[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:51

Kuggur schreef:
Het zou de naam niet mogen dragen. Een labrador in bordercollie verpakking....

Omdat jij alleen van die opgefokte kortharige dingen houd wil niet zeggen dat dat de enige border is. De helft van die werklijnen ziet er nieteens meer uit als een border, zijn kortharig en veel te smal in mijn ogen. Maar ik ga ze toch ook niet afschrijven als zijnde geen border collie. En zeker niet bij elke mogelijkheid er een border genoemd wordt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:58

Zoe_97 schreef:
Kuggur schreef:
Het zou de naam niet mwww.visir.is ogen dragen. Een labrador in bordercollie verpakking....

Omdat jij alleen van die opgefokte kortharige dingen houd wil niet zeggen dat dat de enige border is. De helft van die werklijnen ziet er nieteens meer uit als een border, zijn kortharig en veel te smal in mijn ogen. Maar ik ga ze toch ook niet afschrijven als zijnde geen border collie. En zeker niet bij elke mogelijkheid er een border genoemd wordt

Haha, dat is werkelijk het toppunt van kolder " de werklijn bordercollies zien er niet meer uit als een border" _O-
Bedankt, ik kon wel even een lachbui gebruiken, ik veeg hier de tranen uit mijn ogen....

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:15

Sarah_Elise schreef:
Ik ben benieuwd naar nieuwe inzichten wat betreft mijn (oriënterende) zoektocht.

We hebben thuis een border collie (werklijn) gehad en deze is helaas op twaalfjarige leeftijd ingeslapen enkele maanden terug. Ik mis het hebben van een hond ontzettend, maar het is even afwachten voor de situatie er weer naar is dat er een hond kan komen. Ondertussen ben ik vast wat aan het rondneuzen.

Onze border collie was fantastisch: zeer goed te trainen, sensitief, baasgericht, intelligent, will to please enz. Ook vind ik het een prachtige hond. Nadeel: wat nerveus en daardoor moeilijk mee te nemen naar allerlei plekken. Iets 'makkelijker' gaat denk ik beter in mijn situatie passen, maar ik wil sowieso de intelligentie, werkwilligheid en baasgerichtheid behouden. Rasgroep herdershonden en veedrijvers denk ik dus.

Ik wil heel graag een gezonde hond. Duitse herder vind ik daarom niet echt wat. Zit wel te kijken naar de oudduitse herder en de altdeutsche hutehund (type gelbbacke). Ik was eerder de Chodsky pes tegengekomen en die leek mij echt heel leuk en passend. Maar wel gedoe met gezondheid in dat ras ivm inteelt. Gelukkig zijn ze er serieus mee bezig dmv outcross ed dus wellicht nog een optie.

Mijn situatie: nu nog thuiswonend maar bezig met het krijgen van een eigen plekje. Hond komt er pas als dat gelukt is. Tuin wil ik sowieso. Ik werk 4 dagen in het onderwijs. Hond kan misschien mee naar werk maar weet niet of ik dit wil. Waarschijnlijk staan mijn ouders open voor oppassen (moeder veel thuis). Hond de hele dag alleen thuis laten vind ik geen optie.

Ik vind het leuk als de hond mee kan met allerlei actieve uitjes, denk aan met vakanties in de bergen wandelen, mee naar mijn paard enz. Daarin moet de hond dus wel wat makkelijker zijn dan de border collie die we hadden. En natuurlijk goed getraind. Ik heb flyball met de border collie gedaan en dat of behendigheid wil ik ook gaan doen met de nieuwe hond.

Qua type hond vind ik middelgroot met langharige vacht mooi. Geen kortharige honden of draadhaar oid.

Ben benieuwd of jullie nog leuke ideeen en tips hebben!


Ik heb een altdeutsche hutehund (Harzer Fuchs) en ik ben helemaal gek op hem <3 , maar ik zou hem zeker niet typeren als een makkelijk ras, of makkelijker dan een border collie.
Misschien is een langharige Hollander een idee?
Of een Zwitserse witte?

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:22

Ik zat aan een Schotse collie korthaar te denken, maar je wilt geen korthaar.. := De langhaar voldoet wat minder gok ik.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 00:55

Wat denk je van een Aussie Sarah? ?

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 01:09

Hey wat leuk al die reacties!

Van de Braziliaanse border collie had ik nog nooit gehoord dus zelfs al is het niets, dan nog leuk om het te weten te komen!

Van de herdershonden vind ik de oudduitse herder, de chodsky pes en de altdeutsche hutehund echt het meest aansprekend. Met de witte herder of Hollandse herder heb ik niet direct een wauw gevoel van die wil ik graag :p Tervurense herder en (langharige) Schotse collie vind ik op zich wel mooi maar wel wat smalletjes.

Australian Shepherd ook leuk ja. Verschil met de border collie is misschien niet mega al lees ik wel ervaringen dat de aussies net wat dapperder zijn. Zal vast ook enorm verschillen. Welke lijn binnen de border collies is aan de rustige kant en minder nerveus? Wij hadden een border van Serge, dochter van Glenn. Daar hebben we al ontzettend mee geboft want ze is vrij makkelijk geweest qua energie bijvoorbeeld.

