Omgang met mensen met een beperking op bokt

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Telpeva

Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-22 10:07

Jullie snappen vast waar dit topic vandaan komt, dit topic wil ik echter helemaal algemeen houden :)

Graag wil ik het over 2 dingen hebben, en dat is de omgang met, maar ook over de beschikbaarheid van bokt voor mensen met een beperking. En dan in de brede zin, want een beperking kan vanalles zijn, zichtbaar, onzichtbaar. Lichamelijk, geestelijk.

Nu hoop ik dus dat dit topic ervoor kan zorgen dat we in gesprek kunnen komen, want ik denk dat niemand met àlle vormen van beperkingen ervaring heeft of kennis erover heeft. Want stel je komt online iemand tegen met autisme, hoe ga je daar dan eigenlijk mee om? Hoe hou je het voor jezelf en ook voor de ander leuk om op bokt te zijn, wat zijn bijvoorbeeld dingen die je wel, en dingen die je beter niet kan zeggen omdat ze kwetsend zijn?
En autisme is maar een voorbeeld waar ik nu op kom omdat dat toevallig de afgelopen dagen naar voren kwam. Maar je hebt ook mensen die meer moeite hebben met leren, moeite met taal, het kunnen inschatten van wat waarheid is en wat niet. Ptss, depressies in allerlei vormen, en ga maar door.

Zouden we het kunnen hebben over wat we als community voor deze mensen zouden kunnen betekenen zodat zij niet buitengesloten hoeven te worden, en ze zich ook welkom kunnen voelen op bokt, en niemand zich buitengesloten hoeft te voelen?

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:13

Ik moet zeggen dat vaak uit posts wel snel blijkt of iemand misschien een (sociale) beperking heeft of bijvoorbeeld autisme. Ook zie je natuurlijk wat mensen die de afgelopen jaren in een bepaalde hoek zijn beland met een sterk andere mening dan de doorsnee burger. (Oa op coronagebied.)

Eerlijk gezegd merk ik dat ik meer moeite heb met de bokkers die maar op dat soort mensen zitten te hakken met het motto 'moet je maar aanpassen' of 'fakenews', dan dat ik met mensen die wat minder goed meekomen hier heb.

Als volwassen persoon moet je gewoon soms kunnen negeren, relativeren en weer door met respect voor de ander zijn visies en beperkingen.

fotolijstje

Berichten: 2690
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:14

Het ligt eraan, het moet wel zo zijn dat je kan weten dat diegene een beperking heeft. Niet zo dat die helemaal uit zijn vel gaat en vervolgens zegt "oeps, ik heb dit en dat". Het is geen excuus, wel een reden. (dit is niet gericht trouwens!!)

Zolang degene respect heeft, heeft de andere dat ook tegen diegene :)

"Why should I be frightened of dying?
There's no reason for it, you've gotta go sometime"

IMANDRA

Berichten: 9786
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:20

fotolijstje schreef:
Het ligt eraan, het moet wel zo zijn dat je kan weten dat diegene een beperking heeft. Niet zo dat die helemaal uit zijn vel gaat en vervolgens zegt "oeps, ik heb dit en dat". Het is geen excuus, wel een reden. (dit is niet gericht trouwens!!)

Zolang degene respect heeft, heeft de andere dat ook tegen diegene :)



Eens :j.

Misschien is het wel een idee om de mogelijkheid te geven om een bepaald lintje of icon aan de profielen toe te voegen (die je onder de gebruikersnaam ziet). Je ziet mensen het nu in hun onderschrift zetten, maar dan zou je een icon of iets hebben die laat zien van 'hey, ik heb een beperking dus het kan zijn dat ik mij minder goed kan uiten' of zo. Uiteraard enkel door de gebruiker zelf in te stellen indien diegene dat wil delen en mensen daarvan op de hoogte wil stellen. Een soort flair zeg maar.

En dan hoef je helemaal niet uit te leggen wát je precies hebt. Het zou dan een algemene indicatie zijn, zodat mensen daar rekening mee kunnen houden.

