.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:35

Poes is nog niet thuis begrijp ik na 104 pagina's? Kan het allemaal niet meer bijhouden, maar blijft interessant. Kan iemand mij een PB sturen als poes thuis of definitief in asiel blijft? Scheelt mij 10 keer per dag dit topic checken :Y)

gillian

Berichten: 4419
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:56

Ik was al lang daar verhaal gaan halen en had desnoods iemand “over de balie getrokken” om mijn kat terug te krijgen, zijn ze nou helemaal gek!
Snap dat je een punt wil maken, snap dat je niet wil betalen, maar die kat was bij mij al lang thuis geweest...
Soms werkt een boel stampij maken best wel, maar niet door de telefoon of via mail ;)

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 00:28

Alane schreef:
ik ook niet, heb het alleen over fouten herstellen.

vwb de 14 dagen regeling asiel
https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/fil ... tfight.pdf


Interessant!

Dus als ik het goed begrijp: als de gemeente de overdracht van eigendom van burgemeester naar asiel niet in een of ander reglement/lokale wet heeft gegoten, zal het asiel hier sowieso strafbaar zijn mocht hij de kat ter adoptie aanbieden. Met dien verstande dat het asiel weet dat de kat geen zwerfkat is, maar een kat met een baasje op het moment dat men zou besluiten hem voor adoptie aan te bieden. :)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 02:10

Evi84 schreef:
Interessant!

Dus als ik het goed begrijp: als de gemeente de overdracht van eigendom van burgemeester naar asiel niet in een of ander reglement/lokale wet heeft gegoten, zal het asiel hier sowieso strafbaar zijn mocht hij de kat ter adoptie aanbieden. Met dien verstande dat het asiel weet dat de kat geen zwerfkat is, maar een kat met een baasje op het moment dat men zou besluiten hem voor adoptie aan te bieden. :)


ja en zoals ik het gelezen en begrepen heb, evenzo de 14 dagen regel, om het dier ter adoptie aan te bieden.
En het asiel moet er alles aan doen om de eigenaar te achterhalen, en zsm bekendmaken dat ze een dier hebben binnen gekregen.

als je het vertaald naar deze situatie: is het asiel niet geheel volgens de wet bezig.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 09:26

Allemaal leuk dat geneuzel zoals een bokje ook al eerder zei,maar ik hoop dat het beestje eerdaags thuis is.

Anoniem

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:09

Voor wie het erg vindt dat deze kat in een hokje in het asiel zit heb ik nog een overweging: bespaar je de moeite om hier als zoveelste hier neer te typen dat TS het dier moet gaan ophalen. Want daar komt hij echt niet mee thuis. Op Bokt wemelt van de mensen die menen nobele dierenredders te zijn door een ander de les te lezen. Wat bereik je daar nou werkelijk mee? Het is als plassen in een zwarte broek: het geeft je een warm gevoel en je ziet er verder niks van.

Als je het nou echt zo belangrijk vindt om het verschil te maken voor een zielige kat, dan rij je naar het asiel en geef je er zelf eentje een liefdevol thuis. Of steek je je tijd in iets anders zinnigs. Iets waar een ongelukkige kat op deze wereld écht iets aan heeft. Als je een echte kattenliefhebber bent, zou dat dan niet veel meer voldoening geven dan de instant toetsenbordheld uithangen? :Y)

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:25

safina schreef:
Het is als plassen in een zwarte broek: het geeft je een warm gevoel en je ziet er verder niks van.


You made my day.... _O- :D _O-

Ben het trouwens helemaal met je eens.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:31

Ik blijf het jammer en raar vinden dat TS niet open is over het verschuldigde bedrag. Wat een gedoe, frustratie en zinloos verspilde energie voor een paar tientjes en een handje principes. :n