Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 10:16

Superleuk trouwens, kinderen die helpen..

Ik heb een baal hooi in het hok staan en dat gaat prima. Na verloop van tijd begint de baal dan uit elkaar te vallen, omdat ze hooi er tussenuit eten. Ik had dus al extra touwtjes gehaald om de baal weer aan elkaar te binden, maar besloot eerst even het binnendeel te doen.

Enfin, lang verhaal kort. Zoonlief (4) besloot me te helpen door alvast het hooi te verspreiden.. en dan komt er toch best heel wat hooi uit een baal.

Cavia's vinden het overigens geweldig, dus ik laat het nu maar even zo :-)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 08:46

femke19 schreef:
@MarjanB geen idee, hebben ze zichzelf aangeleerd :Y) eerst poepten ze altijd op schoot maar de laatste tijd niet meer. Nu kan ik ze ook veel langer op schoot houden. En wanneer ik ze terug zet gaan ze gelijk poepen en plassen :')

Zo'n cavia heb ik ooit ook gehad. Die wilde niet op schoot plassen of poepen. Dat was echt ideaal :)

beert

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 19:15

Sterkte met verlies van Mogwli :-(

Voor buitencavia's heb ik in de winter een mix van stro en hooi. Stro is lekker warm en isoleert goed. Daarop doe ik hooi waar ze van kunnen eten.

Stro zou gevaarlijk zijn met dingetjes in het oog, maar ik heb nu net 3x achter elkaar kleine stukjes hooi uit de oogjes van mijn cavia's moeten halen..

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 20:41

Oh en qua hooi. Hooi voor paarden is veel minder stoffig en prima geschikt. Kun je niet ergens een baal vandaan halen? Kun je tenminste ook vooruit.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-19 20:26

Hier hebben we na 7 jaar het caviahok eens goed onder handen genomen. Alle spijkers hebben versterking gekregen van schroeven en de slotjes en ramen worden vervangen. Ik had de opdracht gekregen het te verven, maar mijn vriend raakte per ongeluk een kwast aan en voor ik het wist, was hij het hele hok een het verven.. niks meer aan doen dus ;-)

Het hok staat 's avonds vol in de zon, dus de verf was flink verkleurd. Alles alles droog is, gaan de slotjes erop en de raampjes erin en kunnen we weer jaren vooruit. Al moet het dak nog wel vervangen worden, want dat is asbest.

Wel grappig, ik kon het hok dus niet meer in vanwege ontbrekende greepjes (en natte verf), dus ik heb de cavia's door het raam gevoerd ^_^.

Ik heb nu los hooi in het hok liggen, maar sindsdien al 3 cavia's met een beschadigd oog. Herstelt wel weer met zalf, maar ja. Morgen weer een baal erin. Daarmee was er niks aan de hand.

Panda meisje, was voor cavia komt erbij?

Dubbeldun, raak jij nooit cavia's kwijt? :-)

Sunrise, Ben benieuwd naar de foto!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-19 21:10

Met dat hoge gras :-)

Maar een klimmende cavia?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-19 06:00

Zeker een eekhoorn geweest in zijn vorige leven..

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 15:02

Ik heb hier de cavia's ook maar even verplaatst. Hun hok staat vol in de zon en tot gisteren ging het wel, omdat ze veel ruimte hebben, schaduw en koele tegels. Maar ja, het is tot 21h nog boven de 30 graden. En als ik gebraden cavia wil, kan ik beter naar een restaurant gaan :D :o

Ze zitten nu in een soort fietsenschuurtje met een hekje ervoor. Water, andijvie en hooi erbij en ze vermaken zich wel. Dat hokje staat nu onder een grote boom in de schaduw :-)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 15:21

Ja dat geloof ik! Ik denk dat die van mij nu ook wel blijer zijn, al kwamen ze nog niet eens heel loom of oververhit over. Ze piepten vrolijk toen ik eraan kwam :-)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 16:22

Buiten 32, wow! Hier even voor het idee de buiten thermometer tegen het caviahok aangezet in de zon en die ging richting de 46 graden.. dus ik denk dat ze blij zijn dat ze nu aan de andere kant van de tuin zitten.
Afbeelding