Ik denk dat als mensen doorhebben dat iemand wat moeite heeft met zich uitdrukken, dat er al minder heftig gereageerd wordt (mits de poster natuurlijk niet ver over de schreef gaat).

Edit: onderschrift is ook gewoon een optie, maar zo'n flair valt wat meer op.

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:21

Ik ben het met je eens. Er wordt nu nog te vaak een labeltje op iemand geplakt.

Maar.
Er moet wederzijds respect komen. Natuurlijk kan je erop letten dat je rustiger reageert of misschien gewoon niet ingaat op die persoon. Maar er moet wel respect komen van die persoon. Het mag imo niet zo zijn dat die mensen iemand kwetsen en je er niet iets over mag zeggen.

Dus, het moet zeker ook toegankelijk zijn voor mensen met een beperking, maar de mensen met een beperking moeten ook gedeeltelijk zelf nadenken wat gepast is en wat niet. Mocht dat niet lukken, kunnen er vast wel bokkers helpen. Maar zorg ervoor dat andere bokkers niet gekwetst worden oid.

Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat mensen met een beperking hier niet mogen zijn! Iedereen moet bijdragen om Bokt een leuke plek te maken. (Iedereen dus ;) )

secricible

Berichten: 25685
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:24

Wat mij betreft is dat niet heel anders dan in de normale wereld. Ik probeer open te staan, rekening te houden met. Dat is makkelijker als ik weet dat iemand een beperking heeft.

Maar het is geen vrijbrief om los te kunnen gaan en constant topics te ontwrichten of te saboteren.
Als iemand keer op keer de sfeer in topicstarter verziekt is dat niet oke, ook niet met een beperking.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Avalanche

Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:24

Ik heb het idee dat mensen over het algemeen best begripvol zijn. Ze zijn iets minder begripvol en liefdevol over kwetsende berichten, maar dat neem ik niemand kwalijk.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:25

Sunnda schreef:
Als volwassen persoon moet je gewoon soms kunnen negeren, relativeren en weer door met respect voor de ander zijn visies en beperkingen.


Dit. Helemaal dit.

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

Muronia

Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:32

Ik denk wel dat je voor een forum als bokt capabel moet zijn om met social media om te kunnen gaan. Het besef hebben om onderscheid te kunnen maken tussen social media / internet en de echte wereld. Genoeg body hebben om te kunnen incasseren, discussiëren en relativeren. In het geval van een verstandelijke beperking is er vaak begeleiding / mentor / familie die hierin mee kan kijken en dit kan inschatten. Bij gebrek hieraan, zou misschien een vrijwillige bokt-buddy een idee zijn. Iemand die de persoon wat beter leert kennen, die dingen kan verhelderen en tips/adviezen kan geven waar nodig. Mocht de beperking bovenstaand niet mogelijk maken, dan denk ik dat een forum zoals bokt niet de geschikte plaats is. Onbegrip van alle kanten zorgt voor frustratie en niet voor ontspanning of een goed gesprek. Dat kan niet de bedoeling zijn. Soms is het dan beter om de conclusie te trekken dat iemand niet op zijn/haar plaats is op een forum.

Ik werk zelf als zorgcoördinator op een LVB woongroep, dus ik kan me er wel een aardige voorstelling van maken.

Mbt dyslexie zou iets in het onderschrift misschien een oplossing zijn. Dan kunnen mensen er makkelijker doorheen kijken. Er zijn een aantal mensen op bokt die dit hebben. Persoonlijk vind ik dat prettig.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

The_Cat

Berichten: 7276
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:32

secricible schreef:
Wat mij betreft is dat niet heel anders dan in de normale wereld. Ik probeer open te staan, rekening te houden met. Dat is makkelijker als ik weet dat iemand een beperking heeft.

Maar het is geen vrijbrief om los te kunnen gaan en constant topics te ontwrichten of te saboteren.
Als iemand keer op keer de sfeer in topicstarter verziekt is dat niet oke, ook niet met een beperking.


