De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
idylle
Berichten: 5792
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:39

Super bedankt voor al jullie informatie! Ontzettend lief <3
Ik wacht (iets minder O:) ) geduldig nog even verder af wat de kleurtjes zullen zijn

Gigixponys

Berichten: 2744
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:48

_Tarzan schreef:
idylle schreef:
Ik denk dat er een blauw/bonte in zit. 1 zwarte, 2 a 3 Madagaskar en 1 feh :? Geen idee wat voor kleur dat precies is, maar volgens mij dezelfde kleur als de vader van Kiwi en die schijnt feh te zijn.
[ [url=m/jY41jB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier zie je een donkere bruinige en een lichtere. Misschien dat iemand anders de kleurtjes weet als het niet klopt wat ik denk? Of denken jullie hetzelfde?

Die lichte lijkt erg veel op de mignon kleurige die ik heb, die worden zo licht geboren en worden met en met donkerder <3 al sluit ik Isabelle ook niet uit


Mignon was de wildkleur versie denk ik he? Met witte buik enz.?
Wat dat zou geen optie zijn als beide ouders self (weet even de vertaling niet -O- ) zijn.

./)/). 2012: Wokkels,Xini. 2022: Mokka,Chili,Pesto.
( ';' ) 2015: Flou,Flynn,Prim,Pooh.
(")(") 2018: Willow,Feather,Autumn,Marble.

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:46

Afbeelding
De nieuwe ren
Afbeelding
Voor de nacht nu even zo. Dit wordt nog anders
Afbeelding
En het nestje van 11

idylle
Berichten: 5792
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:39

Mooi ren Wescha! 11, wauw, wat veel!! Knappe mama dat ze die allemaal heeft kunnen voeden.

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-21 23:20

Fijn die ren wescha, maar heb je wel gaas onderin gedaan? Anders ben je er binnenkort 4 kwijt... :=

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 06:37

_KiMbErLeY_ schreef:
Fijn die ren wescha, maar heb je wel gaas onderin gedaan? Anders ben je er binnenkort 4 kwijt... :=



Mijn ervaring is anders. Ik heb ook geen gaas onder mijn verblijf en ze zitten er nog steeds allemaal in :)

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 07:45

Nog niet. Maar het rammetje wat gecastreerd gaat worden zit wel in een hok met gaas. Die gaat gelijk graven. Deze nog niet maar we houden het in de gaten. Anders kom er gaas onder.

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:30

Gigixponys schreef:
_Tarzan schreef:
Die lichte lijkt erg veel op de mignon kleurige die ik heb, die worden zo licht geboren en worden met en met donkerder <3 al sluit ik Isabelle ook niet uit


Mignon was de wildkleur versie denk ik he? Met witte buik enz.?
Wat dat zou geen optie zijn als beide ouders self (weet even de vertaling niet -O- ) zijn.

Volgens mij wel als het in de voorouders zit, mijn mignon komt namelijk ook uit blauw x blauw.

Even als voorbeeld, dit is Suusje als klein wormpje <3
Afbeelding

Afbeelding

En nu :D
Afbeelding

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:37

Waarom koppelen mijn konijnen nou nooit aan van die schattiger hangoor nijntjes. Ik vind hangoren zo lief. De volgende hè.... Wordt een hangoor.

Vanochtend hier in het hok:

Afbeelding

Het regent hier gestaag :D

idylle
Berichten: 5792
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:29

Ik blijf het lastig vinden hoor , al die kleuren haha.
Suus is ook een knappert zeg!

Lekker aan het schuilen voor de regen jeetje haha.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:45

Oh wauw, dat heb je netjes en snel gedaan!! +:)+

De beebs van Fey groeien hier ook goed :+:

Afbeelding

Afbeelding

Allemaal feh-kleurig.. alleen enkele zilvervos (net als paps), 1 normale.. en misschien ook wat otter (zoals mams) ertussen.. maar misschien alleen zilvervos, kan 't nog niet goed genoeg zien :P


caro29
Berichten: 8039
Geregistreerd: 15-12-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:00

Wat een knapperds <3

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:05

Mijn oudje begint ineens door het hele verblijf te plassen :(
Hij deed het echt keurig in z'n toiletbakken steeds, maar ineens laat ie het overal lopen lijkt het. Mijn theorie is een beetje dat nu hij niet meer in zijn nachthok boven komt (waarom weet ik niet maar daar komt hij dus echt niet meer) hij nu z'n toiletbakken gebruikt als slaapplek en daar nu dus niet meer wil plassen.
Maar misschien is het ook een ouderdomskwaal? Iemand ervaring mee?

Gigixponys

Berichten: 2744
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:09

@wesha, mooie ren. En schattige baby's! Wel veel amai!

@mjetterd, ik zou dat toch niet vertrouwen... Hier hadden ze zich op een week tijd opeens uitgegraafd. Ik had wel gaas liggen maar enkel op bodem en niet aan zijkant, lekker dom haha. Nu hebben we bakstenen gestapeld aan de zijkanten.

@tarzan, nee dat kan niet. Wildkleur is dominant en toont dus ALTIJD! Kan niet gedragen worden en uit 2 blauwe kan je NOOIT een wildkleur krijgen. Dus dan zijn suusje haar ouders blauwgrijs ipv blauw.. (of toch zeker 1 van de 2)
Suusje is idd wel nog een pak donderder geworden. :wow:

@utopia, cuteeee! <3
Ik vond het verschil ook best moeilijk te zien tussen otter en zilvervos. Volgens de kleurengeneticagroep op fb waren beide van mij otter omdat ze beige hadden (zilvervos is volledig witte oren en buik enz), maar eentje met low rufus (zachtere kleur beige, ander tintje dus eigenlijk). Bij die van jou zie ik ook wel wat beige bij sommige (zoals die bovenste foto die dat slaapt vanboven en de onderste). Maar is idd moeilijk. :P
Dit was mijne waar ik over twijfelde:
Afbeelding
Hij was dus een pak lichter als zijn zus.

Mijn Autumn heeft ook low rufus:
Afbeelding
Normaal zou het beige eerder oranje zijn.

@pearl, hoe oud is ie? Mss geraakt die trapje niet meer op? Overal plassen kan ook de niertjes zijn.

./)/). 2012: Wokkels,Xini. 2022: Mokka,Chili,Pesto.
( ';' ) 2015: Flou,Flynn,Prim,Pooh.
(")(") 2018: Willow,Feather,Autumn,Marble.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:59

Gigixponys schreef:
@pearl, hoe oud is ie? Mss geraakt die trapje niet meer op? Overal plassen kan ook de niertjes zijn.


9 jaar waarschijnlijk.
Ik heb hem laatst boven gezet en toen ging ie wel direct naar beneden, alhoewel niet bepaald soepel. Hij wordt ook steeds minder actief, zit meestal in een hoekje. Met dat warme weer snap ik dat ook wel, maar t wordt nu wel echt een oudje. Hij eet ook geen groenvoer meer, alleen biks. Tot voor kort at ie wel andijvie, maar dat laat hij nou liggen.

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:40

En toch heeft Suus 2 blauwe ouders, ik heb ze zelf gezien bij het ophalen en waren beide écht blauw en niet blauwgrijs. Wel heb ik mij laten uitleggen door iemand met verstand van genetica dat er dan in de lijn ergens wildkleur moet voorkomen en dit is bevestigd door de fokker, dat opa of overgroot opa (weet het even niet meer) wildkleur/blauwgrijs was :D

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:02

Ohhh ja.. dan zijn er hier inderdaad sowieso een paar ottertjes tussen :D Maar niet dezelfde donkerte als de moeder 'otter' is inderdaad. Leuk, thanks Gigi! :D Tis allemaal wat, die kleurengenetica :')

Gigixponys

Berichten: 2744
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:01

@pearlie, mss dan toch eens mee naar de DA? Steeds minder eten en overal pipi doen klinkt niet goed iig.

@tarzan, zoveel verstand had die dan toch niet van genetica. :+
Even kort uitgelegd..
Blauw= aaB-C-ddE-
Blauwgrijs= A-B-C-ddE-
Mignon= A-B-C-ddee
Isabelle= aaB-C-ddee

Blauw x blauw= aa x aa dus kan nooit opeens Aa/AA worden.. Agouti kan niet gedragen worden, het toont altijd!
Wat wel kan is dat ze isabelle dragen: Ee x Ee= 25% kans op ee.
Weet niet of je wel iets van paardengenetica kent maar dat is vergelijkbaar. Zwart x zwart zal noooit een bruine geven.

Dus oftewel is 1 van de ouders blauwgrijs (maar niet volgens jou), oftewel is Suusje geen mignon (maar ze had witte oren en buik? dus dat staat wel vast). 3de optie is dat 1 van de ouders steel is= Es, dat 'verstopt' het agouti een beetje en kan soms lijken als een self (aa dus), maar meestal zie je nog wel iets van verschil.
Deze site legt de genetica redelijk goed uit: http://www.konijnentuinagiora.nl/kleure ... vererving/
4de optie is dat de papa de papa niet was. _O-

@utopia, dan heb je toch nog een beetje variatie. :P
En ik moet soms ook nog wat vragen hoor. :')
Heb je Minty al herdekt?

./)/). 2012: Wokkels,Xini. 2022: Mokka,Chili,Pesto.
( ';' ) 2015: Flou,Flynn,Prim,Pooh.
(")(") 2018: Willow,Feather,Autumn,Marble.

idylle
Berichten: 5792
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:52

Ik vind die kleurgenetica maar lastig hoor al die letters :+

Wanneer beginnen jullie met de baby's te aaien enzo? Heb er tot nu toe nog geen 1 aangeraakt, maar alleen voorzichtig het nest wat opengemaakt en weer toegestopt. Maar ben wel benieuwd wanneer je kunt beginnen met aaien enzo. Met een dag of 10 ofzo? Als de oogjes open zouden moeten gaan?

caro29
Berichten: 8039
Geregistreerd: 15-12-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:15

Bij mij is het verschillend. 1e nest dit jaar eerste 10 dagen vooral gecheckt of ze aten en leefden. Vanaf 10 dagen oppakken en ogen checken. 2e nest met die mini al na een paar dagen opgepakt. Die zijn wel supermak al is de kleinste erg springerig. Die moet je echt in de gaten houden en springt zo uit mijn handen

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:33

Gigixponys schreef:
@pearlie, mss dan toch eens mee naar de DA? Steeds minder eten en overal pipi doen klinkt niet goed iig.

@tarzan, zoveel verstand had die dan toch niet van genetica. :+
Even kort uitgelegd..
Blauw= aaB-C-ddE-
Blauwgrijs= A-B-C-ddE-
Mignon= A-B-C-ddee
Isabelle= aaB-C-ddee

Blauw x blauw= aa x aa dus kan nooit opeens Aa/AA worden.. Agouti kan niet gedragen worden, het toont altijd!
Wat wel kan is dat ze isabelle dragen: Ee x Ee= 25% kans op ee.
Weet niet of je wel iets van paardengenetica kent maar dat is vergelijkbaar. Zwart x zwart zal noooit een bruine geven.

Dus oftewel is 1 van de ouders blauwgrijs (maar niet volgens jou), oftewel is Suusje geen mignon (maar ze had witte oren en buik? dus dat staat wel vast). 3de optie is dat 1 van de ouders steel is= Es, dat 'verstopt' het agouti een beetje en kan soms lijken als een self (aa dus), maar meestal zie je nog wel iets van verschil.
Deze site legt de genetica redelijk goed uit: http://www.konijnentuinagiora.nl/kleure ... vererving/
4de optie is dat de papa de papa niet was. _O-

@utopia, dan heb je toch nog een beetje variatie. :P
En ik moet soms ook nog wat vragen hoor. :')
Heb je Minty al herdekt?

Paardengenetica snap ik wel ja, de konijnen genetica is nog hocus pocus voor mij :')

Maar Suus komt van een fokker en heeft/had alleen maar blauwe konijnen, en zeker weten dat de blauwe papa de papa was .. dus hoe dat dan kan geen idee maar Suus komt echt uit blauw X blauw en is zelf mignon (of jij moet denken dat ze een andere kleur is haha, ze lijkt voor mij een mignon, is te bruin voor een Isabelle en buik wit wat een Isabelle niet heeft). Ik zal eens kijken of ik foto’s van haar ouders terug vind.

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 16:11

Zo, alles meegelezen en ben weer thuis uit ziekenhuis. :))

Kleurgenetica bij konijnen ga ik mij niet eens aan wagen als ik dat zo lees. Al had ik genetica op de HAS en vond het een van de leukere vakken :j

Hier besloten toch de konijnen nog samen op een compleet neutraal terrein te zetten. Witje bleef mij teveel heksen en met de regen zat Gonnie toch nat. Zinde mij niet.
Ze zitten nu onder de overkapping op t terras. Trekt meteen veel meer naar elkaar toe. Straks nog wat extra stro. Dit was even snel snel...

Afbeelding

Gigixponys

Berichten: 2744
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 21:26

_Tarzan schreef:
Gigixponys schreef:
@pearlie, mss dan toch eens mee naar de DA? Steeds minder eten en overal pipi doen klinkt niet goed iig.

@tarzan, zoveel verstand had die dan toch niet van genetica. :+
Even kort uitgelegd..
Blauw= aaB-C-ddE-
Blauwgrijs= A-B-C-ddE-
Mignon= A-B-C-ddee
Isabelle= aaB-C-ddee

Blauw x blauw= aa x aa dus kan nooit opeens Aa/AA worden.. Agouti kan niet gedragen worden, het toont altijd!
Wat wel kan is dat ze isabelle dragen: Ee x Ee= 25% kans op ee.
Weet niet of je wel iets van paardengenetica kent maar dat is vergelijkbaar. Zwart x zwart zal noooit een bruine geven.

Dus oftewel is 1 van de ouders blauwgrijs (maar niet volgens jou), oftewel is Suusje geen mignon (maar ze had witte oren en buik? dus dat staat wel vast). 3de optie is dat 1 van de ouders steel is= Es, dat 'verstopt' het agouti een beetje en kan soms lijken als een self (aa dus), maar meestal zie je nog wel iets van verschil.
Deze site legt de genetica redelijk goed uit: http://www.konijnentuinagiora.nl/kleure ... vererving/
4de optie is dat de papa de papa niet was. _O-

@utopia, dan heb je toch nog een beetje variatie. :P
En ik moet soms ook nog wat vragen hoor. :')
Heb je Minty al herdekt?

Paardengenetica snap ik wel ja, de konijnen genetica is nog hocus pocus voor mij :')

Maar Suus komt van een fokker en heeft/had alleen maar blauwe konijnen, en zeker weten dat de blauwe papa de papa was .. dus hoe dat dan kan geen idee maar Suus komt echt uit blauw X blauw en is zelf mignon (of jij moet denken dat ze een andere kleur is haha, ze lijkt voor mij een mignon, is te bruin voor een Isabelle en buik wit wat een Isabelle niet heeft). Ik zal eens kijken of ik foto’s van haar ouders terug vind.


Haha awel blauw= verdund zwart. Dus net zoals bij paarden E-aa.
Wildkleur= bruin bij paarden E-A-.
Dus paard zwart x zwart kan nooit bruin geven, maar kan wel vos geven als beide zwarten dat dragen (ee).
Net zo met konijnen: blauw x blauw geeft nooit blauwgrijs, maar kan wel isabelle geven. :P
Konijnen hebben natuurlijk nog veel meer genen als paarden maar een deel komt wel overeen. :D

Wel raar dan ja. Een echt mysterie. :P
Ben wel benieuwd naar een foto van de ouders!

@idylle, ik doe pas vanaf ze zelf uit het nest komen. Rond dag 14-18 dus.

@NAIWl, hopelijk hebben ze snel de rust gevonden.

./)/). 2012: Wokkels,Xini. 2022: Mokka,Chili,Pesto.
( ';' ) 2015: Flou,Flynn,Prim,Pooh.
(")(") 2018: Willow,Feather,Autumn,Marble.

caro29
Berichten: 8039
Geregistreerd: 15-12-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 21:58

Het lijkt erop dat het jongste nestje bestaat uit 2 mannelijke buffeltjes en het kleintje lijkt een meisje te zijn. De buffeltjes zijn zo lief voor het kleintje. Die ligt vaak tussen de grote in. De vacht blijft nog wel erg achter

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 07:46

Gigi, ik kon helaas geen foto meer vinden van de ouders, maar écht ze waren beide blauw :D
Hoe of wat verder geen idee maar ze hadden 3 mignons in het nest waar Suus uit komt en 6 blauwe.
En weer wat geleerd over genetica haha!

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fannetje en 33 bezoekers