[Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Ayasha
Blogger

[Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-23 20:14

*Bokt
Bokt Community

Gisteren avond keken we “Topdokters”. In dit seizoen zit daar ook een revalidatiearts bij en hoewel mijn man al snel vroeg of hij het af moest zetten, schudde ik mijn hoofd. Nee. Ik vind het moeilijk om mensen te zien die hetzelfde moeten ondergaan als ik heb gedaan en nog steeds moet doen maar ik heb één of ander vreemd plichtsgevoel om die mensen te “zien”. Echt te zien. Als ik er van weg kijk, wie gaat hen dan wel echt zien? Dus zat ik gisteren huilend op de bank. Omdat ik ook weet dat dát moet. Die confrontatie uit de weg blijven gaan helpt mij niet. Terwijl mijn tranen rolden kroop mijn trouwe knuffel-mechel op mijn schoot en sloeg mijn man zijn arm om me heen. Het is nog steeds rauwe rouw. Angsten, teleurstellingen, woede, verlies dat ik nooit heb willen confronteren omdat ik te druk bezig was met “terug mezelf zijn”. Nog steeds vaak te druk bezig ben met terug mezelf zijn goed wetende dat ik nooit meer mezelf zal zijn.

Als ik niet kan kijken naar mensen die dezelfde strijd aan het leveren zijn en ze niet kan zien voor wat ze zijn, gewoon ontzettend krachtig. Niet “wat doe je het goed….. naar omstandigheden.” Of “wat heb ik respect voor wat je bereikt hebt….. naar omstandigheden”, maar gewoon puur respect. Wie gaat het dan wel doen?

Geleidelijk aan komt mijn man dan ook eindelijk dingen te weten over mijn periode in het ziekenhuis en de revalidatie. Want daarover heb ik nooit willen praten en dat heeft hij altijd gerespecteerd. Terwijl ik kijk naar twee vrouwen met exact hetzelfde litteken als ik zelf over mijn hoofd heb lopen, tonen ze een foto van één van de vrouwen voor het infarct. Mijn man laat zich ontvallen “oef, da’s een heel andere vrouw” en ik mompel “dat was ik voor mijn infarct ook”.

Wanneer ik in de spiegel kijk, zie ik een schaduw van wie ik ooit was. Als ik foto’s van mezelf zie, zie ik een vreemde. Ik zie een breekbaar fragiel lijf en een vermoeide geest. Als ik kijk naar foto’s van vroeger had ik een krachtig lijf, met spieren en in een goede conditie en ogen met vuur.

Een van de vrouwen gaat opnieuw piano spelen voor het eerst en terwijl mijn man zegt “het klinkt gelukkig toch goed?” zie ik het gezicht van de vrouw betrekken en begin ik opnieuw te huilen want ik weet wat ze denkt. Terwijl ik zeg “zij vindt van niet”, zegt de vrouw op televisie “dat klinkt erbarmelijk” en begint te huilen. Wat later een scene waarin ze zegt dat “die man” 40 jaar van haar leven afgepakt heeft nu ze niet meer kan spelen. Mijn mechel kruipt een beetje dichter bij en mijn man zegt “wat zei jouw dokter eigenlijk over paardrijden?” dus ik antwoord eerlijk “dat ik eerst maar moest zien of ik weer zou lopen.”
Afbeelding

Hij is even stil en laat dat bezinken. Daarna zegt hij “maar je rijdt toch weer goed nu? Alles wat je met Sam bereikt hebt, hoe je Rêve door de ring stuurt terwijl we allebei weten hoe vreselijk sterk ze kan zijn? Je doet het toch?”

Hij bedoelt het goed, hij heeft oprecht respect voor wat ik met Sam en Rêve klaar krijg. Maar de onuitgesproken “ondanks alles” hangt aan die vraag. Dus ik geef het enige eerlijke antwoord. “Ja, ik rijd weer, maar ik zal nooit meer de ruiter zijn die ik ooit was. Ik zal nooit meer de ruiter zijn die vlak voor haar infarct uit verschillende stallen kon kiezen om stalruiter te worden. Elke keer als er iets gebeurt waardoor ik net niet snel genoeg ben, elke keer als ik een paard uit handen moet geven omdat ik niet meer stevig genoeg op mijn benen sta vervloek ik dat ik nog leef. Ja, ik rijd weer. Ik heb een manier gevonden om ook paarden zoals Rêve te rijden. Maar er zit altijd een “maar” aan. Ik zal nooit meer weten welk potentieel ik had of welk potentieel ze in me zagen voor mijn infarct. Dat leven is me afgenomen.”

Begrijp me niet verkeerd. Sam heeft mijn leven gered op elke manier denkbaar. Sam heeft me helpen revalideren en me de mogelijkheid gegeven om een manier van rijden te ontwikkelen waar mijn lijf en mijn hersenen mee om kunnen. Zonder Sam had ik wellicht het rijden op gegeven en als ik dat gedaan had, had ik denk ik ook het leven op zichzelf op gegeven en dan was ik nooit zo ver gerevalideerd als ik nu ben. Dan had ik veel mooie mensen en dieren niet leren kennen. Ik ben niet ongelukkig. Maar ik rouw nog steeds om het leven dat me ontnomen is. Om mijn helft die me ontnomen is. Ik zie nog steeds slechts een schaduw als ik mezelf zie. En dat is de strijd die weinig mensen zien. Dus voor iedereen die dit leest die ooit gehoord heeft “je doet het goed… naar omstandigheden.”

Weet…. Je doet het gewoon goed, je toont meer kracht dan veel mensen ooit zullen moeten tonen. Alles wat je bereikt hebt is jóuw prestatie, niet ondanks de omstandigheden maar dankzij de kracht die jij in je hebt.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

Yavanna

Re: [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:08

Mooi geschreven Kath en mooi dat je ons inzicht geeft in je gevoel en gedachtes. En ja, ondanks je beperkingen door het infarct heb je zoveel power en doorzettingsvermogen dat je het wel doet!!!
Willen is kunnen..

Kunstige knoop en vlechtwerk van paracord en touw.
https://www.facebook.com/Ropezzbyme/
Voor leuke ansichtkaarten om te postcrossen
https://www.facebook.com/groups/608080682565362

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:13

Wat ontzettend mooi geschreven

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:19

Jemig wat een blog.
Ik heb gewoon de tranen in mn ogen staan.
Ik heb echt een immens respect voor jou en hoe jij het monster in de bek durft te kijken(zoals mijn vader dat zegt).
Petje af voor deze pijnlijke maar super eerlijke blog, dankjewel!

Love is Love

My current situation is not my final destination.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:33

Wat een mooie blog en wat mooi drankje ons die inkijkjes geeft in jouw struggles! Ik zou niet in jouw schoenen kunnen staan en nog zo in het leven staan als jij dat doet.
In plaats van door diverse stallen gevraagd te worden als stalruiter, word je nu door diverse mensen gevraagd om precies die mens te kunnen zijn die voor hun paard zorgt of ze verder helpt.
Jij bent voor jouw paarden precies wat ze nodig hebben in hun leven. Jij kunt luisteren naar hen en naar jezelf en TOCH een manier vinden om een doel te bereiken. In balans (niet letterlijk helaas, maar toch!), in harmonie en met respect. Jij laat ons zien dat er meerdere wegen naar Rome zijn en dat sommige van die wegen heel lang en ingewikkeld
zijn. Maar ze zijn er. En daar heb ik een eindeloos respect voor!
Ik gun je je oude leven direct terug! Maar wat een meerwaarde breng je nu ook vaak naar voren! Voor Sammeke, voor die rooie, voor Pharaon, voor Reve en ook voor Pretty.

[o]

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:26

Ontzettend mooi geschreven inderdaad. Ook ik zit met tranen in mijn ogen.
Ik denk dat je met deze tekst heel veel mensen steun zal geven die niet meer op 100% van hun eerdere kunnen verder moeten leren leven.
Je laat zien hoe jij dat doet zonder het verleden weg te duwen. Prachtig mens ben je!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-23 12:57

Yavanna schreef:
Mooi geschreven Kath en mooi dat je ons inzicht geeft in je gevoel en gedachtes. En ja, ondanks je beperkingen door het infarct heb je zoveel power en doorzettingsvermogen dat je het wel doet!!!
Willen is kunnen..

Willen is proberen.... Niet altijd kunnen. Maar het is wel op zijn minst proberen en vaak kan je meer dan je denkt. hoewel er nog steeds, na 12 jaar, dingen zijn die ik niet durf omdat ik niet genoeg vertrouwen heb in mijn lijf. :o

Charaz schreef:
Wat ontzettend mooi geschreven

<3

fleurtjeuh schreef:
Jemig wat een blog.
Ik heb echt een immens respect voor jou en hoe jij het monster in de bek durft te kijken(zoals mijn vader dat zegt).

Ik wil niet dat anderen zich alleen voelen... Ik vraag me al 12 jaar af of ik de enige ben die zichzelf "niet herkend" in de spiegel. Het ide dat je "alleen" bent/de enige bent is zo mogelijk erger dan hetgeen waar je over piekert.

ikkedus schreef:
Wat een mooie blog en wat mooi drankje ons die inkijkjes geeft in jouw struggles! Ik zou niet in jouw schoenen kunnen staan en nog zo in het leven staan als jij dat doet.
In plaats van door diverse stallen gevraagd te worden als stalruiter, word je nu door diverse mensen gevraagd om precies die mens te kunnen zijn die voor hun paard zorgt of ze verder helpt.
Jij bent voor jouw paarden precies wat ze nodig hebben in hun leven. Jij kunt luisteren naar hen en naar jezelf en TOCH een manier vinden om een doel te bereiken. In balans (niet letterlijk helaas, maar toch!), in harmonie en met respect. Jij laat ons zien dat er meerdere wegen naar Rome zijn en dat sommige van die wegen heel lang en ingewikkeld
zijn. Maar ze zijn er. En daar heb ik een eindeloos respect voor!
Ik gun je je oude leven direct terug! Maar wat een meerwaarde breng je nu ook vaak naar voren! Voor Sammeke, voor die rooie, voor Pharaon, voor Reve en ook voor Pretty.

:o
Dankjewel... Ik weet niet goed wat ik moet zeggen ... Behalve dat, als je in die schoenen gezet wordt je toch wel begint te wandelen. Je krijgt niet echt een keuze en zeker de eerste tijd wordt je geleefd. Het is wanneer ze medisch niets meer kunnen doen en ze hun handen van je af trekken dat het moeilijke deel begint en dan ben je al te ver om nog terug te draaien. Ik denk wel dat het heel belangrijk is om iets te hebben om voor te vechten, iets fysieks... In mijn geval was dat Sam en rijden... een passie... Van het moment dat je je passie kwijt raakt verlies je je vlammetje.... Ik heb het zien gebeuren met een kennis die toevallig in hetzelfde ziekenhuis revalideerde (val van het paard en dwarslaesie vanaf de middel.) Ze leeft nog, heeft veel vrienden die echt heel loyaal en fijn met haar zijn maar tijdens de revalidatie zei ze zelf al dat het voor haar niet meer uit maakte als ze toch niet meer kon paardrijden.. :(:) En dat zag je ook echt in alles dat het haar oprecht niet meer uit maakte... Mensen onderschatten vaak hoe belangrijk een passie is, het is puur objectief een luxe ja, zeker paarden maar als je hele leven op je kop gezet wordt dan is die passie vaak je "lifeline".

Ik ben blij dat we het besluit genomen hebben om kleinschalig jonge paarden te houden. Ik merk nu dat dat echt nog steeds is waar mijn hart ligt. Het maakt ook dat ik me wat nuttiger voel.. :o Wellicht was ik, als dit allemaal niet gebeurt was, sowieso wel terug gecirkeld naar de jonge paarden. Naar paarden zoals Rooie, Sammeke en Phara. In zekere zin ook naar een paard als Rêve hoewel ik altijd in haar geloofd heb maar anderen niet altijd. (ze maakt het ook niet altijd makkelijk. :+)

Ik ben altijd verbaast om te lezen dat er bokkers zijn die nog zoveel van mijn vorige paarden herinneren. :D

boeflover schreef:
Ik denk dat je met deze tekst heel veel mensen steun zal geven die niet meer op 100% van hun eerdere kunnen verder moeten leren leven.
Je laat zien hoe jij dat doet zonder het verleden weg te duwen. Prachtig mens ben je!

Ik hoop oprecht dat dat het geval is... :o

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 13:39

Echt een eye-opener jouw blog. Bij tegenslag (ook van andere) ben ik al gauw van "maar kijk wat je nog wel allemaal kan". Door jouw verhaal zie ik dat je hiermee het echte verdriet van iets niet meer kunnen eigenlijk bagatelliseert.
Bedankt voor deze les, en dikke knuffel! :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 13:44

boeflover schreef:

Wat heb je dit mooi gezegd.

En Ayasha weer zo goed en treffend geschreven!
Ik heb ook altijd diep respect voor wat jij doet.
En als is het de helft van eerst.
Bereft je rijden ben je beter dan een hele groep gezonde mensen.
Jouw gevoel/begrip voor paarden heeft het je niet weg genomen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 14:42

Jemig wat een blog.

Hier sluit ik me voor 100% bij aan.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:10

Ik reageer nog maar zelden op bokt maar nu kan ik het niet laten.
Jouw blog is zo eerlijk en open, echt respect!

Onze gezondheidstoestand is niet vergelijkbaar maar verder herken ik enorm veel van mijn eigen leven met handicaps.

De goed bedoelde opbeurende reacties die hard aankomen, de mensen die troostend zeggen dat het vast nog wel zal verbeteren terwijl dat niet zo is.

Helaas heb ik het paardrijden wel op moeten geven en dat is echt een rouwproces geweest. Jarenlang ben ik blijven hopen dat ik er ooit weer op zou kunnen klimmen.
Uiteindelijk heb ik mijn rijbroeken aan een vriendin gegeven als een soort van afsluiting van een paardrijden leven.

Gelukkig kan ik nog een beetje mennen en meerijden. Groomen gaat niet meer. Zelf een paard of pony uit de wei halen kan ook niet meer. Mijn 2 jarige zal ik nooit kunnen rijden en ook niet helpen beleren en dat is confronterend.

Gelukkig heb ik een man die ook gek op paarden en mennen is zodat ik nog mee kan doen want zelf optuigen kan ik ook niet meer.

Ik hoop dat ik je blog niet te veel heb ingepikt met deze post. Het maakte nogal wat bij me los en ik ben er nooit zo open over omdat mensen meestal niet zitten te wachten op hoe iemand zich echt voelt waardoor ik in het echte leven de altijd positieve, kijk wat een geluk ik toch nog heb, mens ben.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:24

Het blijft immens knap wat jij met woorden kan...

Dank voor deze blog weer en onderschat niet de hoeveelheid realisme, energie, kracht die je zo ook doorgeeft aan anderen

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:27

Dankjewel voor je mooie blog. Misschien reageer ik later nog. Nu kan ik even alleen maar huilen... Heel veel liefs!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:19

Heel erg bekend...

Hier niet door een ongeluk of infarct, maar een aangeboren chronische ziekte met progressief verloop. Dat maakt het misschien iets makkelijker want ik weet niet eens hoe het voelt om goed/gezond te zijn

Maar dat progressieve is gekmakend, en ó zo duidelijk nu met mijn Jona. Ik ben haar nu aan het beleren en dingen die 10 jaar geleden simpel en vanzelfsprekend waren, zijn nu bijna niet te doen tot onmogelijk. Stomweg springen naast het zadel als voorbereiding op het opstappen bijvoorbeeld, wat een hel, als ik dat even doe moet ik daarna 10 minuten naast mijn paard zitten omdat mijn hart gaat racen. Gelukkig is Jona een lieverd en wacht ze geduldig af tot ik weer kan ademen. Ik vind het zó vreselijk en confronterend dat ik haar in een hysterische bui te koop had gezet vorige week (waar ik haar na een paar dagen kalmeren weer uit heb gehaald)...

Thuis kan ik bijna niks, alles komt op mijn vriend zijn nek terecht. Net zoals bij jou zijn de paarden eigenlijk de enige reden dat ik blijf doorgaan, al kan ik niet zoveel als jij. Lekker in de bak of op buitenrit tölten (draf en galop gaan bijna niet meer)

Ik heb echt respect voor je dat je er nog zo positief instaat!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:22

Ik heb jouw oude “jezelf” nooit meegemaakt en je nieuwe “jezelf” ken ik alleen van een afstandje, virtueel. Toch durf ik wel met zekerheid te zeggen dat zowel je oude jezelf als je nieuwe jezelf absoluut de moeite waard zijn en in de levens van anderen een groot verschil maken. Het is daarbij uiteraard volkomen butt dat het zo gelopen is.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:45

Je bent misschien niet meer de stalruiter die op elk paard kan wegrijden en op elke stal kan starten...

In de plaats daarvan ben je wel een grote inspiratiebron. Iemand die met haar nieuwe ik misschien heel veel kan bereiken en betekenen voor vele mensen. Meer dan dat je op dit moment misschien beseft.

Veel liefs, ...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 18:55

Wat heb je dat weer ontzettend mooi geschreven. Het raakt me. Ik herken het, een leven op halve kracht. De schaduw te zijn van wie je ooit bent geweest. Maar inderdaad, andere zien dat niet. Wat ik van jou zie op bokt, is een krachtige, mooie vrouw. En jouw ruitergevoel... Dat was bij mij niet zo goed toen ik nog wel over een gezond lijf beschikte.

Maar ik snap dat wat ik schrijf slechts een schrale troost is. Want jij weet wie je was en je voelt wat het je kost om het leven te leven zoals je nu doet. Het dagelijkse gevecht om soms gewoon de dag door te komen... Verdrietig zijn mag, niemand kan altijd maar krachtig zijn. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 21:33

Mooie blog, Kath. Net als enkele anderen hier "ken" ik je alleen maar van na je infarct, dus voor mij is er geen "ondanks alles," maar 'gewoon' een ontzettend fijne amazone en een tof wijf met een uitgesproken mening en haar hart op de juiste plek! :D

Desondanks kan ik me je gevoel wel goed voorstellen, ondanks dat mijn aandoening vele malen minder heftig is dan die van jou.

Riel schreef:
Dankjewel voor je mooie blog. Misschien reageer ik later nog. Nu kan ik even alleen maar huilen... Heel veel liefs!
:knuffel:

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 08:37

Diep respect, ik begrijp wat je bedoelt. Hoe meer ik van je lees hoe meer respect en bewondering ik heb. En voor de anderen die hier geschreven hebben.

Nieuwe paardenspullen in mijn advertenties op de Bokt Markt...
Zie ook http://verkopers.marktplaats.nl/583321 waar ik van alles verkoop (en veel is nieuw of zo goed als nieuw)...
paardenspul, (retro) hebbedingen, poppenhuisgoed, merkkleding, schoenen, tassen, etc.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:00

Wat een goede blog weer om te lezen. Zo'n mooie stijl en zo treffend! Bedankt voor deze eye opener!

Marije fan de Nysted meer dan 10 jaar van je mogen genieten. Helaas heb ik afscheid van je moeten nemen. Rust zacht maffe merrie.
Wat is het ongelooflijk waar "je weet pas wat je mist, als het er niet meer is"...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-23 10:02

Mariska_28 schreef:
Echt een eye-opener jouw blog. Bij tegenslag (ook van andere) ben ik al gauw van "maar kijk wat je nog wel allemaal kan". Door jouw verhaal zie ik dat je hiermee het echte verdriet van iets niet meer kunnen eigenlijk bagatelliseert.
Bedankt voor deze les, en dikke knuffel! :(:)

:+: dankjewel dat je die ‘les’ er uit hebt willen halen. Het is zelden makkelijk om begripvol en empatisch te zijn. Dus dankjewel dat je dit er uit haalt. :)

DuoPenotti schreef:
Wat heb je dit mooi gezegd.

En Ayasha weer zo goed en treffend geschreven!
Ik heb ook altijd diep respect voor wat jij doet.
En als is het de helft van eerst.
Bereft je rijden ben je beter dan een hele groep gezonde mensen.
Jouw gevoel/begrip voor paarden heeft het je niet weg genomen.

In zekere zin heeft het me wellicht gedwongen om meer te luisteren. Ik kan me geen ‘fouten permitteren’. Waar anderen gevechten kunnen aan gaan zijn die voor mij geen optie…

Maar ik vind het ook gewoon heerlijk om te voelen hoe een paard als Rêve reageert op minimale signalen onder het zadel. :+: Ook het zadelmak maken cirkelt traag terug mijn richting uit. Voor één van de veulens die ik nu heb staan ben ik al besproken. :') Ik kan niet meer zadelmak maken zoals ze het commercieel willen. Maar zij wil juist een paard dat gereden is zoals ik ze rijd. :)

Percy schreef:

Onze gezondheidstoestand is niet vergelijkbaar maar verder herken ik enorm veel van mijn eigen leven met handicaps.

De goed bedoelde opbeurende reacties die hard aankomen, de mensen die troostend zeggen dat het vast nog wel zal verbeteren terwijl dat niet zo is.

Helaas heb ik het paardrijden wel op moeten geven en dat is echt een rouwproces geweest. Jarenlang ben ik blijven hopen dat ik er ooit weer op zou kunnen klimmen.
Uiteindelijk heb ik mijn rijbroeken aan een vriendin gegeven als een soort van afsluiting van een paardrijden leven.

Gelukkig kan ik nog een beetje mennen en meerijden. Groomen gaat niet meer. Zelf een paard of pony uit de wei halen kan ook niet meer. Mijn 2 jarige zal ik nooit kunnen rijden en ook niet helpen beleren en dat is confronterend.

Gelukkig heb ik een man die ook gek op paarden en mennen is zodat ik nog mee kan doen want zelf optuigen kan ik ook niet meer.

Ik hoop dat ik je blog niet te veel heb ingepikt met deze post. Het maakte nogal wat bij me los en ik ben er nooit zo open over omdat mensen meestal niet zitten te wachten op hoe iemand zich echt voelt waardoor ik in het echte leven de altijd positieve, kijk wat een geluk ik toch nog heb, mens ben.

Het spijt me enorm om te lezen dat je niet meer kan rijden. Ik hoop tegen alle hoop in dat je toch nog de kans krijgt om ooit op je jonge paard te zitten, zelfs al is het maar gewoon zitten. :)

Het is een schrale troost dat je wel nog met je man mee kan mennen. Ik kan ook intens genieten van gewoon zo met mijn paarden bezig zijn. Er zijn weken dat ik niet kan rijden en dan vind ik het even heerlijk om gewoon met ze te knuffelen, bij ze te zijn. :+:

Je hebt mijn blog niet ingepikt. Het hele ide is juist om ruimte te creëren voor iedereen. ;)
Mensen denken je te helpen met te zeggen dat het goed komt/beter wordt maar wie is al ooit geholpen geweest met lege beloftes? Eigenlijk is dat nog de beste vergelijking... Ze geven je lege beloftes... Met de beste bedoelingen maar je kent het zinnetje over goede intenties en de hel. :+

parnassia schreef:
Het blijft immens knap wat jij met woorden kan...

Dank voor deze blog weer en onderschat niet de hoeveelheid realisme, energie, kracht die je zo ook doorgeeft aan anderen

Dankjewel. :+: Ik hoop dat je gelijk mag hebben..

Riel schreef:

:(:) :(:)

Narcissa schreef:
Heel erg bekend...