Ik vind de kleur van de harder Fuchs niet mooi maar het andere type altdeutsche hutehund (gelbbacke) dus wel. Grappig genoeg ben ik er vandaag achter gekomen dat ze de chodsky pes inkruisen met de altdeutsche hutehund vanwege de hoge inteelt. Zo'n outcross product lijkt me ook zeker interessant.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 01:26

Als er jacht in mag zitten: de Duitse staander? Heb je in koelkast, draadhaar en langhaar, beetje idee van de Ierse Settermaar dan zonder de spitse snuit en dunne bouw.
Ik ben met zulke honden opgegroeid en vond ze geweldig sociaal en sportief.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 10:54

Sarah_Elise schreef:
Van de herdershonden vind ik de oudduitse herder, de chodsky pes en de altdeutsche hutehund echt het meest aansprekend. Met de witte herder of Hollandse herder heb ik niet direct een wauw gevoel van die wil ik graag :p Tervurense herder en (langharige) Schotse collie vind ik op zich wel mooi maar wel wat smalletjes.


Als je je zorgen maakt om de gezondheid van de Duitse Herder, dan valt de Oud Duitse ook af. Komen uit dezelfde lijnen. ;) Aan de andere kant kan je ook voor een Duitse Herder langstokhaar kijken, daar heb je ook werklijnen in, niet alleen showlijnen.
De gezondheid moet je vooral op ED/HD, de rug en DM letten. Maar er zijn nog zat lijnen die gezond zijn. Ook heb je enorm verschil tussen de werklijnen in karakter. De ene lijn is niet sociaal genoeg om overal mee naar toe te gaan, de ander is actief, heeft veel will to please, maar daarnaast ook makkelijk om mee te nemen overal naar toe.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:52

Maar een Fuchs niet hoor ;)
Overigens heb je ook donkere fuchsen, het broertje van mijn hond is grijs/zwart. Maar ja het rood overheerst meestal. En ja de Gelbacke kan natuurlijk ook.

Als je ouders gaan oppassen zou ik wel goed met ze overleggen of ze zitten te wachten op een Fuchs of Gelbacke. (Eerlijk gezegd weet ik niet of de Gelbacke misschien iets makkelijker zijn dan de Fuchsen). En vooral ook of je dat zelf moet willen: bij mij is elke wandeling een training. Mijn hond is nu 20 maanden en ik pluk daar nu de vruchten van. Ik moet er niet aan denken dat er vier dagen per wek iemand anders mee zou hebben gelopen.

Daarbij moet je in de gaten houden dat in Duitsland het nog normaler is dat honden bij een fokker niet of slechts gedeeltelijk in huis opgroeien.
En je moet natuurlijk bereid zijn een eindje te rijden. Wij zijn bij onze pup eerst gaan kijken: 500 km heen en weer 500 km terug, drie uurtjes bij de fokker. En je kan ze nog wel wat verder weg in Duitsland, of in Zwitserland, treffen.

Nogmaals: ik vind mijn Fuchs superleuk, geniet met volle teugen van hem, maar hij vereist heel wat meer opvoeding dan mijn vorige honden (Duitse x Mechelaar, Rottweiler x Husky, Amstaff x Lab, BC en Spaanse herdermix) en ik heb gelukkig heel veel tijd voor mijn honden.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 00:39

Ik denk dat als je op zoek bent naar wat dapperder en meer zorgeloos een Aussie ook goed past. Die komen op mij in ieder geval altijd een stuk minder serieus over. Ze vinden werken leuk maar het is niet zoals bij een border dat het 'moet moet moet moet anders vergaat de wereld'.

Hou er wel rekening mee dat een Aussie toch wel flink groter is dan een border, vooral in hoeveel vacht. :')

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 07:17

Ook is een aussie een stuk koppiger en staat er om bekend een stuk vocaler te zijn.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:49

En ook bij een Aussie moet je goed uit kijken naar de lijnen, ouders etc. Die van mij is veel te neurotisch en gevoelig voor geluid om overal mee naar toe te nemen, terwijl anderen uit het nest dat wel zouden kunnen.

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:00

Bedankt voor alle input, daar heb ik heel veel aan! Vooral interessant dat er ook nog zoveel verschil tussen verschillende lijnen kan zitten. Zeker iets om me in te verdiepen.

Ik zet de Australian shepherd op mijn lijstje om verder te onderzoeken. Als iemand nog tips heeft qua lijnen, hoor ik dat natuurlijk graag.

Ook de chodsky pes (al dan niet gekruist met altdeutsche hutehund) blijft op mijn lijstje. Wat betreft de oudduitse herders vroeg ik me nog af of daar goede lijnen in zitten. Misschien is de basis wel dezelfde als bij de Duitse herder, maar ze kunnen natuurlijk wel een ander fokbeleid hebben met alle gevolgen van dien (rechtere ruggen ed).

Ik ben wel blij dat ik ruim de tijd heb voor dit oriënteren, denk dat als ik nu direct een pup had kunnen hebben, dat ik minder kieskeurig zou zijn geweest en nu kan ik er echt goed over nadenken. Best kans dat er ook een wachtlijst is voor het ras en de lijn die ik uiteindelijk kies en dat is dan ook niet erg.

Nogmaals bedankt voor al het meedenken, wordt erg gewaardeerd!

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:15

Nee, dat is echt onzin bij de ODH. Er zijn daar dekreuen gebruikt die uit een normale lijnen kwamen en dat is nog geen tig jaar geleden. Ze worden op de foto niet in stand gezet 9 van de 10 keer. Maar je hebt bij beide soorten werk en showlijnen, waarbij bij beide de werklijnen 'rechter' zijn. En sommige werklijnen bij de normale DH zijn pittiger, omdat die echt voor de sport/africhting gefokt worden.

Ik zit in de DH sportwereld en daar komen ook regelmatig ODH langs. Sommige zijn was forser en groter, maar de meeste houd je niet uit elkaar met een normale DH langhaar. Ik vergis me wel eens, grote forse langhaar en dan denk ik ODH, maar is het een normale. :+ Of een langhaar met enorm veel drift en wat atletischer, denk ik werklijn langhaar DH, is het een ODH.

Ik heb geen probleem met een ODH hoor, ik geef ze groot gelijk dat zij wel verder wilden fokken met de langharen toen die niet erkend waren/een fokfout waren bij de DH. Maar het meeste hangt af van de lijnen en van de fokker. Als ik een langhaar zou willen(en niet in de sport zou zitten) zou ik bij fokkers kijken van zowel de ODH als van langhaar DH. Gewoon kijken welke fokker je aanspreekt en welke honden en het niet af laten hangen van ODH/DH.

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:25

Kijk dat is zeker interessante informatie! Zoiets vind je niet snel op internet als je info zoekt over de rassen. Leuk!

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:03

Het wordt ook door alle kanten ontkent meestal. :')

Aan de ander e kant maakt het het wel makkelijk, want je kan gewoon naar smaak kijken. Wat vind je fijn karakter en wat vind je mooi. Gezondheid komen dezelfde dingen Voor, dus zoek je een Fokker die niet alleen test wat moet maar ook andere dingen die voorkomen

Ik ben wel benieuwd waar je uiteindelijk mee thuis komt! Lijkt me wel een voordeel dat je al een hond gewend bent die echt uitdaging nodig heeft. Laat je het weten als je er uit bent? Zijn toch wel heel wat rassen die passend kunnen zijn haha

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:17

Je hebt ook werklijn aussies, die zijn niet zo grof en vierkant als showaussies :)

Sarah_Elise, ik heb 2 hongaarse herdertjes en een kroatische herder. Vooral mijn kroaatje is bikkelhard en werklustig. Werkt net zo fanatiek als ene border collie, maar meer het karakter van een mechelse herder. Ze zijn alleen wel vocaal ingesteld.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:18

Je zou ook voor een kruising kunnen gaan (al zit je dan vaak eerder in de pleziernestjes dan de fokkers, mocht je daar tegenstander van zijn). Bijvoorbeeld een kruising border x aussie of border x DH. Dan heb je het beste (en het slechtste...) van beide rassen vaak.

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:11

niet te groot en niet te klein en langharig en van alles mee doen en overal mee naar toe en gezellig en lief?? SCHAPENDOES
kom maar eens kijken, ik woon niet ver bij je vandaan....

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:42

Heeft iemand hier ervaring met een schipperde. Ik zag ze laatst oo show en was eigenlijk op slag verliefd op hun uiterlijk.
Ik weet dat het een Belgische herder is, maar iemand die meer ervaring heeft over hoe ze daadwerkelijk werken? Ik heb nu 2 borders en vind hen echt een deugd om mee te werken. Op gehoorzaamheidswedstrijden heb ik eigenlijk nog nooit een sxhipperke gezien, vandaar de vraag of ze hier aanleg voor hebben.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:44

Ik ken alleen Schipperkers van mensen die een klein hondje nemen omdat het niet zoveel tijd kost... En die zijn verschrikkelijk. Maar dat lijkt me niet representatief voor het ras!

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:06

Mij leek net een Belgische herder zou toch iets moeten kunnen werken :p
In theorie is dit ook zo. Maar ik zocht vooral praktijkvoorbeelden.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:32

Maar is een Schipperke dan hetzelfde als een Belgische herder?

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:39

Simbaa schreef:
Maar is een Schipperke dan hetzelfde als een Belgische herder?


Het is een Belgisch ras en een herdershond ;) dus Nee, niet hetzelfde als 'de' Belgische herder. Ik ken ze ook niet zo goed, eigenlijk.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:10

Het schipperke is geen van DE 4 Belgische herders, maar is wel een Belgische herdershond. Hij wordt op show bij de rasspeciales Belgische herders ook mee gekeurd in de erering bij de Belgische herders.