Het is hier niet te doen buiten. Ik ga alleen naar buiten om de cavia's en schapen te controleren.
Afbeelding

Net een IR thermometer gevonden (die meet op een punt) en de tuintegels zijn 53 graden. Klopt ook wel, want op blote voeten lopen gaat plots heel snel :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 18:23

Ja klopt, maar ik had het nooit eerder gemeten. Ik wist niet dat het zo warm kon worden :-)

Moet zo niet vergeten de cavia's ook terug te zetten. Vooral vanwege buurtkatten dan.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 11:53

Ik verplaats ze straks weer even naar het andere hokje aan de andere kant van de tuin. Het waait nu wel een beetje en dat scheelt toch. Ik heb er eentje die zich gisteren wel erg makkelijk liet vangen, dus die hou ik wat extra in de gaten. Al stond hij vanmorgen weer vrolijk te piepen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 18:24

Wiep Wiep! Na een paar fikse regenbuien is de thermometer gezakt van 39 naar 28. De cavia's (en de rest van het huishouden) kunnen weer opgelucht ademhalen. Al denk ik dat de tuin er het meest blij mee is!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-19 18:03

Ik heb vandaag een paar foto's gemaakt met mijn goede camera van de mannen. Ik moet ze toch even delen :-)

Om te beginnen de haarballen. Mijn drie lunkies, met nog hun zomerkapsel. Dat wil zeggen, ik heb ze voor de hittegolf toch flink geknipt. Leuke mannen zijn het, vrij rustig ook.
Afbeelding

Afbeelding

Dan mijn twee borstelvriendjes. Qua karakter ben ik echt wel fan van de borstels. Ze zijn net wat slimmer en ondernemender.

Mijn rode, dikke vent (die precies een kilo weegt, dus eigenlijk valt het wel mee):
Afbeelding

Rood California:
Afbeelding

En tenslotte de gladhaar. Leuk ding, maar wel iets dominanter dan de rest.
Afbeelding

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-19 20:01

Dank jullie!! Ze zijn ook enorm leuk, maar die borstels zijn toch wel speciaal. Die hebben als eerste door dat het hok open staat, hoe ze de aardbeien kunnen opeten en die Zwartneus zit vaak op de baal hooi, omdat die gladhaar hem dan niet vindt. Die twee mogen elkaar niet zo. Maar tot nu toe zitten alleen de borstels bovenop het hooi :-)

Leuke reünie weer Melody! Je hebt echt ook een leuke set cavia's . Maar ze zijn wel al veel te snel groot :-(

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 18:06

Het hok is onlangs ook weer in de verf gezet, dus de caafjes kunnen er weer tegenaan. Hier zie je de borstel op zijn hooibaal zitten :-)
Afbeelding

(Maar er staat wel een huisje onder, dus hij heeft een opstapje. Dat huisje zie je links op de foto )

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 18:35

Ja, het is een heel fijn verblijf, ook omdat je er rechtop in kunt staan en ze altijd droog zitten. Het was ooit een opslag voor haardhout.

Achter de deur rechts zit niks, dat loopt door. Links zit nog een wand, zodat je een binnendeel hebt wat eventueel af te sluiten is. Daar heb ik nog een dubbel hok voor ze staan met hooi en stro erin, zodat ze altijd omhoog kunnen.

Als kind had ik ook buiten cavia's, maar toen in een verbouwde zandbak. Het is één keer gebeurd dat het zo hard had geregend dat dat hok blank stond en die dieren bibberend met zijn allen op het dak van een huisje zaten. Gelukkig hebben ze het toen allemaal overleefd.

Dat filmpje trouwens van Wikkie! Nog nooit gezien dat een cavia zo blij rolt :-)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 19:09

Ze mogen erop, maar durven niet zo goed het pad over te steken. De borstels doen het soms. Maar meestal als ik het hok open zet, slaan ze af naar rechts. Daar heb ik een bak met aardbeienplantjes :-)

Ik voer ze wel vaak onkruid uit de tuin. En soms zet ik een hekje neer en de cavia's met huisje en al op het gras, maar zo is het te open.

Afbeelding
Hier is het net aangelegd en nog heel netjes. De bedoeling is dat er nog een speeltuintje op komt voor de kinderen en dan is het voor de cavia's ook leuker om rond te lopen als er wat staat. Ze kunnen de tuin daar niet uit.

In de voortuin hebben we nog wat wilder gras en daar zet ik ze ook nog weleens in een ren.

Afbeelding
Dit zijn hun buren overigens aan de andere kant van het hek :-)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-19 05:45

Sterkte :-(

Ik zou het altijd zo snel mogelijk doen, een nieuwe cavia erbij. Het zijn groepsdieren en zij voelen zich samen veiliger. Je ziet toch al snel of ze elkaar mogen. Nog een maand wachten is sneu voor de andere cavia :-)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-19 17:19

femke19 schreef:
We zoeken voor onze buitenren nog een ondergrond. Ze staan normaal op stenen, maar we vinden het leuk om er iets op te leggen. Wat raadden jullie aan? We dachten zelf aan iets als speelzand (heel dun en fijn zand).

Houtsnippers? Zand wordt volgens mij best snel smerig, ook als het inregent. Houtsnippers kan water tussendoor.

Sterkte Dubbeldun, altijd weer sneu. Je telt best af zo :-(

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 21:28

DubbelDun schreef:
Op 240x120 kun je wel 8 cavia's houden, maar persoonlijk zou ik nooit zomaar tijdelijk een vreemde groep bij mijn eigen caafs doen. Buiten de ruzie/vechten kun je ook allerlei ziektes meekrijgen.
In een goed gesettelde groep zou ik nooit wisselende cavia's doen. Dan liever 2 aparte groepen aanhouden met elk hun eigen ren en nachthok.

Eerlijk gezegd vind ik dit voor 8 beren wel te klein. Die hebben wat meer persoonlijke ruimte nodig. Ik las als advies ongeveer 1 M2 voor beren. Ik heb 6 beren op 8.5m2 en zou er niet zoveel op een kleiner stuk willen houden.

Als je een hele stabiele groep hebt, maar jij hebt toch nog allemaal jonge dieren? (Panda?). Tot een jaar puberen ze en zijn toch meer op zoek naar grenzen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 13:20

DubbelDun schreef:
@beert: hoe groot is jouw nachthok dan ??

Het hele hok is 6x1.5 ongeveer. Ze kunnen de hele dag en nacht op en neer lopen. Ik heb op vier plekken een grote berg stro liggen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 13:59

Nee ze zitten nooit opgesloten bij elkaar. Ik kan het wel doen, maar het is niet nodig geweest. Het hele hok is overdekt dus als het koud is, dan moeten ze zelf maar bedenken dat het slimmer is om knus bij elkaar te zitten. Al heb ik nu dus wel aan de andere kant van het hok een berg stro. Dus ze zijn nooit helemaal tot elkaar veroordeeld :-)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 17:23

DubbelDun schreef:
Ik doe ze 's nachts wel op slot vanwege buitengebied en roofdieren, maar momenteel zitten ze met 3 in een hok van 2 m2. Dus die hebben niks te klagen :)

Ja snap ik goed. Mijn hok van de cavia's is eerst 6 jaar gebruikt voor een fret en om die binnen te houden. Dus die is marterproof gebouwd om andere redenen :-).

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 08:35

Hebben jullie cavia's eigenlijk nog eigen huisdieren in de vorm van muizen?

Ik heb zo af en toe muizen in het hok lopen die heel brutaal zijn en brokjes stelen. Schattig om te zien, maar ik ben er niet enorm blij mee. Ze hebben nu ook baby's (ik hoor dat typische piepgeluid) ergens in het hok. Ik vermoed dat ze ergens achter een kier een nest gemaakt hebben. Ik vind het alleen zo sneu om de plank weg te trekken... Ik zie dan voor me hoe al die onschuldige blote muisjes naar beneden storten en dat mijn cavia's erop gaan zitten ofzo :-)

Ik weet alleen niet zo goed wat ertegen te doen, kan moeilijk de cavia's niet meer voeren.