Hier niet door een ongeluk of infarct, maar een aangeboren chronische ziekte met progressief verloop. Dat maakt het misschien iets makkelijker want ik weet niet eens hoe het voelt om goed/gezond te zijn

Maar dat progressieve is gekmakend, en ó zo duidelijk nu met mijn Jona. Ik ben haar nu aan het beleren en dingen die 10 jaar geleden simpel en vanzelfsprekend waren, zijn nu bijna niet te doen tot onmogelijk. Stomweg springen naast het zadel als voorbereiding op het opstappen bijvoorbeeld, wat een hel, als ik dat even doe moet ik daarna 10 minuten naast mijn paard zitten omdat mijn hart gaat racen. Gelukkig is Jona een lieverd en wacht ze geduldig af tot ik weer kan ademen. Ik vind het zó vreselijk en confronterend dat ik haar in een hysterische bui te koop had gezet vorige week (waar ik haar na een paar dagen kalmeren weer uit heb gehaald)...

Thuis kan ik bijna niks, alles komt op mijn vriend zijn nek terecht. Net zoals bij jou zijn de paarden eigenlijk de enige reden dat ik blijf doorgaan, al kan ik niet zoveel als jij. Lekker in de bak of op buitenrit tölten (draf en galop gaan bijna niet meer)

Ik heb echt respect voor je dat je er nog zo positief instaat!

Ik weet niet of dat perse gemakkelijker is. Anders, maar niet perse gemakkelijker. Jij zit dan weer met de oneerlijkheid van nooit een kans op een normaal leven gehad te hebben...

Thuis verdeel ik het hier over de dagen. Soms blijft de boel ook gewoon de boel dan is het niet anders. :+ Ons huis is geen modelhuis, er wordt in geleefd.
Mijn man helpt wel met stofzuigen maar dat is ook omdat we drie herders hebben voor zijn hobby. :)) Het meeste dat opgezogen moet worden komt van die drie. _O-

Maflinger_S schreef:
Ik heb jouw oude “jezelf” nooit meegemaakt en je nieuwe “jezelf” ken ik alleen van een afstandje, virtueel. Toch durf ik wel met zekerheid te zeggen dat zowel je oude jezelf als je nieuwe jezelf absoluut de moeite waard zijn en in de levens van anderen een groot verschil maken. Het is daarbij uiteraard volkomen butt dat het zo gelopen is.

:+: Met een klein verschil zou ik al erg blij zijn.

Riel schreef:
Je bent misschien niet meer de stalruiter die op elk paard kan wegrijden en op elke stal kan starten...

In de plaats daarvan ben je wel een grote inspiratiebron. Iemand die met haar nieuwe ik misschien heel veel kan bereiken en betekenen voor vele mensen. Meer dan dat je op dit moment misschien beseft.

Veel liefs, ...

Op het moment heb ik nog niet echt een ide waar ik heen moet. Ik probeer binnen mijn mogelijkheden en binnen mijn grenzen anderen te helpen. Maar het zijn geen grote golven die ik maak. ;) Ik kijk waar de jonge hengsten me heen leiden en waar mijn reis met Rêve en Joy me brengt... ergens zal één van die drie me wel duidelijkheid geven hoop ik...

Jessix schreef:
Wat heb je dat weer ontzettend mooi geschreven. Het raakt me. Ik herken het, een leven op halve kracht. De schaduw te zijn van wie je ooit bent geweest. Maar inderdaad, andere zien dat niet. Wat ik van jou zie op bokt, is een krachtige, mooie vrouw. En jouw ruitergevoel... Dat was bij mij niet zo goed toen ik nog wel over een gezond lijf beschikte.

Maar ik snap dat wat ik schrijf slechts een schrale troost is. Want jij weet wie je was en je voelt wat het je kost om het leven te leven zoals je nu doet. Het dagelijkse gevecht om soms gewoon de dag door te komen... Verdrietig zijn mag, niemand kan altijd maar krachtig zijn. :(:)

Dankjewel... :+: Ik kreeg een meme op FB dat als je 40% hebt, en je die dag 40% geeft, je je voor 100% in gezet hebt. En die probeer ik in mijn achterhoofd te houden op de mindere dagen.

Mkango schreef:
Mooie blog, Kath. Net als enkele anderen hier "ken" ik je alleen maar van na je infarct, dus voor mij is er geen "ondanks alles," maar 'gewoon' een ontzettend fijne amazone en een tof wijf met een uitgesproken mening en haar hart op de juiste plek! :D

Desondanks kan ik me je gevoel wel goed voorstellen, ondanks dat mijn aandoening vele malen minder heftig is dan die van jou.

Riel schreef:
:knuffel:

Nooit aandoeningen vergelijken. :) Daar heeft niemand wat aan. ;) Jij kan enkel leven binnen jouw referentiekader net zoals ik enkel binnen dat van mij kan leven. Ik denk dat we voor de kiezen krijgen wat we "nodig" hebben. Wat we nodig hebben en wat we willen zijn zelden dezelfde dingen... Maar juist om die reden is vergelijken zinloos. Want jij trekt evenveel lering uit jouw aandoening als ik uit de mijne.

hahahatsjoe schreef:
Diep respect, ik begrijp wat je bedoelt. Hoe meer ik van je lees hoe meer respect en bewondering ik heb. En voor de anderen die hier geschreven hebben.

Er zitten hele sterke bokkers op bokt. Maar ze verstoppen zich nog graag. ;)

Mirjam79 schreef:
Wat een goede blog weer om te lezen. Zo'n mooie stijl en zo treffend! Bedankt voor deze eye opener!

:+:

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:21

Hahaha, ik moest wel erg lachen om je zinnetje dat de herders er zijn voor de hobby van je man. Ik vrees dat ze het daar zelf niet zo mee eens zijn.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:45

Goh Kath, ik vind het wel een beetje dubbel hoor :(:)

Aan de ene kant snap ik heel goed de rouw om "wat had kunnen zijn", dat iets je afgepakt werd zeg maar, en je het nu met een "mindere" situatie moet doen. En dat dat een soort constante pijn doet, letterlijk een gevoel van rouw geeft :(:)

Maar als troost hoort daar toch ook het "ondanks dat" en "naar omstandigheden" en "gelukkig nog wel" enzo bij...?

Want dat is juist om ondanks die rouw van wat niet meer kan, te kijken naar wat je nog wèl hebt en kan, "ondanks alles". Je beseft zelf toch ook steeds dat je absoluut trots kan zijn op dingen die je doet, wat je bereikt....ook al is het misschien niet van het niveau dat je voorheen had kunnen halen, niet met dezelfde perfectie, gemak, souplesse of wat dan ook. Maar dat dit nu eenmaal is hoe het is, en je trots mag zijn op wat je toch allemaal maar mooi doet en voor elkaar krijgt.

Ik denk er eigenlijk ook niet bij "ondanks je letsel" als ik zoiets zeg maar gewoon net als bij een ander :)

Het lijkt me extra zwaar eigenlijk als dan dat soort, in principe troostend bedoelde woorden, juist een vervelend gevoel geven :(:)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:05

Dit is wat het nou eenmaal is.... Dat is juist het onnoembare verdriet. Het niet te bevatten, de oneindige rouw en pijn die er altijd is.
Wat je nu kunt en doet is absoluut waardevol voor jou en voor anderen. Maar dat is geen "compensatie" voor het verlies. Iedereen mag trots zijn op zichzelf, niet alleen de mensen die iets doen "ondanks" wat dan ook. Ook zonder dat infarct had je ook betekenisvol voor anderen, voor jezelf kunnen zijn. Het leven is oneerlijk en houdt geen lijstjes bij van de hoeveelheid verdriet.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:41

Percy schreef:

Ik heb het paardrijden ook op moeten geven na een ongeluk met nek- en hersenletsel.
Wel nog geprobeerd maar mijn nekwervels kunnen de schokken niet meer opvangen, en ben snel te duizelig. Heb moeite met bewegen in de ruimte.
Rijd bij.v ook geen auto meer.

Het is inderdaad een rouwproces, heb mijn toen pas gekochte leren laarzen gedoneerd aan paardenopvang Soest. Die goedbedoelde opmerkingen kunnen heel pijnlijk zijn. Want nee, het komt niet meer goed. Dit is het, hier moet je mee verder.