Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 08:37

Myrth97 schreef:
Hoi hoi,

Tijdje niks laten horen. Hoe gaat het met jullie cavia’s?

Ik heb sinds een week of 2 een vriendje voor Milo. De naam wisselt nog een beetje, hij heet nu mitch of stitch, maar eigenlijk noem ik hem vooral kleintje.

Het gaat echt super goed tussen de 2, maar helaas is Milo weer bijna terug op het gewicht toen hij kwam (150 gram lichter). In 2 weken tijd vind uk dit wel heel snel. Het kleintje is kei brutaal en ook al leg ik genoeg eten weg op verschillende plekken, het kleintje sleurt alles mee zn huis in en daar mag Milo niet bij. Zodra ik dan wat extras weg leg, snelt kleintje weer toe om het af te pakken...

Hoe dit op te lossen? Af en toe apart laten eten? Ik heb een ruim genoeg hok, ze hebben eigen huisjes en als ze slapen, slapen ze wel samen tegen elkaar aan. Als ik 1 van de 2 eruit haal, dan is de ander aan het piepen. Ze vinden elkaar dus echt wel leuk, alleen dat eten is een dingetje

Huisje eruit of misschien een tunnel in plaats daarvan. Die is aan beide kanten open en dan kan de andere cavia ook vanaf de andere kant het eten pakken. En de kleine voelt zich toch beschermd.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 08:39

Nientsje schreef:
Heh vervelend beert...
Zelf geen ervaring mee of tips... onze caafs staan in de woonkamer dus geen last van gelukkig

Binnen is inderdaad een ander verhaal als je daar muizen hebt :-).

Het zijn er ook niet heel veel en soms zijn ze er maanden niet (in het hok dan) en dan weer terug.

beert

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 10:38

Ik ben ook jaloers... ik wist niet dat cavia's een eenhoorn konden lokken!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-19 15:44

Nientsje schreef:
Cuy? :o?

Edit: even opgezocht... Menthus heeft er wel veel van weg ja. Hij is ook echt mega, enorme kop en ook erg massief. Zou veel verklaren :j

Cuy zou ik niet zo blij mee zijn, zijn ontzettende stresserige dieren. Mijn zus had ze ook een keer en ze zijn groot ja, maar het zijn echte vleescavia's die soms al dood neervallen als ze opgepakt worden.

Mijn zus had er twee en toen er eentje overleed, was het een kwestie van dagen voor de ander ook dood was. Waarschijnlijk van de stress omdat die plots alleen zat. Ze waren niet eens echt oud.

Je hebt ook gewoon grotere cavia's. Fokkers hebben ook nog weleens grotere dieren.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-19 18:18

DubbelDun schreef:
Door Cuy's te gebruiken krijg je grotere cavia's, dit kan ondertussen al behoorlijk 'verdund' zijn.
Overigens heb ik niks gehoord van zeer gestresste Cuy's, eerder dat ze moeilijker hanteerbaar zijn omdat ze sneller bijten.

https://www.kleineknaagdieren.nl/artike ... /index.php

Interessant linkje hierover. Ik heb het idee dat cuys nog meer "wilde cavia's" zijn en daarom schrikachtiger zijn. Het zijn dus niet zomaar grote cavia's.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 11:26

Ik heb gisteren wat foto's gemaakt en wil toch een paar beelden delen van mijn borstels. Hij kijkt een beetje betrapt ;-). En eronder de handschoentjes van Cornelis zijn zo grappig.

Anton
Afbeelding

Afbeelding

Cornelis
Afbeelding

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 11:31

Ze zijn ook zo slim! Ik ging foto's maken aan het andere eind van de tuin waar ze tot nu toe alleen gekomen zijn, als ik de opgetild had.

Die lunkies is een eitje om foto's van te maken. Die zet je neer en die blijven zitten. De borstels heb ik als laatste gedaan en die sprongen beide uit de bak (15 cm hoog). Cornelis liep vervolgens in een rechte lijn naar zijn hok toe, terwijl hij daar nog nooit lopend heen was gegaan. Maar echt niet dat ze stil bleven zitten voor een foto :-)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 12:53

Mira283 schreef:
Hopelijk blijft het goed gaan als ze gaan puberen...

Nou. Hier is dat dus mis gegaan. Ik heb een groep met 6 mannen en 4 gecastreerd. Die twee laatste wilde ik ook castreren, maar niet meer aan toe gekomen en ze tolereerden elkaar. De gladhaar was de baas. Tot anderhalve week geleden, nu is het water en vuur. Alleen die twee jonge mannen op elkaar, de rest gaat prima.

Nu kan je één dominante man in een groep hebben, maar geen twee. Dus aankomende woensdag volgt er alsnog een castratie en dan gaat er eentje op zoek naar een mooie plek met leuke dames. Ik denk dat het voor alle dieren meer rust geeft.

