Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:44

Mindim schreef:
Ailill schreef:
Oh hij is inmiddels aangepast zie ik. Jij/iemand zei dat er op bepaalde uitspraken tegengas komt en dat dit dus een wisselwerking is. Daar ben ik het mee eens, maar als bepaalde personen niet steeds weer met zulke uitspraken komen, dan blijft die tegengas ook weg.

Actie -> reactie.

Ik heb nergens iets aangepast hoor.
:wave: :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:50

Ailill schreef:
:wave: :wave:

Dat staat gewoon vermeld onder je post hoor, als je later iets aanpast.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:59

Niet als het het laatste bericht was, maar ik heb zo geen zin in deze discussie met jou. Fijne dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:00

Ailill schreef:
Niet als het het laatste bericht was, maar ik heb zo geen zin in deze discussie met jou. Fijne dag.

Das helemaal wederzijds! Jij ook een hele fijne dag!

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:04

Wat een liefde hier..
Klinkt echt heel gezellig :j

Laten we bokt gebruiken waar het voor bedoeld is en gewoon paardenplaatjes posten:
Afbeelding

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:08

Askja schreef:
Naar aanleiding van het lopende topic over racisme vraag ik me af hoe het eigenlijk zit met het Boktbeleid inzake uitingen van racisme en discriminatie. In dit topic zijn meerdere malen posts geplaatst die naar mijn idee duidelijk racistisch zijn. Toch wordt er niet, of althans niet zichtbaar (?), op gemodereerd.
Ik ben benieuwd wat andere Bokkers hiervan vinden. Moet er naar jullie idee strenger gemodereerd worden op dit punt? En waar moet daarbij de grens liggen, bij openlijk racisme, of bij uitingen met een racistische ondertoon? Of nog ergens anders?
Moet Bokt duidelijker en meer openlijk stelling nemen tegen racisme?
Ook zou ik weleens willen horen hoe het mod team hier zelf over denkt.

Hieronder voor de duidelijkheid wat de Boktregels hierover zeggen:
Citaat:
Posts op Bokt mogen niet in strijd met de wet zijn en dan in het bijzonder met Artikel 137c van het strafrecht. Dit artikel luidt: Het is niet toegestaan materiaal te publiceren dat opzettelijk foutief en/of onnauwkeurig en/of krenkend en/of vulgair en/of tot haat aanzet en/of obsceen en/of beledigend is over een groep mensen wegens hun ras, godsdienst of levensovertuiging of hun hetero/homoseksuele geaardheid en/of bedreigend en/of anderszins in strijd met de wet is dan wel iemand anders eer en/of goede naam aantast.

Nou,ik word hier op Bokt herhaaldelijk beledigd wegens mijn godsdienst en levensovertuiging. (conservatief Rooms-Katholiek).Daar praat ik al niet eens meer over maar als ik mijn mening geef over heel iets anders dan komen degenen die mijn overtuiging kennen toch met met tegenspraak en vervelende opmerkingen.Die persoonlijk bedoeld zijn.Ik vind dat best jammer want zo word ik flink afgeremd in het posten op Bokt.Omdat ik steeds belachelijk word gemaakt.Zelfs als zou zeggen dat gras groen is dan word dat door sommigen tegengesproken simpelweg omdat ik het ben die het zegt.Ik zie het soms gewoon als Christenvervolging.Maar ach,dat heeft Jezus al voorspeld dat dat zou gebeuren.Nu is het zo dat ik eigenlijk alleen in paardgerelateerde topics nog vrijuit mijn mening durf te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:13

troi schreef:
En eerlijk is eerlijk de paardenwereld is knap wit. Paardrijden blijft een elitaire hobby. Ik denk dat als je gaat turven er maar klein percentage is van fototopics waarbij de ruiter niet wit is.


Over racisme gesproken. Dus omdat het een elitaire sport is is deze voornamelijk weg gelegd voor mensen met een blanke huidskleur? Donkere mensen kunnen dus blijkbaar geen geld hebben om deze hobby uit te oefenen. |o . Beetje kort door de bocht.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:15

Ailill schreef:
_Penotti schreef:
Maar dat is toch uit alle hoeken zo Ailill?
Ik vind ook dat sommige uitspraken echt te ver gaan en geef tegengas.
Maar dat zijn waarschijnlijk uitspraken waar jij achter zal staan.

Overigens ben ik nu (tijdelijk) uit die topics gegaan, ben de vieze sneren daar wel beu. En ik vind dat er niets aan gedaan word.

daarom zeg ik al, je zou maar mod zijn :D
Nee, ik zie dat niet uit alle hoeken zo. En ik ben echt wel zo fair om ook naar mijn eigen deel/visie te kijken en ik probeer het grote plaatje in het vizier te houden.

Maar als er, nogmaals: Telkens weer mensen komen stoken en uitspraken plaatsen waarvan ze weten dat er veel reactie's op komen (en die er vervolgens ook komen), dan vind ik het de verantwoordelijkheid van Bokt om hier (hard!!!) op te handhaven. En dan heb ik het niet over welk stuk fruit het lekkerst is of welke schoenen fijner lopen. Nee, over pijnlijke en delicate onderwerpen, waar veel emotie achter zit.

Daar gaan we het dus nooit over eens worden :)

Peerke, heel goed plan :D
Kunnen we daar over verder wat mooi is en wat niet.

Maar serieus, ik zie erg veel mensen nooit in de paarden gedeeltes maar alleen op het algemene nieuws gedeelte.
Misschien wat striktere regels gaan maken in dat het nog altijd als eerste een paardenforum is.
Dat politieke discussies hier misschien wel niet op de plaats zijn.
Scheelt ook een berg mod werk.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:23

NadjaNadja schreef:
Interessant topic! :j

Maar natuurlijk ook een erg lastige kwestie en eigenlijk zien we in dit topic direct al waarom het lastig is: racisme kwalificeren is niet altijd zo makkelijk als het lijkt. Dat is bijvoorbeeld vaak voor mensen in de rechtszaal, die daar jaren voor gestudeerd hebben, al behoorlijk ingewikkeld, laat staan voor ons als vrijwillige moderators.

Wat in mijn optiek een kernwaarde van racisme is, is de intentie van de persoon die bepaalde uitspraken/acties/enzovoort doet. Intenties zijn over het algemeen best lastig te achterhalen. Dat is het face-to-face over het algemeen al, maar via een beeldscherm en alleen geschreven tekst is dat vaak behoorlijk onmogelijk. We hebben immers geregeld al moeite met achterhalen of iemand iets grappig of juist als een sneer bedoelt.

Ik zie het hier echter ook richting bepaalde topics, bepaalde gebruikers of bepaalde PB's gaan en dat is niet de bedoeling op Bokt. Zouden jullie er op willen letten om daar niet op verder te gaan? Laten we de discussie algemeen houden en niet betrekken op specifieke zaken.


Ook met een goede intentie kan je prima racistisch zijn.
Iemand kan ook met een goede intentie zijn kind een mep verkopen.
Of met goede intentie stelen.

Dus als alles op basis van intentie beoordeeld wordt, dan is het modden op veel dingen überhaupt onmogelijk.

Ik denk dat je op internet je best mag doen om duidelijk te maken hoe je post bedoeld. Het verschil tussen een oprechte sneer of sarcasme kan daarbij bijvoorbeeld een smiley zijn. Je mag als gebruiker best de verantwoordeljkheid dragen voor wat je typt.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6631
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:34

Air schreef:
NadjaNadja schreef:
Interessant topic! :j

Maar natuurlijk ook een erg lastige kwestie en eigenlijk zien we in dit topic direct al waarom het lastig is: racisme kwalificeren is niet altijd zo makkelijk als het lijkt. Dat is bijvoorbeeld vaak voor mensen in de rechtszaal, die daar jaren voor gestudeerd hebben, al behoorlijk ingewikkeld, laat staan voor ons als vrijwillige moderators.

Wat in mijn optiek een kernwaarde van racisme is, is de intentie van de persoon die bepaalde uitspraken/acties/enzovoort doet. Intenties zijn over het algemeen best lastig te achterhalen. Dat is het face-to-face over het algemeen al, maar via een beeldscherm en alleen geschreven tekst is dat vaak behoorlijk onmogelijk. We hebben immers geregeld al moeite met achterhalen of iemand iets grappig of juist als een sneer bedoelt.

Ik zie het hier echter ook richting bepaalde topics, bepaalde gebruikers of bepaalde PB's gaan en dat is niet de bedoeling op Bokt. Zouden jullie er op willen letten om daar niet op verder te gaan? Laten we de discussie algemeen houden en niet betrekken op specifieke zaken.


Ook met een goede intentie kan je prima racistisch zijn.
Iemand kan ook met een goede intentie zijn kind een mep verkopen.
Of met goede intentie stelen.

Dus als alles op basis van intentie beoordeeld wordt, dan is het modden op veel dingen überhaupt onmogelijk.

Ik denk dat je op internet je best mag doen om duidelijk te maken hoe je post bedoeld. Het verschil tussen een oprechte sneer of sarcasme kan daarbij bijvoorbeeld een smiley zijn. Je mag als gebruiker best de verantwoordeljkheid dragen voor wat je typt.


Het gaat hier denk ik niet zozeer om goede of slechte intentie, maar vooral of je het bewust doet of niet. Was het jouw intentie om je kind een mep te verkopen of kwam je elleboog per ongeluk tegen zijn hoofd toen je je met een ruk omdraaide omdat je schrok?

En uiteraard mag je op internet je best doen om duidelijk te maken hoe je je post bedoelt, maar dat valt in de praktijk echt niet mee. Kijk alleen bijvoorbeeld naar het zinnetje 'Wat leuk :)'. Dat is een zin, inclusief smiley, die echt op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. De een leest het namelijk echt alsof je het leuk vindt, de ander denkt dat je een sarcastische opmerking maakt.

In het dagelijks leven is de een ook beter in zichzelf uitdrukken in woorden dan de ander en op een forum met geschreven berichten, wordt dat verschil misschien alleen maar duidelijker. En hoewel ik natuurlijk vind dat we allemaal ons best zouden moeten doen om daar rekening mee te houden en zouden moeten uitgaan van het goede in de mens en van goede bedoelingen, is de praktijk wel dat dat soms niet altijd even goed lukt, vooral niet in verhitte discussies.

Voor ons als moderators is het daarom echt heel lastig om op bepaalde zaken te modereren. Zeker als er veel verschillende meningen bij komen kijken, die iedereen op een andere manier uit, is daar voor ons eigenlijk zelden een lijn te trekken. En zoals ik in mijn andere bericht ook al noemde, is dat zelfs voor mensen die daar bijvoorbeeld voor gestudeerd hebben al enorm lastig, laat staan voor ons als vrijwillige moderators.

Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:35

Marije112 schreef:
[
Het is, denk ik, gewoon een heel tricky onderwerp, zeker op dit moment. Wat voor mij heel normaal is om te zien of te lezen is voor een ander mega racistisch en andersom. Een voorbeeldje om duidelijk te maken wat ik bedoel. Ik woon in Zuid-Afrika waar Black, White en Coloured letterlijk rassen zijn (je moet bijvoorbeeld aangeven bij een sollicitatie of inschrijving van school tot welk ras je behoort). Toen ik het met een vriendin had over de zwarte bevolking hier kreeg ik van haar de wind van voren want ik mocht niet zwart zeggen ik moest donker of bruin zeggen. Waar ik natuurlijk vervolgens tegenin ging omdat het wettelijk is vastgelegd hier hoe de rassen zijn onderverdeeld en hoe die genoemd worden. Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat als ik praat over donkere/zwarte/bruine mensen híer in ZA ik mag praten over zwart en als ik praat over donkere/zwarte/bruine mensen in NL moet ik donker of bruin gebruiken :') .

Dit is maar een voorbeeld, maar ik denk dat daar het euvel zit voor de Mods om te bepalen wat wel en niet binnen de lijntjes is?

Dit vind ik een heel mooie post :j ik zie soms ook wel opmerkingen voorbij komen waarbij ik denk hmmm, maar ik heb er zelf ook wel eens eentje gemaakt, geheel onbewust maar ik werd wel direct erop aangesproken door een andere bokker. Soms weet je iets ook gewoon (nog) niet omdat het (racisme, of discriminarie, of noem het maar) bijvoorbeeld iets is wat je zelf niet dagelijks tegenkomt, ik vind het in elk geval geen probleem als iemand mij online op zoiets wijst als ik onbewust iets zeg wat een ander als heel vervelend kan opvatten. Graag zelfs :)! Samen maken we de wereld mooier en leuker imo.

Ik weet niet of daar ook direct een ban of OW oid op moet komen, dat lijkt mij best ver gaan voor als mensen een keer uit de bocht vliegen en iets doms posten. Voor mensen die het stug vol blijven houden (ook nadat ze zijn aangesproken op hun gedrag) en die zich vervelend gedragen lijkt het mij al heel anders. Maar goed ik volg dergelijke topics momenteel ook niet meer, ik kan mij soms behoorlijk ergeren aan de manier van discussieren dus dan haak ik af. Bij sommige users kan je nu eenmaal echt praten als brugman, maar als ze zo overtuigd zijn, of zo vastgeroest zijn in hun eigen denkwereld dan gaat een discussie toch steeds in cirkeltjes.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:14

Volgens mij word hier het woord racisme gebruikt terwijl eigenlijk xenofobie gebruikt zou moeten worden. Dit zegt Wikipedia daarover en wanneer je dat leest begrijp je ook meteen waarom daar zo moeilijk op te modereren is. Wat mij betreft zouden topics die over zaken gaan die kwaadsprekerij in de hand kunnen werken van bokt af mogen, voegt helemaal niets toe in mijn ogen. Praat over jezelf, over dieren, over de afwas en houd het een beetje gezellig, we zien dat dat zelfs in hele algemene topics niet altijd vanzelfsprekend is, dat mensen aardig tegen elkaar blijven. Doe die heftige discussies maar 1 op 1, ik bedoel dus niet op een schermpje, daar gaan mensen hele rare dingen van roepen die ze niet zouden zeggen wanneer ze voor iemand zouden staan
Citaat:
Kwaadspreken, ook wel haatzaaien genoemd, wordt beschouwd als een belangrijke uiting van xenofobie en kan zowel in de reguliere media als op internet worden aangetroffen. De grens tussen een gewone uitspraak en kwaadspreken is echter moeilijk te bepalen omdat het een grotendeels subjectief begrip is. Wanneer bijvoorbeeld onderzoek een statistisch verband tussen criminaliteit en een bepaalde bevolkingsgroep blootlegt, zullen sommige politici dat als xenofobe kwaadsprekerij aanmerken, terwijl andere politici het benoemen van dit verband noodzakelijk achten om tot politieke oplossingen te komen.

Politieke partijen hebben soms standpunten die door hun tegenstanders als kwaadsprekerij worden aangemerkt. Zo wordt rechtse partijen vaak xenofobie verweten, en als gevolg daarvan als extreemrechts beschouwd. Omgekeerd worden politieke partijen die kritiek hebben op de uitlatingen van anti-immigratiepartijen door de laatste niet zelden beticht van demonisering van de autochtoon en romantisering van alles wat van vreemde afkomst is. Dit laatste wordt ook wel xenofilie genoemd. Ook spreekt men bijvoorbeeld over de “linkse kerk”, die in de media zou zijn “geïnfiltreerd”.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 16:25

Ter toevoeging hieronder een bloemlezing van citaten uit het racismetopic die m.i. goed weergeven waar het probleem zit: het gaat meestal niet om rechttoe, rechtaan racistisch taalgebruik, maar om berichten met een bedenkelijke ondertoon en/of insinuerende strekking:

"Ik vind de multicul geen verbetering van Nederland"

"Ik hoop echt dat er voor een veel nationalistischer Nederland gestemd zal gaan worden, want geef ze een vinger en ze rukken he hele arm af"

"Het gaat om de GENEN die je maken tot wat je bent, de een matcht wel, de ander niet. We moeten onze westerse cultuur vrijhouden, daar moet ik niet voor hoeven strijden"

"Sommige bevolkingsgroepen zijn van nature meer met oplichtingspraktijken bezig"

"De meeste liegen om binnen te komen en gaan zich dan gedragen zoals in hun eigen cultuur inclusief het LGBT-bashen"

"De islamisering van Europa is goed bezig, verwondert het jullie dan dat er meer en meer racisme is"

"Het is jammer dat onze verre voorouders het continent Afrika niet links hebben laten liggen (...) Het is duidelijk dat we een stuk beschaafder samen kunnen leven met Aziaten dan met Afrikanen"

"Als een blanke mens iemand begint aan te vallen. Dan zullen andere blanke mensen hem proberen tegen te houden, politie bellen etc. Trekt een getint persoon een mes dan zie je meteen andere zelfde getinte personen de dader in bescherming nemen"

N.B. Citaten zijn bewust anoniem gehouden.
Mijn doel is namelijk niet om op deze plaats specifieke personen aan te wijzen, het gaat mij erom te laten zien dat het wel degelijk voorkomt en dat er weinig op gemodereerd wordt.

Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:52

Zo, ik weet meteen weer waarom ik gestopt ben met volgen van dergelijke topics. Jakkes wat een uitspraken

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:01

Telpeva schreef:
Zo, ik weet meteen weer waarom ik gestopt ben met volgen van dergelijke topics. Jakkes wat een uitspraken
En dat mag dus gewoon op Bokt staan. Sterker nog, mensen op zulke uitspraken aanspreken: PB van de mods, want dát mag niet.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:21

Ik vind die uitspraken die hier genoemd worden die uit het racisme-discussie-topic komen wel erg schokkend zeg, en vind ook dat bokt daar strenger tegen op mag treden.

Roepen dat een bepaalde bevolkingsgroep door "genen" meer gaat stelen is echt puur racisme, en doet sterk denken aan de eugenetica en andere al sinds de jaren '30 achterhaalde en simpelweg verboden denkbeelden.

Denken dat het ene ras "superieur" is aan het andere ras is echt geen denkbeeld dat je de wereld in wil hebben, en al helemaal niet verbonden met bokt, een gemeenschapsforum.

(En bovendien zijn eugenetica en superioriteits-denkbeelden over ras echt heel erg achterhaald want inmiddels weten we dat er geen "ras-genen" zijn: sterker nog, de genetische diversiteit binnen groepen die wij als "ras" zien is groter dan tussen zulke verschillende groepen).

Ik vind echt wel dat dit soort informatie over een bevolkingsgroep roepen in dezelfde categorie valt als "joden stelen altijd". Simpelweg discriminatie en niet alleen heel schadelijk voor individuele bokkers die zich door deze uitspraak niet alleen minder welkom voelen maar ook ongemakkelijk of zelfs onveilig, maar ook schadelijk voor de samenleving als geheel.

Racistische uitspraken zijn als een soort schimmel, als je vaak genoeg overal hoort of leest dat Joden zoveel stelen of zwarte mensen dom zijn, dan blijft dat vaak toch hangen en wordt het weer verspreid terwijl het écht zware onzin is en heel schadelijk. Ik ben dus voor het verbieden van dit soort uitspraken eigenlijk. Als het al in de discussie komt, ook al wordt het weerlegt door iemand anders, lijkt het namelijk een "gewone" mening en dat is het niet: het is een foutieve racistische uitspraak, en disinformatie die verspreid wordt.

De grens is inderdaad soms lastig, zeker voor "randgevallen", maar voor mij zijn de bovenstaande uitspraken absoluut geen randgevallen. Dat is gewoon keihard racistisch gedachtegoed verspreiden en dat hoort niet op bokt. :j

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:25

Die van die genen is toch al lang genuanceerd?

"Sommige bevolkingsgroepen zijn van nature meer met oplichtingspraktijken bezig"

Daar denk ik dus aan een kaaskop Nederlander als ik dat zie staan.
Het rare is dan wel weer als ik die zin in de zoekfunctie gebruik hij nergens terug te vinden is als hier en de context niet terug te zoeken is.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:26

Jeetje, ik was nadat m'n post weggehaald was afgehaakt in één van de topics die aangehaald word. Ik verbaas me er over dat ik er nog van kan schrikken dat mensen zulke opmerkingen plaatsen, zelfs als het dus in de 'lijn der verwachtingen' ligt.

Overigens, no offense _Penotti, maar misschien is dit een moment dat je gemaakte opmerkingen zoals hierboven niet wil recht banketstaaf. Als iemand herhaaldelijk zo uit de hoek wil komen, kunnen ze vast de gevolgen daar van ook wel hebben.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:30

Ik bedoel het niet als rechtpraten.
Dat is jou beleving daarvan. (ps een goed voorbeeld van hoe lomp de zogenaamde tolerante bokkers uit de hoek komen)

En ik zie ook dingen staan die ik niet vind kloppen, maar ook dingen waarvan ik gelezen heb dat het al lang genuanceerd is.
En dan kom je toch weer bij de opmerking van de mod hier (sorry naam vergeten) dat tekst soms wel anders over komt dan het bedoeld is.
En dat mag niet vergeten worden.

En die ene opmerking lijkt dan toch verwijderd te zijn omdat hij niet meer te vinden is?
of zoek ik verkeerd?
Als die daadwerkelijk weg is klopt te stelling alles blijft staan iig niet.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:32

_Penotti schreef:
Die van die genen is toch al lang genuanceerd?

"Sommige bevolkingsgroepen zijn van nature meer met oplichtingspraktijken bezig"

Daar denk ik dus aan een kaaskop Nederlander als ik dat zie staan.
Het rare is dan wel weer als ik die zin in de zoekfunctie gebruik hij nergens terug te vinden is als hier en de context niet terug te zoeken is.


Maar dat is dus niet genuanceerd, want het is fout.

"van nature met oplichtingspraktijken bezig" is "deze bevolkingsgroep heeft een steel of martel-gen", zeker in de context van een racisme-discussie. Daar is niks genuanceerds aan, dat is simpelweg racisme en eugenetica.

Overigens is het net zo goed een absoluut onacceptabele opmerking als je het hebt over een andere bevolkingsgroep zoals witte Nederlanders, maar in deze huidige discussie en samenleving gaat het dan vaak over een gemarginaliseerde groep waar de discussie dan over gaat: Marrokaans-Nederlandse of Turks-Nederlandse of zwarte mensen.

Je maakt mij overigens absoluut niet wijs dat je in een racisme-discussie als iemand zegt "bepaalde bevolkingsgroepen zijn van nature meer met oplichting bezig", je dan denkt aan witte Nederlanders, en dat was ook niet de intentie van die opmerking.

Dit is wel het probleem, want zulke opmerkingen worden dan ineens verdedigd vanuit "ik bedoelde ze heel anders, kijk maar!", ook als dit niet zo is en overduidelijk uit de discussie blijkt waar naar verwezen wordt. Dat maakt de suggestie van een "intentie-moderatie" zo moeilijk, want iemand gaat natuurlijk ontkennen dat het racistische denkbeelden verspreiden is - want dat is niet sociaal wenselijk en niemand vindt zichzelf een racist.

Daarom denk ik dat het effectiever is om gewoon zulke opmerkingen te verbieden, want die zijn absoluut niet "op het randje" of "neutraal". Die verspreiden gewoon racistisch gedachtegoed, en dat hoort niet bij bokt, en wat je intentie ermee was moet dan niet meer uitmaken.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:43

In dat topic werd ook aangegeven dat Nederlanders ook worden gediscrimineerd maar het dan weer zo niet gezien of benoemd mag worden.
Dan kan een zin over oplichting ook daar op slaan. Dus ja ook in een dergelijk topic weet ik niet zonder de rest te zien waar het over gaat.
En nogmaals, ik krijg die zin niet terug gevonden, dus wellicht al verwijderd.
Dan klopt het mod beleid daar in toch.

Aan de andere kant mag je ook geen feiten noemen, als veel roofovervallen worden door Marokkanen gedaan, terwijl het feiten zijn, dan ben je ook een racist.
En dan denk ik, zoek het uit en de kont gaat alleen maar meer tegen de krib.
Waar mensen meer verdraagzaamheid willen, krijgen ze tegenovergestelde.
En ik vind dat dus ook duidelijk in de diverse topics die er zijn geweest.
Het was vrij matig maar de toon en over en weer beschuldigingen steeds grover. Ja over en weer!

Ik zou zeggen, sloop heel NM uit bokt.
Laat dat lekker op fok gebeuren.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:48

Hiraeth schreef:
Er is wel gemodereerd in dat topic. Ik mocht namelijk niet iemand een racist noemen voor z'n uitingen, want dat ging te ver. :+ Ja, ik ben daar nog steeds een beetje zout over. Ik vind 't oprecht bijzonder dat je wel racistische uitingen mag plaatsen zonder consequenties, maar dat 't te ver gaat om iemand gekscherend toch op zijn of haar gedrag te wijzen.

Achja.

:Y)



Ik heb precies het zelfde :D

Gewoon omdat er massaal getemd wordt, waarschijnlijk daartoe opgeroepen via de Whatsapp-groepen ;)


Goede samenvatting Askja!!
Maar vooral het Ja, maar.....
De ontkenning, dat het gebeurt.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:11

Marije112 schreef:
Moeilijk punt! Ik heb tot nu toe nog niks gezien waar ik mij aan stoor, maar als je zulke berichten voorbij ziet komen kun je toch gewoon TEMmen?

Alsof daarop wordt gereageerd. Ik heb in een ander topic meerdere keren getemd en die tems staan al een aantal dagen open.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 18:33

_Penotti schreef:
Die van die genen is toch al lang genuanceerd?

"Sommige bevolkingsgroepen zijn van nature meer met oplichtingspraktijken bezig"

Daar denk ik dus aan een kaaskop Nederlander als ik dat zie staan.
Het rare is dan wel weer als ik die zin in de zoekfunctie gebruik hij nergens terug te vinden is als hier en de context niet terug te zoeken is.

Page. 25 van het racismetopic, bovenste post

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:41

Anoeska27 schreef:
Marije112 schreef:
Moeilijk punt! Ik heb tot nu toe nog niks gezien waar ik mij aan stoor, maar als je zulke berichten voorbij ziet komen kun je toch gewoon TEMmen?

Alsof daarop wordt gereageerd. Ik heb in een ander topic meerdere keren getemd en die tems staan al een aantal dagen open.


En: het zou niet af moeten hangen van of een individu iets ergerlijk vindt of er gemodereerd wordt.

(En iets kan overigens ook racistisch zijn als je het persoonlijk wel oke vindt. Dat maakt een opmerking zoals "bepaalde bevolkingsgroepen hebben criminele genen" niet minder racistisch gedachtegoed).

Bokt moet niet wachten totdat mensen TEMmen, want dit soort opmerkingen kunnen ervoor zorgen dat mensen helemaal niet meer aan de discussie mee willen doen, zoals hier al verschillende keren werd gezegd, of zich onveilig voelen. En modereren moet niet afhangen van individuele voorkeuren, want dan ontstaat er willekeur of een opmerking wel of niet OK is.

Er zouden onafhankelijke, duidelijke regels moeten zijn. Opmerkingen waar het ene ras of bevolkingsgroep (zwart/Marokaans/Twents maar ook vrouwen of homo's) wordt neergezet als dom, vies, of stelend? Dat mag niet, klaar. Dan maakt het niet uit of je het "niet zo bedoelde", of dat je niet wist dat het racistisch gedachtegoed is, maar dan is het gewoon tegen de regels.

Bokt moet geen plaats worden voor eugenetische, racistische opmerkingen, en hiertegen duidelijk en eenzijdig optreden. Dat is prettiger voor individuele gebruikers (duidelijk), voor de gemeenschap en individuen in die gemeenschap (geen racistisch gedachtegoed meer dat ervoor kan zorgen dat mensen zich niet in bepaalde discussies mengen), en racistisch gedachtegoed en disinformatie wordt niet wijdverspreid op internet. Lijkt mij een win-win-win.

Het enige lastige is nu dus: wat moeten zulke regels worden? En dat lijkt lastig, zeker als mensen ontkennen dat iets racistisch is of blijven volhouden dat het "niet zo bedoeld" is. Intentie-moderatie is dan niet houdbaar eigenlijk, en volgens mij functioneren duidelijk regels dan beter.

Het absolute minimum is volgens mij zeggen: "Opmerkingen als 'bevolkingsgroep X is van nature/in de genen/altijd negatief aspect Y' zijn verboden op bokt, want die opmerkingen verspreiden racistisch en onjuist gedachtegoed." Als mensen dat soort ideeën willen delen, doen ze dat maar op andere fora of platformen.