Ik ben het hier helemaal met eens.

Wat ik ook wil toevoegen is dat mensen die het moeilijker hebben om "begrijpbaarder" te schrijven, zijn er via je webbrowser ook oplossingen te vinden, zoals bijvoorbeeld deze tool: https://languagetool.org/nl?pk_campaign ... popup-logo

Die kan als addon geïnstalleerd worden op je browser, en zal overal waar je typt en zin en spellingcheck doen. Dat maakt het voor sommige mensen ook al veel makkelijker om zich wel verstaanbaarder uit te drukken, en wat misverstanden weg te helpen denk ik!


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

fohadie
Berichten: 4262
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:37

Heel eerlijk? Ik ben van mening dat als je niet op een normale manier kan discusseren, om welke reden ook, je weinig te zoeken hebt op een discussieforum. Dan kan je misschien beter naar een platform waar het wel toegestaan is om 1 zin te droppen zonder dat je daar antwoord op wilt.

En dit bedoel ik niet als uitsluiting, zo van: jij mag wel en jij mag niet, maar mocht iemand om welke reden dan ook het echt niet kunnen, en het ook niet kan of wilt leren, vind ik dat je degene in bescherming moet kunnen nemen en moet kunnen zeggen dat Bokt dan misschien niet zo,n handige plek is voor jou. Op Bokt hebben we regels, kun je je daar niet aanhouden, dan houdt het helaas op. Anders blijf je over en weer irritaties houden en dat maakt de sfeer voor niemand leuker. Dat is niet wegpesten, dat pesten gast helaas juist gebeuren als iemand dan toch doorgaat.

Even heel kromme vergelijking: ik ga ook niet op een auto forum steeds lopen te verkondiggen dat paardrijden veel leuker is en dat autos vies zijn zonder dat ik een reactie terug kan incasseren omdat ik niet snap waarom de mensen op het autoforum het niet leuk vinden dat ik het steeds over paarden heb, want iedereen vind paarden toch leuk? Dan zal er vast ook met mij gepraat worden of ik wel op mijn plek ben.

Silenna

Berichten: 2983
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:39

Het onderschrift is wat dit betreft een mooie uitkomst voor mij, als iemand daar in heeft staan dat diegene dyslexie/autisme/taalproblemen heeft of wat dan ook, kan ik daar rekening mee houden. Misschien is het een idee om deze optie "voor te stellen" zodra iemand een profiel maakt op Bokt? Dus dat er een bericht staat met "in je onderschrift kun je iets over jezelf vertellen wat voor andere gebruikers handig is om rekening mee te houden, bijvoorbeeld als je dyslexie of iets anders hebt waarbij het voor gebruikers handig is om te weten dat ze hier rekening mee moeten houden". Zoiets bijvoorbeeld, even snel getypt.

Bij een enkele gebruiker vind ik dat het MODteam in deze echt een grotere rol mag gaan pakken om wat meer sturing te geven, zeker als er al pagina's en pagina's aan tips zijn gegeven voor een gebruiker. Zo geef je iemand wat meer handvaten en kan diegene zich misschien wat beter aanpassen. Plus een korte toelichting in het onderschrift dan. Blijft het postgedrag dan hetzelfde, ben ik er persoonlijk ook wel klaar mee (als in, ik merk dat dat enorm veel irritatie oproept en de sfeer verziekt).
Laatst bijgewerkt door Silenna op 04-04-22 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:39

Sunnda schreef:
Als volwassen persoon moet je gewoon soms kunnen negeren, relativeren en weer door met respect voor de ander zijn visies en beperkingen.


Dit, maar wel met een kanttekening.

Ik wil niet op voorhand ieder bericht dat ik schrijf moeten nalopen op of het geschikt is voor álle mogelijke doelgroepen en mensen met beperkingen.

Als ik binnen een discussie redelijk normaal -masr mogelijk wel écht oneens- op iemand reageer, dan moet dat gewoon kunnen.
Ook als blijkt dat de ander niet om kan gaan met mensen die het niet eens zijn.


Als ik ieder eigen bericht op voorhand moet checken of het geschikt is voor mensen die laagbegaafd zijn, die hoogbegaafd zijn, die oud zijn, die jong zijn, die 1 of meer DSM5 diagnoses hebben,

Dan gaat mijn lol om gewoon lekker te reageren er wel af.

Kortom, dan mag en kan ík niet meer mezelf zijn.



Basisfatsoen prima, en een keer een scherpe discussie (op inhoud) moet kunnen.
Mensen die dramatisch slecht en zonder interpunctie schrijven daar een keer op wijzen ook.
Als vervolgens 30 man dat na die eerste ook doen, dan wordt het te gek zeg maar, daar ligt ergens de ideale lijn tussen.


Mensen die zodanig beperkt zijn, om wát voor reden dan ook, dat ze niet in 'normaal volwassen gesprekken' kunnen meekomen, moeten wat mij betreft ook niet tot in het oneindige bij de hand gepakt worden.
Want dát kan voor de gemiddelde gebruiker op een gegeven moment storend worden.


Dus niets is zwart wit, ergens moet nuance zijn.

100% aanpassen zodat iedereen met welke beperking dan ook zich welkom voelt, nee dat vind ik niet de taak van de bokt-users.

Af en toe bij jezelf denken: hier hebben al genoeg mensen wat van gezegd, of gewoon een keer ergens langsheen lezen, of -wanneer je merkt dat iemand bijvoorbeeld een bepaalde beeldspraak niet begrijpt- dat een keer extra uitleggen in andere woorden, prima.

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:40

Ik heb zelf het idee dat er vanuit de mods en anderen geen rekening mee wordt gehouden. Ik heb zelf een beperking en kom daardoor niet altijd even sociaal uit de hoek.
Toen ik dit aangaf bij de mods werd er geen rekening mee gehouden.

Maar dat kan ook met mijn beperking te maken hebben, dat ik het niet altijd even goed snap.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

fohadie
Berichten: 4262
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:41

Aan de andere kant, wordt er ook misbruik gemaakt van dingen in het onderschrift. Ik set er gewoon neer dat ik moeite heb met schrijven, dan hoef ik ook niet meer op te letten. Vooral jongere gebruikers zijn daar goed in.

Telpeva

Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-22 10:42

Appeltje_1 schreef:
Ik ben het met je eens. Er wordt nu nog te vaak een labeltje op iemand geplakt.

Maar.
Er moet wederzijds respect komen. Natuurlijk kan je erop letten dat je rustiger reageert of misschien gewoon niet ingaat op die persoon. Maar er moet wel respect komen van die persoon. Het mag imo niet zo zijn dat die mensen iemand kwetsen en je er niet iets over mag zeggen.

Dus, het moet zeker ook toegankelijk zijn voor mensen met een beperking, maar de mensen met een beperking moeten ook gedeeltelijk zelf nadenken wat gepast is en wat niet. Mocht dat niet lukken, kunnen er vast wel bokkers helpen. Maar zorg ervoor dat andere bokkers niet gekwetst worden oid.

Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat mensen met een beperking hier niet mogen zijn! Iedereen moet bijdragen om Bokt een leuke plek te maken. (Iedereen dus ;) )

Toch vind ik dat een moeilijke, want hoe weet je of iemand dat vanwege zijn of haar aandoening ook kan? Even een voorbeeld, een heel onrealistische omdat de kans mij nihil lijkt maar ik denk wel dat iedereen dit voorbeeld snapt omdat ze iemand ermee kennen. Stel je hebt een user en die krijgt dementie, en die komt elke dag terug in dezelfde topics om weer dezelfde reactie te typen. Dat zou ook respectloos over kunnen komen, maar diegene kan het zich niet herinneren, en zal het zich ook niet herinneren als hij of zij eerder al is aangesproken. Wat diegene echter wel zal ervaren, is het gevoel van onbegrip en verdriet wanneer mede bokkers daar op een vervelende manier op zouden gaan reageren.

Het is een minder relevant voorbeeld, maar ik ken ook niet alle vormen van geestelijke problemen, ik denk dat er wel meer variaties kunnen zijn waarbij er bij mensen een blokkade zit waardoor zij niet, of slecht zulke informatie kunnen verwerken.

En ook 100% eens dat respect en een goede omgang van 2 kanten moet komen, maar daar komt op zich het bokt team bij om de hoek kijken om dat te handhaven. En ja! dat kan in mijn ogen ook absoluut een ban zijn voor diegene wanneer het gewoon echt niet wil lukken en er daardoor regelmatig mensen worden gekwetst, of wanneer iemand de sfeer gewoon verziekt.

-

Het idee van Imandra vind ik heel mooi :j en inderdaad ook dat men daar zelf voor kan kiezen, dat lijkt mij een heel belangrijke. Het doet mij een beetje denken aan de stickers die je soms ziet bij auto's, baby on board. Gewoon een klein verzoek om nèt iets meer rekening te houden, of iets zachter te reageren indien nodig. Wellicht dat zoiets ook fijn zou kunnen zijn voor minderjarige bokkers, dat ze ook niet meteen een reltopic of allerlei narigheid achter zich aan krijgen wanneer ze iets kinderlijks of puberaals uitspoken omdat ze daar nu eenmaal de leeftijd voor hebben.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Silenna

Berichten: 2983
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:42

purny schreef:
Ik heb zelf het idee dat er vanuit de mods en anderen geen rekening mee wordt gehouden. Ik heb zelf een beperking en kom daardoor niet altijd even sociaal uit de hoek.
Toen ik dit aangaf bij de mods werd er geen rekening mee gehouden.

Maar dat kan ook met mijn beperking te maken hebben, dat ik het niet altijd even goed snap.


Maar Purny, jij hebt al wat uitleg gegeven in je onderschrift, dat vind ik heel fijn (en andere gebruikers denk ik ook :j). Daarom kunnen we al veel beter rekening met jou houden en iets zo duidelijk mogelijk opschrijven. Volgens mij gaat het met jou verder wel heel goed op Bokt toch?

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:43

purny schreef:
Ik heb zelf het idee dat er vanuit de mods en anderen geen rekening mee wordt gehouden. Ik heb zelf een beperking en kom daardoor niet altijd even sociaal uit de hoek.
Toen ik dit aangaf bij de mods werd er geen rekening mee gehouden.

Maar dat kan ook met mijn beperking te maken hebben, dat ik het niet altijd even goed snap.




Jij lost dat wel super mooi op met je onderschrift.

Daardoor kunnen mensen zien dat je het soms moeilijk vindt. En dat kan wel echt helpen.


Nu vind ik niet dat iedereen alle problemen in zijn/haar onderschriften moet zetten.
Maar zoals jij het doet -uit jezelf en zonder dat dat verplicht is- vind ik wel heel handig.



Overigens lees ik best veel van jou op bokt, en gaat dat volgens mij best vaak heel prima.

fohadie
Berichten: 4262
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:45

purny schreef:
Ik heb zelf het idee dat er vanuit de mods en anderen geen rekening mee wordt gehouden. Ik heb zelf een beperking en kom daardoor niet altijd even sociaal uit de hoek.
Toen ik dit aangaf bij de mods werd er geen rekening mee gehouden.

Maar dat kan ook met mijn beperking te maken hebben, dat ik het niet altijd even goed snap.



Ik merk dat de ene persoon met een beperking alles maar mag neerzetten in een topic, kwetsend of niet en dat de andere met beperking wel teruggefloten wordt als die iets minder goed uit de hoek komt. Dit gaat niet om 1 persoon, maar om meerdere personen aan beide kanten.

