Teken kat bestrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Teken kat bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 22:58

Onze lieve kat Ratje is kampioen muizenvanger en aangezien de muizen rondom ons huis al lang op zijn, trekt ze er flink op uit in omliggende weilanden.

Ze komt bijna iedere dag met teken thuis. We hebben een tekentang en halen ze weg, maar ik heb liever een middel dat ze bestrijd.

Ratje heeft een hekel aan halsbandjes. Dit waren tot nu toe bandjes met een belletje en adreskoker. Binnen een week is ze een halsband kwijt. Dit was wel altijd met elastiek.
Met vlooienbandjes geen ervaring. Ik ben altijd bang dat ze zich eraan op kan hangen.
Afbeelding

Wat vinden jullie een goed middel?
Er is zoveel keuze :o

Nyaleti

Berichten: 6138
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:01

Liever geen halsbandjes als ze buiten komt.
Ik gebruik Credelio. Dat zijn tabletjes en werken 1 maand.

Anders Bravecto, dat werkt 3 maanden maar vindt een pipetje minder fijn.

Edit: het grote voordeel van halsbanden is dat het echt teekwerend is. Bij al het andere moet de teek alsnog eerst bijten zodat hij het gif binnen krijgt en gaat snel daarna dood. Maar de katten zijn dan alsnog wel beschermd tegen de ziektes die een teek kan overdragen.
Laatst bijgewerkt door Nyaleti op 30-05-23 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:02

Ik volg, hier het zelfde verhaal. Elke dag pluk ik die vieze beesten volgezogen van hen af.

_Tarzan

Berichten: 11168
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Teken kat bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 14:03

De mijne (leeft ook alleen buiten) heeft wel een tekenbandje maar die breekt als hij vast zou komen te hangen.
Geen idee van het merk, gehaald bij de Fressnapf in ieder geval.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Teken kat bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 14:07

Ik gebruik pipetten van Stronghold Plus. 1x per maand in de nek. Werkt prima en geen risico met bandjes om de nek.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Teken kat bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 14:35

Seresto band is voor teken en vlooien. 8 maand beschermd en breekt als de kat vast komt te zitten

Maaaarije

Berichten: 1758
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 17:55

Nyaleti schreef:
Liever geen halsbandjes als ze buiten komt.
Ik gebruik Credelio. Dat zijn tabletjes en werken 1 maand.

Anders Bravecto, dat werkt 3 maanden maar vindt een pipetje minder fijn.

Edit: het grote voordeel van halsbanden is dat het echt teekwerend is. Bij al het andere moet de teek alsnog eerst bijten zodat hij het gif binnen krijgt en gaat snel daarna dood. Maar de katten zijn dan alsnog wel beschermd tegen de ziektes die een teek kan overdragen.


Hier gebruiken we ook Credelio. Ik haal altijd voor 3 maand in een keer omdat de honden Bravecto krijgen. Over het algemeen kom ik zo aardig het teken seizoen door.
Of ik haal nog extra maar de pillen zijn lang genoeg houdbaar om het volgende seizoen weer mee te starten.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:33

Onbegrijpelijk dat Bravecto überhaupt nog op de markt is.

Nyaleti

Berichten: 6138
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:42

marleen_usar schreef:
Onbegrijpelijk dat Bravecto überhaupt nog op de markt is.


Nog steeds nummer 1 gekozen product bij bijna alle dierenartsen voor een reden :)

nicole_floor

Berichten: 3246
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:54

marleen_usar schreef:
Onbegrijpelijk dat Bravecto überhaupt nog op de markt is.

Bij mijn hond sweer ik erbij. En ik ken zeker ook de negatieve ervaringen. ;)

Ik houd dit topic ook in de gaten. 2 katten bij mijn ouders hebben het ook heel erg. Hier liever ook geen halsband. Wij zijn bang dat ze misschien ergens achter blijven haken. Het zijn echte jagers en klimmen dus overal in.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:55

Hier een bravecto pipet werkt perfect.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:01

Nyaleti schreef:
marleen_usar schreef:
Onbegrijpelijk dat Bravecto überhaupt nog op de markt is.


Nog steeds nummer 1 gekozen product bij bijna alle dierenartsen voor een reden :)


Inwendige bestrijdingsmiddelen hebben als probleem dat wanneer een dier er een reactie op zou hebben je het niet kan verwijderen.

Alles wat uitwendig is kan je eventueel afwassen met een sterke ontvetter zoals dreft.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:05

Hier zelfde probleem.

De kat die buiten komt loopt met mij en de honden mee bij de paarden. Het is echt tekentijd, want van 2 paarden ook al een teek gehaald en gister van de kat, pal tegen zijn oog.

Vorig jaar had hij wel een bandje en nooit een teek. Die bandjes voor katten zouden breken of wijder worden als ze evt vast zouden komen te zitten. Maar goed, hij is nooit zonder ons echt buiten of ver weg.

Nu een pipet gebruikt en dus toch een teek. Pipet tegen vlooien en teken, net 2 of 3 weken terug erop gedaan.

Onze dove poes die niet naar buiten gaat, had ooit last van vlooien en wormen toen ze uit een situatie kwam. Echt niks hielp, slechte vacht, ontlasting etc. Dus van alles gedaan, oa giardia behandeling etc.

Die heeft een bravecto pipet gehad toen. Dierenarts vond de negatieve dingen echt onzin, dus toch uit wanhoop maar gedaan.
De andere kat viel haar weken aan, dus toen hebben we ze apart gehouden EN ze werd echt helemaal kaal en kapot waar het was geplaatst. Ik vond het echt super rot.
Maar ze heeft nooit meer vlooien gehad en houden het nu bij met stronghold waar ze geen reactie op heeft.

De zwarte is gladharig kat en de binnenpoes is half langharig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:20

marleen_usar schreef:
Onbegrijpelijk dat Bravecto überhaupt nog op de markt is.


Want?

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Teken kat bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:33

Ik gebruik de Credelio pillen naar volle tevredenheid. De meeste van mijn katten eten het zo, of met easy pill. Geen teken en vlooien meer te zien, en daarvoor namen ze ze zo mee naar binnen. Elke maand een pil, te krijgen bij de dierenarts.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 16:45

Cayenne schreef:
marleen_usar schreef:
Onbegrijpelijk dat Bravecto überhaupt nog op de markt is.


Want?


omdat er heel veel honden door vergiftigd zijn echt veel en veel meer dan ze toegeven

Nyaleti

Berichten: 6138
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 17:18

robert45 schreef:
Nyaleti schreef:

Nog steeds nummer 1 gekozen product bij bijna alle dierenartsen voor een reden :)


Inwendige bestrijdingsmiddelen hebben als probleem dat wanneer een dier er een reactie op zou hebben je het niet kan verwijderen.

Alles wat uitwendig is kan je eventueel afwassen met een sterke ontvetter zoals dreft.



Bravecto pipet ;) (enige wat bestaat voor de kat btw)

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Teken kat bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 17:27

Daarom wil ik niet wisselen. Zie bij de dierenarts ook steeds meer bravecto maar die van mij zijn een maand teekvrij met stronghold plus en daarvan weet ik dat ze geen reactie krijgen. Dus dat blijf ik mooi geven.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 18:34

Alle bandjes breken inderdaad als een kat zichzelf ophangt of ergens aan blijft hangen. Nadeel is dat bijvoorbeeld Seresto uit mijn hoofd €30 is en als de kat hem snel verliest je dan ook je geld kwijt bent :Y)

Pippetten etc werken allemaal wel en ook goed. Nadeel is wel dat de teek eerst moet 'bijten' om het giftige spul binnen te krijgen en laat daarna dus los. Dat is hetzelfde als met vlooien.

Ik weet dat er voor honden pippetten zijn waar een middeltje in zit wat 'zeer' doet voor vlooien/teken. Als ze de hond aanraken doet het zeer aan de pootjes en gaan ze er dus direct weer af.
Maar volgensmij is dat er niet voor katten..

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Teken kat bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 18:41

Ik lees even mee, omdat er bij ons een zwerfkat/boerderijkat rondloopt die onder de teken en vlooien zit. Ik vind het sneu en vies. Ik zie van het laatste jaar ontzettend veel slechte reviews over het Seresto bandje? Het leek me interessant, maar na het lezen van de reviews durf ik het eigenlijk niet aan.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:12

Want, serieus dit middel is dodelijk of dieren worden dood ziek, dat is al jaren bekend.

nicole_floor

Berichten: 3246
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:17

marleen_usar schreef:
Want, serieus dit middel is dodelijk of dieren worden dood ziek, dat is al jaren bekend.

Die verhalen heb je met alle middelen. Mijn beesten zijn er nog nooit een dag ziek van geweest. En als het echt zo slecht is, wordt het niet adviseert door dierenartsen. Wij hebben het na gevraagd, want wij hebben die verhalen natuurlijk ook gelezen en gehoord.

Het enige advies van onze dierenarts was om wormtabletjes en vlooientabletjes niet op de zelfde dag te geven.

En als je het zelf niet vertrouwd bestaan er gelukkig ook nog andere middelen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:59

marleen_usar schreef:
Want, serieus dit middel is dodelijk of dieren worden dood ziek, dat is al jaren bekend.


Daar denken dierenartsen anders over.

En heel veel is dodelijk of ziekmakend..........Ook als je je dier laat opereren is narcose gevaarlijk, maar soms nodig.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Teken kat bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 20:26

Ik ben niet snel onder de indruk van een slechte review, maar nu was het een periode lang consequent 1 ster van gebruikers die eerder wel ontzettend tevreden waren. Vandaar mijn wantrouwen.

Nyaleti

Berichten: 6138
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 20:28

_Lorette_ schreef:
Ik lees even mee, omdat er bij ons een zwerfkat/boerderijkat rondloopt die onder de teken en vlooien zit. Ik vind het sneu en vies. Ik zie van het laatste jaar ontzettend veel slechte reviews over het Seresto bandje? Het leek me interessant, maar na het lezen van de reviews durf ik het eigenlijk niet aan.



Ik neem even aan dat ze vrij wilt is? Dan zou ik niet kiezen voor een bandje. Zie dat maar eens goed om te krijgen :=
Zit ze heel de dag bij jullie of komt ze zo regelmatig eens langs? Want stel ze komt ergens vast met het bandje dan mis je haar ook niet als ze even weg is.

Ik zou voor Credelio kiezen, dat is een van de weinige (of enige?) tablet voor katten. Rest is allemaal pipetjes en dat wordt misschien ook lastig aanbrengen.


Xpearl: een middel dat de vlooien al dood bij aanraking? Welke is dat?
Hond heeft nu een tablet gehad maar moeten ze dus alsnog eerst bijten. Maar ik ben als de dood van teken := dus wil er echt geen zien.