Cavia met waarschijnlijk cushing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 12:03

Ik heb twee cavia beertjes waarvan er een bijna acht jaar oud is. Het is een vrolijke vent die langzaam echt ouderdomskwaaltjes begint te krijgen. Een aantal weken geleden ontdekte ik een kale plek op zijn buik waarvan ik vermoedde dat het wel eens mijt kon zijn dus de heren in de reismand en op audiƫntie bij de dierenarts (waar de oudste echt helemaal gek op is, tijdens mijn vakantie logeren de heren ook bij haar, de jongste is hier pas net een jaartje).
De dierenarts heeft een beetje van de huid geschraapt en de conclusie was dat er niets in de huid zat. Gezien zijn algehele voorkomen vermoed ze cushing. Dit kunnen we laten onderzoeken met een echo in Utrecht bij het Wilhelminapark maar omdat hij al bijna acht is en cavia's met cushing een levensverwachting van ongeveer twee jaar hebben, hebben wij besloten hem niet weg te brengen voor een echo. Hij heeft al een super respectabele leeftijd voor een cavia en zolang hij nog vrolijk is en goed eet is er geen reden tot actie naar ons idee.

Het gaat overigens om een caviaatje dat een enorm slechte start heeft gehad, hij komt bij een hoarder vandaan. Hij en zijn 4 broertjes en zusjes zaten met tientallen andere cavia's in een te klein hok, moeders was al enkele dagen dood toen de dierenbescherming ze in beslag nam. Hij was 4 weken en bijna 10 gram te licht voor zijn leeftijd toen hij bij ons kwam wonen, alleen hij en een zusje hebben het overleeft. Hij heeft zijn hele leven snel last van gasbuikjes en hij had al staar toen hij 6 maanden oud was. Zowel de dierenarts als wij hadden nooit verwacht dat hij ouder dan 3,5 jaar zou worden, laat staan dat hij doorpruttelt tot bijna acht jaar oud. Tot op dit moment is hij levendig, erg vrolijk en heeft hij een enorme eetlust, naar mijn idee dus echt een gelukkige oude kerel. Het enige wat we hem nu in overleg met de dierenarts geven zijn geria tabletjes, een natuurlijk middel dat o.a. de nierfunctie ondersteunt en waar oudere dieren het erg goed op doen, dit onder het mom baat het niet dan schaadt het niet.

Nu heeft de dierenarts aangegeven dat cushing zeer zeldzaam is bij cavia's en dat er nog geen echte behandelingen voor zijn. Hij zal er vermoedelijk niet ziek van worden alleen zal hij snel kaal worden. Normaal zit hij heerlijk in zijn vacht. Hij heeft een bloedhekel aan koude en zodra het in huis 's zomers 27 graden wordt dan is hij helemaal gelukkig. Ik ga nu jasjes voor hem haken zodat hij lekker warm blijft, hij is sowieso gek op dekentjes en alles waar hij zich als een burrito in kan rollen.

Hebben jullie ervaring met deze ziekte bij cavia's? Tips over caafs van deze leeftijd zijn altijd welkom, onze oudste was zes jaar dat hij overleed dus we leren na 20 jaar nog altijd bij.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 12:08

Ik heb geen tips maar wil je sterkte wensen, het klinkt alsof hij een fantastisch huisje heeft bij jou

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 12:09

Nooit van gehoord, een cavia met cushing. Wat een mooie leeftijd heeft hij al bereikt!
Zou het geen idee zijn om een warmtelamp in een hoekje van het hok te hangen, of een warmteplaatje er onder te leggen, zodat hij lekker de warmte kan opzoeken als hij daar behoefte aan heeft?

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 12:14

Ik wilde net als 8nnemiek het idee van een warmtelamp voorstellen.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 13:09

Amber_anne schreef:
Ik heb geen tips maar wil je sterkte wensen, het klinkt alsof hij een fantastisch huisje heeft bij jou


Bedankt, en ook zeker voor het compliment. Ons motto is altijd dat wij voor onze dieren kiezen en zij niet voor ons en dus moeten we er ook goed voor zijn.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 13:12

8nnemiek schreef:
Nooit van gehoord, een cavia met cushing. Wat een mooie leeftijd heeft hij al bereikt!
Zou het geen idee zijn om een warmtelamp in een hoekje van het hok te hangen, of een warmteplaatje er onder te leggen, zodat hij lekker de warmte kan opzoeken als hij daar behoefte aan heeft?


