Hèt vogeltopic !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:26

Bah, dat klinkt naar! Maar vermits ze er oud mee kan worden, is het dan niet ernstig?

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:29

Het klinkt best wel heftig! Gelukkig kan ze er oud mee worden.
Wat houdt het precies in?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 01:29

Nee, het betekent gelukkig niets voor de verwerking van het eten! Ik weet niet precies hoe het in z'n werk gaat, maar het is net iets als een middenrifbreuk bij mensen geloof ik. Hij vergeleek het ook met een soort buikwandcorrectie, maar helaas valt het bij valkparkieten niet te hechten.

Hoppit, Phoenix is gelukkig echt heel makkelijk en bijt nooit, maar ik heb er ook tussen zitten die echt pitbulls zijn := Die zijn niet tam en laten pas los als jij ze los laat. Dan adviseer ik hem wel om flinke handschoenen aan te trekken :P

Lukasje/Amber: Op zich is zo'n breuk wel ernstig als het een smalle breuk is waardoor organen in de verdrukking komen, maar bij Phoenix is de breuk vrij breed waardoor de organen de ruimte hebben en er dus geen darmen klem zitten waardoor je risico krijgt op afsterven. Bij grotere dieren kan het gehecht worden omdat de wand dan dikker is, maar omdat vogels vliegen en andere rare bewegingen maken is de kans op scheuren juist groter wanneer je het hecht, dus dan is opereren onmogelijk. Anders had hij dat zeker geadviseerd en hadden we dat direct laten doen! Maar omdat ze er nu het minste last van heeft is het beter om het zo te laten. Maar ze moet wel afvallen zodat de kans op verklevingen minder groot is en het gewicht minder wordt zodat het ook niet op de maagwand gaat hangen. Ik heb haar in de kliniek nogmaals laten wegen en ze kwam nu op 138 gram uit. Toch 4 gram lichter als hier, maar uiteraard nog altijd veel te zwaar. Bij haar is dat ook echt goed te zien, terwijl andere valken als bijvoorbeeld Mégan met 135 gram gewoon goed op gewicht is (maar ook niet zwaarder moet worden hoor :P ). Bij Mégan voel je het borstbeen gewoon, maar bij Phoenix dus niet en dat is een teken dat ze te zwaar is.

En ze mag natuurlijk geen eitjes meer leggen omdat het nu een groot risico is, maar dat wilden we sowieso al niet meer van haar.
Helaas wel voor haar want ze is een geweldige moeder en bloeit helemaal op als ze kleintjes heeft, maar het is niet anders :(:) Haar gezondheid gaat voor alles!

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:19

Ahh arme Phoenix! Gelukkig dat ze er zo verder mee kan leven!

Ik heb de dierenarts weer gebeld. Neusgaatjes van Jopie en Lucy waren open, de vitaminepreparaten en het UV licht leken te helpen. Echter zijn ze bij Lucy nu weer dicht en bij Jopie weer dicht aan het gaan. Ik heb opnieuw 8 vitaminepreparaten gekregen. Ook mogen ze nu een paar dagen geen zaadjes. Dit om ze te motiveren om de pellets te gaan eten.
Ze waren gisteravond al flink gefrustreerd dat er geen zaadjes in hun avond bakje zat :')

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:31

Kiimm_ schreef:
Ahh arme Phoenix! Gelukkig dat ze er zo verder mee kan leven!

Ik heb de dierenarts weer gebeld. Neusgaatjes van Jopie en Lucy waren open, de vitaminepreparaten en het UV licht leken te helpen. Echter zijn ze bij Lucy nu weer dicht en bij Jopie weer dicht aan het gaan. Ik heb opnieuw 8 vitaminepreparaten gekregen. Ook mogen ze nu een paar dagen geen zaadjes. Dit om ze te motiveren om de pellets te gaan eten.
Ze waren gisteravond al flink gefrustreerd dat er geen zaadjes in hun avond bakje zat :')


He pfff, ook niet leuk! Ging het nou net beter.

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 14:41

Ja, het is echt een gedoe. Ik heb ook geen idee hoe ik die vitaminen op pijl moet houden zonder die preparaten. Ik doe nu al multivit door het eivoer, maar buiten eivoer, zaadjes en rozijnen eten ze echt niets..

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 20:38

Pfff balen dat het niet wil kim.... ik hoop dat je snel een oplossing vind....


