Dit is niet de discussie hier

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Dit is niet de discussie hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-21 19:18

n.a.v van een discussie die ontstond in een fototopic.

Ik begrijp dat issues als overgewicht moeilijk liggen, maar ik kan me herinneren dat het prima was om daarover te discussiëren in fototopics. Imo is het onderdeel van goed rijden, en als je het niet in het topic zelf kunt aankaarten, waar dan wel?

Ik realiseer me dat Bokt niet altijd even aardig is in die dingen, maar denk dat we ook niet elkaar met fluwelen handschoentjes moeten gaan aanpakken. Dingen moeten wel ter discussie kunnen worden gesteld, en dat is niet altijd even leuk, maar het lijkt me ook niet goed als we alles maar leuk en mooi gaan vinden, terwijl het paard er niet beter van wordt.

Waarom direct een grote groene hulk in zo'n topic? Schiet Bokt dan niet een beetje zijn doel voorbij, wat betreft van elkaar leren, en eerlijke feedback? Dat het niet 100x herhaald moet worden snap ik ook, dat draagt niet bij.
Maar imo hoeft ook niet ieder topic een goede sfeer te hebben. Commentaar moet imo ook kunnen, als dat niet een persoonlijke aanval wordt, wat is dan het probleem?


Moderator opmerking toegevoegd op pagina 7:
Moderatoropmerking:
De discussie over te zwaar/groot zijn voor paarden is op [FZ] Forumzaken niet op de juiste plek. In dit topic kan er gepraat worden over wat wenselijk is hoe er gereageerd wordt/mag worden in [ITP] In The Picture topics.

Voor de discussie te zwaar/groot zijn voor paarden, kan er een nieuw topic geopend worden op een forumdeel waar dat wel passend is
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 12-11-21 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderator opmerking toegevoegd

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dit is niet de discussie hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 19:21

Ik verwachtte dat dit zou gaan over de gestolen foto van de knie van een Bokker,waarvan het topic gesloten is....

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41529
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 19:23

Natuurlijk wil je in ieder topic een goede sfeer, en dat kan ook heel goed wanneer er netjes commentaar gegeven wordt. En daar ligt meteen de crux, mensen moeten eens leren hun commentaar fatsoenlijk te brengen. Lukt dat niet, dan mag, moet, daar gewoon op worden ingegrepen.

Verder ben ik het wel met je eens :j.


anjali schreef:
Ik verwachtte dat dit zou gaan over de gestolen foto van de knie van een Bokker,waarvan het topic gesloten is....

Dat is ook een raar slotje :=.

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 19:54

Avalanche81 schreef:
Waarom direct een grote groene hulk in zo'n topic? Schiet Bokt dan niet een beetje zijn doel voorbij, wat betreft van elkaar leren, en eerlijke feedback? Dat het niet 100x herhaald moet worden snap ik ook, dat draagt niet bij.

Maar 100 x hetzelfde antwoord oa: "oh wat super" "fantastisch"; wordt wel geaccepteerd.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dit is niet de discussie hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-21 19:58

Dat dus idd. Dat irriteert me ook. En soms wil iets gewoon echt niet tot een TS doordringen, of gaan mensen erover in discussie. Wat prima is, maar geef dan beide kanten de ruimte. Dit soort dingen moet wel over gepraat worden, en ja, dat zijn soms lange topics. Wat is daar mis mee?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-21 20:00

_San87_ schreef:
Natuurlijk wil je in ieder topic een goede sfeer, en dat kan ook heel goed wanneer er netjes commentaar gegeven wordt. En daar ligt meteen de crux, mensen moeten eens leren hun commentaar fatsoenlijk te brengen. Lukt dat niet, dan mag, moet, daar gewoon op worden ingegrepen.

Verder ben ik het wel met je eens :j.


Eens :j een commentaar moet niet een persoonlijke aanval worden, het gaat ook niet om de persoon. Het gaat er gewoon om dat die persoon te zwaar is voor het paard.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

purny

Berichten: 27446
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 20:02

Ik vraag me af of er in elk topic waarin iemand word gewezen op zijn of haar gewicht er zo snel een mod bijkomt. Ik vermoed van niet.
Ik vind dat je iemand best mag wijzen op zijn of haar gewicht en passend tuig.
En zeker zo'n iemand

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 20:04

Als iemand met overgewicht kan ik je vertellen dat de meeste mensen die het hebben dat zelf prima weten, en bokt niet nodig hebben om ze dat te vertellen. Je wordt namelijk door de hele wereld er al op gewezen dat je te dik bent ;)

Ik kan me zomaar voorstellen dat dit een regel is in de lijn van 'als je niets aardigs te zeggen hebt, zeg dan niets'.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dit is niet de discussie hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-21 20:06

Nogmaals: het gaat me niet om overgewicht. Het gaat me simpelweg om te groot en te zwaar zijn voor het paard. Ik heb een prima gewicht, maar ik stap niet op een Welsh pony. Omdat ik daar gewoon te groot voor ben.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

DuoPenotti

Berichten: 29273
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 20:08

Wat is zij anders dan andere?
Mij lijkt de discussie daar ook onnodig.
Ts weet zelf haar gewicht wel. En kiest daarmee te rijden. Ik heb geen idee wat ze weegt, net als elk ander hier niet. Ze kan dan voor zichzelf bepalen hoeveel % het is.
Op de foto's lijkt het paard iig geen moeite te tonen.
Maar wil men discussiëren. Open er (alweer) een topic over maar verprutst niet een ander haar topic die trots is op haar verloop met het paard.

Ik had overigens ook het knie topic verwacht bij de titel. Gesloten snap ik, later verwijderen niet.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 20:10

ik geloof dat de regels van het fototopicforum gewoon alle kritiek verbieden, dus dat is betrekkeijk eenvoudig. (ITP, bedoelde je toch?, naja wellicht bedoel je een ander forum)

als het om overgewicht gaat is dat dus sociaal enorm heikel om aan te kaarten, als het om vrouwen gaat, ikzelf hoor regelmatig grappen dat ik te vet ben etc, dat kan dan weer wel, want ik ben een man.

in betrekking op paardrijden is natuurlijk overgewicht dan een dingetje waar deze het rijden op zich negatief beinvloed.
Over het algemeen wordt dit op draagvermogen van paarden gegooid, meestal onder het mom van 'wetenschap'.
over het algemeen hebben mensen dan die artikelen helemaal niet gelezen of gezien dat die vrijwel allemaal pas echt wat kunnen meten aan effecten bij 29% of 30% van eigengewicht met nog niet eens 1 significant cijfer. (vooral omdat over het algemeen de paarden hun eigen gewicht geschat wordt en niet gewogen.... maar we praten over een hele rij onderzoeken... iig zou 29% moeten worden afgerond op 30.)

de richtlijnen zijn een ander verhaal, die zijn betrekkelijk eenduidig, echter compleet uit de lucht gegrepen arbitrair getal dat gewoon de laatste jaren omlaag geschroefd is.

die artikelen quoten op een aantal plaatsen in practisch advies militaire standaarden... die ze dan helemaal fout noemen.. omdat historische cavalerie nogal veel meer op hun paard hadden dan die mensen denken...

(zijn ook geen historici, maar maken nou eenmaal een hostorisch argument)

anyway... er is iig helemaal geen wetenschaappelijk achtergrond om terug te gaan op 15% ofzo of in sommige gevallen roepen mensen zelfs 11%

(een van de studies meet alleen maar moeite, en die had geloof ik wel iets van een waarde maar niks schrikbarends)

Anyway, dit soort getallen zijn niet zo snel overschreden. vooral niet door vrouwen, aangezien een gemiddelde vrouw nou eenmaal minder weegt dan een gemiddelde man.
Een flinke (zelfs fitte) cowboy op z'n quarterhorse kan zo maar 100 kg wegen en een zadel hebben van 27kg, misschien zelfs nog 10 kg kleding, bijvoorbeeld, en daar hoor je niks over, daar komt die discussie niet op. (ja 25-27 kg komt voor western zadels betrekkelijk vaak voor)

een enigsinds mollig meisje op een sterke pony zou qua percentage veel lager kunnen liggen maar die krijgt de wind van voren.
dit is iig nogal met twee maten meten.

Ja, i know, de houding van het paard maakt uit
het zadel maakt uit
de training van het paard maakt uit
de bouw van het paard maakt uit
de zit van de ruiter maakt uit
de bouw van de ruiter maakt uit.
zelfs de duur van de rit maakt uit.

dus deze percentages zijn zowiezo geen accurate gegevens maar een richtlijn.

Anyway, ja zwaarlijvigheid kan natuurlijk ook de houding van de amazone negatief beinvloeden, (bovenbenen die het zadel niet meer passen, bijv) dat is zeker een factor, maar dat wil nog niet zeggen dat je mensen daarmee moet en mag lastigvallen.

net zoals we niet een discussie willen hebben over de voors en tegens van bitten onder elke foto met een paard met een of ander bit.

is het echt waar dat iemand te zwaar is, of loopt het paard gewoon niet over de rug?
over het algemeen zie ik beduidend meer mensen die slecht zitten dan mensen die te zwaar zijn voor hun paard. Dat slecht zitten kun je iemand afleren, maar ècht niet met een rotte opmerking op een forum.

