'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110683
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 12:27

Ik las net dit bericht en was benieuwd wat hondenliefhebbers hier van vinden?
Enerzijds kan ik het me voorstellen, maar anderzijds: waar trek je een grens en hoe benoem je een hond tot hoogrisicohond?
en kan ik hieruit opmaken dat een hoogrisicohond na een bepaalde tijd in het asiel moet worden afgemaakt?
en de omstandigheden van zo'n bijtincident? Die doen er toch ook toe?

Citaat:
Er komt een speciale lijst met zogeheten 'hoogrisicohonden', hondenrassen die gevaarlijker zijn dan hun soortgenoten. Om het aantal bijtincidenten terug te brengen, komen er strenge regels voor hun baasjes.

Na een aantal bijtincidenten vorig jaar kondigde staatssecretaris Van Dam in 2016 aan dat moet worden onderzocht welk beleid er moet komen voor de hoogrisicohonden. Nu komt de Raad van Dierenaangelegenheden (RDA) met een advies aan het kabinet.

Zo moet er een lijst worden opgesteld van honden met een hoog risico. Die lijst is in voorbereiding en moet nog door experts worden beoordeeld. Zij kijken onder meer naar wat de kans is dat een ras of type hond kan bijten en wat de impact van de beet kan zijn.

Voor honden die op de lijst komen, worden gerichte maatregelen genomen. Zo moet de eigenaar verplicht een hondencursus doen. Als de hond één keer een ernstig bijtincident veroorzaakt, moet hij worden afgemaakt. Daarnaast komen er strenge regels voor het uitlaten van het beest.
Zorgen nemen toe

Exacte cijfers van bijtincidenten zijn er niet. "We hebben het idee dat het aantal bijtincidenten toeneemt. Ook de zorgen hierover nemen toe. Dat is voor ons de aanleiding geweest voor deze maatregelen", zegt Han Swinkels van de RDA. "De maatregelen zijn gericht op de eigenaar van de hond, de hond en de omgeving."

In Nederland zijn zo'n 1,7 miljoen honden. Jaarlijks zijn er naar schatting 150 duizend bijtincidenten, waarbij een hond een mens bijt.

Lijst met maatregelen uit het advies:

Kort aanlijnen in openbare ruimtes.
Muilkorven in losloopgebieden.
Lijst opstellen met hoogrisicohonden (rassen, kruisingen en lookalikes).
Verplicht euthanaseren hoogrisicohond bij het eerste ernstige bijtincident.
Centrale administratie van bijtincidenten.
Anoniem melden mogelijk maken voor gevaarlijke situaties met honden.
Maximale verblijfsduur van hoogrisicohonden in asiels.

Lees hier de complete lijst met maatregelen: http://www.rtlnieuws.nl/sites/default/f ... es_RDA.pdf


bron: http://www.rtlnieuws.nl/nederland/hoogr ... r-uitlaten?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:29

Staat me bij dat een tijdje geleden de meeste bijtincidenten met mensen voor kwamen door het levensgevaarlijke ras de Labrador Retriever :')

Volgens mij kan je beter hoogrisico baasjes gaan zoeken :o

Foaly

Berichten: 4846
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:31

Citaat:
Exacte cijfers van bijtincidenten zijn er niet. "We hebben het idee dat het aantal bijtincidenten toeneemt.


Los van het plan zelf, dit vind ik wel vreemd. Voordat je een probleem gaat oplossen, wil je toch eerst weten hoe groot het probleem precies is? En of er überhaupt een probleem is? Laten ze dan eerst in kaart brengen hoeveel bijtincidenten er daadwerkelijk zijn en welke rassen daarbij betrokken zijn, en dan pas maatregelen op gaan stellen.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:31

Idd strengere eisen aan fokken. Strengere eisen aan de mensen die honden aanschaffen en forse boetes voor mensen die daar niet aan voldoen. Dan druipt het verkeerde volk snel af en zal het aantal bijt incidenten afnemen

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:34

schandalig... pak de mensen aan ipv de honden. labr&adors en golden retrievers hebben het meeste bijtincidenten. toch zijn de stafs en rotties "oh zo gevaarlijke honden"...

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:39

Als deze plannen doorgang vinden, loopt onze kruising pitbull straks met muilkorf en onze boxer uit het asiel waarschijnlijk(?) niet, terwijl ik die laatste juist goed in de gaten houd.

Ik vraag me dan ook af welk effect dit alles gaat hebben.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:41

Ik kan me in sommige stukken wel vinden maar een maximale verblijfsduur vind ik te ver gaan. Net als het euthaniseren na 1 bijt incident. Er zou dan verplicht een muilkorf om moeten en aanlijnen. En wat doen we dan met mensen die hun hond braaf aanlijnen en goed opletten maar waarbij er een loslopende hond van een ander gebeten word? Ik zou meer zien in een uitsterf beleid. En wat doen we met Fikkie die al vaker gebeten heeft en niet onder de lijst hoog risico honden valt? Laten we die verder bijten?
Laatst bijgewerkt door Wesco op 23-02-17 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:43

Ipv de honden te straffen zou men beter alle mensen met honden (dus ook met die irritante chihuahua's die alles mogen en als ongeleide projectielen overal op af mogen vliegen) beter voorlichten en géén onderscheid maken. Nu ga je straks "gevaarlijke honden" die zichzelf verdedigen tegen een kleine hond afmaken omdat de kleine hond niet bij gehouden werd door diens eigenaar.
Als "men" nu gewoon allemaal de hond (en het kind) bij zich houdt dan zijn al deze andere maatregelen niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-02-17 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:43

Je hebt bijtincidenten en je hebt bijtincidenten. Als mijn hond snept naar mij, omdat ik z'n overheerlijke, zelfgevonden kippenbotje wil afpakken, kunnen sommigen dat ook zien als bijten. Moet hij daarom worden afgemaakt?

Ik ben er voor dat ze honden afmaken die bijten en daarbij zodanige schade aanrichten, dat die persoon erna naar een arts moet. Ongeacht het ras. Een hond mag geen schade aanbrengen bij een mens. Punt.


Strengere eisen aan fokken helpt de broodfok aan extra inkomen. Als je alleen mag fokken na x aantal cursussen of enkel met goedgekeurde rassen, krijg je geheid een zwarte markt voor de liefhebbers van de hoogrisico-rassen.
Eisen stellen voordat iemand een hond koopt, hoe doe je dat bij mensen die op het platteland wonen? Geen kip die daar naar kraait of jij een chihuahua of een amstaff hebt rondwandelen. Als jij je hond enkel in huis en tuin houdt, zal er ook niemand weten dat er iets rondloopt. Meneer de ambtenaar gaat echt niet elk huis in de stad langs om te kijken of er niet misschien een hond verstopt zit.

Saintelette

Berichten: 3179
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:43

Ik vind het best wel heftig. Er zitten best wel wat dingetjes tussen waar ik vraagtekens bij heb. Anoniem melden %) Je buren zullen maar een hekel aan je hond hebben, ondanks dat ie nog nooit iets gedaan heeft. Lees ook vrijwel niets over regels voor fokkers oid.

Heb zelf zo'n risicohond (ze kan ook daadwerkelijk niet met de meeste honden samen), maar houd me al uit eigen overweging aan de meeste regels (al sinds ze oud genoeg is naar cursus 1x per week, altijd aangelijnd, nooit in het losloopgebied etc).

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:45

Zoe_97 schreef:
schandalig... pak de mensen aan ipv de honden. labr&adors en golden retrievers hebben het meeste bijtincidenten. toch zijn de stafs en rotties "oh zo gevaarlijke honden"...


Dat is niet helemaal (helemaal niet) waar. Ik snap niet waarom mensen dit altijd roepen.

http://www.minderhondenbeten.nl/wcs/mhb ... beten.html

Hier staat een tabel met het percentage 'aanwezigheid' (hoeveel komen ze voor) en het percentage bijtincidenten.

Ja, labradors en retrievers hebben een vrij hoog percentage bijtincidenten, maar er zijn er ook wel heel veel.

Rottweilers staan er toch iets minder florisant op.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:47

Wesco schreef:
Ik zou meer zien in een uitsterf beleid.


Wie moeten er dan precies uitsterven? :+

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:49

Een lijstje met bijtincidenten zegt natuurlijk heel weinig. Van een labrador verwacht men dat het brave honden zijn waardoor mensen er te makkelijk op af vliegen en er alles mee denken te kunnen doen, en ja, dan zullen er vast regelmatig honden zijn die even happen als waarschuwing.. maar een labrador zal veel minder snel bijten zonder aanleiding, of vasthouden na een beet, of echt bijten om te doden. Terwijl bv herders en vechthonden juist gefokt zijn om te bijten.. zo'n cijfers zeggen dus niks.

Verder vind ik het vooral jammer als er zo'n maatregel zou komen.. jammer dat het nodig is, en jammer dat de goede honden en baasjes er de dupe van worden.

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:50

Ik heb ook een 'hoog' risico hond. En doe er dus inderdaad ook alles aan om incidenten te voorkomen.
Loop op industrieterrein waar weinig tot geen andere honden komen, grote ruime tuin, volledig afgezet waar ze niet kan ontsnappen.

áls ik naar een plek moet waar er kans is op loslopers, dan is ze gemuilkorfd enzovoorts.

Maar, ik vind ook dat hierdoor naar andere mensen gekeken moet worden. Hoevaak ik andere mensen wel niet moet waarschuwen om hun hond aan te lijnen (Géén losloop gebied want daar kom ik gewoon niet), omdat mijn hond NIET lief is tegen andere honden. En de mensen snappen het gewoon niet.

En ook zeker de mensen die deze rassen in huis nemen mogen voor mij rustig bepaalde regels krijgen. Maar ik vind als hondenliefhebber dat je allemaal kunt werken aan een fijne en veilige omgeving.

Géén losloop gebied? Lijn je hond dan ook alsjeblieft gewoon aan, zodat ik daar ook veilig en ontspannen met mijn hond kan wandelen. 9 van de 10x doe ik dit niet omdat ik wéét dat er loslopers op mij afkomen.

Het anoniem melden ben ik geen voorstander van en ook het afmaken na één bijt incident.
Ligt maar net aan de aanloop ervan.

Loop ik met mijn aangelijnde hond rond en er komt een hond los in een woonwijk op mij af en het gaat mis, ben ik mijn hond dan kwijt? Terwijl die andere losloopt en daar los niets te zoeken heeft? :n

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:51

Sonja89 schreef:
Wie moeten er dan precies uitsterven? :+


De mens :+

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:00

Je kunt beter een lijst van hoogrisico baasjes opstellen en die gaan controleren.

Het type tokkie dat stoer met een stafford wil rondlopen bijvoorbeeld maar zich 0,0 verdiept in de opvoeding van het dier.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:04

Voor de invulling zou wellicht naar Spanje worden gekeken, waar het hebben van als 'gevaarlijk' bekend staande honden(rassen) aan strenge regels gebonden is.

Overigens zal het afmaken bij het eerste ernstige bijtincident, het aantal incidenten behoorlijk omlaag brengen. Niet omdat alle bijthonden 'veelplegers' zouden zijn, maar omdat baasjes dan eindelijk geneigd zijn om het niet zover te laten komen.

Dan over het veelgehoorde argument 'maar kleine keffertjes bijten veel vaker'. Ja, dat kan best zo zijn, maar dit voorstel heeft het over risico's. Risico is kans x gevolg, en dat gevolg is bij de gemiddelde pitbullachtige wat groter dan bij een chihuaha. Zelfs als de baasjes bij die laatste de opvoeding achterwege laten.

black_kelpie

Berichten: 7817
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:11

Ik vraag me af hoe dit gehandhaafd zou moeten worden, lijkt me onbegonnen werk. Lukt nu al niet met de sporadische muilkorfplicht die uitgedeeld wordt. Wat mij betreft horen dieren die ooit ontworpen zijn om andere dieren te doden niet in een drukke samenleving thuis. Niet alle bazen zijn onverantwoordelijk, absoluut niet, maar veel hebben geen flauw idee wat ze aan de lijn hebben. Ik kom ze dagelijks tegen, het is aftellen tot het eerste akkefietje. En ja, andere rassen bijten ook, maar dan heb je het over het algemeen wel over heel andere schade.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:15

Mars schreef:
Je kunt beter een lijst van hoogrisico baasjes opstellen en die gaan controleren.

Het type tokkie dat stoer met een stafford wil rondlopen bijvoorbeeld maar zich 0,0 verdiept in de opvoeding van het dier.

Inderdaad, ik denk dat geen enkele hond uit zichzelf agressief is maar wat betreft karakter wel veel sneller zal aanvallen/bijten. Eigenlijk zijn deze maatregelen een treurig gevolg van incompetentie eigenaren.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:17

Saintelette schreef:
Ik vind het best wel heftig. Er zitten best wel wat dingetjes tussen waar ik vraagtekens bij heb. Anoniem melden %) Je buren zullen maar een hekel aan je hond hebben, ondanks dat ie nog nooit iets gedaan heeft. Lees ook vrijwel niets over regels voor fokkers oid.

Heb zelf zo'n risicohond (ze kan ook daadwerkelijk niet met de meeste honden samen), maar houd me al uit eigen overweging aan de meeste regels (al sinds ze oud genoeg is naar cursus 1x per week, altijd aangelijnd, nooit in het losloopgebied etc).


Ik heb dus zulke buren.... hebben een American bullie en een cane corso...