Dat vind ik wel apart. Misschien dat daar vanuit het modteam ook meer duidelijkheid over kan komen? Waarom wel bij de een reageren en bij de ander nooit?

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:48

Lief van jullie <3

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:49

Telpeva schreef:
Appeltje_1 schreef:
Ik ben het met je eens. Er wordt nu nog te vaak een labeltje op iemand geplakt.

Maar.
Er moet wederzijds respect komen. Natuurlijk kan je erop letten dat je rustiger reageert of misschien gewoon niet ingaat op die persoon. Maar er moet wel respect komen van die persoon. Het mag imo niet zo zijn dat die mensen iemand kwetsen en je er niet iets over mag zeggen.

Dus, het moet zeker ook toegankelijk zijn voor mensen met een beperking, maar de mensen met een beperking moeten ook gedeeltelijk zelf nadenken wat gepast is en wat niet. Mocht dat niet lukken, kunnen er vast wel bokkers helpen. Maar zorg ervoor dat andere bokkers niet gekwetst worden oid.

Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat mensen met een beperking hier niet mogen zijn! Iedereen moet bijdragen om Bokt een leuke plek te maken. (Iedereen dus ;) )

Toch vind ik dat een moeilijke, want hoe weet je of iemand dat vanwege zijn of haar aandoening ook kan? Even een voorbeeld, een heel onrealistische omdat de kans mij nihil lijkt maar ik denk wel dat iedereen dit voorbeeld snapt omdat ze iemand ermee kennen. Stel je hebt een user en die krijgt dementie, en die komt elke dag terug in dezelfde topics om weer dezelfde reactie te typen. Dat zou ook respectloos over kunnen komen, maar diegene kan het zich niet herinneren, en zal het zich ook niet herinneren als hij of zij eerder al is aangesproken. Wat diegene echter wel zal ervaren, is het gevoel van onbegrip en verdriet wanneer mede bokkers daar op een vervelende manier op zouden gaan reageren.

Het is een minder relevant voorbeeld, maar ik ken ook niet alle vormen van geestelijke problemen, ik denk dat er wel meer variaties kunnen zijn waarbij er bij mensen een blokkade zit waardoor zij niet, of slecht zulke informatie kunnen verwerken.

En ook 100% eens dat respect en een goede omgang van 2 kanten moet komen, maar daar komt op zich het bokt team bij om de hoek kijken om dat te handhaven. En ja! dat kan in mijn ogen ook absoluut een ban zijn voor diegene wanneer het gewoon echt niet wil lukken en er daardoor regelmatig mensen worden gekwetst, of wanneer iemand de sfeer gewoon verziekt.


Goed punt, nog niet zo over na gedacht.

Maar dan is dus dat onderschrift een goed punt.

Het team moet ook zeker imo veel en veel meer inzicht gaan krijgen op dit soort mensen (bah dat klinkt naar sorry), dan hoeven de users zich er niet aan te storen of iig niet op door te hameren.
Want dat zou dus helpen bij iemand, zoals in jouw voorbeeld, die dement is.

@Purny, jij hebt dat in je onderschrift. Daar let ik dan wel op, aangezien ik daar dan rekening mee kan houden! Dus onderschrift lijkt mij een goede oplossing. Bij jou stoor ik me er ook echt niet aan, en anders weet ik dat je een beperking hebt.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:49

Wat een goed topic dit!
Ik lees met enige regelmaat met zowel verbazing als respect reacties op dit forum.

Verbazing aangaande hoe fel en bot mensen kunnen reageren. En respect naar bokkers die steeds weer met begrip reageren en de verbinding zoeken.
Het eerste wil ik niet en vind ik niet gepast. Het tweede kan ik niet. Ik merk aan mijzelf dat ik heel slecht ga op slecht geformuleerde en grammaticaal kromme berichten. En wat niet helpt dat ik heel erg letterlijk en rechtlijnig lees wat er staat. Dus als er staat "zadel licht goed wand de zadelmaker is geweest" dan zie ik een mooi zachtgeel gloeiend zadel bij een muur voor me. En ja, ik snap dat dit voor iemand die dyslectisch is ingewikkeld is, maar dat gaat dus heel slecht samen met hoe mijn brein functioneert. Het lezen van zulke berichten kost mij energie omdat ik iedere keer in mijn hoofd het foute woord moet corrigeren in het juiste woord om te lezen wat er staat.

Dus als er in een topic titel "me" staat als bezittelijk voornaamwoord dan klik ik heel vaak het topic al niet aan. En dat is dan ook mijn strategie: ik negeer het topic of ik reageer gewoon niet.

En ik realiseer mij ook dat dit voor goedbedoelende bokkers met een (taal)beperking ook niet leuk is als iedereen dat zou doen. Want dan komt er nooit een reactie op een vraag of probleem. Daarin maak ik dus de uitzondering. Als het een serieus bedoeld topic is waarbij ik kan zien dat er moeite is gestoken in het formuleren van een begrijpelijke OP en vraag, de TS netjes reactie geeft op vragen en suggesties en ik denk dat ik een toevoeging heb aan de reeds geplaatste reacties, dan wil ik best mijn kennis en ervaring delen. Ook als de OP wel ietwat krom geformuleerd is.

Ik heb ook een paar bokkers op de foei staan. Dat zijn vooral forumleden met een sterke afwijkende en kwetsende mening die deze zonder enige terughoudendheid neerplempen en dan weer een poosje vertrokken zijn. Forumleden die hier vooral lijken te komen om te rellen of hun zwartgalligheid over ons uit te storten. Daar heb ik gewoon geen zin in.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:49

Avalanche schreef:
Ik heb het idee dat mensen over het algemeen best begripvol zijn. Ze zijn iets minder begripvol en liefdevol over kwetsende berichten, maar dat neem ik niemand kwalijk.
Ja, vind je? Ik vind de onverdraagzaamheid aardig goed vertegenwoordigd hier op Bokt.

Goed dat je hierover een topic bent gestart, TS. Zoals eerder aangegeven wil ik hier best een bijdrage aan leveren, hoe dat inhoudelijk vorm gaat geven weet ik nog niet, die bal ligt imo bij Bokt :)

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Lijsken
Berichten: 1004
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:57

Sunnda schreef:
Eerlijk gezegd merk ik dat ik meer moeite heb met de bokkers die maar op dat soort mensen zitten te hakken met het motto 'moet je maar aanpassen' of 'fakenews', dan dat ik met mensen die wat minder goed meekomen hier heb.


Maar ook die mensen doen dat waarschijnlijk niet zomaar, met de gemiddelde 'cyberpester' is zelf ook niet alles oké.

In het algemeen: onderschriften vallen vaak weg, avatars en kleurtjesnamen niet. Daar (op verzoek, vragen bij aanmelding wellicht?) iets in aanpassen lijkt me een mooi signaal waardoor gebruikers wat beter kunnen opletten.

In een wat bredere context: omgang met gebruikers met een fysieke beperking kan ook beter. Ik zie nog vaak genoeg hoe fysieke handicaps in twijfel worden getrokken. "In topic A vertel je dat je ziek bent en niet kan werken, maar in topic B zie ik dat je wel paardrijd, oplichter!"
Echt, heel veel mensen hebben een fysieke beperking, en vrijwel niemand verzint een fysieke beperking. Geloof mensen gewoon op wat ze zeggen wel en niet te kunnen. Daar mag ook best wat strenger op gemodereerd worden.

fohadie
Berichten: 4262
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:57

Maar aan de andere kant: willen we nu echt dat een team wat uit vrijwilligers bestaat en die het al druk genoeg hebben ook nog een soort functie van maatschappelijk werk/gehandicapte begeleider geven? Terwijl niemand via een scherm kan vernemen hoe hoog het niveau van de gebruiker is. Dat lijkt me echt meer iets voor de begeleiding van de persoon zelf. Maar ook die hebben het vaak druk met andere dingen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers