Alarmerende berichten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Fietspad

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-22 16:11

Beste Bokkers,

Bij LZP en MWS plaatsen Bokkers soms alarmerende berichten. Ik hoop altijd dat het goed met diegene gaat, zo ook nu. Is het een idee een balk van 113 toe te voegen oid?


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:12

Ik weet niet of dat zou helpen, maar ik weet welk bericht je bedoelt en ik ben er ook al de hele dag aan het denken en van slag.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Fietspad

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-22 16:15

Cayenne schreef:
Ik weet niet of dat zou helpen, maar ik weet welk bericht je bedoelt en ik ben er ook al de hele dag aan het denken en van slag.


Ja hè. Vind het zo enorm verdrietig. Hoop echt dat het goed gaat.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:18

Ook ik ben er best van slag van, vind het een heel heftig bericht.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:19

Urbanus schreef:
Ook ik ben er best van slag van, vind het een heel heftig bericht.


Nou idd, kijk geregeld of de persoon in kwestie online is geweest, maar helaas nog niet.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:20

Ik hoop van harte dat ze snel online komt.

Niet perfect is ook goed

Fietspad

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-22 16:20

Urbanus schreef:
Ook ik ben er best van slag van, vind het een heel heftig bericht.


Ja, echt heel heftig..

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:25

Zonder cynisch te willen klinken: het is de eerste bokker niet, en vermoedelijk ook niet de laatste.
En dat heeft niks met bokt te maken, maar alles met: een groot forum is vaak de laatste plek waar iemand in nood nog een beetje contact verwacht te krijgen (en hier op bokt gelukkig ook wel krijgt).
Tegelijkertijd moet je als bokker niet denken iemand te kunnen helpen/redden.

Ik vermoed dat andere grote fora hetzelfde zien gebeuren (en de gebruikers daar zich net zo machteloos voelen, net als de beheerders/mods/eigenaren van die fora)

Fietspad

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-22 16:27

Ibbel schreef:
Zonder cynisch te willen klinken: het is de eerste bokker niet, en vermoedelijk ook niet de laatste.
En dat heeft niks met bokt te maken, maar alles met: een groot forum is vaak de laatste plek waar iemand in nood nog een beetje contact verwacht te krijgen (en hier op bokt gelukkig ook wel krijgt).
Tegelijkertijd moet je als bokker niet denken iemand te kunnen helpen/redden.

Ik vermoed dat andere grote fora hetzelfde zien gebeuren (en de gebruikers daar zich net zo machteloos voelen, net als de beheerders/mods/eigenaren van die fora)


Ik snap je bericht helemaal. Is het daarom niet een idee juist wel zulke topics te laten bestaan (op Bokt krijgen ze inderdaad fijne reacties), maar er wel een banner boven te zetten?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:35

Fietspad schreef:
Ik snap je bericht helemaal. Is het daarom niet een idee juist wel zulke topics te laten bestaan (op Bokt krijgen ze inderdaad fijne reacties), maar er wel een banner boven te zetten?


Maar wie bepaalt of een topic escaleert richting suicide? Soms beginnen dit soort topics nog wel redelijk algemeen over depressies en al dan niet haperende psychische hulpverlening, wachtlijsten etc. En niet iedereen met een depressie zet ooit de stap.
En breng je mensen niet juist op ideeën door 113 te vermelden?

"Bokt" probeert ook te voorkomen dat zelfmoord en ook bv zelfmutilatie expliciet besproken wordt volgens mij. Juist vanwege het vermoeden dat het de drempel lager zou kunnen maken. Of dat idd zo is (dat de drempel daardoor lager wordt) weet ik overigens niet.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:53

Ik vind het ook zorgwekkend.
Doet Bokt hier eigenlijk iets mee?

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:03

Het topic is ook de hele dag in mijn hoofd. Aan de ene kant denk ja mss moet er iets gebeuren, aan de andere kant kunnen ze hier zonder daar steeds mee geconfronteerd worden hun hart luchten. Zeker als ze ook al hulp hebben, ook al is die hulp niet het juiste op dat moment. Het is en blijft dubbel en mocht diegene toch tot iets hebben besloten, helpt zo’n banner ook niet.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:09

Inderdaad zien we zulke berichten, gelukkig maar af en toe, langskomen op het forum. We begrijpen jullie zorgen, het van slag zijn en het gevoel van machteloosheid; dat voelen we als teamleden uiteraard ook. Het zet Bokt ook voor een dilemma: enerzijds willen we gebruikers een plek bieden om hun hart te kunnen luchten en contact te kunnen leggen, anderszijds zijn we ons ook bewust van het effect dat het op ándere gebruikers kan hebben.

Op dit moment is het zo dat mods, wanneer we merken dat iemand berichten plaatst die heftig of wanhopig van toon zijn, via de PB contact zoeken, waarbij ook 113 genoemd wordt als mogelijk contactpunt. Dat sluit enigszins aan op de genoemde suggestie van de TS om een banner te plaatsen, maar is iets minder 'algemeen zichtbaar' (wat wellicht in bepaalde situaties ook als trigger zou kunnen werken).

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:12

Fijn om te horen dat er wel aandacht komt op dit soort berichten.

Fietspad

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-22 17:21

Ibbel schreef:
Fietspad schreef:
Ik snap je bericht helemaal. Is het daarom niet een idee juist wel zulke topics te laten bestaan (op Bokt krijgen ze inderdaad fijne reacties), maar er wel een banner boven te zetten?


Maar wie bepaalt of een topic escaleert richting suicide? Soms beginnen dit soort topics nog wel redelijk algemeen over depressies en al dan niet haperende psychische hulpverlening, wachtlijsten etc. En niet iedereen met een depressie zet ooit de stap.
En breng je mensen niet juist op ideeën door 113 te vermelden?

"Bokt" probeert ook te voorkomen dat zelfmoord en ook bv zelfmutilatie expliciet besproken wordt volgens mij. Juist vanwege het vermoeden dat het de drempel lager zou kunnen maken. Of dat idd zo is (dat de drempel daardoor lager wordt) weet ik overigens niet.


Nee, een dergelijke banner staat ook onder artikelen van de NRC en op Facebook bij nieuwsberichten. Zelfs als het maar heel even erover gaat.

Volgens mij triggert een bericht met waar je hulp kan zoeken minder dan geen enkel bericht waar je hulp kunt zoeken.

Fietspad

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Re: Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-22 17:22

En wie dat bepaalt? Als het over psychische problemen gaat waarin ‘een einde maken’ wordt genoemd, regelt een mod dat dit er komt te staan. Gewoon een simpele regel met ‘hulp nodig, bel 113’ lijkt mij een goede oplossing.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:26

Ik denk dat de mods het goed aanpakken. Laat de keuze verder ook bij hun om er wel of niet iets met een banner te doen. Voor de 1 is het een extra trigger en voor de ander niet en zo geldt het voor veel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:45

martine0503 schreef:
Ik denk dat de mods het goed aanpakken. Laat de keuze verder ook bij hun om er wel of niet iets met een banner te doen. Voor de 1 is het een extra trigger en voor de ander niet en zo geldt het voor veel meer.



113 heeft zijn dienst wel bewezen denk ik.

Ik vind een banner met 113 erbij ook een goede toevoeging. Eigenlijk wordt het bij alle reguliere media gedaan. Dus ik zou het bij een sociaal medium als bokt ook wel gepast vinden :j.

Dit soort berichtjes brengen idd veel teweeg en volgens mij is inderdaad aangetoond dat mensen sneller zelfmoord plegen als er over gepraat wordt -O- Terwijl het júíst belangrijk is je hart te luchten. Via een forum. Of dus bij iets als 113.

Wat dat betreft hoop ik ook dat het goed gaat met deze bokker en bokt idd niet dit soort dingen gaat verbieden.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:48

Zeker is het goed werk van 0800-113. Dat ontken ik zeker niet.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:54

Bij nieuwsberichten over zelfmoord is het logisch (en ook sinds enige tijd verplicht dacht ik) om 113 te melden. Dus op het moment dat bokt een nieuwsbericht heeft over een ruiter die zelfmoord heeft gepleegd, hoort die opmerking er onder.

Maar op berichten van bokkers? Zo werkt het niet op een forum.
Moet bokt dan ook bij ieder 'ik wil een paard kopen' topic een banner zetten met: 'laat het paard waar je je zinnen op hebt gezet keuren door een onafhankelijk DA'?
Of bij ieder "help, ik ben opgelicht' topic een banner met: 'schakel een jurist in'?

Of bij al die andere topics hier waar een professional (DA, hoefsmid, huisarts, jurist, bouwkundige, automonteur etc) zinniger antwoord kan geven dan wat 1000 bokkers te zeggen hebben moet "bokt" dan gaan waarschuwen waar je écht advies kunt krijgen?

Dan kan bokt wel opgedoekt worden.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:01

Ik denk dat wat de mods doen, via PB contact zoeken en 113 suggeren, de hoogst haalbare oplossing is. Een TS kan dan ook direct reageren met: welnee joh, zelfmoord komt niet in mijn gedachten op (kan je je voorstellen hoe het zou zijn als bokt zonder iets te melden zo'n banner boven je topic zou hangen?).
En heeft het héél veel meerwaarde als een TS via PB naar 113 is verwezen, 113 dan ook nog als waarschuwing boven een topic te plaatsen?

En als laatste: hoe goed wordt zo'n waarschuwing gelezen, indachtig dat legio (nieuwe) bokkers het voor elkaar krijgen om topics van 20 jaar geleden nieuw leven in te blazen, ondanks de knalrode koeienletters?

Fietspad

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-22 18:57

Ibbel schreef:
Ik denk dat wat de mods doen, via PB contact zoeken en 113 suggeren, de hoogst haalbare oplossing is. Een TS kan dan ook direct reageren met: welnee joh, zelfmoord komt niet in mijn gedachten op (kan je je voorstellen hoe het zou zijn als bokt zonder iets te melden zo'n banner boven je topic zou hangen?).
En heeft het héél veel meerwaarde als een TS via PB naar 113 is verwezen, 113 dan ook nog als waarschuwing boven een topic te plaatsen?

En als laatste: hoe goed wordt zo'n waarschuwing gelezen, indachtig dat legio (nieuwe) bokkers het voor elkaar krijgen om topics van 20 jaar geleden nieuw leven in te blazen, ondanks de knalrode koeienletters?


Maar hoevaak gaat het wel goed door die banner? Daar hebben we geen cijfers van.
Laatst bijgewerkt door Fietspad op 28-05-22 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:57

Ibbel schreef:
Bij nieuwsberichten over zelfmoord is het logisch (en ook sinds enige tijd verplicht dacht ik) om 113 te melden. Dus op het moment dat bokt een nieuwsbericht heeft over een ruiter die zelfmoord heeft gepleegd, hoort die opmerking er onder.

Maar op berichten van bokkers? Zo werkt het niet op een forum.
Moet bokt dan ook bij ieder 'ik wil een paard kopen' topic een banner zetten met: 'laat het paard waar je je zinnen op hebt gezet keuren door een onafhankelijk DA'?
Of bij ieder "help, ik ben opgelicht' topic een banner met: 'schakel een jurist in'?

Of bij al die andere topics hier waar een professional (DA, hoefsmid, huisarts, jurist, bouwkundige, automonteur etc) zinniger antwoord kan geven dan wat 1000 bokkers te zeggen hebben moet "bokt" dan gaan waarschuwen waar je écht advies kunt krijgen?

Dan kan bokt wel opgedoekt worden.

Ik snap je punt, maar vind je vergelijkingen eigenlijk niet helemaal accuraat. In het geval dat het om mensenlevens gaat vind ik de urgentie toch nog net iets groter dan bij juridische/veterinaire/financiële etc. vraagstukken gaat .

Als mods ook de hele dag bezig zijn met spam, onaardige opmerkingen, racisme etc. te verwijderen / editen / aan te passen whatever. Moet dit een kleine moeite, als ze een dergelijk topic over zelfmoord tegenkomen of daar op gewezen worden, zijn toch? Met het acceptabele risico dat er af en toe wat tussendoor glipt en je niet alles uit het verleden erbij gaat halen om aan te passen. Maar ieder persoon die je er mee helpt is er eentje toch?

Bij andere sociale media krijg je ook waarschuwingen en meldingen als er over dit soort onderwerpen gepraat / gezocht wordt. Nu hebben die wsl een wat groter budget voor een goede programmeur die een automatische bot maakt (en meer maatschappelijke impact). Maar toch. Zo gek is het idee niet.

Ibbel schreef:
Ik denk dat wat de mods doen, via PB contact zoeken en 113 suggeren, de hoogst haalbare oplossing is. Een TS kan dan ook direct reageren met: welnee joh, zelfmoord komt niet in mijn gedachten op (kan je je voorstellen hoe het zou zijn als bokt zonder iets te melden zo'n banner boven je topic zou hangen?).
En heeft het héél veel meerwaarde als een TS via PB naar 113 is verwezen, 113 dan ook nog als waarschuwing boven een topic te plaatsen?

En als laatste: hoe goed wordt zo'n waarschuwing gelezen, indachtig dat legio (nieuwe) bokkers het voor elkaar krijgen om topics van 20 jaar geleden nieuw leven in te blazen, ondanks de knalrode koeienletters?


Helaas zet zelfmoord aan tot zelfmoord. Hiervan weet ik wel dat er hier onderzoeken naar gedaan zijn en de precieze mechanismes weten ze niet. Maar op het moment dat een suïcidaal iemand leest over de (geplande of uitgevoerde) suïcide van iemand anders, is de kans groter dat diegene triggert en ook zichzelf iets aandoet. Dat probleem los je dus niet op met een PB. En als een melding maar 1 iemand helpt of de streep overtrekt naar de goede kant is dat al de moeite waard toch? En 113 heeft daar best wel een goede track-record in naar mijn weten.

Ik ben groot tegenstander van dit soort dingen censureren, maar een melding erbij doen waar mogelijk lijkt mij persoonlijk een goed initiatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:02

Menino schreef:
Ibbel schreef:
Bij nieuwsberichten over zelfmoord is het logisch (en ook sinds enige tijd verplicht dacht ik) om 113 te melden. Dus op het moment dat bokt een nieuwsbericht heeft over een ruiter die zelfmoord heeft gepleegd, hoort die opmerking er onder.

Maar op berichten van bokkers? Zo werkt het niet op een forum.
Moet bokt dan ook bij ieder 'ik wil een paard kopen' topic een banner zetten met: 'laat het paard waar je je zinnen op hebt gezet keuren door een onafhankelijk DA'?
Of bij ieder "help, ik ben opgelicht' topic een banner met: 'schakel een jurist in'?

Of bij al die andere topics hier waar een professional (DA, hoefsmid, huisarts, jurist, bouwkundige, automonteur etc) zinniger antwoord kan geven dan wat 1000 bokkers te zeggen hebben moet "bokt" dan gaan waarschuwen waar je écht advies kunt krijgen?

Dan kan bokt wel opgedoekt worden.

Ik snap je punt, maar vind je vergelijkingen eigenlijk niet helemaal accuraat. In het geval dat het om mensenlevens gaat vind ik de urgentie toch nog net iets groter dan bij juridische/veterinaire/financiële etc. vraagstukken gaat .

Als mods ook de hele dag bezig zijn met spam, onaardige opmerkingen, racisme etc. te verwijderen / editen / aan te passen whatever. Moet dit een kleine moeite, als ze een dergelijk topic over zelfmoord tegenkomen of daar op gewezen worden, zijn toch? Met het acceptabele risico dat er af en toe wat tussendoor glipt en je niet alles uit het verleden erbij gaat halen om aan te passen. Maar ieder persoon die je er mee helpt is er eentje toch?

Bij andere sociale media krijg je ook waarschuwingen en meldingen als er over dit soort onderwerpen gepraat / gezocht wordt. Nu hebben die wsl een wat groter budget voor een goede programmeur die een automatische bot maakt (en meer maatschappelijke impact). Maar toch. Zo gek is het idee niet.

Ibbel schreef:
Ik denk dat wat de mods doen, via PB contact zoeken en 113 suggeren, de hoogst haalbare oplossing is. Een TS kan dan ook direct reageren met: welnee joh, zelfmoord komt niet in mijn gedachten op (kan je je voorstellen hoe het zou zijn als bokt zonder iets te melden zo'n banner boven je topic zou hangen?).
En heeft het héél veel meerwaarde als een TS via PB naar 113 is verwezen, 113 dan ook nog als waarschuwing boven een topic te plaatsen?

En als laatste: hoe goed wordt zo'n waarschuwing gelezen, indachtig dat legio (nieuwe) bokkers het voor elkaar krijgen om topics van 20 jaar geleden nieuw leven in te blazen, ondanks de knalrode koeienletters?


Helaas zet zelfmoord aan tot zelfmoord. Hiervan weet ik wel dat er hier onderzoeken naar gedaan zijn en de precieze mechanismes weten ze niet. Maar op het moment dat een suïcidaal iemand leest over de (geplande of uitgevoerde) suïcide van iemand anders, is de kans groter dat diegene triggert en ook zichzelf iets aandoet. Dat probleem los je dus niet op met een PB. En als een melding maar 1 iemand helpt of de streep overtrekt naar de goede kant is dat al de moeite waard toch? En 113 heeft daar best wel een goede track-record in naar mijn weten.

Ik ben groot tegenstander van dit soort dingen censureren, maar een melding erbij doen waar mogelijk lijkt mij persoonlijk een goed initiatief.


Ik heb op social media eigenlijk nog nooit een 113 banner of waarschuwing gezien, alleen een melding onder artikelen op externe sites.
Maar met een pb waarbij 113 benoemd wordt bereik je richting TS toch hetzelfde? Plus je geeft daarbij een opening om privé wat meer te praten, en zo'n pb met even persoonlijke aandacht kan heel erg veel betekenen.
Daar zou ik persoonlijk ook meer aan hebben dan een banner die ongevraagd bij een bericht wordt geplaatst.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:08

Wanneer je op Google "Zelfmoord" intypt, krijg je ook direct een 113 waarschuwing te zien. Ik denk dat ze dat bedoelen?
Maar ik denk niet dat dit haalbaar is voor Bokt om de redenen die Ibbel geeft.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, SentiBot en 26 bezoekers