Bokt als bron bij nieuwsberichten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:23

Het team heeft hiervoor gekozen dus laten we dit alsjeblieft inhoudelijk even rusten, hier kan VuurVleugels niks aan doen en het zou vervelend zijn als zij vervolgens een waarschuwing krijgt omdat zij teveel (privé)informatie zou delen..

pien_2010

Berichten: 43225
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:06

Muurp schreef:
Het team heeft hiervoor gekozen dus laten we dit alsjeblieft inhoudelijk even rusten, hier kan VuurVleugels niks aan doen en het zou vervelend zijn als zij vervolgens een waarschuwing krijgt omdat zij teveel (privé)informatie zou delen..


Voor mij is het goed zo. Het kwam door reacties van anderen dat ik even ging twijfelen of IK het nu wel goed had begrepen daar ik dit gelijk zo had begrepen.
Dus punt, duidelijk!

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:38

Ik vraag me eigenlijk af hoe het team hiertegenover staat? Want het al dan niet hebben van een beleid is eigenlijk voornamelijk een voor- dan wel nadeel voor werknemers en via hen ook voor de klanten/gasten/gebruikers.

Neem nu bv. dit topic, dat eigenlijk begint met een hele specifieke vraag: "Waarom staat deze bron bij dit nieuwsbericht?" Met een duidelijk beleid zou ieder nieuwsredactielid en zelfs iedere moderator met vertrouwen hetzelfde antwoord kunnen geven: omwille van deze en deze reden beslissen we om dit en dit te doen. Maakt niet uit welk teamlid dit topic als eerste ziet, iedereen is zelfverzekerd genoeg om het antwoord te geven. Wanneer een Bokker iets zegt wat niet is meegenomen in de besluitvorming, kan ieder teamlid dan ook transparant aangeven dat 'aan dat punt inderdaad niet gedacht werd in de besluitvorming' en 'dat die dit goede argument daarom meeneemt achter de schermen'. Alles is duidelijk en kwesties kunnen met meer voldoening afgehandeld worden.

Nu is dit topic in het begin een over elkaar heen gebuitel van verschillende teamleden (sorry, teamleden, alleen maar respect voor jullie job!), moet het eigenlijk meteen achter de schermen genomen worden (waardoor het lijkt alsof hier nu pas over nagedacht wordt), waarbij uiteindelijk ook de hoofdmods, de forumcoördinator en -als kers op de taart- zelfs de forumeigenaar moet komen opdraven om de gemoederen te sussen. Dat alles voor wat begon met "Waarom staat deze bron bij dit nieuwsbericht?"

Vinden de teamleden dit leuk?

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:50

Nou... Tot zo ver het feedback topic... -O-

[VN] Feedback nieuwsberichten

Direct na het eerste bericht wordt de feedback de wind in geslagen.
Ik word hier eigenlijk niet heel blij van... Enorm jammer.

Het idee van een feedbacktopic is toch dat men feedback mag geven zodat de NR ervan kan leren en zich verder kan ontwikkelen?
Het lijkt me juist waardevol als gebruikers kunnen aangeven; ''joh, dit is wat ons betreft niet nieuwswaardig, bespaar jezelf de moeite'', je wilt toch immers waarde toevoegen? Helemaal als het vooral community-gestuurd is...

Mars

Berichten: 33260
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:14

Het lijkt vooral een excuus geworden om inbreng naar het feedbacktopic te bonjouren. Af en toe roept een mod eens wat en verder wordt er flink op los verwijderd. Vreemd beleid

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:53

Het klinkt eerder als een trash topic. Een verzameltopic om kritiek te laten, en alleen daar te laten zodat er verder niks mee gedaan hoeft te worden. Ik snap dat niet al het nieuws iemand iets aangaat, maar er moet toch wel degelijk nog een onderscheid in nieuws te worden gemaakt. Er zijn grotere nieuwsberichten links blijven liggen dan dit pietluttig artikel. Dus het is zeker geen slechte feedback.
Volgens mij is het niet de insteek geweest om het een rant topic van te maken voor gebruikers, maar dat is wel waar het nu heen gaat omdat er dus niks mee gedaan wordt of überhaupt de illusie geven dat er iets mee gedaan wordt en het opnieuw bij de gebruiker(s) wordt neergelegd.

Haffaytje

Berichten: 4
Geregistreerd: 21-07-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 01:32

Hi! Ik had dit de laatste tijd ook ontzettend vaak gezien, valt me op dat steeds meer sites bokt als bron gebruiken! :j
Ik heb het zelfs in mijn schoolboeken gezien in een artikel over paardenhouders en paardensport, ik wist al veel langer van bokt maar had nooit echt zelf een account aangemaakt maar ik moest toch best hard lachen toen ik dat in de schoolboeken zag *D

Ibbel

Berichten: 49107
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 07:45

Haffaytje schreef:
Hi! Ik had dit de laatste tijd ook ontzettend vaak gezien, valt me op dat steeds meer sites bokt als bron gebruiken! :j
Ik heb het zelfs in mijn schoolboeken gezien in een artikel over paardenhouders en paardensport, ik wist al veel langer van bokt maar had nooit echt zelf een account aangemaakt maar ik moest toch best hard lachen toen ik dat in de schoolboeken zag *D


Ik denk dat je het begrip 'bron' niet goed begrijpt.

'bokt' als geheel is ondertussen best bekend als 'grote site' waar kennis wordt uitgewisseld. In die zin wordt 'bokt' door veel mensen als 'bron' van hun informatie beschouwd. En dat feit haalt ook bv de krant wel eens. Paar jaar geleden nog de NRC - in 1 adem genoemd met het Viva-forum :))

Dit topic gaat er over dat je geen zaken die je rechtstreeks van een andere site haalt onder jouw naam mag plaatsen en dan jezelf als 'journalistieke bron' vermelden.

Concreet voorbeeld:

Deze post van mij zou je met 'bron: bokt' ergens anders kunnen plaatsen. Op de schoolsite, bv. Want het is een originele post, die als eerste hier op bokt is geschreven.

Maar als jij deze post (min of meer letterlijk) zou overschrijven op het Viva-forum met als 'bron: viva', dan doe je iets wat niet zo netjes is.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:16

Het heeft helaas een weekje moeten duren (details niet om hier te bespreken, daar hebben we de bezwaarcommissie voor), dus vandaar de late reactie.
@Bart: bedankt voor je laatste post hier. Die is qua toon en inhoud een stuk constructiever dan de voorgaande. Op deze manier neem je een groot deel van de weerstand weg, waar je die met je eerdere reacties (onbedoeld) juist opriep én wegwuifde.
Hopelijk kun je/kunnen jullie iets met de suggesties die hier zijn gedaan, en ik kan niet anders dan aanraden om vooral wél iets met de aangeboden hulp te doen, ook als die op het eerste oog 'te professioneel' lijkt.