Ik had er ook nog nooit van gehoord, bij paarden en honden wel. Het schijnt ook dat de cushing variant die cavia's kunnen krijgen lijkt op die bij honden voor komt.

Ik heb inderdaad ook aan een warmte lamp gedacht maar hij zoekt de warmte echt te veel op. In de zomer gaat hij ook het liefst in een bloedheet huisje liggen stoven, hij propt het huisje vol met hooi en eten en bouwt vervolgens de ingang dicht. Als je dan ook je hand in het huisje steekt is het een net een Finse zweetsauna, hij vindt het echt heerlijk maar goed is het niet. We moeten ook altijd goed oppassen dat hij in een hitte shock raakt. Ik ben dan ook bang dat hij zichzelf gewoon gaar laat braden onder de warmte lamp. Ik kijk even hoe hij het houdt met de truitjes en anders kunnen we altijd gaan zoeken naar oplossingen.

Bedankt voor het meedenken.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:15

8nnemiek schreef:
Nooit van gehoord, een cavia met cushing.

Het komt wel eens voor, onze DA heeft ooit het vermoeden gehad bij een cavia van ons.
http://www.degrotecavia.nl/ziektesxyz.html

TS kaal worden is niet de enige symptomen van cushing, eigenlijk is dat het minst erge.
Ze eten en drinken veel meer dan normaal en door de hoge cortisol in het bloed kunnen ze suikerziekte krijgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:16

Er bestaan warmtematten voor honden. Zou dat iets voor je cavia kunnen zijn?

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 13:22

Brainless schreef:
8nnemiek schreef:
Nooit van gehoord, een cavia met cushing.

Het komt wel eens voor, onze DA heeft ooit het vermoeden gehad bij een cavia van ons.
http://www.degrotecavia.nl/ziektesxyz.html

TS kaal worden is niet de enige symptomen van cushing, eigenlijk is dat het minst erge.
Ze eten en drinken veel meer dan normaal en door de hoge cortisol in het bloed kunnen ze suikerziekte krijgen.


Dat klopt, dat vertelde de dierenarts ook. Wij merken niet dat hij veel drinkt, sterker nog ze drinken beiden eigenlijk helemaal niet. Ze halen hun vocht uit het groenvoer, ze hebben wel te allen tijde toegang tot schoon en vers drinkwater. Het is wel iets dat we goed monitoren, mocht hij meer gaan drinken of eten dan gaan we zeker kijken wat er nog mogelijk is.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 13:22

Cayenne schreef:
Er bestaan warmtematten voor honden. Zou dat iets voor je cavia kunnen zijn?


Dat zag ik inderdaad, daar ga ik zeker even naar kijken. Ik denk dat hij het heerlijk zal vinden.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:23

Lastig zeg, dat hij zichzelf echt te warm laat worden..
Dit zijn de soort matjes die ik bedoelde: *link*
Die kun je onder het hok leggen (als er een bodem in zit) en ze worden lekker warm maar niet te heet. Ik gebruik zit soort matjes voor mijn plantjes in het voorjaar, maar ze worden ook vaak gebruikt voor een terrarium en voor jonge dieren.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 13:40

Brainless schreef:
8nnemiek schreef:
Nooit van gehoord, een cavia met cushing.

Het komt wel eens voor, onze DA heeft ooit het vermoeden gehad bij een cavia van ons.
http://www.degrotecavia.nl/ziektesxyz.html

TS kaal worden is niet de enige symptomen van cushing, eigenlijk is dat het minst erge.
Ze eten en drinken veel meer dan normaal en door de hoge cortisol in het bloed kunnen ze suikerziekte krijgen.


Hoe is dat uiteindelijk bij jouw cavia verlopen?

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 13:41

8nnemiek schreef:
Lastig zeg, dat hij zichzelf echt te warm laat worden..
Dit zijn de soort matjes die ik bedoelde: *link*
Die kun je onder het hok leggen (als er een bodem in zit) en ze worden lekker warm maar niet te heet. Ik gebruik zit soort matjes voor mijn plantjes in het voorjaar, maar ze worden ook vaak gebruikt voor een terrarium en voor jonge dieren.


Oh interessant! Deze ga ik direct bestellen, zeker fijn dat het niet heet wordt. Het is echt heel lastig dat hij zichzelf echt te warm laat worden. Hij vindt het echt heerlijk maar het is echt gevaarlijk.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:45

Tazzey schreef:
Hoe is dat uiteindelijk bij jouw cavia verlopen?

Het ging een tijdje (paar maanden) redelijk goed, maar ineens (in een paar dagen) ging het zo slecht en heb ik hem in laten slapen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 14:27

Tazzey schreef:
8nnemiek schreef:
Lastig zeg, dat hij zichzelf echt te warm laat worden..
Dit zijn de soort matjes die ik bedoelde: *link*
Die kun je onder het hok leggen (als er een bodem in zit) en ze worden lekker warm maar niet te heet. Ik gebruik zit soort matjes voor mijn plantjes in het voorjaar, maar ze worden ook vaak gebruikt voor een terrarium en voor jonge dieren.


Oh interessant! Deze ga ik direct bestellen, zeker fijn dat het niet heet wordt. Het is echt heel lastig dat hij zichzelf echt te warm laat worden. Hij vindt het echt heerlijk maar het is echt gevaarlijk.

Volgens mij voelt iemand het zelf goed aan of de temperatuur juist is of niet.Ik kan allen voor mezelf spreken. Ik heb ooit in het ziekenhuis gelegen vanwege een knieoperatie.Ik vond de airconditioned temperatuur daar veel en veel te laag en daarom droeg ik in het ziekenhuisbed een warme wintermuts. Ze kwamen mijn temperatuur meten met een oorthermometer en die bleek 42 graden celsius te zijn. Maar ik voelde me prima en volgens hen kwam dat door die muts. In mijn eigen woning stook ik ook zo hard dat mijn hele spaargeld erdoorvliegt. Maar ik heb dat gewoon nodig. Terwijl anderen het liever fris hebben.Dus ik zou denken,geef je cavia gewoon de temperatuur die hijzelf aangeeft prettig te vinden.Je hebt nu eenmaal noordelijke vissen en tropische vissen.

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 14:46

Wat een prachtige leeftijd heeft hij al! Ik zou niet met jasjes aan de gang gaan, daar zijn cavia's niet de dieren voor. Ken je 'theemutsen' voor cavia's? Daar kunnen ze lekker warm in liggen, wordt ook vaak gebruikt voor skinny's. Slaapzakken zijn natuurlijk ook goed, zo lang hij maar zelf de keuze heeft. Een warmtelamp vind ik ook een goed idee, uiteraard wel zo geplaatst dat hij ook in een koeler gedeelte kan zitten.

Bijzonder dat hij boven de 27 graden zo opleeft, normaal gesproken is dat juist de omslag waarbij ze het (te) warm krijgen. Die van mij liggen dan als aangespoelde zeehondjes te puffen :=

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 14:47

Brainless schreef:
Tazzey schreef:
Hoe is dat uiteindelijk bij jouw cavia verlopen?

Het ging een tijdje (paar maanden) redelijk goed, maar ineens (in een paar dagen) ging het zo slecht en heb ik hem in laten slapen.


Wat sneu dat het uiteindelijk dan toch nog snel gegaan is. We hopen natuurlijk nog heel lang van hem te mogen genieten maar we zijn ook realistisch, hij is al bijna acht en hij heeft een mooi leven gehad. We gaan hem geen ellenlange behandelingen meer aandoen.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 14:48

anjali schreef:
Volgens mij voelt iemand het zelf goed aan of de temperatuur juist is of niet.Ik kan allen voor mezelf spreken. Ik heb ooit in het ziekenhuis gelegen vanwege een knieoperatie.Ik vond de airconditioned temperatuur daar veel en veel te laag en daarom droeg ik in het ziekenhuisbed een warme wintermuts. Ze kwamen mijn temperatuur meten met een oorthermometer en die bleek 42 graden celsius te zijn. Maar ik voelde me prima en volgens hen kwam dat door die muts. In mijn eigen woning stook ik ook zo hard dat mijn hele spaargeld erdoorvliegt. Maar ik heb dat gewoon nodig. Terwijl anderen het liever fris hebben.Dus ik zou denken,geef je cavia gewoon de temperatuur die hijzelf aangeeft prettig te vinden.Je hebt nu eenmaal noordelijke vissen en tropische vissen.


Daar heb je ook wel een punt hoor. Echter hebben we hem een keer met spoed moeten behandelen omdat hij in hitteshock raakte doordat hij echt lag te stoven. Sindsdien houden we hem goed in de gaten en nemen we ook geen risico meer.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 14:56

melody7 schreef:
Wat een prachtige leeftijd heeft hij al! Ik zou niet met jasjes aan de gang gaan, daar zijn cavia's niet de dieren voor. Ken je 'theemutsen' voor cavia's? Daar kunnen ze lekker warm in liggen, wordt ook vaak gebruikt voor skinny's. Slaapzakken zijn natuurlijk ook goed, zo lang hij maar zelf de keuze heeft. Een warmtelamp vind ik ook een goed idee, uiteraard wel zo geplaatst dat hij ook in een koeler gedeelte kan zitten.

Bijzonder dat hij boven de 27 graden zo opleeft, normaal gesproken is dat juist de omslag waarbij ze het (te) warm krijgen. Die van mij liggen dan als aangespoelde zeehondjes te puffen :=


Het jasje is op aanraden van de dierenarts gezien zijn situatie nu en hoe hij zich ook gedraagt als hij het koud heeft. Hij heeft tijdens mijn vakantie samen met zijn oude maatje vaker bij haar gelogeerd dus ze kent hem ook wel erg goed gelukkig.
De theemuts is bekend maar daar gaat hij te lang op een plek in blijven liggen en het is erg belangrijk dat hij wel blijft bewegen. Hij heeft een darmprobleem waardoor stilzitten niet goed voor hem is, ook ontwikkeld hij vrij snel een bumblefoot dus dat alles bij elkaar heeft gezorgd dat we hem een jasje gaan aanmeten, dan heeft hij het lekker warm en blijft hij toch bewegen.

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 14:59

Heel toevallig kwam ik gisteren wat tegen over diabetes bij cavia's. Daarbij ontwikkelen ze ook staar op jonge leeftijd. Wel vindt ik het bij cavia's erg lastig om te ontdekken wat ze precies mankeren.

Maar jeetje wat een leeftijd! Ik heb hier ook een beer zitten die af en toe ook iets van een gasbuik / koliek heeft. Ben blij om te lezen dat ze daar dus gewoon oud mee kunnen worden.

De kliniek in Utrecht blijkt wel veel meer verstand te hebben van cavia's dan de gemiddelde dierenarts.

Dat een cavia warm kan blijven is wel echt heel belangrijk. Als ze niet fit zijn koelen ze snel af. Ik leg meestal na en tijdens een gasbuik een oude handdoek in de bak waar hij dan achter en onder kan zitten. Alleen zijn broertje vindt dan ook dat hij er onder mag zitten :') meestal vindt ik hem de ochtend erna er weer onder. Een huisje met handdoek of iets warms erin is denk ik ook wel fijn voor hem

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 15:10

Inderdaad, Zebrastreep, wij hebben dat hij 6 maanden was laten onderzoeken of hij diabetes zou hebben i.v.m. de staar. Dat was gelukkig niet het geval. Het vermoeden is dat hij het resultaat is van broodfok. De dame waar hij weggehaald is had een huis vol verwaarloosde en niet geholpen dieren die er lustig op los fokten, de dierenarts denkt dat hij daardoor wat afwijkingen heeft.

De gasbuikjes kunnen ze heel oud mee worden, je moet wel echt op tijd zijn met handelen want zeker bij cavia's kan dat heel snel fout gaan. Wij herkennen het bij onze beer heel snel, hij gaat net even anders liggen, kijkt anders en is gewoon zichzelf niet. Als ik dan voel dan is het negen van de tien keer raak. Hij krijgt, ook in overleg met onze arts en Utrecht, preventief een keer per week een dosis Emeprit en sinds we daarmee gestart zijn heeft hij geen echte aanvallen meer gehad.
We letten ook erg op zijn eten, hij krijgt Science Selective brokjes en een bepaald merk hooi en die combinatie gaat goed. Qua groenvoer doet hij het heel goed op witlof, cherry tomaatjes, komkommer, paprikaatjes en peterselie.

Wat betreft de kliniek Wilhelminapark heb je absoluut gelijk, die weten zoveel over cavia's. We zijn nu met twee dieren naar hem doorgestuurd. De een had een abces in zijn kaak en de ander bleek een te snel werkende schildklier te hebben (ook een zeldzaam iets) en in beide gevallen zijn we erg kundig en vooral ook vriendelijk geholpen. Ik vind het altijd belangrijk dat dieren zich ook op hun gemak voelen bij een arts en dat doen ze in Utrecht zeker. Het is misschien heel simpel maar het feit dat hij altijd eerst even het dier een aai over de bol geeft en tegen hem praat stelt mij dan weer gerust dat mijn dier in goede handen is.
Ik vind de prijzen daar ook echt heel goed, het is een hoop geld maar zeker geen onredelijke bedragen.

Het is heel herkenbaar dat de andere caaf ook onder de dekentjes wil zitten, dat is hier niet anders. De oude beer verloor eind 2020 zijn vriendje en heeft toen een baby beer erbij gekregen. Daar leefde hij helemaal van op, hij ging hem verzorgen en tot nu toe is er nog geen onvertogen woord gevallen. Maar owee zodra de oudste een dekentje heeft en de jongste niet, dan moet en zal hij erbij liggen. Ze hebben nu dus meerdere dekentjes.

Als de oude beer een aanval van een gasbuikje had dan vond hij het fijn om bij te komen bij mij op schoot en dan kroop hij weg in mijn superzachte badjas, hij viel in slaap en twee uur later was hij bijna de oude. De warmte doet ze dan ook echt heel goed.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:27

Wat mooi dat hij al zo'n leeftijd bereikt heeft! Als ik je berichten zo lees heeft dat ook met jouw goede zorg te maken, complimenten!
Ik heb geen ervaring met cushing bij cavia's, maar denk wel graag met je mee. Waar zit de plek op zijn buik? Als het echt aan de onderkant is, kun je ook nog aan contactallergie denken en tijdelijk van bodembedekking wisselen om dat uit te sluiten.
Voor warmte bied ik wel eens een snugglesafe aan, daar kunnen ze op of tegenaan zitten. En voor de korte termijn gebruik ook wel eens een fles met warm (niet heet) water (of met koud water in de zomer).
En ik ben het eens met jullie mening over dierenkliniek Wilheminapark, dat is mijn vaste dierenarts voor de cavia's, ook nu ik verder weg ben gaan wonen.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 15:42

Dankjewel Lon voor je lieve woorden!
De plek zit aan de linkerkant en strekt tot op de rug. Contact allergie is echt uitgesloten, hij zit al bijna acht jaar op dezelfde bedding. Op dat punt vertrouw ik ook echt op het oordeel van onze dierenarts.

De snugglesafe ga ik zeker ook even naar kijken.

Wij gaan naar het Wilhelminapark als we doorverwezen worden door onze vaste dierenarts. Wij hebben na lang zoeken enkele jaren geleden de dierenarts gevonden waar wij nu zitten. Zij is ook ontzettend kundig op het gebied van cavia's en dat is echt een zeldzaamheid want hij hebben in de jaren daarvoor echt flink moeten zoeken. En bij toeval kwamen we bij haar uit en zijn nooit meer vertrokken, de dieren voelen zich ook echt goed daar en dat vind ik ook belangrijk.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:09

Wat een mooie leeftijd. Kaal op de buik doet mij denken aan een tumor. Toevallig vorige week bij de dierenarts geweest die dit uitlegde. Vaak worden ze door een hormoon gevoelige tumor kaal op de buik/flank.

Mooie leeftijd heeft ie!

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 16:17

We zijn ook heel dankbaar dat hij al zo'n mooie leeftijd heeft. Ik zal kijken of ik later eens een foto van hem kan maken, als je hem zonder de kale plek ziet zou je hem ook die leeftijd zeker niet geven.

De dierenarts gaf inderdaad ook aan dat het een hormoon probleem is.