[HK] Het schildpadden topic

Moderators: Essie73, xingridx, Muiz, NadjaNadja, Firelight, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Djoena

[HK] Het schildpadden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 13:06

Hallo iedereen! :D

Ik kon zo geen topic vinden over de schildpadden, maar misschien heb ik daar helemaal overheen gelezen. Wel een oud topic over reptielen en amfibieën, maar dat is zo onoverzichtelijk -O-

Wie heeft er schildpadden? Welke soort hebben jullie en hoe ziet het zomer en winterverblijf eruit? Wat is de leeftijd van jullie schildpad(den)? De winterslaap komt er ook weer aan, hebben jullie een vaste voorbereiding voor de winterslaap? Kweken jullie ook?

Ik ben zelf nog op zoek naar 2 Griekse Landschildpadden, maar ik vind het erg moeilijk om een kweker in de buurt te vinden van provincie Groningen, misschien dat een van jullie iets weet :) Waar hebben jullie jullie schildpad(den) vandaan?

Landschildpadden zijn zo enorm leuk! Ze hebben allemaal hun eigen karaktertrekjes en ik ben er nog geen een tegengekomen die echt gemeen is. Ik vind het vooral heerlijk om naar te kijken als ze in de zomer buiten lopen of wanneer ze "aan komen snellen" :') als er gevoerd word met vers (on)kruid <3

Afbeelding

Foto is van Google :)
Laatst bijgewerkt door Muiz op 02-11-20 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel en tekst bewerkt op verzoek TS

☆ Chester ☆ Nars ☆ Evylonn ☆

Djoena

Re: [HK] Het landschildpadden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:14

Oh wat jammer Lukasje, waarom heb je het toch niet gedaan?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:15

Hier hetzelfde inderdaad boemel :D
We wonen op een boerderij met genoeg tuin waar we nu niks mee doen. Omdat wij soms nog wel eens last hebben van roofdieren (marter, wezel, roofvogels, ratten en soms ook een buurkat) zijn wij wel genoodzaakt om alles zo af te kunnen sluiten dat er geen roofdier in het hok kan komen.
Bij ons zullen de Griekse landschildpadden als ze klein zijn in de zomer in een tuinkas komen, een beetje dit idee:

Afbeelding
Foto van Google

Als ze dan groot genoeg zijn komt er nog een stuk bij wat we wel aan de bovenkant afzetten met een net of een speciaal hekwerk zoals dit:

Afbeelding
Ook van Google :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:59

Wat super leuk Hoppit :))
Heb je ook foto's van jouw schildjes? de Terrapene ornata ornata vind ik zelf ook erg knap :j

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:31

Dat is inderdaad wel een goede reden ja haha! _O- :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:23

Ze zijn allebei super mooi! :)) Maar Happy maakt mij echt happy als ik hem zo zie <3
Ik hou gewoon van die bolle schildjes haha!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:26

Gaat 1 van jullie nog naar de reptielenbeurs in Zwolle? Volgens mij is dat in oktober? :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:19

Ik ga inderdaad ook gewoon voor het kijken :j Neem op voorhand al geen extra geld mee haha!
Ik heb inmiddels een fijne kweker in Friesland gevonden :j dus nu afwachten en verder bouwen aan de verblijven :D

Carbonaria's vind ik erg mooi Hoppit :)) Alleen worden ze zo groot haha! Misschien ooit in de toekomst.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 10:48

Bij ons zouden ze een deel tuinturf krijgen gemengd met speelzand en een deel cocopeat gemengd met tuinturf. Nu wil cocopeat inderdaad weleens gaan schimmelen. Vooral als de bak helemaal afgesloten is zoals een terrarium die je vaak bij jonge dieren gebruikt. En schimmelsporen zijn niet goed voor de longen. Dus wij zijn altijd heel erg alert geweest op schimmel.

Ik heb weer zoveel leuke nieuwe ideeën gezien voor binnenverblijven :)) alleen hebben wij 3 katten, dus ik ben steeds aan het kijken of er ook geen katten bij kunnen komen. Dan valt een hoop af -O-

Ik zit nu te kijken naar een terrarium salontafel. Maar ik ben bang dat het een zelfbouw gaat worden, want er zijn er maar weinig te koop, of je betaald meteen de jackpot :+

Hier een voorbeeldje:
https://www.vandenadel-meubels.nl/websh ... -aanvraag/

The tortoise table gebruiken wij inderdaad ook :j

https://play.google.com/store/apps/deta ... toisetable

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:03

Oh onze ervaring is daar echt heel anders in :D ik heb jaren een terrarium tafel gehad met de schildpadden van mijn vader erin. Op het glas zette wij niks, en we hadden ook een plaat die we erop konden zetten wanneer er bijvoorbeeld een verjaardag was. Ze zijn altijd heel erg actief/nieuwsgierig geweest :j

Misschien was het bij ons anders omdat ze vanaf 4 weken oud erin hebben gezeten, dus ze kende praktisch niet anders. Na twee jaar gingen ze in de tuin naar buiten en in de herfst/begin lente zaten ze weer in de tafel. Winterslaap was altijd in de schuur.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:58

Ik heb een kweker in Friesland gevonden. Nog steeds geen in Groningen, maar het komt al dichterbij :+ in februari zou ik twee schildjes van 2020 op kunnen halen :j duurt nog ontzettend lang, maar geduld is een schone zaak :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:11

Wat ontzettend leuk! :)) ik heb jouw foto ook op Facebook gezien haha! Ik ben heeeeel benieuwd naar je doosje! :)) (mensen die geen schildpaddenkenners zijn zullen nu wel denken :') )

Ja bij de kweker gaan ze meteen het eerste jaar in winterslaap :j in februari gaat hij ze dan wakker maken. Stiekem vind ik het wel prettig dat ze voor de eerste keer bij hem in winterslaap gaan, want zelf vind ik dat doodeng voordat ze 2 jaar zijn :+

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:27

Ze is prachtig! <3 :))

Heeft ze al een naam? :P

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 22:44

Welkom :D

Huertecilla wat lastig! Dat is inderdaad geen makkelijke opgave. Je zit dan ook nog met de luchtvochtigheid, ik heb geen idee wat de normale luchtvochtigheid in een 200 oude boerderij (in andalusië :D ) is. Wat je wel zou kunnen doen is een klimaatgecontroleerde kas/serre maken? Eventueel in huis als je daar ruimte voor hebt.

Temeraire wat leuk! Ik ging daar ook vaak heen toen ik nog in het midden van het land woonde :))

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:30

Ik kan echt ontzettend slecht tegen wachten en wachten tot februari (dat ik de 2 griekjes op ga halen) duurt nog zoooo lang :+ Dus ik heb deze week een bak klaargemaakt voor 2 baby sternotherus minor minor/kleine muskus schildpad <3 Ik zou ze eigenlijk in 2021 gaan halen, maar nu dus even naar voren geschoven. Zondag ga ik ze ophalen en ik heb er ontzettend veel zin in!

Afbeelding

Volwassen sternotherus minor minor/kleine muskus schildpad
bron: muskusschildpadden.nl

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:01

Schattig he <3
Het zijn dan wel geen landschildpadden, maar ze zijn super makkelijk in verzorging, worden niet groot en als kers op de taart zijn ze enorm grappig :j

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:46

Ahhh je keutel is zo knap! <3

We hebben al namen voor de twee bedacht, Siggy en Gyda :D De bak draait al even, maar vandaag heb ik zand en planten in de bak gedaan. Nu heeft het 3 dagen de tijd om weer helder te worden :+ deze bak is trouwens 60x40 de andere bak is 80x40 :j

Afbeelding

Afbeelding

Is het gek als ik de bak van de Griekjes ook alvast klaar maak? _O- (ongeduldig :+ )

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:56

Klopt :j kun je ook goed aan de tenen/zwemvliezen zien :))

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:47

Ze ziet er goed uit! <3

Hier zitten Gyda en Siggy sinds vandaag in hun eigen bak. We zijn superblij met ze :))

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:17

Klopt! :)) Siggy is rond de 4 weken oud en Gyda is 2 weken oud

Ik had niet verwacht dat ze al zouden willen eten, maar ze hebben net allebei een halve regenworm op _/-\o_

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:32

Vinden jullie het wat als ik de titel en de beginpost aan laat passen naar "Het schildpadden topic" ipv het landschildpadden topic?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:39

Welkom nieuwelingen :))

Mooi buitenverblijf Birdie!
Ik zou zelf ook wat vrouwtjes erbij halen. De verhouding staat op 1:3. Dus 1 man op 3 vrouwen. Dan zou het verblijf alleen ook een stuk groter moeten worden. En anders de huidige bak door tweeën splitsen. Ze zitten liever alleen dan dat ze continue stress hebben.

Leuke beginners landschildpadden zijn in mijn ogen de Russische vierteen en Griekse landschildpadden :j

Winterslaap vind ik eigenlijk alleen spannend als ze voor de eerste keer gaan. Ikzelf zou wachten tot ze zich buiten ingraven en als ze het op een veilige plek doen daar laten en anders graaf ik ze op en zet ik ze in een bak (met gaasdeksel) in de kelder. Koelkast is ook een goede optie. Zolang er geen roofdieren bij kunnen komen is er geen reden tot zorgen :)

Gyda en Siggy zeggen halloooo!

Afbeelding

Afbeelding

Djoena

Re: [HK] Het schildpadden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:17

Het gaat heel erg goed met de kleintjes :j Ze zijn zo leuk <3
Ik ga ze wel alvast uit elkaar halen en allebei een eigen bak geven.
Een van de twee wil namelijk nog wel eens achter de andere aangaan en ik wil liever verwondingen voorkomen dan genezen :+

Na een explosie aan babyguppen hebben ze eindelijk in de gaten dat guppen best lekker zijn, ze jagen er goed op, meestal in de avond :D

Haha echt schildpad-acrobaat dus _O- Fijn dat het beter gaat in het kleine bakje :j

Djoena

Re: [HK] Het schildpadden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:54

Ja dat hou je :j Ik wist het al van tevoren en de tweede bak staat al klaar, ik wil hem alleen nog even indraaien ivm de vissen die ook mee verhuizen. Of ik gooi wat water over van de oude bak in de nieuwe, dat moet ik nog even bekijken.

Schildpadden kijken is leuker als tv kijken hahahah!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:08

Het topic ligt alweer even stil :D

Na de laatste keer zitten de Minor schildpadjes nog steeds samen. Het ging ineens weer super goed, dus ik vond het zonde ze uit elkaar te halen :j er is ook geen achtervolging meer geweest en ze zitten vaak bij elkaar. Ze zijn ook echt super grappig en actief, ik kan er nog steeds uren naar kijken <3

Ik heb ze momenteel wel te koop staan. Wij stappen namelijk helemaal over op de Griekse Landschildpadden en de Hiërogliefen waterschildpadden. Dus mocht iemand nog interesse hebben? Wij wonen in provincie Groningen.

Afbeelding

Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie