Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:01

Mijn eerste castraat was daar inderdaad heel goed in. De tweede maakte vooral graag gebruik van de dames := Nu heb ik twee castraten, maar ik weet nog niet hoe ze het met meer dames doen.

Hier zit rechts een castraat, dat zeugje kende hij nog niet. Ik heb geen hoge verwachtingen van meneer, hij gedraagt zich net als zijn vriendin :')
Afbeelding

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik


melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 23:33

Sla mag juist niet onbeperkt, dat is heel vochtig dus in grotere hoeveelheden kan dat diarree veroorzaken. Daar zou ik niet mee beginnen als ze niks gewend zijn. Hier krijgen ze voornamelijk andijvie, paprika, komkommer (ook niet veel), wortel, paksoi, bleekselderij, spinazie en soms wat meloen of appel.

Zo'n voer rol doet het hier wel goed, de andere dingen doen cavia's meestal niets mee. Knaagproducten, denkspeelgoed en eigenlijk alles wat met eten te maken heeft (uiteraard :+ ) doet het hier goed. Ik vind de lijnen van Rosewood en JR Farms leuk en Trixie heeft ook leuke spullen.

Sneu dat ze er nog nooit echt uit zijn geweest :(:)

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:02

Welke bedoel jij Dubbelfun?

De voerrol uit het screenshot vul je zelf.

Hier doen ze veel met dit soort spullen. Geperste hooirollen zijn ook altijd goed. Dat is gewoon hooi, dus ze mogen er zo veel aan knagen als ze willen. De snackballen waar je iets in kunt doen en die ze dan met hun neus rond duwen vind ik ook leuk, dat is een natuurlijke houding en ik stop er gewoon gedroogde groenten of Science Selective brokjes in. Ik voer zelf iets anders, dus dat eten ze alsof het snoep is :P

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:59

Mijn dierenarts zei 50-100 gram, maar ik weeg het nooit af. Als ze andijvie gewend zijn kun je ze met zijn tweeën ook zo'n stengel paksoi of een stuk paprika geven (een halve kleine paprika of een kwart van een grote.) Ik geef altijd verschillende groente, maar omdat ik zeven cavia's heb kan ik meer verschillende soorten kopen zonder dat ik het te lang hoef te bewaren.

Voor de beeldvorming, zoiets krijgen ze bij mij per cavia:
Afbeelding

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:29

Het hoeft niet precies uit te komen hoor! Ik geef van de andijvie een blad per cavia.

Ja! Meestal gaat de andijvie het eerst, verder wisselt het per cavia. De een is van de wortel, de ander van de paprika en over het algemeen verdwijnt blad het snelst. Spinazie zijn ze helemaal weg van, maar dat rot zo snel. Ik geef ze overigens geen kool, tomaat, sla soorten en radijsjes want ik heb door de jaren heen toch best wat cavia's gehad die daar niet goed op reageerden.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:50

Oja, biet doet het hier ook goed! Ik ben me wel al een paar keer kapot geschrokken van de rode plas die ze daarna hebben _O-

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 10:25

Sperziebonen mogen niet, broccoli kleine beetjes :j

Zo'n good to go pakket wil ik ook eens proberen!

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 23:28

Hier krijgen ze het ook niet, maar met alleen andijvie op het menu is het wel een goed idee :P In goed brok zit ook vitamine C, maar ik vertrouw vooral op de groente omdat ze bij mij vaak weinig brokjes eten.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:29

Ik heb die van Beaphar in huis voor als er eentje ziek is of schimmel oid. heeft. Dat gaat er echt in als snoep, bij allemaal. Heel handig :D

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:58

Timothy hooi is inderdaad top! Leuk dat je dat allemaal voor ze gekocht hebt :D

Waarschijnlijk zullen ze in het begin helemaal niet rond durven te lopen, een vreemde (open) omgeving moeten ze meestal erg aan wennen. Ik pak die van mij veel op, ze wennen daar eigenlijk heel snel aan.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:45

Sterkte Dubbelfun :(:) Het is een heel mooie leeftijd en voor de cavia een fijn einde, maar je schrikt er wel van als het zo onverwachts komt..

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 10:16

Ik denk ook dat dat een redelijk bedrag is.

Ik heb gisteren een nieuwe groepsfoto gemaakt nu Billy hier helemaal op haar gemak is <3

Afbeelding

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 12:56

Het zijn hortensia's, die vind ik ook altijd heel mooi!

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:06

Komen ze ooit op dat platform? Als ze daar geen gebruik van maken zou ik dat eruit halen, of de zijkant er af klikken. Op die manier kunnen ze overal omheen lopen, dat scheelt al wat. Fijn dat ze er echt wat mee doen!

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 16:09

Wat fijn dat de cavia meteen bij iemand in huis terecht kon! Dat is veel fijner dan twee keer verhuizen.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:47

Wat vervelend!

Buiten is het inderdaad al te laat voor, daar moet je eigenlijk in de lente al mee beginnen. Welke maat is de binnenkooi? Want voor twee trutjes vind ik 120x80 eigenlijk al niet zo groot.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 22:41

Om op tijd in het buitenritme te komen moeten ze aan het einde van de lente (als de nachten warm genoeg zijn) buiten blijven. Anders krijgen ze niet op tijd een wintervacht. Ik meen dat het wat met de lengte van de dagen en uiteraard de temperatuur te maken heeft.

De temperatuur is nu inderdaad nog prima, maar waarschijnlijk is het binnenkort 's nachts al een stuk kouder.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 10:56

Sterkte BarbaraNova :(:)

Marije, Timothy hooi is inderdaad beter bij cavia's met een gevoelige blaas. Het calciumgehalte is belangrijk, dat is in Timothy hooi lager.

Ik ben wel voor brokken, anders moet je zo uitgebalanceerd gaan voeren. Ik ben bang dat je dan juist voedingsstoffen gaat missen. Jouw voer ziet er prima uit :j

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 12:44

Ik ben niet helemaal objectief :+ Maar ik vind het Timothy hooi van de opvang waar ik vrijwilligerswerk doe niet heel duur en van goede kwaliteit. https://www.beestenplein.nl Ik voer ook haar eigen recept brokken.

Ik geef inderdaad ook (gedroogde) kruiden, dat vinden ze heel lekker en je kunt het ook een beetje afstemmen op eventuele kwaaltjes.

Fijn trouwens dat het koppelen zo goed ging BarbaraNova!

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:45

Misschien kun je het op Facebook proberen? De groep cavia hobby is voor verkoop van cavia's. Vraag er wel iets voor (zeker ook als je Marktplaats zou overwegen) zodat ze niet als voer worden opgehaald. Een opvang is natuurlijk ook heel veilig, maar ik snap helemaal dat je ze liever meteen aan een nieuwe familie meegeeft.

Hier zijn baby's op komst bij Billy <3
Afbeelding
Afbeelding

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik


melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:16

Ach wat naar om te vinden. Sterkte :(:)

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 16:14

1 jonge baby aan een groep koppelen kan inderdaad wel heftig zijn voor zo'n kleintje. Dat erop zitten heeft alles met dominantie te maken. Ze willen dat kleintje nu laten weten dat zij onderaan staat. Daar moet ze doorheen, maar het ziet er wel sneu uit. Eerst aan één cavia koppelen vind ik ook een goed idee, maar ik zou dat niet met een tussenwandje doen. Dat beestje is hartstikke jong, die moet niet alleen zitten.

Dat plassen doen ze inderdaad heel vaak bij koppelen. Daarna heb je even een vieze groep, want soms doen ze het vanuit onrust ook op elkaar :+ Zo lang ze de kleine niet opjagen en vervolgens in een hoek gaan zitten bijten is het allemaal niet zo erg, maar het moet wel snel minder worden. Meestal wordt het na een paar dagen beter en na 2-3 weken hoort ze er helemaal bij. Dat zeugjes altijd bij een groep passen is idd niet waar, er zijn genoeg zeugjes die elkaar echt niet mogen.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 13:18

Heel fijn dat het goed gaat! Gave kleur <3

Dan zal een van zijn ouders toch geen echte Teddy zijn geweest, Gladhaar is een dominant gen, dus Teddy's dragen alleen maar Teddy genen. Niet dat het wat uitmaakt, ze zijn allemaal leuk :D

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:23

Hier krijgen ze EnJOY caviakorrel met kruiden. Ik ben daar heel tevreden over. Kies sowieso niet voor gemengd voor, niet hoger dan 0,8% calcium en wel met toegevoegde vitamines C (in het voer wat ik geef zit 3000mg/kg).

Science Selective is op zich prima, maar ik vind de vorm niet heel praktisch. Soms zaten ze vast om de tanden.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 12:47

Ik heb ook altijd Timothy hooi :+ De vitamine C pilletjes hebben inderdaad ook weer nadelen, verse groente is beter.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 bezoekers