Ik baal er wel van, maar had achteraf gezien dus OF beide mannen meteen jong moeten laten castreren (al is dat ook niet zaligmakend als ze elkaar niet mogen) of geen twee mannen van dezelfde leeftijd erbij moeten zetten. En beter opletten of de karakters niet botsen, want deze twee hebben elkaar nooit echt heel leuk gevonden.

Na castratie zal er ongetwijfeld wel ergens iemand zijn die een groep "out of control" dames heeft en een leuke beer erbij zoekt die de boel wel ff komt regelen :-)

Ik heb nu tijdelijk het hok even gesplitst, maar dat is geen permanente oplossing. Alleen kunnen ze nu wel even bijkomen voor de castratie, want deze vent is behoorlijk in zijn billen gebeten..
Afbeelding

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 08:12

Ilja_1997 schreef:
Bij mij is het ook een keer goed mis gegaan in een berengroep, ondanks een ruimte van 25m2. Ik zet nu enkel nog wel eens jonge beertjes van een paar weken oud bij de dekberen, maar dat is dan echt tijdelijk totdat ze verkocht zijn.

Ligt het dan echt aan het karakter tussen twee beren of ze elkaar wel of niet mogen? Kun je dat eigenlijk ook al van jongs af aan zien?

Deze twee waren vanaf het begin geen vrienden, maar ze ontliepen elkaar toen wat meer.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-19 14:01

DubbelDun schreef:
Als Mitchy al 10 weken bij jouw is dan hangt het er om of je haar drachtig gekocht hebt. Cavia's dragen 10 weken. Dus als de jonkies heel snel komen an is ze drachtig gekocht en duurt het nog 1 a 2 weken dan is het van Kiwi en was die nog niet in zijn 'veilige' periode.

Dit lijkt me ook aannemelijk. De ene houdt een beer 10 dagen na castratie apart en de ander 6 weken. Daar zit natuurlijk nogal een verschil tussen..

Mooie foto inderdaad!!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 20:07

Hoe oud zijn de dieren? Ik las pas in een Facebook groep van een zeugje van 2 of 3 maanden die volgens "een opvang" niet meer gekoppeld kon worden, evenals een beertje van zes weken. Dan twijfel ik wel aan de opvang in kwestie..

Als het dieren van een paar jaar oud zijn, kan ik me er meer bij voorstellen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-19 10:46

melody7 schreef:
MarjanB schreef:
Volgens mij zijn twee van 1 jaar niet samen makkelijk te koppelen maar wel 1 castreren en koppelen aan zeugje of een jong beertje erbij en ballen houden

Inderdaad :j Twee intacte beertjes bestempelen als niet te koppelen vind ik een beetje vreemd van een opvang. Als ze babybeertjes ook niet accepteren (wat niet veel voorkomt) kun je ze altijd nog laten castreren. Een castraat met wat zeugjes gaat vrijwel altijd goed. Ik zou ze dus niet alleen in een kooi gaan houden, dat is geen leven voor een cavia.

Gefeliciteerd poetser! :D

Eens met bovenstaande. Een jonge cavia nu al alleen houden is sneu. Het zijn dieren die hun sociale contact en veiligheid uit soortgenoten halen, niet uit mensen. Een mens is een aanvulling erop, maar geen invulling. Tenzij je tijd hebt om 24/7 in je caviahok te zitten ;-).

En wat een schattige kleintjes!! Voor zeugjes is vaak wel een plekje te vinden. Gaat het beertje dan naar Kiwi?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 07:34

Hooi steriel maken? Het is een natuurproduct, geen medicatie. Dan zouden ze het dus eerst invriezen ofzo?

Daarbij heb ik vaker bij mijn ratten mijten gehad uit hooi van de supermarkt dan ooit iets uit hooibalen. Ook is winkelhooi vaak enorm stoffig..

Hier krijgen ze gewoon hooi uit balen. In het wild eten cavia's ook geen steriel gras :-)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 18:56

juniper schreef:
Mijn cavias zijn gisteren aangekomen! Ik heb gekozen voor een mannetje en een vrouwtje die een tijd terug samen gered zijn. Ze leven nu nog apart omdat hij nog niet geholpen is, maar over een week breng ik hem weg en zodra hij 'veilig' is ga ik ze koppelen (ze staan nu met de kooien tegen elkaar). Ik heb nu een habitat plus als grootste kooi, maar in de kerstvakantie ga ik een C&C kooi bouwen!

Waar heb je ze vandaan dan? Jammer dat hij nog niet gecastreerd is, omdat ze nu nog zeker een maand apart gehouden moeten worden. Waarom heeft de opvang hem niet gecastreerd? :-)

Maar leuk dat ze er zijn! Heb je foto's?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 19:37

Ik ben groot voorstander van cavia's samen houden, maar bij een dier van ongeveer 8 jaar zou ik eigenlijk niet meer koppelen als je daarna geen nieuwe cavia's meer wilt houden.

Het enige wat je veilig erbij kan zetten, is een hele jonge beer of een gesteriliseerd zeugje. Die zeugjes zijn moeilijk aan te komen en bij een beertje van 5 weken vraag ik me af of je een oudje er echt een plezier mee doet.

Daarbij komt nog eens dat stel dat je cavia nog 1 jaar leeft, je straks een beer hebt van een jaar die je moet herplaatsen (omdat je geen nieuwe cavia's wilt). Een ongecastreerde, volwassen beer herplaatsen is niet ideaal. Die worden in bosjes aangeboden. Naar een opvang brengen kan natuurlijk wel altijd. Maar dan nog is de vraag of je een opa cavia moet koppelen met een baby beertje :-)

Ik zou in jouw geval de oude cavia houden. En zeker niet een oud dier uit zijn vertrouwde omgeving halen om bij andere dieren te plaatsen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 20:08

juniper schreef:
beert schreef:
Mijn cavias zijn gisteren aangekomen! Ik heb gekozen voor een mannetje en een vrouwtje die een tijd terug samen gered zijn. Ze leven nu nog apart omdat hij nog niet geholpen is, maar over een week breng ik hem weg en zodra hij 'veilig' is ga ik ze koppelen (ze staan nu met de kooien tegen elkaar). Ik heb nu een habitat plus als grootste kooi, maar in de kerstvakantie ga ik een C&C kooi bouwen!

Waar heb je ze vandaan dan? Jammer dat hij nog niet gecastreerd is, omdat ze nu nog zeker een maand apart gehouden moeten worden. Waarom heeft de opvang hem niet gecastreerd? :-)

Maar leuk dat ze er zijn! Heb je foto's?

Een oud medewerker van Petco; beide piggies waren terug gebracht door klanten en hadden gezondheidsproblemen. Zij heeft ze toen weer gezond gekregen met goed voer, maar castreren was te duur voor haar. Ik heb ze gratis gekregen om die kosten te compenseren! Als ik thuis ben zal ik een foto plaatsen!

Ah, zie nu dat je in Washington woont. Daar is alles weer anders geregeld :-)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-19 12:56

Had ik al een laatste update gedaan? Ik had twee vechtende beertjes, dus besloten ze beide te castreren en een te herplaatsen. Zo gezegd zo gedaan.

Een beertje is na zijn castratie naar een fokker gegaan die castraten nodig heeft om de dames in toom te houden. Hij fokt zelf met langharen, maar gaf aan dat gladharen net wat feller zijn voor deze "job". En hij zit hier in de buurt, dus kwam mooi uit.

Dus andere beertje blij, want hij had eindelijk wat rust. Wordt hij een paar dagen later ziek, ernstige longontsteking. Het leek beter te gaan met medicatie, maar een week later is hij toch overleden :-(. Daar baalde ik wel gruwelijk van.

Toen had ik er weer vier mannen en drie lunkies is wel een beetje "saai" :o . Lang verhaal kort. Ik heb er nu jonge borsteltjes (van 2-3 maanden) uit Duitsland bij, vroegcastraatjes. En het ging gelijk zo goed! Ik heb heel expliciet het karakter nagevraagd. Juist omdat het vroegcastraten zijn, hebben ze altijd in groepen gezeten met oudere dieren (beren) en zijn erg sociaal.

Een beertje had aanvankelijk nog zoiets van "even kijken wie hier de baas is", maar mijn lunkarya's zijn 3x zo zwaar, dus daar kwam hij héél snel op terug :D

Afbeelding

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-19 16:43

Oh mango laten ze hier dan weer liggen, maar boerenkool zijn ze echt gek op!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-19 16:49

DubbelDun schreef:
Dat lusten wij geen van allen, dus eten we ook nooit :)

Ik heb hier een boerderijwinkel ontdekt en daar hebben ze complete stronken boerenkool voor 50 cent. Dus zo'n complete plant :-).

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-19 18:20

DubbelDun schreef:
Ik weet dat het flinke planten zijn, dus genoeg te knabbelen... maar moet je met gasvorming van kool niet voorzichtig zijn ??

De een zegt dat dat achterhaald is en je vooral voorzichtig moet opbouwen, de ander zegt "met mate". Op de site van deze cavia-dierenarts is toegelicht dat het achterhaald is en waarom:
https://www.caviadokter.com/Spijsverter ... ming.shtml

Dit lees ik nu ook voor het eerst overigens, wel interessant.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-19 13:11

Gefeliciteerd met je mannen!

Ik heb er wel voor gekozen om mijn beren te laten castreren. Ik heb een groep beren en wil graag dat ze in harmonie om blijven gaan met elkaar. Castratie maakt ze inderdaad niet per se minder dominant of garandeert dat ze altijd goed met elkaar overweg kunnen, maar het kan wel de scherpe kantjes eraf halen.

Belangrijk is wel dat beren genoeg ruimte hebben. Ze zeggen ongeveer 1m2 per beer. Hoe meer ruimte en afleiding, hoe groter de kans is dat het goed blijft gaan.

Beren komen met een maand of 4 in de puberteit, daarna zwakt het even af en met 9 maanden kun je nog een machtsstrijd krijgen. Zolang als het machogedrag is en ze elkaar niet tot bloedends toe bijten, hoort het er ook bij.

Het belangrijkste is uiteindelijk of je geen twee macho"s bij elkaar zet. Ik probeer daar mijn mannen wel op uit te zoeken, dus dat ze sociaal opgevoed zijn en ook aan de fokker vragen welke uit een nest het minst dominant zijn.

Bij mij is dat een keer fout gegaan toen ik er twee had gehaald bij een fokker die elkaar vanaf het begin af aan niet mochten. Tot een maand of 8 hebben ze elkaar vooral ontlopen en toen zijn ze ineens enorm gaan vechten.

Succes met je ventjes!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-19 15:05

Granoek schreef:
Oh wauw dat is even veel info haha :D
Waar ze nu zitten is het ongeveer 1m x 1m35. Normaal gezien krijgen ze een buitenren maar dat vond ik nu te koud en ik moet eerst elders plaats maken. In de andere hoek van de kamer hebben ze denk ik wel 1mx2m maar daar staat nu nog mijn aquarium van de hamster. Als dat weg is (kon ik vanmorgen niet alleen tillen) en ze zijn een beetje gewend dan komen ze als het goed is daar te wonen voor de winter :)

De fokker ken ik dus niet, ik kan straks eens vragen naar de contactgegevens van de vorige eigenaar. Dan kan ik eens vragen hoe oud ze zijn. Voorlopig gaat het eigenlijk prima hoor, ze maken geen ruzie. De donkerste loopt wat rond te nieuwsgierigen en de lichte zit eigenlijk heel rustig. Toen het licht uit ging hoorden we ineens dat ze in actie kwamen, knabbelgeluidjes, piepjes, heel schattig wel haha

Cavia's moeten altijd even wennen, dat komt wel goed. Een hok van 1x1.35 is al ruimer dan veel andere cavia's wonen :-). En als ze van het voorjaar naar buiten kunnen, hebben ze nog een boel meer ruimte.

Ik heb ongeveer 8 a 9 m2 voor mijn mannen en vind het gewoon fijn om een stoel in het hok te zetten en te kijken hoe ze op de boerenkool knabbelen :-)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-19 15:16

Haha ze zitten buiten hoor.

Vannacht hadden onze schapen het deurtje open gedaan van de mini-hooivoorraad, dus allemaal rommel gemaakt van het hooi en vervolgens weigeren het nog op te eten. Dus de cavia's net weer blij kunnen maken met een halve plak hooi :-)

Dit zijn ze allemaal op de foto. Lunkies en borsteltjes:
Afbeelding

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 22:41

Hooibal zou ik niet doen. Een cavia moet onbeperkt hooi kunnen eten en met de kop omhoog is een behoorlijk onnatuurlijke houding voor een cavia. Daarmee maak je het ze eigenlijk lastig om goed te kunnen eten.

Verder leuke foto's!!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-19 22:49

Cavia's mogen tijm eten :-)

_KiMmi_ schreef:
Kom even binnen vallen in het topic, maar heb wat cavia vraagjes. En hoop dat jullie kunnen helpen...
Worden cavia's goed tam? Heb altijd het idee dat cavia's wat schuw blijven. En vinden ze het prettig om ook buiten hun kooi vrij rond te lopen in huis?

Ja ze kunnen goed tam worden, maar het kost wel wat meer energie en tijd dan bij bijvoorbeeld roofdieren. Belangrijk is om een cavia bij een goede hobbyhouder of fokker te halen die de dieren al vanaf jongs af aan regelmatig in handen heeft. Ik merk dat die cavia's veel sneller tam worden. Ik heb er twee gehad die weinig in handen waren en je merkt gewoon dat die schuwer blijven.

Dus niet cavia's van een boerderij of dierenwinkel halen als je ze tam wilt maken. Dan zijn ze ook minder schuw bij het loslopen en vinden nieuwe dingen ook lang niet zo eng :-)