[VOLG] Bengaal kittens verwacht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

[VOLG] Bengaal kittens verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 15:56

Rond volgende week zaterdag is een van mijn Bengaalpoezen uitgerekend. Ik open eigenlijk amper topics op Bokt maar dit leek me toch wel leuk om met jullie te delen :D

Afbeelding

De vader: Myanmar the One, aka Brussels van Cattery Bengalissimo. Brussels is kampioen en zou bij de volgende titel wereldkampioen worden (als ik het allemaal goed zeg, ben zelf niet zo'n fanatieke shower).
Afbeelding
Afbeelding

De moeder: Lux' Liv, aka Nova van mijzelf dus, Cattery Terra Nova.
Afbeelding
(Bovenstaande foto door Saskia Bellwinkel, saskiakefie hier)
Afbeelding

Beide ouders zijn getest op HCM, PKD, Cin, Pra, PKDef, Fiv/Felv en ik heb bij Nova ook laten testen of ze nog andere kleuren draagt, wat helaas niet het geval is. Uit deze combinatie kunnen dan ook alleen black tabby (bruine) of black-silver tabby (de grijze/zilveren) kittens komen.

Nova is (helaas) tijdens het opgroeien veel van haar patroon kwijtgeraakt en is dus wat haar aftekening betreft niet super voor een Bengaal, ze is redelijk egaal geworden :') echter vond ik het vanwege haar karakter en daarnaast haar in mijn ogen super kop, ogen en bouw toch de moeite waard om haar, in ieder geval eenmalig, in te zetten voor de fok, mits ik er een goede dekkater bij kon vinden die een en ander mogelijk zou kunnen opvangen. Zodoende ben ik bij Brussels uitgekomen, hij is een ervaren dekkater en geeft aan zijn nakomelingen veelal zijn prachtige duidelijke aftekeningen met grote rozetten door. Ook is hij een erg koelgekleurde kater wat kan helpen met Nova haar tarnish (de bruinige kleur die door haar zilveren vacht heen komt en wat niet gewenst is bij Bengalen). Hoe warmer de kater gekleurd is, hoe groter de kans op tarnish wordt gezegd.

Het is dus ontzettend spannend wat er uit deze combinatie gaat komen en hoeveel het er zullen worden! De dierenarts dacht er een stuk of 5 te zien op de echo, dus we zullen eens zien of er goed is gegokt. :) Verder is alles helemaal gereed voor de komst van de kleintjes, er staat een werpkist klaar evenals 2 benches en een stuk of 6 dozen door het hele huis, ik heb een gigantische doos met spullen die mogelijk nodig gaan zijn tijdens de bevalling en het huis is al kittenproof gemaakt met onder andere kittenpanelen. Naar verwachting zullen alle kittens naar een nieuw huisje gaan, maar mocht er echt een super poesje of een heel bijzondere kitten tussen zitten is wat aanhouden ook zeker een optie. :j

Madame is inmiddels vooral lekker log en lui en is er wel een beetje klaar mee aan het raken. Ze ligt veel op een harde ondergrond en we hebben gister voor het eerst haar kittens voelen bewegen.

Hoe ze er vandaag bij liep en lag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou, lang verhaal maar hopelijk volgen en duimen jullie met me mee! *\o/*

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:59

Ik volg! Wat een prachtige katten!

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:59

Ik volg mee! Mooie ouders!
Ik vind het zulke mooie katten <3
Ooooit komt er ééntje haha.

Kanji91

Berichten: 3686
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:01

Prachtige dieren zeg!
Echt een droomras van mij.
Hier iig dus een volger <3

En indd. Ooit...

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 16:03

Haha dat riep ik ook telkens toen ik nog bij m'n ouders woonde, ooit als ik op mezelf woon komen er Bengalen. Toen telkens op kamers of met huisgenoten en een huisdierverbod, dus een week nadat m'n vriend en ik een koophuisje hadden kwamen de dames al :D t was even een investering maar heb er geen seconde spijt van gehad. Het zijn zulke geweldig leuke katten!

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:07

Spannend! Ook hier het bengalenvirus, wij hebben een gecastreerde kater die vroeger gedekt heeft: Lj bengals Stream of Passion, oftewel Streampie :+ Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen!

Ariannee

Berichten: 7469
Geregistreerd: 06-02-13
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:07

Mooie katten zeg! <3
Ik volg mee

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:08

Stipje!

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 16:09

maessie schreef:
Spannend! Ook hier het bengalenvirus, wij hebben een gecastreerde kater die vroeger gedekt heeft: Lj bengals Stream of Passion, oftewel Streampie :+ Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen!


Wat leuk! Heb je een foto? Was het jullie eigen dekkater of is het een herplaatser?

Erna_

Berichten: 8834
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Vlaardingen

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:19

Ik volg ook! Het zijn echt prachtige katten <3

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:22

Ik volg! Ik vind bengalen super mooie katten en mijn vriend zou niets liever willen dan er eentje hebben.
Hiervoor woonden wij in een kleine flat dus wilde ik het absoluut niet, inmiddels wonen we in een ruime eengezinswoning en twijfel ik toch weer.
Klopt het dat ze heel erg energiek en ondernemend zijn qua karakter?
We hebben al een Maine Coon en een Brits korthaar ( in "whiskas" kleurtje om nog een beetje aan de voorliefde voor een patroon van mijn vriend tegemoet te komen :D)
We denken nu aan een kitten erbij, vooral als speelmaatje voor de Brits Korthaar zodat de ander wat meer rust heeft. Zou een Bengaal daar geschikt voor kunnen zijn denk je?

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 16:35

Wat leuk! Ze zijn zeker erg energiek en ondernemend, maar ik kan me niet altijd in de rasomschrijving vinden. Het zijn wel echt ADHD-ers, maar naar mijn mening niet extreem anders dan andere katten. Ze slapen ook gewoon heel veel, maar als ze wakker zijn zijn ze wel behoorlijk aanwezig. Het zijn zeg maar niet van die katten dat je ergens binnenkomt en er pas na een halfuur achterkomt dat er ook nog een kat in huis is, het is wel gelijk zo van boem oh hoi je hebt katten :Y) als ze spelen spelen ze ook behoorlijk hard en wild, ik heb wel filmpjes dat ze sommige speeltjes echt het halve huis door meppen of nog net niet met krabpaal en al omgaan in hun enthousiasme. Maar het zijn daarentegen - in ieder geval in mijn ervaring - absoluut geen slopers. Wel zou ik goed kijken naar het temperament van je eigen katten, juist omdat Bengalen wel pittig zijn en nogal hard kunnen stoeien kan het zijn dat als ze in hun huisgenootjes dat niet kwijt kunnen dat ze een beetje gaan pesten zeg maar. Ik ken wel genoeg gevallen waarin het super gaat met andere rassen of HTK's maar dat is wellicht wel een risico waar je je bewust van moet zijn. Vaak hebben ze er genoeg aan als ze in ieder geval 1 maatje hebben waar ze lekker mee kunnen ravotten. Naar wat ik begreep van mensen die een combi Bengaal/Maine Coon hebben is dat een goede combinatie :j alleen een Bengaal een een Britse Korthaar weet ik niet of dat handig zou zijn, maar ik heb het idee dat Britten altijd van die slome goedzakken zijn maar ik heb uiteindelijk geen idee want ik heb ze nooit gehad :') dus dat is natuurlijk een vooroordeel. Een Bengaal als speelmaatje is dus absoluut geschikt want spelen willen en kunnen ze wel, ik zou alleen wel adviseren om goed te kijken naar het karakter en temperament van de kat(ten) waarbij je een Bengaal wil zetten. Wel zou je natuurlijk mocht het de rustige kat soms wat teveel worden kunnen denken aan een kamer met een kattenluik op chip waar die kat zich soms even kan terugtrekken.

Verder zijn het echt onwijze praters, ze kletsen hier altijd lekker mee en ze zijn super aanhankelijk en lopen soms de hele dag achter me aan. Ze willen met alles 'helpen', met de was opvouwen, de kussens op de bank goed leggen, de tafels afnemen, waar ik ook heen loop of wat ik ook doe binnen no time hoor ik alweer van die kleine voetstapjes achter me. Veel mensen zeggen overigens dat Bengalen geen schootkatten zijn maar dat is weer niet echt mijn ervaring, Nova is niet echt een schootzitter maar die ligt wel graag bij je en slaapt altijd bij ons op bed, en Terra, m'n andere poes die zit juist soms hele dagen aan je vastgeplakt. Dat je denkt joh ga eens weg :')

Maar hoewel het dus lekker aanhankelijke en aanwezige katten zijn en je daar tot op zekere hoogte rekening mee moet houden met het combineren met andere katten en met hun speelbehoefte (ze moeten bijv wel lekker de hoogte in kunnen en genoeg speelgoed enzo kunnen hebben) vind ik het verder geen moeilijke katten ofzo. Ze kunnen super makkelijk veel alleen zijn (we zouden ze bij wijze van spreken gerust als we een weekendje weggaan alleen kunnen laten), wat ik persoonlijk erg fijn vind, en als je dan wel thuis bent dan zijn ze gezellig bij je in de buurt. Zo lang verhaal maar ik kan er boeken over volschrijven over hoe ze zijn en hoe leuk ik ze vind!

Dit is overigens de andere poes, Terra. De verwachting is dat zij rond eind december gedekt zal worden.
Afbeelding

Lieverdje86
Berichten: 335
Geregistreerd: 22-06-11

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:41

Wat een mooie katten zeg! Ben heel benieuwd naar de kittens!

Toevallig heb ik net uit nieuwsgierigheid een topic geopend met de vraag of mijn kat wellicht Bengaals bloed heeft, daar kun jij vast meer op zeggen! :o

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:42

Prachtige Bengalen.
Ben heel benieuwd hoeveel mooie kittens er straks geboren gaan worden.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:43

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik heb hier al 2 katten die inderdaad ook niet helemaal aan de rasomschrijvingen voldoen. De Maine Coon is echt een prinses op de erwt, speelt wel wat maar niet zo veel en al helemaal niet met de andere kat (ze is ook al 11, dat speelt ook wel mee denk ik)
De Brit is juist een enorme stuiterbal, heel erg aanwezig en het liefst de hele tijd in de weer. Zodra we thuiskomen zit hij voor je neus om aandacht te vragen, te knuffelen en te spelen. Vandaar ook dat we erover nadenken, nu spelen wij veel met hem, maar een vriendje zou toch super voor hem zijn.
Wild stoeien is hem ook niet vreemd, dat doet hij met mijn vriend heel graag.
Ik dacht zelf ook altijd dat Britten van die slaperige suffies waren die niet zoveel deden, dat is bij hem dus juist het tegenovergestelde, hij is meer een soort hondje.
Ik ga het nog eens met mijn vriend overleggen, we willen wel een echt bewuste keuze maken want als er een dier bij komt lukt het mij niet om hem weer weg te doen als het toch niet zo goed gaat.

JiskaVV

Berichten: 238
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:46

Oh wat een mooie katten :oo :oo :oo Die kleintjes zullen ook vast mooi zijn :)

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 16:47

Ik zag het Lieverdje86 :D had ook al gereageerd!

En Bjarni dat klinkt echt een beetje alsof je die monsters van mij omschrijft haha. Als je het zo brengt dan klinkt het alsof het een goede match zou zijn, maar je weet het van tevoren natuurlijk nooit. Maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor andere rassen of HTK's. Je bent trouwens altijd welkom om eens (uiteraard geheel vrijblijvend) te komen kijken naar de katten nu of straks als er kittens zijn om zelf een beeld te vormen van hoe ze zijn qua karakter en temperament. En hartstikke fijn dat je er zo goed over nadenkt want dat laatste gevoel kan ik me helemaal voorstellen!

Anoniem

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:50

Jaaa, ben zo benieuwd naar hoe deze knapperds eruit zullen komen. <3

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:52

Ik volg mee. :D

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:55

<3 Mooie papa en mama is ook mooi, wel anders dan je verwacht maar niet minder mooi vind ik.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:56

Spannend!! Die laatste dagen voor ze komen zijn volgens mij echt het ergst!
Komen vast hele knappe kids uit!

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:01

<3 <3 <3 <3 <3

Ik wil zo graag een Bengaal.. Maar ze zijn zo duur...
Hoeveel zullen de kittens kosten als ik vragen mag? O:) Eventueel via pb.

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 17:06

Jis_ schreef:
<3 Mooie papa en mama is ook mooi, wel anders dan je verwacht maar niet minder mooi vind ik.


Ach laten we eerlijk wezen, qua patroon is het toch een beetje een mislukte Bengaal, in ieder geval volgens de rasomschrijving :') maar zo in combinatie met de juiste kater vind ik dat persoonlijk niet zo'n probleem, tenzij straks blijkt dat ze ook dan niet super vereft en dan gaat ze lekker uit de fok en blijft ze huisdier. Gelukkig is ze qua bouw en kop wel erg mooi en is feitelijk het patroon ondergeschikt, maar ik ben zelf wel fan van grote rozetten dus dan is het wel een beetje jammer. Maar we zijn niet minder gek op d'r natuurlijk <3

Bij zilver is het vooral lastig in te schatten hoe ze uitgroeien, want Nova is een stuk donkerder geboren, maar precies andersom kan ook, dat ze vrij egaal zijn bij de geboorte en naarmate ze ouder worden meer patroon krijgen, of dat ze met tarnish worden geboren en dat dit wegtrekt of juist andersom.

Maanlicht ik stuur je even een PB :j niet omdat ik het een probleem vind om de prijs openbaar te maken maar omdat onder andere de dekprijs in is doorberekend en ik weet niet of de katereigenaar die openbaar wil hebben. Bengalen zijn inderdaad prijzig in de aanschaf en gemiddeld liggen de prijzen voor Bengalen als huisdier tussen de €700-€1000 maar kunnen ze afhankelijk van de lijnen, kleur en patroon ook nog wel een stuk duurder zijn. Voor de fok verdubbelen die prijzen zich met gemak. Goedkopere Bengalen die je bijv op marktplaats tegenkomt zullen veelal zonder papier zijn of ongetest zijn, en tja dan kan ik het ook wel want geloof me dat ik hier alleen maar knoepert hard verlies op ga maken :') als je oa denkt aan het dekgeld, alle tests die je moet laten doen, wat het hebben van een Cattery kost en dergelijke en dan heb je het nog niet eens over de kosten die je per kitten hebt aan bijvoorbeeld dierenartsbezoek etcetera. Tis een dure hobby in ieder geval!

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:07

Wouw wat een mooie katten! Ik volg!

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:35

Jaaa Jood ik ben zo nieuwsgierig naar de knappe kindjes <3 over een tijdje maar in het echie komen knuffelen!