De vergelijking internationaal is ook best frappant, ik geef clinics over de hele werled en zie dus meer dan duizend combinaties van vele verschillende achtergronden (van dressuur tot Ijslanders tot Cavaleriegroepen tot WE tot wat ook) en de relative gewichten lopen sterk uit een, correlatie met gewicht en paardenwelzijn is echt ver te zoeken... itt bitkeuze, zadel pasvorm, en gewoon rijervaring en kunde.

dus ik zou zeggen dat het waarschijnlijk is dat je ook nog is barking up the wrong tree is.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Dit is niet de discussie hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 20:15

Ik vind dat een ts daar wel op gewezen mag worden, wel respectvol.
Maar ik betrap mezelf erop dat ik het zelf liever ook niet doe.
De afgelopen 2 dagen 2 maal gezien dat ik de ruiter te groot (niet in lengte) vind voor het paard.
1 zie dit vaker doen, ronduit zielig in mijn optiek omdat dit serieus ranke, kleine dieren zijn. De andere kende ik niet maar dit paard was niet klein.. deze ruiter oogde te groot voor een fijn beeld.
Als je iemand kan "helpen" door idd aan te geven hoe het beeld eruit ziet voor anderen, vaak objectieve mensen, die de combinatie niet kennen en het op een respectvolle manier brengen vind ik dat dat kan.
Het gaat tenslotte om foto topics en dan is het beeld/plaatje ook van belang.

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dit is niet de discussie hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 20:21

Wat mij betreft moet daar prima wat op gezegd kunnen worden. Maar wel opbouwend en met een fijne post. Alleen een zin met kritiek bind ik zo onnodig, zeker omdat het altijd een gevoelig punt is.
Maar goed, we weten allemaal dat desbetreffende bokker niet uitblinkt wb subtiliteit.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Dit is niet de discussie hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 20:26

De meeste bokkers blinken niet zo uit in subtiliteit (incl ikzelf). Daar komt nog bij dat het vaak niet één bokker is die het zegt, maar dat mensen de neiging hebben tot in den treure te herhalen dat iemand te groot/dik weet ik het wat is. Als een TS dan niet onmiddellijk op de blote knietjes om vergiffenis smeekt en beloofd de rest van zijn/haar leven nooit meer naar een paard te kijken, dan wordt 'bokt' boos en krijg je nog meer oliebol over je heen.

Ik snap dus best dat er een hulk komt om te voorkomen dat dat gebeurd.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Silenna

Berichten: 2983
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 20:27

Moeten we het gewoon over kunnen hebben. Op bokt krijgt iedereen en (bijna) alle meningen de ruimte; over corona, politiek, mode, paardenwelzijn.. En dan mogen we dit onderwerp niet aansnijden? Raar.

Vaak denk ik wel bij de toon waarop iets gezegd wordt "moet dat nou", als daarop gemodereerd wordt prima.. Maar verder? Hou op zeg.

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-21 20:31

secricible schreef:
Wat mij betreft moet daar prima wat op gezegd kunnen worden. Maar wel opbouwend en met een fijne post. Alleen een zin met kritiek bind ik zo onnodig, zeker omdat het altijd een gevoelig punt is.
Maar goed, we weten allemaal dat desbetreffende bokker niet uitblinkt wb subtiliteit.

Absoluut mee eens :j

je kan prima onderbouwen met effect op het paard, effect op het lopen, effect met hoe je in het zadel zit, enz. Denk dat het dan al heel anders is.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 20:40

Je plaatst een fototopic en andere mensen mogen daarop reageren. Natuurlijk is het fijn wanneer al die reacties positief zijn, maar soms zijn die dat niet. Zo lang de reacties echter passen binnen de regels die op Bokt gelden en waar we met zijn allen akkoord meegegaan zijn, dan is er geen grond om die reacties te verbieden. Indien reacties niet voldoen aan de regels of kantje boordje zijn, dan kan de moderator de reactie verwijderen en de Bokker in kwestie een bericht sturen of een groene modopmerking indien het om te veel reacties gaat om iedere Bokker een privébericht te sturen.

Uiteraard is het wel zo dat we zelf ook moeten durven kijken naar hoe we een bericht posten. Op Bokt hebben we er ook wel een handje van om dingen op een maar zo bot mogelijke manier te brengen. Bewustwording creëer je zelden tot nooit met botte, kwetsende opmerkingen. Ook daar moet je het doel van je boodschap voor ogen houden. De kans dat iemand naar aanleiding van een Boktbericht van een wildvreemde zijn of haar paard de verkoop ingooit en het paardrijden inruilt voor kleurenwiezen, is zeer klein, zeer klein. Dat doel gaat je bericht dus niet halen. Wat is dan wel het doel van je bericht? De ruiter eventueel bewust maken. Hoe doe je dat?
Met andere woorden: nadenken over je boodschap en nog eens nalezen voor je op verzenden klikt.

Shadow0

Berichten: 43492
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 20:47

Maar wat wil je dan dat iemand gaat doen, concreet? Iemand heeft een paard al een lange tijd, en iemand heeft overgewicht. Afvallen is vast en zeker ongetwijfeld niet zo makkelijk, want echt, dan had iemand het al wel gedaan.
Dus ik zie geen positieve uitkomst eigenlijk. Het creeert misschien wel schuldgevoelens, maar geen oplossingen. Bovendien valt er weinig te zeggen over wat het inhoudt voor het paard, want je weet niet hoe lang of hoe vaak iemand rijdt, hoeveel er onbelast getraind wordt, dat soort dingen. En dat maakt ook nogal uit voor de belasting en welke gevolgen het heeft.

Dus over het algemeen zou ik zeggen: hou het helemaal buiten persoonlijke topics tenzij iemand er naar vraagt, en ga er vanuit dat iemand allang al weet wat je wilt gaan zeggen. In het algemeen kan er wel over gesproken worden, volgens mij worden die topics ook niet gesloten op Bokt. Maar niet in persoonlijke topics op iemand gericht. Dat is niet constructief.

DuoPenotti

Berichten: 29273
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dit is niet de discussie hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 20:51

Precies dat shadow :j

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Dit is niet de discussie hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 22:20

@Shadow ik zie genoeg bokkers wie zeggen 'ik rijd niet meer, want ik ben te zwaar geworden voor mijn paard'. Ik heb daar heilig respect voor. Die zien namelijk het gedeelte dierenwelzijn boven eigen plezier, waar het om gaat. Niet over het feit of er iemand op zit waarvan je ziet dat die op de of boven de 20% van het lichaamsgewicht van een paard weegt en met alle geweld moet blijven rijden want je hebt het dier al zo lang.
Dus dat het bespreekbaar gemaakt wordt lost het inderdaad niet op, maar het kan wel de gedachten triggeren dat 90+ kilo niet goed is voor welk paard dan ook.

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dit is niet de discussie hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-21 22:26

Ik ben in 2020 flink aangekomen. Ik heb nu weer een normaal gewicht, maar ik stap niet meer op kleine paarden. Ik heb een 18" kont en dat past niet in een 17" zadel. Daar moet ik gewoon rekening mee houden, en ik hou de paarden graag heel.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 22:37

Avalanche81 schreef:
Ik ben in 2020 flink aangekomen. Ik heb nu weer een normaal gewicht, maar ik stap niet meer op kleine paarden. Ik heb een 18" kont en dat past niet in een 17" zadel. Daar moet ik gewoon rekening mee houden, en ik hou de paarden graag heel.


En dat is jouw goed recht. Maar je mag een andere visie ook respecteren.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

senna21

Berichten: 11806
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 22:44

Avalanche81 schreef:
Dat dus idd. Dat irriteert me ook. En soms wil iets gewoon echt niet tot een TS doordringen, of gaan mensen erover in discussie. Wat prima is, maar geef dan beide kanten de ruimte. Dit soort dingen moet wel over gepraat worden, en ja, dat zijn soms lange topics. Wat is daar mis mee?


Als het doel van je commentaar is dat de TS gaat doen wat jij denkt, heeft het niks met discussie te maken, maar doordrammen.
Een mening of opvatting is geen feit.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dit is niet de discussie hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-21 22:57

Voor mij niet. Het gaat mij erom dat het niet gezegd mag worden.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Silenna

Berichten: 2983
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 22:58

Vjestagirl schreef:
Avalanche81 schreef:
Ik ben in 2020 flink aangekomen. Ik heb nu weer een normaal gewicht, maar ik stap niet meer op kleine paarden. Ik heb een 18" kont en dat past niet in een 17" zadel. Daar moet ik gewoon rekening mee houden, en ik hou de paarden graag heel.


En dat is jouw goed recht. Maar je mag een andere visie ook respecteren.


Nouja, respecteren tot op zekere hoogte toch.. Als een paard 23u per dag op stal staat vinden we er ook met zn alle wat van, das ook niet optimaal voor het dier.
Same same voor dit onderwerp.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers