[VOLG] Konijnenverblijf in de maak.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

[VOLG] Konijnenverblijf in de maak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 20:34

    Nadat ik een prachtig kippenhok op de televisie zag, kwam ik op het idee om een soortgelijk hok voor mijn konijnen te gaan maken. Nu ze eindelijk samen kunnen zitten is het natuurlijk wel leuk als ze dat ook in een mooi konijnenhuis met riante ren kunnen doen. Het lijkt mij erg leuk de bouw van dit hok en de ren met jullie te delen en misschien hebben jullie nog leuke tips of ideeën.

    Allereerst zal ik de toekomstige bewoners even aan jullie voorstellen:
    Afbeelding

    Het zwarte konijn is mijn ram, Jip, een Rex Widder konijn van één jaar oud. Jip is bij mij gekomen omdat hij niet langer samen met zijn broertje kon. Bij mij is hij gecastreerd en hij zit nu samen met zijn grote vriendin, Bibi. Ik heb Bibi uit het asiel geadopteerd en over haar is eigenlijk vrij weinig bekend, alleen dat zij meerdere keren geadopteerd is en ook weer teruggebracht is. Inmiddels zitten mijn konijnen zo'n drie weken samen en zijn ze helemaal verliefd op elkaar geworden.

    Maar bij een leuk, verliefd konijnenkoppel hoort natuurlijk wel een mooie woning. Uiteindelijk is dit de plattegrond voor het hok en de ren geworden:

    Afbeelding

    Vandaag heb ik samen met mijn vader een begin gemaakt aan het konijnenhok, dit zal een soort hooischuur gaan worden. Allereerst hebben we een frame gemaakt waar we de rabatdelen straks aan vast kunnen gaan maken:

    Afbeelding

    Vervolgens hebben we de bodem erin gemaakt en ook vast een "dak" gemaakt waar uiteindelijk hooi/stro op zal komen te liggen. Het hok lijkt wat scheef te staan, maar dit komt gelukkig doordat onze schuur nogal een scheve vloer heeft. :+

    Afbeelding

    Morgen worden de benodigde rabatdelen en stoeptegels gebracht. Het is te hopen dat het weer een beetje meezit en we morgen ook weer even aan de slag kunnen. Voor de mensen die dit hok misschien zelf ook willen maken, dit is de link: http://www.eigenhuisentuin.nl/item/901/ ... _kippenhok

    Volgen jullie mee? :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-08-17 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: VOLG tag toegevoegd

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Konijnenverblijf in de maak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 20:43

Ik heb het al gezegd, maar wat een paradijs krijgen jouw nijnen!! Zullen ze vast héél happy mee zijn! :j En mijn ideeën weet je normaal gezien ook al dus veel meer heb ik niet te zeggen :Y) .

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Konijnenverblijf in de maak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 20:45

Bedankt voor je lieve reactie. Ik hoop dat ze er ook heel blij mee gaan zijn. :) Jou gave ideeën heb ik al gelezen, wie weet ga ik er nog iets mee doen. :)

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 20:46

Leuk leuk!! Wat zullen jou konijnen daar blij mee zijn :j

Ik ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit ziet :D

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 20:46

:D Ga denk ik ook maar meteen mijn topic over de konijnen ren in aanbouw openen :P .

Edit: Ik ben idd ook erg benieuwd! :j

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Konijnenverblijf in de maak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 20:49

Ik zal foto's blijven plaatsen en hoop eerlijk gezegd morgen al een heel eind te komen. Uiteraard wordt het eindresultaat, met hopelijk tevreden bewoners, hier ook geshowd. :D

Goed idee, Margaux! Lijkt me ook erg leuk om jou project te volgen.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Konijnenverblijf in de maak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 20:55

Wauw wat super leuk en prachtig voor je konijnen! Vind die hooizolder geweldig <3

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Konijnenverblijf in de maak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 20:57

Wat gaaf! En wat leuk dat het toch gelukt is tussen Bibi en Jip :)

Ik ga je project volgen, leuk.

Pop
Berichten: 808
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: Noord-Sleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:00

Wat leuk! Zijn ze vast heel blij mee!
Wij hebben net ons konijnenhok sinds 1 week in gebruik, ook zelf gemaakt!
Afbeelding

Afbeelding

Succes met het maken, wij hebben er toch wel heel wat uurtjes werk mee gehad

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Konijnenverblijf in de maak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 21:06

Bedankt voor alle reacties! :) Morgen zal er een nieuwe update inclusief foto's volgen.

Pop: Jullie hebben er ook een prachtig hok van gemaakt zeg! En er gaat inderdaad meer tijd in zitten dan je van te voren verwacht..

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:07

Mooi hok hierboven, vakwerk! Succes met het paradijsje.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:07

Pop, superleuk gemaakt! :)

Eunomia, die hooizolder is ook echt geweldig! <3 Ben benieuwd naar de update!
Dit is de link naar m'n topic moest je willen volgen :o
Ik krijg die stomme link niet geplakt via m'n mobiel :( . Zal het straks even via de laptop doen.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Konijnenverblijf in de maak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:12

Mag ik een vraag stellen? Ik heb ook een topic geopend, omdat mijn konijntje nogal agressief was/is. Een groter hok, een maatje en sterrelisatie gaat eraan te pas komen, alleen ik wilde een maatje uit de opvang halen, maar hun hadden als vereiste dat een hok van MINIMAAL 5x5 meter moest zijn. Dit leek me al ontzettend groot, maar nu zie ik op jou platte grond, en foto's van een hok hierboven dat jullie dit ook niet hebben. Kan het dus ook wat kleiner?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:13

Ja ik volg! Kan zo mooi ideetjes op doen voor mijn eigen toekomstige konijnenren :D

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 21:15

Natuurlijk mag je een vraag stellen. :) Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat het hok minimaal 5m x 5m moet zijn, dat is 25m2. Volgens mij wordt er voor een koppel konijnen een minimale oppervlakte van 4m2 gehanteerd door de meeste konijnenopvangen.

Leuk dat je het gaat volgen ellepel. Weet je al wanneer je aan je eigen ren gaat beginnen? :)

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:16

Oh wat leuk! Ik volg ook :D

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:17

Nee, nog geen idee eigenlijk.
Want ik weet niet precies hoe ik het wil hebben.
:D
Dus ben al steeds aan het kijken op internet,maar vind het wel moeilijk om te beslissen hoe ik het wil
Dus ga ik jou eerst maar volgen :P

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:18

Heel gaaf! Leuk ontwerp ook :)

Hier wordt binnenkort ook de gehele ren verbouwd. Alleen ik heb vijf konijnen voor één ren dus ik praat wel over een iets ander formaat. Ben niet zo handig dus voor de 1e opzet was het heel simpel. Nu gaat het toch wel anders worden. Alleen hier maak ik enkel de ren, de hokken staan er gewoon in :)
Mijn andere ren blijft simpel en daar zitten er maar 2 in.

Ik ga je volgen! Wellicht doe ik nog handigheidjes op.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 21:24

Leuk dat jullie het gaan volgen, Lisa en Denise. :)

Voor vijf konijnen heb je inderdaad wel veel meer ruimte nodig, wel ontzettend leuk zo'n groep konijnen. Ik heb geluk dat mijn vader me wil helpen want zelf ben ik ook niet ontzettend handig, maar je leert ook door het gewoon te doen zeg ik dan altijd maar.

We maken hier gebruik van allemaal gelijke panelen van 0,80m hoog en 1,50m lang voor het bruine deel van de ren. Dat was dan weer een ingeving van mijn vader.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:48

Eunomia schreef:
Natuurlijk mag je een vraag stellen. :) Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat het hok minimaal 5m x 5m moet zijn, dat is 25m2. Volgens mij wordt er voor een koppel konijnen een minimale oppervlakte van 4m2 gehanteerd door de meeste konijnenopvangen.

Leuk dat je het gaat volgen ellepel. Weet je al wanneer je aan je eigen ren gaat beginnen? :)


Okee thanks! Voor hun wilde ze dus dat een koppel 5x5 had..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:52

SavannahNx schreef:
Mag ik een vraag stellen? Ik heb ook een topic geopend, omdat mijn konijntje nogal agressief was/is. Een groter hok, een maatje en sterrelisatie gaat eraan te pas komen, alleen ik wilde een maatje uit de opvang halen, maar hun hadden als vereiste dat een hok van MINIMAAL 5x5 meter moest zijn. Dit leek me al ontzettend groot, maar nu zie ik op jou platte grond, en foto's van een hok hierboven dat jullie dit ook niet hebben. Kan het dus ook wat kleiner?

Hebben ze niet gezegd dat het minimaal 5 vierkante meter groot moest zijn?

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Re: Konijnenverblijf in de maak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:57

Ziet er leuk uit!
Ik volg ook mee!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:59

Wow die van pop is wel heel professioneel!

Wij hebben een ren gebouwt van 4,5m2. Niet mooit, wel ruim.


Ben benieuwd naar dit werk!


Afbeelding

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Konijnenverblijf in de maak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 22:16

Savannah: Ik denk dat ze 5m2 per koppel bedoelen. :)

Leuk dat jullie allemaal volgen!

In jou topic heb ik destijds ook meegekeken, Maartje. Ze hebben lekker de ruimte gekregen bij jou.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:22

Eunomia schreef:
Savannah: Ik denk dat ze 5m2 per koppel bedoelen. :)

Leuk dat jullie allemaal volgen!

In jou topic heb ik destijds ook meegekeken, Maartje. Ze hebben lekker de ruimte gekregen bij jou.


Misschien heb ik het verkeerd gelezen idd. Wacht ik zoek het even terug.

Edit: Jullie hebben gelijk! :') wat stom van mij! Thanks!