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:17

En dan de lijst uit het rapport.

5.3 Hoog Risico rassen (en kruisingen) en internationale wetgeving

In landen waar voor gevaarlijke honden rasspecifieke wetgeving aanwezig is zijn onder
andere de volgende rassen benoemd:

pitbullterriër, Amerikaanse staffordshireterriër,
bulterriërs, staffordshire-bulterriërs, dogo argentino, rottweiler, dogo canario,
staffordshireterriër, Duitse herder, Mechelse herder, akita, cane corso, Amerikaanse buldog, chowchow, dobermann, boxer, Anatolische herder, bullmastiff, mastiff, mastín
español, mastino napoletano, tosa, fila brasileiro, boerboel, bordeauxdog, Rhodesian
ridgeback, alano español en Kaukasische owcharka.

Het gaat hier om alle rashonden,
lookalikes en kruisingen met deze rassen. Ruim 60% van de dieren die momenteel in de
asielen verblijft behoort tot één van deze rassen/typen (Dierenbescherming, 2017).

In Nederland noemt de Hondenbescherming de volgende rassen gevaarlijk: akita,
Amerikaanse buldog, Amerikaanse pitbullterriër, Amerikaanse staffordshireterriër,
boerboel, bullmastiff, bulterriër, cane corso, dogo argentino, dogo canario, rottweiler,
staffordshire-bulterriër, tosa, fila brasileiro, boxer, dobermann, bordeauxdog, Engelse
buldog, mastiff, shar-pei en mastino napoletano.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 23-02-17 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xDarkness

Berichten: 481
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:18

Dit vind ik inderdaad een moeilijke kwestie... In elk ras heb je rotte appels zitten die het ras een slechte naam geeft. We hebben zelf een Cane Corso en dat is echt de liefste, braafste, meest sociale en best opgevoede (Goed, daar hebben we dan ook altijd hard aan gewerkt) hond hier in de omgeving. Zowel tussen de kids, andere honden groot/klein, ouderen en bij de dierenarts.

En tóch worden wij altijd bevooroordeeld door random mensen op straat en wordt het grappig gevonden als mijn grote hond aangevallen word door een of ander klein kwalitatief uitermate teleurstellend mormel zonder enige manieren.

Jammer.

Ik vraag me ook af welke rassen er op die lijst staan. Er staan er honderden op google. Welk gaat dat in godsnaam aangehouden worden en wanneer wordt een ras nou echt als 'risicohond' bestempeld?

xDarkness

Berichten: 481
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:19

Wesco schreef:
En dan de lijst uit het rapport.

5.3 Hoog Risico rassen (en kruisingen) en internationale wetgeving
In landen waar voor gevaarlijke honden rasspecifieke wetgeving aanwezig is zijn onder
andere de volgende rassen benoemd: pitbullterriër, Amerikaanse staffordshireterriër,
bulterriërs, staffordshire-bulterriërs, dogo argentino, rottweiler, dogo canario,
staffordshireterriër, Duitse herder, Mechelse herder, akita, cane corso, Amerikaanse
buldog, chowchow, dobermann, boxer, Anatolische herder, bullmastiff, mastiff, mastín
español, mastino napoletano, tosa, fila brasileiro, boerboel, bordeauxdog, Rhodesian
ridgeback, alano español en Kaukasische owcharka. Het gaat hier om alle rashonden,
lookalikes en kruisingen met deze rassen. Ruim 60% van de dieren die momenteel in de
asielen verblijft behoort tot één van deze rassen/typen (Dierenbescherming, 2017).
In Nederland noemt de Hondenbescherming de volgende rassen gevaarlijk: akita,
Amerikaanse buldog, Amerikaanse pitbullterriër, Amerikaanse staffordshireterriër,
boerboel, bullmastiff, bulterriër, cane corso, dogo argentino, dogo canario, rottweiler,
staffordshire-bulterriër, tosa, fila brasileiro, boxer, dobermann, bordeauxdog, Engelse
buldog, mastiff, shar-pei en mastino napoletano.


Oh je was me net voor met mijn vraag, bedankt!

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:22

Boxer en Engelse Bulldog? Ik vraag me af hoe die op de lijst zijn gekomen.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 23-02-17 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:22

Ik heb duidelijke voors en tegens.

In de VFR van veel rassen staat beschreven dat er geen specifieke gedragstesten zijn voor de ouderdieren ingezet mogen worden voor de fokkerij.
Wel staat er bij de meeste beschreven dat als ze afwijkend gedrag hebben, of niet aan het gedragsprofiel van de rasstandaard voldoen, er volgens de rasvereniging niet gefokt mag worden.
In geval van een stamboomhond is dit (deels) controleerbaar. De vaderhond word namelijk bij de nest controles vaak niet bekeken. Moeder daar in tegen wel. Maar het is natuurlijk erg jammer dat dat soort dingen niet gedaan worden.
Dan ligt de grootste controle bij jezelf wanneer je voor een stamboomhond gaat, zodat je terug kan zoeken van welke honden er afgestamd is, en hoe hun karakters zijn. (ik geloof dat de zin niet correct loopt maar er is vast duidelijk wat ik bedoel :+ )

Het deel over de bijtincidenten;
Ik ben in het bezig van een Staffordshire bull terrier, de engelse stafford dus MET stamboom!
Buiten het feit dat er zeer zeker behoorlijk wat mensen zijn die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn,ook al zeggen ze van wel, is er ook vanaf anderen een groot risico.
In combinatie met sommige eigenaren van staffords (of eigenlijk alle honden) maakt dit het gevaarlijk.

Vergeet niet, dat er heel veel mensen zijn die bijvoorbeeld staffords (en veel look a likes) ver ontlopen. zowel als pup als volwassen.
Maar loopt iemand met een golden pup bij wijze van, worden andere honden er nog net niet op af gestuurd om te spelen. Door dat veel honden, en dan spreek ik nu vanuit stafford/pitbull achtige, weinig interactie hebben met andere honden, zal je sneller tegen problemen aan lopen op latere leeftijd. Want ze hebben gewoonweg niet leren spelen.
Nu zeg ik niet dat dat alle problemen oplost verre van. Maar ook zeker bij een ras/ lookalike van staffords en pitbulls is socialisatie gewoon erg belangrijk.

Maar vergeet ook niet dat er ontzettend veel mensen hun hond te pas en te onpas rond laten lopen. Los.
En dan loop je daar wel leuk met een aangelijnde hond, maar ''mijn'' hond mag een andere hond niks doen die op een plek losloopt waar dat niet mag, want dan moet ik hem maar aanlijnen, maar de hond die losloopt op een plek waar dat niet mag, mag spontaan wel andere honden bespringen, niet onder commando staan en dergelijke. Want hun hond is zo lief.

Even voorop dat mijn hond braaf is en inderdaad kan spelen met andere honden, of ze gewoon negeert.

Sterker nog, ik heb al meerdere keren gehad dat ik mijn Engelse stafford aan een korte lijn had, dus gewoon een vaste van ongeveer 1.20 en die niet eens ''lang'' had ivm een drukke omgeving. Hij meerdere malen door een chi in zn neus gehapt word die aan een flexlijn liep. En baasje; die negeerde mij volledig. En mijn hond? Die bleef gewoon stok stijf staan. Had ie op dat moment terug gebeten, was het mijn hond, was het weer de stafford die iets uithaalde. Maar met alle respect, als hij hapt naar zo'n chi, blijft er ook bijzonder weinig van over..

Bijtincidenten zijn behoorlijk afhankelijk van een situatie wat mij betreft. En ik weiger mijn hond te korven,of af te laten maken als een andere hond hem lastig valt en hij daar iets tegen doet.
Mocht hij zelf losschieten of in ieder geval een andere hond zonder reden aanvallen, dan neem ik uiteraard maatregelen.

En dan nog zoiets leuks. Als je kijkt naar de staffords, pitbulls en dergelijke die vooral in het nieuws komen, hoeveel daarvan zijn stamboom honden? Hoeveel van de honden komen wel met de juiste naam in beeld?

Zo worden rassen waar wel hard voor gewerkt word natuurlijk onterecht ''kapot'' gemaakt.


Cursussen, prima, maar ga dan voor herplaatsers. Mocht er een bijtincident zijn, laat de hond dan verplicht checken door een gedragsdeskundige, wel een die bekend is met het ras. En laat zo'n beest herplaatsen als het blijkt dat baasje het bewust of onbewust toch niet zo goed aangepakt heeft.
Vergeet hierin ook niet, dat er stiekem best veel hondenscholen zijn die bepaalde rassen weren van de scholen. Dat maakt het niet makkelijker, en misschien het probleem wel veel groter.

En IK ben van mening, dat er geen maatregelen hoeven komen voor hoogrisico honden. Het zijn maatregelen die er moeten komen voor ALLE honden. Want waarom zou een ''hoogrisico'' hond ''gestraft'' moeten worden, maar een chi, of een jackrussel of een golden niet?

Verder ben ik het dus behoorlijk eens met LOEZ.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 23-02-17 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt