Wat dragen jullie honden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Pippa13

Berichten: 344
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 19:18

Als gewone badjas zou ik ook de DryUp aanraden!
Wij hebben zelf de Warm Up Cape Pro, is iets uitgebreider dan alleen een badjas. Onze (draadharige) hond is droog in ongeveer 30 minuten, soms sneller. Daarna kun je de jas eventueel omdraaien en de fleecekant gebruiken tegen de kou.


Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: Wat dragen jullie honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 20:23

Bedankt iedereen! :o Ik heb toch gekozen om het gelijk maar goed te doen en de DryUp te bestellen. Nu hopen dat ze passen!

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Wat dragen jullie honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:27

Ben ik ook zo blij mee, wat een gemak!

Volg mijn twee leuke hondjes hier! :D

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Wat dragen jullie honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 09:49

Ik heb ook de dogtowels. En voor de haters: mijn hond heeft een hele kleerkast, en I don't care! Ik vind het leuk. Meer zelfs, ben momenteel bezig met de voorbereiding voor de opstart van een webshop in exclusieve hondenartikelen. (ergonomische tuigjes, leuke truitjes en jasjes, canine enrichment speelgoed, anti-drup drinkbakken, enz...) :D

Born to slide, forced to work

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Wat dragen jullie honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:06

Haters? Welnee, dát woord betekent iets heel anders.
Ik vind het hilarisch.

mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:49

Onder het mom van, wat dragen jullie houden?... Gebruiken jullie koelvesten? En zoja welke zijn betaalbaar en fijn?

We hebben een langharige kleine keeshond en zou hem graag wat willen helpen tegen de warmte. Hij gaat ook mee op vakantie (geen warm land hoor, maar in de zomer kan het overal warm zijn) en dan is zo'n vest misschien wel fijn.

Kilimanjaro
@puppy_freek

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Wat dragen jullie honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 23:37

Ligt vooral aan het doel van het koelvest. Dat zul je eerst helder moeten hebben alvorens je een keuze kunt maken in welk soort en of het überhaupt nodig is.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 00:09

Het doel is om de hond te koelen en aangenaam te houden bij hogere temperaturen :+

Kilimanjaro
@puppy_freek

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 06:55

mavantos schreef:
Het doel is om de hond te koelen en aangenaam te houden bij hogere temperaturen :+


Dan zou ik me eerst even inlezen in de diverse doelen van koelvesten. Want met dit kinderachtige antwoord kan niemand je helpen. :evaw:


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

996981
Berichten: 9684
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 07:34

KimD schreef:
mavantos schreef:
Het doel is om de hond te koelen en aangenaam te houden bij hogere temperaturen :+


Dan zou ik me eerst even inlezen in de diverse doelen van koelvesten. Want met dit kinderachtige antwoord kan niemand je helpen. :evaw:

Whut? Ze vraagt gewoon naar ervaringen met koelvesten, voor een langharige hond op buitenland vakantie, om te kijken of dat fijn is voor de hond. Hoezo is dat niet duidelijk?

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Wat dragen jullie honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 07:47

Omdat, zoals ik al schreef, het handig is om te weten voor welk doel je het koelvest wilt gebruiken.

Veel mensen smijten klakkeloos een koelvest op de hond terwijl het een veel gevallen helemaal niet nodig is of aangenaam voor de hond. Koelvesten hebben namelijk diverse functies, een koelvest is niet gewoon een koelvest. Er zijn zoveel diverse modellen met net zoveel diverse functies, dus dan moet je wel een helder beeld voor ogen hebben waar je het voor gaat gebruiken. 'De hond koelen' is dan geen antwoord, want ja, dat doen ze allemaal wel maar dat doet een emmer water, zwembad, beek of meer ook.

Wij hebben voor onze honden drie verschillende koelvesten maar alle drie die vesten hebben een compleet andere manier van functioneren.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Wat dragen jullie honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 08:13

Dan kan je toch uitleggen dat er meerder functies zijn in plaats van zo vreemd te reageren? Dat weet ik toch niet en Google gaf dat ook niet aan toen ik een beetje rondkeek. Aan jouw reactie heb ik overigens ook niks om het beter uit te leggen, want ik weet nog steeds niet welke doelen er dan zijn volgens jou.

We gaan met de hond op vakantie en dan is het niet altijd handig(/kan niet altijd) dat die zeiknat is van een emmer water of zwemmen. Ik zou dat ding niet continue gebruiken en ga er ook niet mega veel geld aan uitgeven, want ik weet niet eens of we het wel gaan gebruiken. Onze hond zelf is wit, dus geen zwarte vacht die heel warm wordt. Maakt dat nog uit?

Het is meer voor de zekerheid als hij even niet zeiknat kan zijn en we toch merken dat hij het (ondanks onze voorzorgsmaatregelen) erg warm heeft. Dat je hem dan eventueel kan helpen met een koelvest om terug op aangename temperatuur te komen.

Kilimanjaro
@puppy_freek

996981
Berichten: 9684
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 08:38

KimD schreef:
Omdat, zoals ik al schreef, het handig is om te weten voor welk doel je het koelvest wilt gebruiken.

Veel mensen smijten klakkeloos een koelvest op de hond terwijl het een veel gevallen helemaal niet nodig is of aangenaam voor de hond. Koelvesten hebben namelijk diverse functies, een koelvest is niet gewoon een koelvest. Er zijn zoveel diverse modellen met net zoveel diverse functies, dus dan moet je wel een helder beeld voor ogen hebben waar je het voor gaat gebruiken. 'De hond koelen' is dan geen antwoord, want ja, dat doen ze allemaal wel maar dat doet een emmer water, zwembad, beek of meer ook.

Wij hebben voor onze honden drie verschillende koelvesten maar alle drie die vesten hebben een compleet andere manier van functioneren.

En daarom vraagt ze toch naar ervaring? Juist mensen al jij zouden haar goed kunnen helpen. Immers heb jij ervaring met meerdere typen vesten. In plaats daarvan kies je ervoor om bot te reageren, waardoor ze misschien per ongeluk het verkeerde type vest gaat gebruiken.

Is je reactie dan in het voordeel van haar hond?

Niet iedereen is op dezelfde manier met honden bezig hè? Het feit dat iemand aangeeft interesse te hebben in koelvesten geeft al aan dat ze het beste met de hond voor hebben. Daar zou je blij mee moeten zijn, in plaats van iemand af te branden omdat hij niet zoveel weet als jij

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Wat dragen jullie honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 08:39

Dan kun je toch aangeven dat je niet weet dat de diverse doelen zijn of kunnen vragen wat ik daarmee bedoel? Ipv je huidige antwoord en de :+ smiley?

In jouw geval zou ik dus geen gebruik maken van een koelvest, goedkoop is in deze duurkoop en zo te zien is er geen situatie waarin je deze nodig zou hebben. Warmte in het algemeen krijgen ze prima zelf geregeld en moet je niet mee lopen rommelen, dat doet meer kwaad dan goed.

Als hij het heel warm zou hebben dan heeft hij er meer aan om een vochtige (hand)doek in zijn lies te krijgen dan een koelvest, een koelvest haalt de temperatuur namelijk niet naar beneden. Een hond mag best (flink) hijgen om te 'zweten' en zijn temperatuur te regelen.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

cursebreaker

Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 08:46

Ik zou ook, wanneer je hond niet extra actief is, eerder kiezen voor een koelmat, badje voor de hond waar de pootjes kunnen afkoelen, etc etc. Met een langhaar met dubbele vacht zou ik een koelvest ook alleen gebruiken wanneer je echt actief zou gaan zijn bij bepaalde temperaturen en je duidelijk ziet dat je hond het warm heeft. Voor de rest heeft een dubbele vacht Ook in de zomer een functie en reguleert de temperatuur juist dus daar zou ik niet preventief iets op gaan gooien. Je zou in theorie denken dat een hond met dubbele vacht het warmer heeft, maar dat is helemaal niet zo en normaliter kunnen ze dat prima zelf regelen wanneer ze een gezonde, goed werkende vacht hebben. Ze zijn wel lastiger te koelen met zulke hulpmiddelen juist, dan ga je tegen de vacht in werken. Daar zou ik alleen naar kijken wanneer je echt actiever bent, niet voor gewoon wandelingen en thuis zijn. In dit geval zou ik dan ervoor kiezen om gewoon gebruik te maken van water en koelmatten bv waar ie op kan liggen en in kan afkoelen.

Merk je met wandelen e.d. dat ie het heel warm krijgt, is dat vooral een teken dat je misschien gewoon teveel doet met bepaalde temperaturen. Dat zou ik vanaf bepaalde temperaturen dan sowieso minderen/aanpassen bv. in de zomer. En gebieden opzoeken waar het koeler is, bos gebied, waar water is tussendoor om af te koelen, je genoeg pauzes neemt etc. En thuis (in rust) gewoon koelmatten neerleggen en een badje erbij en dat is echt wel voldoende (en ook prima mee te nemen op vakantie) :j

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Wat dragen jullie honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 10:10

In welke gevallen gebruik je dan wel een koelvest?

Zelf wel eens over nagedacht voor onze platneus die dus minder goed kan ventileren van zichzelf. Maar toen zei een vriendin (eigen bedrijf in hondentraining) dat de hond dan niet zelf kan kiezen en niet er van kan weglopen. Dat heeft me toch overtuigd het niet te kopen. Heb wel een koelmat.
Maar ben wel benieuwd wanneer je het dan wel gebruikt, bij welk type hond enz.

Maks :+:

cursebreaker

Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 10:22

Het niet zelf kunnen kiezen vind ik inderdaad ook een ding wanneer je het gebruikt voor de 'gewone huishond' zeg maar, buiten activiteiten om. Je moet dan toch echt wel goed kijken wanneer je het gebruikt en hoelang, en dat is per situatie en individu anders - al zie ik het nut er niet snel van in bij de gewone hond zeg maar, welke niet sport/werkt - uitzonderingen daargelaten, er zijn altijd honden die er wel baat bij kunnen hebben, de uniekere situaties.

Ik zou het alleen gebruiken tijdens activiteiten met warmer weer (vanaf een bepaalde temperatuur standaard en/of wanneer je merkt dat je hond al reageert op een andere temperatuur, daarin moet je je hond gewoon goed lezen dan om die verschillen op te merken) - zoals met sport/werk honden - of erna om te helpen sneller af te koelen en dus ook maar tijdelijk. Maar voor de 'gewone' hond in principe niet, ongeacht welk type hond of welk vacht type. Daar zou ik het idd bij koelmatten houden, schaduw, water om af te koelen, rustig aan/minder activiteiten, etc.

Bij honden met plattere neuzen bv, die sneller kunnen reageren op oplopende temperaturen, zou ik vooral naar management kijken van het soort wandelingen, de tijden, de soort activiteiten die je wel/niet doet. Daar valt denk ik de meeste winst mee te behalen. En dan aanvullend, zoals gezegd al wanneer thuis, zoveel mogelijk koelere plekken, koelmatten aanbieden, badje om de pootjes af te koelen enz. Normaliter kom je dan prima de zomer door wel. :j

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 10:39

Ik heb ervaringen met koelvesten (swampcooler) van ruffwear en heb nu het koelharnas ook van ruffwear.

Ik heb de swampcooler gebruikt voor mijn sheltie zelfde soort qua vacht van keeshond die mijn assistentiehond was (inmiddels overleden). De swampcooler mimiekt zweten (wat ene hond niet doet behalve op de zoootjes van de poot) maar koelt dus dmv verdamping, je koet t vest dus vochtig houden, maar voordeel is dat je geen gevaar hebt voor vriesbrand van gelsoorten. Het is “veiliger” en als ik met 33 graden mn hand eronder stak was het idd lekker koel. Hij ging ook wel stukjes op schoot mee bij erge warmte (ik zit in rolstoel) en dan stak ik mn hand erbij.

Afbeelding


Ik moest een nieuwe voor zijn opvolger, dat is een Hollandse herder, ook dubbel vacht, al zij het wat korter. Bij hem heb ik gekozen voor het nieuwe koelharnas ipv vest. Die bevalt goed, vooral meer dekking van de borst van onderen en omdat hij herkenbaar moet zijn is deze makkelijker in gebruik dan het vest.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ruffwear heeft verschillende soorten, harnas, vest of hesje, sommigen koelen enkel de buik, voor lichtere momenten bijv. Ze zijn prijzig maar wel investering waard (vind ik dan )


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 11:51

Wij koelen alleen actief tijdens het sporten met een koelvest wat van onder koelt en op de belangrijke punten om ze niet te laten oververhitten. Desondanks stappen wij tussen de rondes de honden want dat heeft meer effect op het regulieren dan het koelvest. Zelfs onze collapser heeft hier genoeg baat bij om niet overhit te raken icm aangepaste training uiteraard.

Tijdens het wandelen gebruiken wij nooit koelvesten, dat doet meer kwaad dan goed, dat kunnen ze prima zelf regelen. Tijdens het wandelen is het veel belangrijker om de hond te voorzien van water / hydratiesoepjes.

Een aantal van onze honden liggen graag buiten te bakken in de zon, zij mogen dan zelf aangeven of ze dat met of zonder koelvest willen doen. Dan hebben wij inderdaad vesten die werken door middel van verdamping, die zorgen dus niet dat de hond afkoelt maar zorgen ervoor dat de hond niet warmer wordt.

Op wedstrijd gebruiken wij deze koelvesten ook als we gaan uitstappen na een ronde, dan warmen ze niet nog verder op voordat ze weer terug in de auto gaan. Want in de auto is de ruimte natuurlijk beperkter om te gaan verliggen of niet. Uiteraard hebben ze wel water/sportshake ter beschikking in de auto.

Dan hebben we nog een suitical voor de collapser, als het mis gaat dan krijgt ze deze daarna aan om haar sneller op de been te krijgen. Maar gelukkig maar nog twee keer gebruikt.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


Damon26

Berichten: 137
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 13:57

KimD schreef:
Wij koelen alleen actief tijdens het sporten met een koelvest wat van onder koelt en op de belangrijke punten om ze niet te laten oververhitten. Desondanks stappen wij tussen de rondes de honden want dat heeft meer effect op het regulieren dan het koelvest. Zelfs onze collapser heeft hier genoeg baat bij om niet overhit te raken icm aangepaste training uiteraard.

Tijdens het wandelen gebruiken wij nooit koelvesten, dat doet meer kwaad dan goed, dat kunnen ze prima zelf regelen. Tijdens het wandelen is het veel belangrijker om de hond te voorzien van water / hydratiesoepjes.

Een aantal van onze honden liggen graag buiten te bakken in de zon, zij mogen dan zelf aangeven of ze dat met of zonder koelvest willen doen. Dan hebben wij inderdaad vesten die werken door middel van verdamping, die zorgen dus niet dat de hond afkoelt maar zorgen ervoor dat de hond niet warmer wordt.

Op wedstrijd gebruiken wij deze koelvesten ook als we gaan uitstappen na een ronde, dan warmen ze niet nog verder op voordat ze weer terug in de auto gaan. Want in de auto is de ruimte natuurlijk beperkter om te gaan verliggen of niet. Uiteraard hebben ze wel water/sportshake ter beschikking in de auto.

Dan hebben we nog een suitical voor de collapser, als het mis gaat dan krijgt ze deze daarna aan om haar sneller op de been te krijgen. Maar gelukkig maar nog twee keer gebruikt.


Welk koelvest gebruik jij voor tijdens het sporten?

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Wat dragen jullie honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:03

De jetstream van ruffwear, zeer tevreden over en tot nu toe de enige die ik ben tegen gekomen die ik durf aan te trekken tijdens het sporten.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Damon26

Berichten: 137
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:16

KimD schreef:
De jetstream van ruffwear, zeer tevreden over en tot nu toe de enige die ik ben tegen gekomen die ik durf aan te trekken tijdens het sporten.


Ik zie dat ze de 'originele' jetstream op veel webshops niet meer verkopen maar dat ze deze hebben vervangen door de Ruffwear Swamp Cooler Zip Cooling Dog Vest. Heb je ook ervaring met deze?

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:32

Damon26 schreef:
KimD schreef:
De jetstream van ruffwear, zeer tevreden over en tot nu toe de enige die ik ben tegen gekomen die ik durf aan te trekken tijdens het sporten.


Ik zie dat ze de 'originele' jetstream op veel webshops niet meer verkopen maar dat ze deze hebben vervangen door de Ruffwear Swamp Cooler Zip Cooling Dog Vest. Heb je ook ervaring met deze?


Nee, ik heb hem zelfs nog niet in het echt gezien maar op de foto's lijkt het koelvest vrij identiek aan de 'oude' jetstream. Ik wil deze wel bestellen voor onze jongste hond, want die heeft er nog geen. Zoals ik al zei ben ik verder nog geen koelvest tegengekomen wat ik durf aan te trekken tijdens de sport, dus ik hoop dat de 'nieuwe jetstream' in het echt ook vrij identiek is aan de oude versie.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers