Relatietopics

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Relatietopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:34

Ok. My two cents,

Maar ik zit ook op andere fora. En ik doe een observatie ( ik kan hier vast een leuk onderzoek aan wijden op mijn studie).

Wanneer iemand een topic opent over relatie issues kun je er gif op innemen, dat érgens in de eerste 10 posts iemand de suggestie doet dat de vriend in kwestie een banketstaaf is en de TS bij hem weg moet.

En ik ga dit zo onbevooroordeeld mogelijk te proberen te formuleren, want ik denk dat dit heel erg onbewust gebeurt. Maar ik heb heel ergens het idee dat dit een klein beetje een gevalletje neerwaartse vergelijking is, waarbij er simpelweg net ietsje teveel van genoten wordt als iemand anders minder succesvol is dan wijzelf (in bv. de liefde).

En ik denk niet dat mensen beseffen hoe impactvol het kan zijn als half internet met een bak popcorn in de hand je relatie afzeikt, omdat ze mediacourant.nl al uitgelezen hebben. terwijl er misschien echt nog wel iets te redden zou zijn zonder “the internet”.

Nu vind ik dat mensen echt moeten doen en laten wat ze willen, maar ik zie vaak enigszins naïeve mensen dit soort topics openen met het idee daadwerkelijk adviezen te krijgen.

Zou hier iets gedaan mee kunnen worden? Niet als in; ingrijpen met regels? Maar meer een stukje bewustwording. Dat niet half bokt zit aan te sturen op een relatie die onnodig klapt met alle gevolgen van dien?

Af en toe een hulk die nét even wat strenger toespreekt op on-topic blijven (dit zijn namelijk nooit topics met als onderwerp “moet ik het uitmaken of niet”) en er met zachte hand op aanstuurt om constructieve adviezen te geven die niet een ongerelateerde “dump hem” zijn.
Ik weet dat er vroeger zelfdiagnoses ook gereguleerd werden vanwege de impact ervan. Zou dat hier niet ook mee kunnen?


BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:38

Sorry, maar de oplossing is ook gewoon heel vaak: dumpen. Er zijn heeeel veel vrouwen in kloterelaties. Zo ook op Bokt. Kleutermannen van wie belachelijk gedrag al jaren wordt goedgekeurd. Die vrouwen hebben dat zelf niet eens meer door en in hun omgeving is het ook normaal.

Ik zou zelfs durven zeggen dat Bokt een bepaalde groep mensen trekt waarbij dat vaak voorkomt. Dat gesodemieter met relaties die gewoon niet lopen; stop ermee.

Bovendien denk ik echt niet dat mensen dat advies geven om zichzelf beter te voelen.

Kortom: ik ben het érg met je oneens *D

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:43

Ik denk dat je het niet zo zwaar moet zien. Iemand vraagt advies en legt de situatie uit. Mensen geven hun mening. En ja dat doen ze zonder emotioneel betrokken te zijn. Maar ze kunnen wel een nuchtere blik geven op de situatie. En vaak als iemand een banketstaaf lijkt is hij ook een banketstaaf. Moeten we dan allemaal maar zeggen: Aguttie, hij bedoelt het vast niet zo, verwen hem maar lekker vanavond, dan gaat het wel over? Als je geen reacties wil moet je geen topic openen. Ik denk dat een mening van buitenaf juist heel waardevol kan zijn. Geeft andere inzichten. En ja, als iemand vindt dat ze daar niet mee zou kunnen leven dan mag ze dat ook zeggen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:46

mensen geven tips, niet voor hun eigen vermaak.
Het gebeurd helaas nog steeds te veel dat volwassen(mannen) met kinderlijk gedrag als normaal worden gezien, daar pas ik ook voor en ik zou iedereen aanraden uit zo'n relatie te stappen. Ik zie het ook genoeg van dichtbij en geluk komt er niet uit voort.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:08

Eens met BaileyMix.

Plus dat het mij vaak niet eens gaat om het conflict, maar om de reactie erop. Als dat gewoon op een gezonde manier direct uitgepraat kan worden, is er geen probleem. Maar daar ligt het issue vaak.

Plus dat sommige relaties gewoon echt niet gezond zijn, en mensen vaak die dingen pas online plaatsen, als ze het zelf écht niet meer weten. Er is heel vaak een heel goede reden dat je het niet meer weet, en die reden is dat er ook echt een serieus probleem is.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

__Sannne
Berichten: 5684
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:10

Alsjeblieft niet nog meer groene hulks, al zullen sommige overijverige mods daar goed op gaan :')

Ben wel van mening dat er snel geroepen wordt om het uit te maken, vooral als je je bedenkt dat we maar 1 kant van het verhaal meekrijgen en de schrijfster vast ook niet altijd even lief en redelijk is.

Maar daar hoeft van mij echt niet naar gekeken worden door de mods. Mensen die zogenaamd juridisch advies gaan geven op basis van 'heb ik gehoord' of 'lijkt mij' vind ik veel gevaarlijker. Daar mogen de overijverige modjes wel wat meer mee doen imo.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:11

Op het moment dat iemand zon topic opent is er al genoeg aan de hand om het te willen delen.
Heel eerlijk, ik denk dat er zat mensen zijn die beter af zouden zijn zonder partner. Heb zelf ook 8 jaar met een zak aardappelen besteed. Was geen dringende rede om weg te gaan, maar poh wat was het makkelijker geweest als ik het eerder gedaan had.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: Relatietopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:15

Ik denk eerlijk gezegd dat het advies ook gegeven wordt omdat er simpelweg enkel negatieve dingen besproken worden. Je kan als 'buitenstaander' dan ook enkel het negatieve opmerken.

Vanuit mijn ervaring als psycholoog merk ik ook dat mensen vooral hulp zoeken (al dan niet online) wanneer ze (mogelijk onbewust) al zelf grote twijfels hebben om de relatie te verbreken.

Il Buono 25j- luxe grasmaaier en mijn beste vriendje - op pensioen- eindstand: niveau 1+16
Ebony (v. Aga Kahn (v. Ferro)) - 17jaar - Young Riders gereden, nu lichte tour
Delilah -18j - was niet van mij, YR mee gereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:28

BaileyMix schreef:
Sorry, maar de oplossing is ook gewoon heel vaak: dumpen. Er zijn heeeel veel vrouwen in kloterelaties. Zo ook op Bokt. Kleutermannen van wie belachelijk gedrag al jaren wordt goedgekeurd. Die vrouwen hebben dat zelf niet eens meer door en in hun omgeving is het ook normaal.

Ik zou zelfs durven zeggen dat Bokt een bepaalde groep mensen trekt waarbij dat vaak voorkomt. Dat gesodemieter met relaties die gewoon niet lopen; stop ermee.

Bovendien denk ik echt niet dat mensen dat advies geven om zichzelf beter te voelen.

Kortom: ik ben het érg met je oneens *D


Ja maar dat weet je toch helemaal niet op basis van 1 verhaal op bokt, wat op een moment van waarschijnlijk grote ergernis is geschreven.


Anastasia24 schreef:
mensen geven tips, niet voor hun eigen vermaak.
Het gebeurd helaas nog steeds te veel dat volwassen(mannen) met kinderlijk gedrag als normaal worden gezien, daar pas ik ook voor en ik zou iedereen aanraden uit zo'n relatie te stappen. Ik zie het ook genoeg van dichtbij en geluk komt er niet uit voort.

Nouja, uiteindelijk is bokt überhaupt gewoon vermaak, werken we hier niet als hulpverlener en krijgen niet betaald voor een advies, hebben vaak geen nauwe band met zo’n topicstarter, en relatietopics doen het vaak errug goed. Dus er zit toch echt een zekere amusementswaarde in, kennelijk. Dat is op zich niet erg als er een mooie discussie of een interessant perspectief uit voort komt. “Maar dump hem, want ik droog hier spontaan op” vind ik weinig helpend meestal :+ .


Suzanne F. schreef:
Ik denk dat je het niet zo zwaar moet zien. Iemand vraagt advies en legt de situatie uit. Mensen geven hun mening. En ja dat doen ze zonder emotioneel betrokken te zijn. Maar ze kunnen wel een nuchtere blik geven op de situatie. En vaak als iemand een banketstaaf lijkt is hij ook een banketstaaf. Moeten we dan allemaal maar zeggen: Aguttie, hij bedoelt het vast niet zo, verwen hem maar lekker vanavond, dan gaat het wel over? Als je geen reacties wil moet je geen topic openen. Ik denk dat een mening van buitenaf juist heel waardevol kan zijn. Geeft andere inzichten. En ja, als iemand vindt dat ze daar niet mee zou kunnen leven dan mag ze dat ook zeggen.

Daar ben ik grotendeels mee eens. Maar dan moeten het wel onderbouwde reacties zijn. Ik ken geen relatietherapeut (en ik zit wel in die scene van mensen :+ ) die zegt “dit wordt niets. Houdt er maar mee op”, tenzij er sprake is van emotioneel of fysiek geweld. Vaak is er met inspanning soms echt nog wel iets van te maken. En de belangen zijn er vaak ook wel naar. Helemaal als er een huis of kids in het spel zijn.

In het nu lopende topic vind ik het echt zielig voor TS, die meid vraagt überhaupt geen mening over der relatie en nu worden er allemaal implicaties gedaan dat hij misschien vreemdgaat, wat echt vergezocht is. Je zou er maar ontvankelijk voor zijn.

Nu valt bokt nog mee, maar Reddit is helemaal zo’n klucht waar je dit 10x uitvergroot ziet gebeuren, waarna na 2 weken dan vaak een vrolijke update komt met de mededeling dat vriendlief uit huis gezet is omdat het toch geen “high value guy” blijkt te zijn (a.k.a. Hij is slordig met de afwas ofzo). Dat moet je echt voor zijn vind ik.

Misschien is FZ ook niet helemaal de plek ervoor, en vind ik het meer een “maatschappelijk” (al klinkt dat ook wel dramatischer dan ik het bedoel.) issue, ik zie namelijk ook niet hoe beleid het op kan lossen.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Relatietopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:38

Kan me in ieder geval zo al twee vroegere topics herinneren waarbij de ts door reacties en de spiegel die hun werd voorgehouden door anderen die hetzelfde meegemaakt hadden uiteindelijk de moed vonden om voor zichzelf te kiezen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:47

Azmay schreef:
Op het moment dat iemand zon topic opent is er al genoeg aan de hand om het te willen delen.
Heel eerlijk, ik denk dat er zat mensen zijn die beter af zouden zijn zonder partner. Heb zelf ook 8 jaar met een zak aardappelen besteed. Was geen dringende rede om weg te gaan, maar poh wat was het makkelijker geweest als ik het eerder gedaan had.

Dat is echt heftig, als dat 8 jaar van je leven heeft gekost en ik kan me voorstellen dat je nu nog in een soort rouwproces zit om met gemiste jaren om te gaan. Dat spijt me voor je. Ik denk wel dat zo’n gebeurtenis je blik kleurt. Je zult vergelijkbare situaties eerder herkennen, maar mss ook wel eens onterecht “waarschuwingssignalen” zien.


IlBuono schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat het advies ook gegeven wordt omdat er simpelweg enkel negatieve dingen besproken worden. Je kan als 'buitenstaander' dan ook enkel het negatieve opmerken.

Vanuit mijn ervaring als psycholoog merk ik ook dat mensen vooral hulp zoeken (al dan niet online) wanneer ze (mogelijk onbewust) al zelf grote twijfels hebben om de relatie te verbreken.

Daar sla je de spijker wel op z’n kop. Vaak zijn het momentopnames en frames die we zien.
Alleen, juist wanneer er twijfels zijn, dan is iemand kwetsbaar. Bij een periode van twijfel hoort imo introspectie, reflectie en een stukje objectief redeneren en overwegen. Ik ben ervan overtuigd dat juist dát in gevaar komt op het moment dat andere mensen hun vaak negatief gekleurde mening geven. Ik ben er ook van overtuigd dat iedere (lange) relatie momenten van twijfel kent, en ik vind het echt een klucht van onze generatie dat we dan massaal de kuierlatten nemen :+ .

En bij het huidige lopende topic zegt iemand expliciet niet te twijfelen aan de relatie ondanks een probleem, waarna nog steeds iedereen met een hakbijl klaar staat dat vriendje gedumpt moet worden

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:53

BigOne schreef:
Kan me in ieder geval zo al twee vroegere topics herinneren waarbij de ts door reacties en de spiegel die hun werd voorgehouden door anderen die hetzelfde meegemaakt hadden uiteindelijk de moed vonden om voor zichzelf te kiezen.


Dit.

En ook TSsen die achteraf zeiden: op bokt kreeg ik de harde maar eerlijke meningen die mijn omgeving niet durfde te zeggen.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Relatietopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:57

TS: de mensen die sterk in hun relatie staan, zullen 'm echt niet op basis van internetcommentaar opgeven.
De mensen die in een toxische relatie zitten, zullen dat dankzij internet misschien (eindelijk) doorkrijgen.

Oftewel: hopeloze relaties krijgen mogelijk sneller het einde dat er toch al aan zat te komen, en waar het goed zit, blijft het echt wel goed zitten.

Ik zie het probleem niet.

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Relatietopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 18:09

Ik snap de ergernis.

De andere kant is dat ik soms in een verhaal de rode vlaggen herken die in mijn geval hebben geleid tot een relatie van 14 jaar huiselijk geweld.

Ik denk dat er te weinig wordt gezegd: joh, tover jezelf om tot vrijgezel. En dat is hard, maar er zitten teveel mensen vast in relaties die niet goed voor ze zijn. Die 14 jaar is tijd die ik nooit meer terugkrijg.

En ook al is het geen huiselijk geweld..... waarom zou je in een relatie blijven waar je niet gelukkig bent? Wie doe je daar een plezier mee?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

DuoPenotti

Berichten: 28845
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 18:11

Ik zie ook geen probleem en ik zie ook niet dat mensen dat doen voor hun eigen ego te strelen met een bak popcorn.
Wel denk ik dat als een ts een topic opent het vaak al ver is. Iemand opent die naar mijn idee na 1 klein akkefietje in de relatie.
En als ik dan lees wat voor horken van kerels er rondlopen zou mijn advies ook zijn, run, je verdient beter.
En dan heb ik de popcorn echt niet bij de hand, maar vind ik het werkelijk erg verdrietig te lezen dat er mensen zijn die zou in een relatie zitten.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 18:42

DuoPenotti schreef:
Ik zie ook geen probleem en ik zie ook niet dat mensen dat doen voor hun eigen ego te strelen met een bak popcorn.
Wel denk ik dat als een ts een topic opent het vaak al ver is. Iemand opent die naar mijn idee na 1 klein akkefietje in de relatie.
En als ik dan lees wat voor horken van kerels er rondlopen zou mijn advies ook zijn, run, je verdient beter.
En dan heb ik de popcorn echt niet bij de hand, maar vind ik het werkelijk erg verdrietig te lezen dat er mensen zijn die zou in een relatie zitten.




Ja goed verwoord, ben het helemaal met je eens. En dat komt toch maar zelden voor :))

Tango1979

Berichten: 2506
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 18:49

Ik lees regelmatig verhalen van TSers waar ik echt heel hard tegen zou zeggen: don't walk out the door RUN!!

ik heb juist het idee dat vrouwen uit een soort vreemde "angst/trouw/oid" veel te lang in een relatie blijven waar ze niet gelukkiger van worden.

En ja ik zie ook dat er soms best cru gezegd wordt: dump hem. Niet hoe ik het zelf zou verwoorden, maar wel wat ik vaak ook denk.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

liedje89
Berichten: 7154
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 18:52

Ik denk dat dat ook gewoon vaak gebeurt omdat je vaak maar een heel eendemsionaal beeld krijgt van de partner in een probleem situatie. Op bokt vind ik het nog wel wat meevallen maar op Reddit moet je onderhand je vent dumpen als ie zijn sokken naast de wasmand heeft gegooid. Dat komt natuurlijk ook wel omdat je vaak maar 1 ding weet over die partner en dat dan negatief is.
Anderzijds kan ik me niet voorstellen dat als je situatie helemaal gelukkig en mooi is je dan op een internetforum er snel over gaat posten en helaas is de situatie van in een relatie iets heel raars normaal vinden als je er midden inzit en je achteraf voor je kop slaan ook gewoon super herkenbaar.

Ik vind het idee dat het te maken heeft met een soort afgunst een beetje raar. Mensen die in een ongelukkige relatie zitten hebben niet meer succes in het leven/de liefde als mensen die weten wat ze waard zijn en voor zichzelf kiezen.

Ironically common sense is not common...

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:22

BaileyMix schreef:
Sorry, maar de oplossing is ook gewoon heel vaak: dumpen. Er zijn heeeel veel vrouwen in kloterelaties. Zo ook op Bokt. Kleutermannen van wie belachelijk gedrag al jaren wordt goedgekeurd. Die vrouwen hebben dat zelf niet eens meer door en in hun omgeving is het ook normaal.

Ik zou zelfs durven zeggen dat Bokt een bepaalde groep mensen trekt waarbij dat vaak voorkomt. Dat gesodemieter met relaties die gewoon niet lopen; stop ermee.

Bovendien denk ik echt niet dat mensen dat advies geven om zichzelf beter te voelen.

Kortom: ik ben het érg met je oneens *D


Menino schreef:
Ja maar dat weet je toch helemaal niet op basis van 1 verhaal op bokt, wat op een moment van waarschijnlijk grote ergernis is geschreven.


Hoe zie je dat dan voor je, dàt de moderater hierin handhaaft?

Dat is toch je vraag?

Es war schön.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:30

Menino schreef:
BaileyMix schreef:
Sorry, maar de oplossing is ook gewoon heel vaak: dumpen. Er zijn heeeel veel vrouwen in kloterelaties. Zo ook op Bokt. Kleutermannen van wie belachelijk gedrag al jaren wordt goedgekeurd. Die vrouwen hebben dat zelf niet eens meer door en in hun omgeving is het ook normaal.

Ik zou zelfs durven zeggen dat Bokt een bepaalde groep mensen trekt waarbij dat vaak voorkomt. Dat gesodemieter met relaties die gewoon niet lopen; stop ermee.

Bovendien denk ik echt niet dat mensen dat advies geven om zichzelf beter te voelen.

Kortom: ik ben het érg met je oneens *D


Ja maar dat weet je toch helemaal niet op basis van 1 verhaal op bokt, wat op een moment van waarschijnlijk grote ergernis is geschreven.



Voordat zo’n verhaal op bokt komt is er vaak al veel gebeurd.

En als je zo ver komt dat je advies van een forum nodig hebt over je relatie denk ik dat die relatie al aan een zijden draadje hangt.

De verhalen die ik in de topics soms lees… man man man, wat laten mensen het toch ook ver komen soms.

[o]

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Relatietopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:01

Toch is het ook, als je in zo'n situatie zit, dat wat er gebeurt frustrerend is, verwarrend, je boos maakt of pijnlijk is of verdrietig, maar net niet genoeg is om weg te gaan, en geleidelijk wordt je grens ook opgerekt. En als je het dan opschrijft, en het hele verhaal doet, is het alles bij elkaar, of voor een ander wel genoeg om te zeggen: is hij nu zot geworden, weg daar.

Het voordeel van zo'n topic lezen is ook dat je zelf niet emotioneel betrokken bent, en dat leest en denkt: wow dit zijn een heleboel rode vlaggen, weg voordat het gekker wordt.
En serieus, iedereen die ik de ellende kan besparen die ik heb meegemaakt is er een.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

pien_2010

Berichten: 42810
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 13:20

Stel ik zou nu iets negatiefs posten over mijn relatie en het advies van Bokt zou zijn "maak dat je wegkomt", dan zou ik in hartelijk gelach hier thuis uitbarsten. Want wij hebben het zo vreselijk fijn. No way dat ik dit advies ga opvolgen.

