zwerfpoes met jongen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Seven

Berichten: 21188
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:17

Yes de vangkooi
Gewoon weg niet meer voeren en dan naar enkele dagen iets heel lekker ruikend in de vang kooi en dan heb je ze echt wel.

Wij hebben meerdere katten en elk jaar word er wel een kater gezien hier die wat van de dames wil of een kat die gedumpt word. We vangen ze hoe wild ook binnen een dag of 2 met een vangkooi laten helpen en hup dan mogen ze hier lekker blijven wonen.

Het laatste jaar zat er dus een rood witte kater af en aan. Toe die besloot te blijven hebben we hem afgelopen maand ook gevangen en laten castreren. Ontzettend agressief/bang dier maar ook die hadden we in een dag gevangen.

Met de kittens wellicht lastiger kwa niet voeren maar dit zo door laten modderen is ook geen optie zo te lezen.

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik


meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-21 11:22

Ibbel schreef:
Je kan natuurlijk ook de kittens in de vangkooi leggen (als je het nest kunt vinden tenminste, en als de kittens nog niet mobiel zijn).
Zou me toch echt verbazen als poes daar niet heen gaat - ondanks haar gebrek aan moederlijke gevoelens.

Ik weet dus niet waar ze nu zijn, ze lagen in de schuur maar daar zijn ze inmiddels niet meer. Ze heeft geen van de 3 plekken op het moment buiten in gebruik die we voor haar hebben gemaakt.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-21 11:26

Marcella schreef:
Kat woont, eet en leef dus bij jullie. Dan is eigenlijk de kat van jullie, want jullie maken kosten ervoor (inclusief poezenpil).

Zou overleggen met een organisatie die heel veel ervaring heeft met het vangen van wilde katten. Er zijn verschillende manieren om te vangen. Belangrijkste is denk ik ook zorgen dat er zo min mogelijk mensenlucht of lucht van andere katten aan de vangkooi zit. Met iets van eten wat ze onweerstaanbaar vind. Eventueel grote doos overheen iets wat ook nog een hoop katten heel interessant vinden.

Dat is het punt ze vindt niet veel erg lekker, ze eet het liefste haar vaste brokjes, voordat we haar aan de pil deden gaven we al een paar zondagen een zakje vlees, ze at liever die dag niet dan wel, na een poosje was ze er aan gewend en at ze het met lange tanden. Toen we gestopt zijn met de pil gaf ik haar op zondag een zakje vlees en nee hoor mevrouw eet het niet meer, dan maar honger denkt ze volgens mij. Brokjes gaat goed, bakje is elke dag leeg, ze komt ook snel erbij als ik ze er in doe.
De vangkooi heeft hier al een langere poos gestaan zonder succes dus deze is toen weer opgehaald.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 06-05-21 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

liesje84
Berichten: 576
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:27

Voor de kittens zou je ook stichting Moederloos kunnen proberen,
ik gok dat zij ook wel tips hebben om de moeder te vangen.

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-21 11:29

Bedankt voor de tip liesje84!

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:30

Ibbel schreef:
Je kan natuurlijk ook de kittens in de vangkooi leggen (als je het nest kunt vinden tenminste, en als de kittens nog niet mobiel zijn).
Zou me toch echt verbazen als poes daar niet heen gaat - ondanks haar gebrek aan moederlijke gevoelens.

Dat zou ik zeker niet doen. Het is al geen goede moeder en dan ben je er bijna zeker van dat ze de kittens in de steek gaat laten.
Moederpoes loopt daar al 3 jaar rond, dus die paar weken totdat de kittens onafhankelijk zijn kan er dan ook nog wel bij.
Daarna actie ondernemen vooraleer ze terug zwanger raakt.

Marcella

Berichten: 36670
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:33

Gewoon bakje met brokjes in de vangkooi dus en nergens anders. Maar grote kans dat de kooi te veel ruikt naar mensen/angst van andere katten.

En betreffende nest zoek eens op de meest onlogische plek die er is, want die moet je eerst vinden voor je moeder vangt.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-21 11:52

Marcella, ben al aan het zoeken geweest, de sloten af geweest, daar legde ze ze vorig jaar ook wel in. Enige wat ik kan bedenken is dat ze terug is naar haar oude plek waar lege schuren staan, deze zijn zo afgesloten dat een mens er niet meer in kan, maar voor een kat is er wel een gaatje om binnen te komen. Plus ik ga niet zomaar andermans terrein op om te gaan neuzen in een schuur. Nieuwe eigenaar geeft geen toestemming, had de kat er maar niet moeten gaan zitten krijg je als antwoord.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Marcella

Berichten: 36670
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:55

Jammer dan kan je niet meer doen dan afwachten en geduld hebben. In de schuur bij jullie heeft ze ook een plekje. Zo ja is dit veilig af te sluiten zodat ze er niet meer uit kan.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-21 11:58

Nee ze kan daar boven bij het dak er uit, dat doet ze ook.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-21 12:13

Sclimpre schreef:
Dat zou ik zeker niet doen. Het is al geen goede moeder en dan ben je er bijna zeker van dat ze de kittens in de steek gaat laten.
Moederpoes loopt daar al 3 jaar rond, dus die paar weken totdat de kittens onafhankelijk zijn kan er dan ook nog wel bij.Daarna actie ondernemen vooraleer ze terug zwanger raakt.


Dat zou inderdaad erg mooi zijn als ik dat voor elkaar krijg.
Heb inmiddels contact met de stichting zwerfkatten nederland, zal een zware dobber worden om haar te vangen, dat denken zij ook, zeker als ze het nest nu zo verstopt heeft dat ik het zelfs niet weet te vinden.
We houden met elkaar contact en we hopen er maar het beste van. De vorige keer heeft de kooi er een aantal weken gestaan met eten er in en toen heeft hij ook zijn werk niet gedaan. Ze vangt dan wel een muis of vogel meer denk ik dan dat ze dat eten pakt.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:43

Geweldig, wilde katten fokken... |o

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:55

Ts, niet veel tips maar wil wel even typen dat je dmv de pil geven al meer hebt gedaan dan menig mens.

Zal zo ff zoeken welke Bokker veel ervaring heeft met wilde katten, wellicht kan je daar mee pben.


Edit ; maaike1994

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:21

Kuggur schreef:
Geweldig, wilde katten fokken... |o



TS onderneemt in iedergeval actie. Kunnen nog veel mensen een voorbeeld aannemen


Wel een uitdagende klus :j Zou wel iets voor mij zijn. :D

Ik zou alleen niet de kittens (alsje ze vind) in de vangkooi leggen. Als moeders erin raakt en in paniek is kan ze de kittens dood bijten. Beter is om de kittens dan in een kist/kooi /etc achter de kooi te zetten.
Wel zo maken dat ze alleen via de vankooi naar de kittens kan.

Heb je wel eens vers vlees geprobeerd of vis ? Soms wil dat wel eens beter werken als een blikje whiskas.

Zoek eens op Kittenlady op Youtube. Zij doet veel aan opvang en preventie etc.
Misschien vind je daar nog wat handige tips om zo'n wilde te vangen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:25

Kuggur schreef:
Geweldig, wilde katten fokken... |o



Ongelooflijk dit :?

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-21 21:00

Daan13 schreef:
Ts, niet veel tips maar wil wel even typen dat je dmv de pil geven al meer hebt gedaan dan menig mens.

Zal zo ff zoeken welke Bokker veel ervaring heeft met wilde katten, wellicht kan je daar mee pben.


Edit ; maaike1994


Dank je wel, ik wacht even af met wat de contacten doen die ik heb gelegd, ze komen volgende week kijken en mee denken.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-21 22:03

Cowgirl schreef:
Heb je wel eens vers vlees geprobeerd of vis ? Soms wil dat wel eens beter werken als een blikje whiskas.

Vlees, kip,vis van alles geprobeerd maar ze heeft het liefste de harde brokjes, eet liever niet dan al die andere dingen... je zou verwachten bij een poes die zoveel honger heeft gehad dat ze alles wel wil eten.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-21 22:05

Kuggur schreef:
Geweldig, wilde katten fokken... |o

Kan het je aanraden, geweldige handel dit.
Maar even serieus, als de eerste eigenaar zijn verantwoording had genomen was het nooit zover gekomen, daar al eens over nagedacht? Ik probeer er tenminste nog wat aan te doen.
We zijn haar gaan voeren omdat ze meer dood dan levend was op dat moment, de buren waren verhuisd waardoor ze geen eten meer kregen, we vonden haar enorm vermagerd achter de schuur terug. Er liepen op dat moment 8 wilde katten rond, zij is de enige die toen bij ons is blijven hangen. Waar de rest naartoe is gegaan ik weet het niet.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

AnnemiekvM

Berichten: 8245
Geregistreerd: 17-07-03

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 22:18

Fijn dat je zo je best doet voor die kat!

Voor altijd in m'n hart, Tommie


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 01:23

Wel, ik zie nogal wat geschokte reacties op mijn bericht.
Ter verduidelijking, ik las in de OP dat de TS al drie jaar een verwilderde kat onder haar hoede heeft die er naar haar eigen zeggen meerdere nestjes per jaar uit perst . Dat is dus minstens twee per jaar, minimaal zes nesten vóör ingrijpen....
Daar baseerde ik mijn opmerking over het fokken van wilde kattten op. Kan er nog steeds niets anders van maken....

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-21 07:45

Dan nog Kuggur, ze is nooit van ons geweest, ze is altijd veel bij ons geweest maar ging ook terug naar waar ze hoorde. Even een kwestie van goed lezen denk ik... Ik heb haar niet 3 jaar onder mijn hoede. We hebben pas deze winter de zorg op ons genomen omdat er niemand meer is die voor haar zorgt. Eigenaar is verhuisd en heeft de wilde katten achter gelaten. De tijd daarvoor koos ze er ook voor om veel bij ons te zijn. Dat is iets heel anders dan wat jij er van maakt.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-21 15:33

Vandaag weer overleg gehad met de stichting, we hebben voor nu besloten om even af te gaan wachten wat mamapoes gaat doen, ze komt wel eten elke dag, zie haar ook wel, helaas weet ik niet waar de kittens zijn, of ze nog leven of niet. Zodra ze doorheeft dat ik haar in de gaten hou gaat ze zitten en komt niet meer van haar plek af op een veilige afstand, dat dan weer wel. Ze wil dus gewoon niet dat ik weet waar ze ze heeft verstopt. Hopelijk leven ze nog, komen ze vanzelf te voorschijn als ze een paar weken verder zijn. Als dat het geval is neem ik contact op met de stichting en dan gaan we een poging doen om haar te vangen. Komen er geen kittens te voorschijn gaan we over 6 weken sowieso een poging doen, mochten de kittens dan nog leven kunnen we een poging wagen omdat ze dan oud genoeg zijn het een dag zonder haar te doen. Ze heeft wel een jas uit gedaan dus ik ga er van uit dat ze kittens moet voeden en dat ze niet ergens dood liggen, ze krijgt dan ook extra eten nu van mij.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Poekkie

Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:36

Veel succes. Klinkt als een goed plan.

Paardengek in hart en nieren!

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 19:55

Goed bezig TS! Lastige situatie. Fijn dat je voor haar wilt zorgen. Hopelijk lukt het samen met de stichting om haar te laten helpen.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: zwerfpoes met jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:13

Hier in onze regio kunnen we de Dierenambulance bellen die vervolgens een vangkooi plaatst. Nadat de kat gevangen is, wordt hij/zij gecastreerd en het liefst weer in dezelfde omgeving teruggeplaatst. TS, misschien is dat een optie voor je als de kat weer tevoorschijn komt?

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, idylle en 153 bezoekers