Vogels in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
pien_2010

Berichten: 43132
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:46

Haha goeroe, niet eens bij stil gestaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:10

Hier ook nagenoeg geen vogels. Lijkt wel alsof veel verdwenen is. Vetbollen onaangeroerd pindas niks mee gedaan. Alleen grote voerplank met stel tortelduiven

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 00:09

Vandaag de ijsvogel weer gespot! *\o/* De paar koude dagen hebben hem blijkbaar toch overtuigd dat het bij ons goed eten is. :Y)
Voorts heb ik vandaag kool- en pimpelmezen, roodborstje, merel, eksters, reiger en buizerds gezien. En dan ben ik nauwelijks buiten geweest. Hier zitten ze dus nog volop.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-17 12:57

Hier is het ondanks de hoge temperaturen ook nog steeds best druk, al mis ik nog altijd de geelgors die we hier vorig jaar bijna elke dag zagen. Verder ook weinig spannends te zien, behalve dat er in ons weiland de afgelopen dagen weer een duivenslachting plaatsvindt. We zien hier regelmatig groepjes duiven verschijnen en vervolgens stuk voor stuk ten prooi vallen aan buizerds. Er zal wel weer ergens een wedstrijd zijn geweest. Eerder gaf ik trouw de ringnummers door, maar je hoort er nooit meer iets van, dus ik geloof niet dat het de eigenaren veel interesseert helaas.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:38

Als je race duiven ergens vindt dan is mijn ervaring dat de eigenaren daar niet in geïnteresseerd zijn. Vogels die ten prooi vallen zijn geen ideale race duiven (meer). Als er een duif op het veldstation van Schiermonnikoog een tussenstop maakte omdat ie niet in 1 keer terug kon vliegen kregen we altijd van de eigenaar te horen "maak hem maar af". Een race duif moet in 1 keer terug kunnen vliegen. Wie dat niet haalt is niet goed genoeg.
Andere ringen wel altijd doorgeven :D die worden gebruikt voor onderzoek.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-17 13:58

Zo'n hoopje veren wint geen wedstrijd meer, dat is één ding wat zeker is. :+ Ach, de buizerds zijn er blij mee, dus gelukkig zijn ze toch nog ergens goed voor, maar ik blijf het maar vreemd vinden dat je als 'dierenliefhebber' met je vogels omgaat alsof het wegwerpproducten zijn.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:14

Helaas geen kekke foto’s na zo lang geen bericht in het topic, maar ik kwam dit artikel tegen:
http://www.iflscience.com/plants-and-an ... rdfeeders/

In het kort, koolmezen in de UK worden zo veel bijgevoerd dat het een voordeel bied om een langere snavel te hebben. Op die manier kunnen de vogels beter bij de pinda’s ed. in de vogelvoerstations. Ze zijn daar dus (vrij snel kennelijk) langere snavels aan het evolueren.

Ik vond het een grappig interessant verhaal :j

pien_2010

Berichten: 43132
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:24

Weet je zeker dat dit echt is en geen fake nieuws?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:39

Zou zo maar kunnen.

Wat me opvalt is dat ik erg weinig vogels in de tuin heb. Lijken er steeds minder te worden, wat er zit is niet standaard. Ook in een andere tuin elders nagenoeg geen vogels. Een enkele mees (kool pimpel (meer komt daar niet) en bij mij ook staartmeesjes) tortel lijkt helaas in zijn eentje te zijn, vrees dat zijn partner weg is. Het koppel houtduiven. Een roodborstje en af en toe een merel. Dat is het geen mussen niet een gezien afgelopen maanden, niet meer merels, geen vinken of wat ook. Zo raar.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:04

pien_2010 schreef:
Weet je zeker dat dit echt is en geen fake nieuws?

Is geen fake nieuws. Het is vaker bij vogels aangetoond dat snavellengte veranderd als er (deels) ander eten gegeten wordt. Bij steltlopers wordt de snavel ook korter. Dit is gelinkt aan andere insecten in hun broedgebied.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

pien_2010

Berichten: 43132
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:29

Ok, het fake zou voor mij zitten, in de korte tijd waarop dit al kan ontstaan . Interessant.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:08

Met dieren die zich snel voortplanten kan het snel gaan :) Je moet in generaties denken, en dan hoef je met vogels maar een aantal jaar verder te zijn.
Ook bij bijvoorbeeld vissen kan je al heel snel evolutionaire gevolgen zien (de cycliden in een bepaald meer in Afrika zijn er beroemd om). Of de berkenwitjes, een soort vlinder. Die waren wit met vage vlekken, om gecamoufleerd te zijn als ze op berken zaten. (Wederom) in Engeland raakten de berken in een bepaald gebied zwart door de nabijgelegen industrie. Ineens was het gunstig voor de vlinders om meer donkere vlekken te hebben, want zo vielen ze minder op en werden dus minder opgegeten. Binnen een aantal generaties waren de berkenwitjes niet zo wit meer :’)
Leuk feitje daarbij is dat toen de berken weer schoner werden omdat de industrie minder vervuilend werd, de wittere vlinders weer meer in het voordeel waren en de populatie dus weer lichter werd.

pien_2010

Berichten: 43132
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:57

Van de week voor het eerst in mijn leven de glanskopjes gezien. Een koppeltje. Zo lief. En de kraanvogeltrek is weer bezig.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:25

Kraanvogeltrek werd al groots aangekondigd op Twitter en FB vandaag. Tienduizenden vertrokken, veel onderweg richting Nl.

Om een uurtje later het bericht eronder te zien "meeste kraanvogels teruggekeerd naar plaats van vertrek ivm kou. Nog wat langer wachten".
Ik zou het ook wel laten met die koude wind :+

Ik heb een merel in de tuin die een manier ontdekt heeft om zaadjes uit mijn raam vogelhuisje te krijgen. Hij heeft een herkenbaar grijs stipje op de borst dus het is telkens dezelfde. Hij komt aan de zaadjes door middel van grof geweld en meer dan de helft gaat per ongeluk alle kanten op, dus het voer gaat ineens erg snel :') . Wel veel vinken erbij gekregen die vrolijk onder de merel aan het scharrelen zijn, die zitten blijkbaar niet zo graag in/aan het huisje zelf.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:08

Hier al veel kraanvogels gezien, vliegen maar 1 kant op overigens :+

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:52

Kraanvogels? Ja, laat maar komen! *\o/* (En ze mogen wat mij betreft ineens ook de lente meebrengen.)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:57

soesita schreef:
Kraanvogels? Ja, laat maar komen! *\o/* (En ze mogen wat mij betreft ineens ook de lente meebrengen.)

Wel een gelukje dat ze nu vliegen. Met die noordoostenwind is er grote kans dat er ook wat groepjes uit koers geblazen worden, zodat iedereen die niet in Oost-Nederland woont nu ook een kansje heeft ze te zien.

Schoentje, kerstmuts en [o]

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:48

Deze week heb ik al twee keer een winterkoninkje in de tuin gespot. Misschien komt hij door de kou voor het eerst op het voer af. Of ik heb de afgelopen weken gewoon niet goed gekeken. In elk geval een leuke aanwinst. <3 Ook de merels zijn terug van weggeweest. Ik hoop dat ze nu goede antistoffen tegen dat vreselijke virus hebben. Want hoe moet het anders lente worden als er geen merel op het dak zit te zingen?

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:26

oomens schreef:
Wel een gelukje dat ze nu vliegen. Met die noordoostenwind is er grote kans dat er ook wat groepjes uit koers geblazen worden, zodat iedereen die niet in Oost-Nederland woont nu ook een kansje heeft ze te zien.


Hier zit ik ook een beetje op te hopen. Ik zit in midden. En dus nog nooit het geluk gehad ze over te zien komen. Ik denk dat mijn baas het argument "ik moet kraanvogels gaan kijken" niet oké vindt om op stel en sprong in de auto te springen als ze gemeld worden... :')

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:36

Wat gaaf van die kraanvogels! :oo

En winterkoninkje <3 <3 Ze zijn zo leuk!

Hier zijn wij volgens mij de enige in de buurt die ervoor zorgt dat de vogels ook water krijgen. We gaan elk uur naar buiten om het ijs kapot te maken, en gieten er 's morgens gekookt water overheen zodat we in ieder geval door de ijslaag heen komen :')
De bezoekers tot nu toe zijn mussen, merels, roodborstje, pimpelmezen, koolmezen, en voor de tweede keer heb ik een paar witkopstaartmezen kunnen spotten :D

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:43

Tigress schreef:
...en voor de tweede keer heb ik een paar witkopstaartmezen kunnen spotten :D

Witkopstaartmezen of Staartmezen met een witte kop?

Schoentje, kerstmuts en [o]

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:29

Beide :j Ik zat eerst heel vreemd te kijken naar wat voor één het nou was. Toen ik even ging googlen kwam ik al gauw uit op de witkopstaartmees, met z'n prachtige witte verenkleed op het kopje <3 Ik moest eerst even twee keer kijken wat voor vreemd staartmeesje ik daar zag zitten :')

De gewone staartmees heb ik vandaag eindelijk eens kunnen fotograferen, maar de witkopstaartmees was ook zo weer weg helaas. Ik hoop dat ze nog eens een derde keer terug komen wanneer ik iets in de buurt heb waarmee ik een foto kan maken _O-

Alhoewel ik er een hard hoofd in heb met die hondsbrutale mussen die we hier hebben >;)

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:19

Kraanvogels gezien!!!! *\o/* *\o/* *\o/* De hele dag door zijn ze hier in grote getallen overgevlogen. Prachtig! <3

Tigress: de staartmezen wagen zich hier nog niet tot in de tuin helaas. Als ik ga wandelen in de buurt zie ik ze wel eens. Sowieso was de diversiteit deze winter beperkt. De ijsvogel laat zich al wekenlang niet zien, de gaai heb niet gezien, geen vinken, geen staartmezen, geen roodstaart.

pien_2010

Berichten: 43132
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:40

Leuk! Kraanvogeltrek lijkt hier (zuid frankrijk ) over hoogte punt dus geloof het graag dat je ze gezien hebt.
Wij hebben voor het eerst glanskopjes in de tuin. Een koppeltje. Ik had ze nog nooit gezien.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:44

Geen vogel, maar vanavond een vleermuis gespot. Hij vloog nog wat traag.
Lente *\o/*

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, beauty1love, Boemklatsch, Luna2006, moonsparkle en 83 bezoekers