Als ik een forum had gehad, tig jaar geleden, waar ik anoniem met een SA mijn verhaal had kunnen vertellen, dan had de uitspraak : run zo hard als je kunt" en sparren over waar ik in zat me wellicht een heel grote hoop ellende gescheeld. Ik kon er toen met niemand over praten en de schaamte en schuldgevoel was enorm groot dat ik in zo'n poedersuiker relatie zat terwijl ik verantwoordelijk was voor het geluk van 3 kinderen. Ik denk dat een forum als Bokt mij toen heel erg had kunnen helpen.

Dus nee, de invloed van Bokt zie jij als te groot, denk ik.

Myfairytale
Berichten: 5368
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 14:32

Menino schreef:
Ok. My two cents,

Maar ik zit ook op andere fora. En ik doe een observatie ( ik kan hier vast een leuk onderzoek aan wijden op mijn studie).

Wanneer iemand een topic opent over relatie issues kun je er gif op innemen, dat érgens in de eerste 10 posts iemand de suggestie doet dat de vriend in kwestie een banketstaaf is en de TS bij hem weg moet.

En ik ga dit zo onbevooroordeeld mogelijk te proberen te formuleren, want ik denk dat dit heel erg onbewust gebeurt. Maar ik heb heel ergens het idee dat dit een klein beetje een gevalletje neerwaartse vergelijking is, waarbij er simpelweg net ietsje teveel van genoten wordt als iemand anders minder succesvol is dan wijzelf (in bv. de liefde).

En ik denk niet dat mensen beseffen hoe impactvol het kan zijn als half internet met een bak popcorn in de hand je relatie afzeikt, omdat ze mediacourant.nl al uitgelezen hebben. terwijl er misschien echt nog wel iets te redden zou zijn zonder “the internet”.

Nu vind ik dat mensen echt moeten doen en laten wat ze willen, maar ik zie vaak enigszins naïeve mensen dit soort topics openen met het idee daadwerkelijk adviezen te krijgen.

Zou hier iets gedaan mee kunnen worden? Niet als in; ingrijpen met regels? Maar meer een stukje bewustwording. Dat niet half bokt zit aan te sturen op een relatie die onnodig klapt met alle gevolgen van dien?

Af en toe een hulk die nét even wat strenger toespreekt op on-topic blijven (dit zijn namelijk nooit topics met als onderwerp “moet ik het uitmaken of niet”) en er met zachte hand op aanstuurt om constructieve adviezen te geven die niet een ongerelateerde “dump hem” zijn.
Ik weet dat er vroeger zelfdiagnoses ook gereguleerd werden vanwege de impact ervan. Zou dat hier niet ook mee kunnen?


Waarom zou iemand dat überhaupt willen? En zeker bij een anoniem iemand op bokt?

Als je iemand nou irl echt vreselijk vindt... maar zo op bokt?
Ben oprecht benieuwd. :j

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Relatietopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 15:13

Ik snap die ook niet helemaal, moet ik eerlijk zeggen, en dat is alleszins niet mijn motivatie. Heel vaak lees ik ook dingen waarvan ik werkelijk geen idee heb wat ik ervan kan zeggen in de eerste plaats, dus zeg ik dan niets.

Maar als het om dingen gaat waar ik wel ervaring mee heb, en denk dat ik de TS ermee kan helpen, en die persoon vindt op die manier een oplossing, en is gelukkiger als uiteindelijk resultaat, dat is wel een motivatie voor mij. Persoonlijk word ik blijer van mensen die gelukkig zijn en succesvol in de liefde.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 15:18

Ik heb echt nog nooit het gevoel gehad dat in de relatietopics hier bokkers reageerden vanuit 'ramptoerisme'-motivatie. Integendeel, ik denk dat iedereen die reageert in dat soort topics zelf gewoon ervaring heeft met relaties die niet zo lekker liepen (of lopen). En ik denk dat iedereen van zeg, boven de 25, wel zo'n ervaring heeft.

Net zo goed als dat bokkers die reageren in topics over 'help, mijn paard loopt niet goed' ervaring hebben met kreupele paarden. Daar reageren ook toch geen ramptoeristen die roepen: "doe maar naar de slager en koop gewoon een nieuwe?" maar alleen mensen die zelf ervaring hebben en wéten dat het niet goed zit en dus zeggen, misschien moet je afscheid nemen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers