Welke "bijzondere" dieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Welke "bijzondere" dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 15:02

Hallo Bokkers,
Mijn moeder en ik willen graag aan een nieuw "bijzonder" dier beginnen,daarmee bedoelen we van alles wat geen hond, kat, konijn, hamster, cavia etc is. Reptielen trekken ons erg maar we zitten heel erg in een dubio, welk dier past nou bij ons? Wij wonen met zn 2 en moeten allebij fulltime werken/school, dus veel fysieke aandacht is voor ons niet handig. Iedere dag goed verzorgen en de nodige aandacht wat betreft warmte lampen, luchtvochtigheid etc is geen probleem. We hebben wel veel ervaring wat betreft verschillende dieren maar het moet niet te moeilijk worden aangezien we geen expert zijn op dat gebied.
Nu zitten wij te denken aan slangen (rode rattenslang) of een schildpad (landschildpad). Hebben jullie nog ideeën over wat er bij ons zal passen en wat handige info daarover?
Alvast bedankt xxx

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Welke "bijzondere" dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:09

Mijn zoon heeft een kolonie lasius flavus (gele weidemieren). Die zijn heel leuk om te volgen. Op www.mierenboerderij.nl kun je zien hoe of wat je met mieren (maar ook andere insecten) kan. De bidsprinkhaan staat als volgende op zijn verlanglijstje.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Re: Welke "bijzondere" dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:17

axolotl is leuk diertje

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:18

Wij hebben twee landschildpadden (Russische). Grappige beestjes, nieuwsgierig en ook wel brutaal.
Hebben wel veel ruimte nodig (en natuurlijk een speciale lamp) en kunnen heel oud worden. Verder wel
makkelijk in onderhoud. Alleen 's avonds zijn ze niet echt actief meer omdat de lamp hier om acht uur
uitgaat.

Onze zitten trouwens apart (eerst zaten ze samen, maar de ene domineerde de ander dus dat ging niet meer).

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Welke "bijzondere" dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:32

Betreft reptielen snap ik niet waarom de sauromalus ater (chuckwalla) niet bekender is. Ze zijn super leuk, in veel opzichten vergelijkbaar met het houden van baardagame maar chuckwalla’s hoeven geen krekels te eten (mag wel zo af en toe).
Dus ja, ik zou daarnaar kijken :D maar je moet ze natuurlijk wel de ruimte kunnen bieden.
Anders zijn witbuikegels ook leuk als wat aparter dier.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Welke "bijzondere" dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:01

Luipaardgekkos zijn ook relatief makkelijk :j

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Welke "bijzondere" dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:08

Kikkers!!!

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Welke "bijzondere" dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:16

Afrikaanse reuzenslakken! Afbeelding
Super makkelijk en goedkoop in onderhoud, en rennen niet weg!

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:37

Een witbuikegeltje? Of skinnycavia's, redelijk makkelijk in onderhoud maar mensen kijken er altijd zeer raar van op. :')

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:43

Laurora schreef:
Afrikaanse reuzenslakken! [ [url=m/MSzzfR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Super makkelijk en goedkoop in onderhoud, en rennen niet weg!


Rennen niet weg. :')

Ik vind mieren nog steeds leuk! Je kunt er een hele boerderij mee bouwen, ooit wil ik dat nog eens in huis. :D

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:45

Laurora schreef:
Afrikaanse reuzenslakken! [ [url=m/MSzzfR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Super makkelijk en goedkoop in onderhoud, en rennen niet weg!

Deze wil ik dus ook supergraag :') ik vind ze echt geniaal!

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:53

KimD schreef:
Laurora schreef:
Afrikaanse reuzenslakken! [ [url=m/MSzzfR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Super makkelijk en goedkoop in onderhoud, en rennen niet weg!


Rennen niet weg. :')

Ik vind mieren nog steeds leuk! Je kunt er een hele boerderij mee bouwen, ooit wil ik dat nog eens in huis. :D


Mieren zijn echt onwijs interessant! Mijn vriend heeft drie (beginnende) kolonies lasius niger (gewoon die zwarte huis-tuin-en-keuken mier) van zelfgevangen koninginnen.
Ze zijn nu nog maar met weinig (+/- 15 werksters per kolonie) maar we verwachten een explosieve groei dit jaar, echt bijzonder fascinerend om naar te kijken :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welke "bijzondere" dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:54

Bijen! :D Als je een redelijke grote tuin hebt.
Dan kun je meteen je steentje bij dragen aan het bijenbehoud!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Welke "bijzondere" dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:09

Exoten zijn idd de thing to have als je wel iets wil maar zonder te veel gedoe (mits je de behoeften goed hebt).

Best selecteer je op iets visueels (een wat actiever dier in een mooie bak) of een beest dat het prima vind om 2wkn zogezegd niet onder zijn huisje uit te komen.

Zelf vind ik schildpadden heerlijk, heb zelf een hele schuwe dat ik enkel weet dat ie er is omdat er eten weg is en af en toe poep ligt, de andere is heel ondernemend.
Daarnaast heb ik baardagamen om les mee te geven. 't is een OK dier, maar ik vind er weinig aan, of geil, of winterrust, of onder de lamp liggen.

Ook in slangen heb je soortjes die de bak gebruiken, maar ook die in 2wkn niet onder hun huisje uitkomen.

Een mooi paludarium met kikkertjes is mss ook een tof idee? Zeker als je hoofddoel niet hanteren is, maar om wat leuks te hebben. Bio-actieve bakken zijn ook leuk, van allerlei insecten door elkaar, altijd wat dat aan het scharrelen is.

Als bij mij de baardjes hemelen ga ik ook rustig weer kijken naar uitbreiding, alleen het opzoeken van info is al voorpret :)

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:37

Er zijn vrij veel huisdieren die op zich niet zo bijzonder zijn maar wel bijzondere soorten kennen.

Bidsprinkhaan, wandelend blad of tak, rozenkever, mier, miljoenpoot, bloedzuiger, landheremietkreeft, kameleon, pijlgifkikker, vogelspin, pad, ...
Voor in een aquarium: Dwergkreeft, axolotl, Blauwe Florida kreeft, roodklauwkrab, garnalen, microkrabben, dwergkogelvis, ...

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:42

Ik vind onze baardagaam wel leuk. Ze is redelijk actief, maar erg lomp (valt overal vanaf) :')

Afbeelding

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:45

Wimpergekko? :D vind ze geweldig, met schattige plakvoetjes.

Of een luipaardgekko, wat meer bekend.

Anoniem

Re: Welke "bijzondere" dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:31

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

<3 <3 <3

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:44

Cayenne schreef:
Bijen! :D Als je een redelijke grote tuin hebt.
Dan kun je meteen je steentje bij dragen aan het bijenbehoud!

Ik ging al even kijken op Google of je bijen kan kopen. :') Enigste wat ik me kan bedenken is planten in de tuin zetten die bijen aantrekken, maar in de winter hebben ze toch wat meer nodig lijkt me..?

(Ik zie ook net dat je wel bijen kan kopen, meestal direct met zo'n hele kast.)

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Welke "bijzondere" dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:51

Ja, of knuffelbijen :j
https://knuffelbijen.nl/
Dit zijn solitaire wilde metselbijen. Maar daar kun je verder niet heel veel mee, behalve naar kijken.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:56

Ij heb sinds 2 weken een Rode Rattenslang. Vraagt 5 minuten aandacht per dag door even waterbak controleren/ vullen en ik controleer de humidity box ( curverbakje gevuld met vochtig Spaghnum moss) ongeveer om de dag. 1x per week een muis voeren. De ontlasting ruim ik op zodra ik het zie, meestal maar 1 a 2x per week.

Noodle is bij de vorige eigenaren nooit gehanteerd, dus daar steek ik ook iedere dag een kwartiertje in. De meeste slangen zijn best ok met hanteren, maar ze blijven net zo lief in hun terrarium. Afbeelding
De verkoopfoto waar ik verliefd op werd.

Afbeelding
In haar bak

Afbeelding
In de humidity box, trok haar kopje naar binnen toen ik een foto wilde maken :Y)

Edit: dit is niet haar permanente verblijf. Het was eindelijk nog niet de bedoeling om een slang aan te schaffen omdat ik op dit moment ook nog 3 ratjes heb. Eigenlijk was het de bedoeling dat er een terrarium op de plek van de rattenkooi kwam ( komt) te staan als de ratjes overleden zouden zijn. Maar tijdens kijken op marktplaats of dit haalbaar zou zijn, kwam ik deze advertentie tegen van een student die erg graag van haar af wilde. Is dus eigenlijk een soort van rescue.