Starten met kippen houden: how to?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Lukasje
Berichten: 11184
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 19:30

De vos kon ik destijds ook nog wel buiten houden maar de marter niet :( .

Don't take anything for granted


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 23:23

Hoi, ik heb ook kipjes (had er eerst 2 en een haan maar zijn alle 3 vermoord meegenomen en in naast gelegen veld opgegeten, geen restje over) en ben bezig met een nieuwe ren. Ik zie soms dat er gewone tuindraad gebruikt wordt maar hier kan een marter toch doorheen? (mazen van 4x6cm)

Ik gebruik dus volieregaas dus echt zeer kleine mazen (1cmx1cm).

Maar zo'n stroomnet is ook wel interessant om een extra graswei mee te maken.

Aan de rand van mijn ren heb ik kunststof grastegels gelegd waaraan de omheining is vastgemaakt tegen onderdoor graven.

Hok is gewoon een houten, maar in de toekomst wil ik wel een nieuw hok en denk dan voor plastic te gaan. Tot nog toe geen bloedluis gehad echter.

Ik heb nu 2 brahma's en 2 cochin hennen. Morgen haal ik nog een Brahma haan op.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 00:29

Zou zo een marter verjager ook aan te sluiten zijn op het stroomdraadapparaat?
Ik wil er ene kopen waar accu kabels bij zijn voor op een autobatterij aan te sluiten. Dan zou ik dus denken dat het ook kan op een stroomdraadapparaat, maar moet er dan ook 1 kabel naar de aardpen?

Leef en laat leven.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:07

Wij krijgen over 2 weekjes onze eerste kipjes <3. De dames zijn nu een jaartje oud en goed aan de leg. We hebben nog helemaal niks in huis, dus de komende twee weken moeten we alles regelen. Zoveel zin in!

Gaabje
Berichten: 916
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:33

Weet iemand of een oude hen die niet meer legt broeds kan worden? We hadden bij de koop van ons huis de kippen van de oud eigenaar gekregen. Hij gaf aan dat ze al zo oud waren dat ze niet meer legden. Daar hebben we toen wat jonge hennen bij gezet die wel leggen. Nu vonden we vandaag de oude hen ineens in de legkist op een ei. Is ze dan broeds zonder te leggen of kan het zijn dat ze toch weer is gaan leggen?

Schuur_

Berichten: 4844
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:00

Ik heb nu al een aantal weken mijn Wyandottes groothoenders lopen. 3 hennen en een haan zwart zilver gezoomd.

Wat zijn ze leuk! Ze zijn een jaar oud en de man van wie ik ze kocht zei dat ze misschien wel een paar dagen/weken van de leg gingen zijn maar nee hoor, al een maand lang minimaal 1 ei elke dag. Ik heb al cakes gebakken, pannekoeken gemaakt en ontbijt ongeveer 4x in de week met een omelet. Alleen nu zonder eieren te kopen.

Het valt me ook 100% mee hoeveel poep dat er geproduceerd wordt. Met 1x in de week schoonmaken kom ik makkelijk toe. Voor de bloedluis hebben ze me Exzolt meegegeven. Verder heb ik een melder op marktplaats staan voor een Keter huisje. Dit smaakt naar meer kippen....

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

lletam

Berichten: 556
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 12:31

Hier ook eindelijk 3 mooie dames in de tuin! We hebben een ruime ren met hok. Bedoeling is dat ze straks ook mogen scharrelen in de tuin. Hoe ver gaan ze? Blijven ze in de buurt of moet je alles echt afzetten? En in hoeverre ploegen ze de boel om?

Kaka

Berichten: 4811
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 20:00

Dat verschilt van kip tot kip. Onze vorige toom was heel avontuurlijk en liep rustig 250 meter bij het hok vandaan (en daar loopt de weg…). Let wel, ze hebben een hectare om te scharrelen, maar dat was voor dat clubje niet voldoende. Vonden zij. Onze huidige toom blijft in een straal van 80 meter om het hok.

Mijn ervaring is dat ze allemaal graven en dat ik me daar maar beter niet aan kan irriteren.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

lletam

Berichten: 556
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 09:07

Dan komen we er vanzelf wel achter. Voorlopig houd ik ze in de ren totdat ze gewend zijn en een beetje tam. Dat ze de tuin zullen omploegen ben ik me van bewust;)

Ik wil dan wel een deel van de tuin afzetten met pluimveenetten, iemand daar ervaring mee?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6030
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 16:18

Hoe ver ze gaan hangt af hoe ver ze kunnen gaan. :P
Kwa omploegen. Hier ploegen ze echt niks om buiten plekken waar het puur zand is. Hier hebben ze met zijn 9e ongeveer 700m2, ik denk dat als ze genoeg ruimte hebben en al plekjes hebben waar ze kunnen zandbadderen het omploegen mee zou moeten vallen. Hier geen ervaring met de netten maar ik denk dat als de kippen eroverheen willen, ze alsnog wel over de netten heen zullen gaan.

Hier sinds donderdag een nieuwe haan (mijn kweekhaan was overleden en zijn gehandicapte broertje kon het klusje natuurlijk niet klaren dus was het erg onhandig maar nodig om halverwege het seizoen toch nog een nieuwe haan te zoeken), mijn haan die al hier was was natuurlijk not amused. Langzaam gaat het gelukkig wel beter en kunnen ze langer en langer samen voor mijn pitbull haan door slaat. :D

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

hwn
Berichten: 4676
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:58

Art_Ificious schreef:
Ik heb nu 2 brahma's en 2 cochin hennen. Morgen haal ik nog een Brahma haan op.


Idd verstandig dat je voldoende hennen hebt als je een Brahma haan neemt, ze zijn nogal, hoe zal ik het zeggen... viriel :) Ik geloof zelfs dat ze 5 hennen per haan aanraden. Helaas ben ik daar maar te laat achter gekomen, ik had een koppeltje (eigenlijk was de haan zogezegd een hen die ik van een vriend kreeg, maar zijn beiden geen kenners, dus toen "zij" na een maand begon te kraaien, viel het kwartje :D ), de hen is echter ernstig gewond geraakt door de sporen van de haan, heb haar uiteindelijk laten euthanaseren.

Ikzelf ben aan het uitkijken voor pluimvee dat iets meer gras eet, aangezien ze de cirkel midden in de stapmolen moeten onderhouden, maar dat doen ze niet. Ganzen maken teveel kabaal vrees ik, anders nog aanraders die makkelijk te vinden zijn en niet pokkeduur zijn?

lletam

Berichten: 556
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 16:36

Wat hebben jullie in het hok liggen? Heb er nu hennep vezel in liggen. Nu hoorde ik vandaag dat het belangrijk is om in de legbakken iets anders te doen zodat er verschil is tussen het gewone hok en de legbak.

tamary

Berichten: 29130
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 16:42

Iets gehakseld waar dus geen mijten zich in verstoppen. Qua slapen in legnesten : hoogste plek = veiligste plek, dus plaats je stokken hoger dan je legnesten. Voor het leggen willen ze een beschut plekje, gewone deel hok is te open, andere bodembedekking veranderd daar niks aan. Ik had op het laatst een gewone 12L bouwemmer op de kant en klem liggen als legnest en daar waren ze gelukkig mee. In eerste instantie alles officieel gedaan met legnest en zitstok, maar dan stapelden ze zich met zijn allen in 1 legnest.
Wel zou ik weer echte takken gebruiken ipv geheel egale stokken ivm veranderende belasting op de poten en minder kans op ellende als bumblefoot.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

lletam

Berichten: 556
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:31

tamary schreef:
Iets gehakseld waar dus geen mijten zich in verstoppen. Qua slapen in legnesten : hoogste plek = veiligste plek, dus plaats je stokken hoger dan je legnesten. Voor het leggen willen ze een beschut plekje, gewone deel hok is te open, andere bodembedekking veranderd daar niks aan. Ik had op het laatst een gewone 12L bouwemmer op de kant en klem liggen als legnest en daar waren ze gelukkig mee. In eerste instantie alles officieel gedaan met legnest en zitstok, maar dan stapelden ze zich met zijn allen in 1 legnest.
Wel zou ik weer echte takken gebruiken ipv geheel egale stokken ivm veranderende belasting op de poten en minder kans op ellende als bumblefoot.


Dan houd ik de boel lekker op hennep vezel. Ik heb aparte legbakken, daar hebben ze al in gezeten. We helpen ze nu nog op stok want die kende ze niet

Brimi_Disa

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:10

hwn schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik heb nu 2 brahma's en 2 cochin hennen. Morgen haal ik nog een Brahma haan op.


Idd verstandig dat je voldoende hennen hebt als je een Brahma haan neemt, ze zijn nogal, hoe zal ik het zeggen... viriel :) Ik geloof zelfs dat ze 5 hennen per haan aanraden. Helaas ben ik daar maar te laat achter gekomen, ik had een koppeltje (eigenlijk was de haan zogezegd een hen die ik van een vriend kreeg, maar zijn beiden geen kenners, dus toen "zij" na een maand begon te kraaien, viel het kwartje :D ), de hen is echter ernstig gewond geraakt door de sporen van de haan, heb haar uiteindelijk laten euthanaseren.

Ikzelf ben aan het uitkijken voor pluimvee dat iets meer gras eet, aangezien ze de cirkel midden in de stapmolen moeten onderhouden, maar dat doen ze niet. Ganzen maken teveel kabaal vrees ik, anders nog aanraders die makkelijk te vinden zijn en niet pokkeduur zijn?



Ik heb Orpington groothoenders en die eten gras, zodanig dat ik maar af en toe hoef te maaien in hun stuk.

You can’t make everybody happy. You aren’t a jar of nutella Strooigoed winterbuitenrit

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:55

Mijn Brahma haan is nog erg jong, op moment nog iets kleiner dan de Brahma hennen.

Mijn kippen zowel de Brahma's als de cochins hebben nog niet gelegd. Maar ik vermoed dat ze ook nog jong zijn, ik zie in ieder geval verandering aan hun kam, bij de ene begint die roder te worden dan de andere.
Ik zie ook veel veren liggen dus vermoed dat ze nog wisselen van verenkleed.

Echt een leeftijd bepalen is lastig vermoed ik? Al had ik dus wel gelezen over die kam en verenkleed.

Heb er 1 volwassen haan bij. Die is wel best rustig naar de kippen.

Op de foto is de zwarte de Brahma haan.
Afbeelding

Hier zitten alleen de gemarmerde haan en de cochins graag op stok. De Brahma's zitten liever tegen elkaar aan in een hoekje van het hok.

Leef en laat leven.

lletam

Berichten: 556
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 11:37

Wat een mooi stel, @art!

Ik heb nog een zak muesli die mijn paard niet lekker vindt, kan ik dat aan de kippen geven?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 13:14

Mijn vorige kippen aten ook paardenvoer. Hetgeen de paarden smodderden aten de kippen op.

Leef en laat leven.

Ballard_L

Berichten: 2484
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:10

Wij hebben sinds vorige week maandag kuikens (cochin kriel), dus ik ga meelezen :) Ik vind ze nu al geweldig! Ze zijn 2,5 week oud en groeien als kool. De vorige eigenaar van ons huis had een mega kippenhok gebouwd. Die gaan we nu verbouwen tot een kippenhok met buitenren en ze kunnen verder lekker door de tuin scharrelen straks (1600m2). Mijn grootste angst zijn de roofvogels, dus ik hoop dat ze lang in leven blijven!

Afbeelding
Afbeelding

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

Gaabje
Berichten: 916
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:41

Wat gezellig! Nu wil ik toch ook snel die broedmachine bestellen :D

spottedponie
Berichten: 2961
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:06

ik kom ook gezellig meelezen, we hebben een grote ren achter ons huis, waar we kippen in willen gaan houden, dus ik ben me vast een beetje aan het inlezen en aan het verdiepen...

"There's something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good, perhaps it's the risk, the gamble, in any event it's a thing I need"


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:09

Wat schattig.

Hier marters, buizerds en vossen. Dus heb wel een volledig afgesloten ren gebouwd, dak ook met kippendraad afgewerkt.
Voorlopig nog een beetje klein.
Maar het plan is om er nog een extra uitloop aan te koppelen van 10x3m.
Heb alleen nog palen, draad en tegels nodig (tegels tegen onderdoor graven door de vos).

Of deze ren ook overdekt wordt moet ik nog even bekijken. Het veiligste is natuurlijk van wel.

Leef en laat leven.

996981
Berichten: 9657
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:27

Leuk al die (beginnend) kippenhouders! Wij hebben ook voor het eerst kipjes. Een viertal zijdehoenders (hopelijk) dames :D nu 9 weken oud en als het goed is wordt vandaag hun nieuwe hok geplaatst. Hier ook vanalles aan roofdieren, dus hoewel ze overdag in onze tuin van 1800m2 mogen, moeten ze overdag in een overdekt hok.

Wat hebben jullie voor voer/drinkbakken? Ik wil het liefst iets dat er een beetje mooi uitziet, maar het moet vooral functioneel zijn en niet teveel ongedierte aantrekken (anders krijgen de katten het zo druk :D )

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

tamary

Berichten: 29130
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:52

Optie is trapbak of 2x/dag voeren wat ze willen eten en niet meer dan dat.
Ik had een drinkbak hier vandaan :
https://kiporiginal.be/
De voerbak ook trouwens, maar daar kunnen muizen en ratten ook mee overweg.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Mizora

Berichten: 18081
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:24

Trapbakken zijn wel gewichtsgericht, dus ik zou daar even mee wachten totdat je kipjes een week of 18/ruim 4 maanden zijn en ze dan wegen. Hier hadden de zijdehoen kriel er moeite mee, eigenlijk moesten ze met zijn tweeën zijn om te eten zonder dat de klep steeds naar beneden kwam. Ik heb hem dus bij hen weggehaald.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: PetalBot, Ubermetrics en 46 bezoekers