Balen van de breuk chayenne. Kun je haar niet inzetten als pleegmoeder?

Ik heb izzy weer bij mij zitten. Mijn ouders hebben een paar weekjes minder tijd. Dus mag hij mij komen vervelen (/ schreeuwen/keihard fluiten).
Net al even weer los gehad.
Afbeelding
De hond ging meteen in aanvalsstand (geen zorg, ze weet dat ze hem niets mag doen en ze worden niet alleen gelaten en ik houdt haar constant in de gaten. )

Afbeelding

Ik liep langs de voliere toen ik hem naar binnen bracht. Alpha (de andere valkparkiet die nog in de voliere zit) begon meteen naar hem te roepen
<3
Die zal blij zijn als izzy weer de voliere in mag. Hij heeft zich ondertussen wel gevoegd in zijn alleen (met 4 grasjes) zijn. Hij gaat veel meer tussen de grasjes zitten dan eerst. Toen vormden hij en izzy echt een aparte groep.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 14:55

Wat lastig Kim! Zijn ze inmiddels al weer aan het eten?

Wat een dropje, Arabella!


Hier is het weer helemaal mis. Ik heb een aantal keer rauwkost in hun voerbakje gedaan terwijl ze los waren vandaag en dat werd niet gewaardeerd. Misschien had ik dat niet moeten negeren, want ik word alleen nog maar aangevallen. Hij zit de hele tijd te pruttelen en als ik beweeg of naar hem kijk, vliegt hij krijsend op mijn hoofd. Ik kan hem wel wat, ben er zo ontzettend klaar mee.

Het geeft me echt stress om zo'n vogel rond te hebben vliegen, wat natuurlijk ook niet echt meewerkt..
Nog een paar maanden, dan kunnen ze weg.

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:05

Wat super vervelend Amber. Het lijkt elke keer toch goed te gaan, en dan toch weer niet, enorm balen.. -O- Ik hoop dat je toch nog fijne momenten met ze zal hebben..

Jopie en Lucy hebben nu hun bakje eivoer compleet leeg gegeten :') Nu hebben ze alleen nog pellets in hun kooi. Eten doen ze er nog niet van, maar ze kunnen nu even niet anders, hopelijk werkt het.

Jopie en Lucy zijn nu 2 maanden niet uit de kooi geweest omdat het uit de hand liep. Ze mochten wel elke dag een aantal keer mee naar het toilet om te oefenen. Vandaag mochten ze als beloning na het oefenen wel weer even uit de kooi. En toen werd nog duidelijker hoeveel de UV lamp wordt gewaardeerd :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:18

Wat een dropjes! Heerlijk als ze zo genieten. Komt er ook warmte vanaf? Toch bijzonder dat ze doorhebben dat dat goed voor ze is.

Ja ik kan wel janken.. zou ze zo achter het behang plakken.
Ik woon alleen en dan de hele dag dat gemopper en geschreeuw aan je hoofd (ik heb geen verschillende ruimtes, alleen badkamer is apart) is écht niet fijn. Ik loop haast op mijn tenen door het huis om maar te voorkomen dat ze weer gaan krijsen naar me.
Vanmorgen was ik echt even kwaad op hem. Ik heb hem een pets met de handdoek gegeven en geschreeuw 'nou is het klaar!'
Toen was het even rustig, maar het gaat zo weer verder. Niks helpt. Negeren, wegduwen, boos praten, lief praten.
Behalve op vakantie gaan blijkbaar :+
Dus als iemand nog tips heeft.. alsjeblieft, want ik word er echt gek van

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:29

En een deken over de kooi als ze naar je schreeuwen?

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:33

Dat doe ik inderdaad, maar als ik de deken eraf haal, schreeuwen ze weer, omdat ik zo dichtbij ben. En dan begint het hele riedeltje weer van voor af aan.

Soms laat ik de deken er overheen liggen zolang ik thuis ben en dan aan de zijkant waar ze me niet kunnen zien, open. Maar dan zitten ze dus de hele dag zo en dat is ook niet ideaal..

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:05

Goh Amber, dat is inderdaad om gek van te worden! Ik bewonder je verantwoordelijkheidszin hoor. En helaas nee , ik heb te weinig ervaring -en hoop dat hierin ook te houden _/-\o_ - om je tips te geven.

Kan je op fb of een vogelforum geen oproep plaatsen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:21

Kim, ik zou wel uitkijken met de lamp te dicht erop zetten. Ze raden aan om minimaal 30 cm afstand te houden ivm kans op huidkanker en oog(lens)problemen bij vogels.

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:32

Cayenne schreef:
Kim, ik zou wel uitkijken met de lamp te dicht erop zetten. Ze raden aan om minimaal 30 cm afstand te houden ivm kans op huidkanker en oog(lens)problemen bij vogels.


Hij staat ook op 35 cm van de plek waar ze het vaakst zitten. Alleen toen ze even de kooi uit mochten gingen ze er recht onder zitten :')
Ik hou het ook in de gaten hoor, maar voor die paar minuten leek het me niet heel erg. Was ook de eerste keer na 2 maanden dat ze er weer even vrij uit mochten!

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:50

@ Kiimm_ : wat zijn ze toch mooi <3

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:11

Lukasje schreef:
Goh Amber, dat is inderdaad om gek van te worden! Ik bewonder je verantwoordelijkheidszin hoor. En helaas nee , ik heb te weinig ervaring -en hoop dat hierin ook te houden _/-\o_ - om je tips te geven.

Kan je op fb of een vogelforum geen oproep plaatsen?


Ach, ik vind niet dat een dier de dupe mag zijn van een foute beslissing van een mens.
Al moet ik, als dierenvriend die zelfs muggen nog buitenzet, wel zeggen dat hij er al niet meer geweest was als mijn verwensingen werkelijkheid waren geworden. :=
Ik zit in een heftige privésituatie, waardoor mijn incasseringsvermogen ergens onder nul ligt momenteel. Dat werkt ook niet echt mee.

Bedankt voor je tip! Ik heb me gelijk aangemeld op een Facebook-pagina. Ik zag iemand die nog twee mannen zoekt voor in de volière. Het is alleen bijna 100km hier vandaan. En voor het risico dat het niet klikt, vind ik dat net iets teveel kilometers.
Maar er zijn er vast meer.
Ik zoek iemand met een volière die weet waar hij mee bezig is en dus ook naar een vogelarts gaat als dat nodig is. Ik woon zelf in het midden van het land. Mocht iemand toevallig nog een adresje weten...

En zo'n uv-lamp he, werkt zoiets nou ook bij mensen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:25

Ik ken wel mensen met volieres maar die hebben valken en daar moet je deze absoluut niet bij zetten :=

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:38

Cayenne schreef:
Ik ken wel mensen met volieres maar die hebben valken en daar moet je deze absoluut niet bij zetten :=


Ik denk dat ze het beste af zijn met een stel prachtige Catharina-dames :D

Ik wist wel dat kanaries en grasparkieten niet bij elkaar konden. Kunnen valken ook niet samen met een ander soort of ligt dat aan mijn terrors?

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:32

Als je je vraag voor herplaatsing in een pb naar me stuurt, dan kan ik hem op een vogelforum voor je delen?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:41

Mss ze herplaatsen via Hope for Wings oid? Hebben een grote groep op fb en misschien wil iemand ze al als opvangadres ze al uit handen nemen?
Denk dat je weinig kwalijk te nemen is dat je je best niet gedaan hebt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:07

amber15 schreef:
Cayenne schreef:
Ik ken wel mensen met volieres maar die hebben valken en daar moet je deze absoluut niet bij zetten :=


Ik denk dat ze het beste af zijn met een stel prachtige Catharina-dames :D

Ik wist wel dat kanaries en grasparkieten niet bij elkaar konden. Kunnen valken ook niet samen met een ander soort of ligt dat aan mijn terrors?


Valken kunnen zelf vaak prima met andere soorten, maar andersom niet!
Valken bijten niet zo snel van zich af en delven met gemak het onderspit tussen bijv. grasjes of aga's :=

Jeetje, wat een kou zeg! De waterbakjes waren stijf bevroren!

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:44

Vreselijk koud! Ik kreeg zelfs het ijs op het drinkbakje niet gebroken -O-

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:46

@ Amber: 100 km is een heel eind maar gezien jouw situatie nam ik dat aanbod aan indien ik binnen de paar dagen geen beter kreeg. Het heeft voor jou meer dan lang genoeg geduurd!

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:52

Over je vraag of zo’n lamp ook werkt bij mensen Amber. Je hebt van die daglichtlampen voor winterdepressies. Ik heb gehoord dat die wel helpend zijn, al zal dat misschien bij elk persoon wisselend zijn.