Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:41

Princess_ schreef:
Ailill schreef:
Je zou er bijna een externe partij bijhalen om eens mee te kijken hier op Bokt, want er gebeure gewoon keihard dingen die wettelijk verboden zijn. En dat valt dan allemaal onder jeugdjournaal-proof?


Dit lijkt mij een top idee.
Aldus de overheid:

Citaat:
Constateert u discriminatie op het internet, dan kunt u dat melden bij het Meldpunt Internet Discriminatie (MiND). Deze organisatie registreert en beoordeelt meldingen van discriminatie op het Nederlandse deel van internet.


Alleen jammer dat het hier dan grotendeels anoniem aan bod komt, maar daar zal Bokt (onder druk) vast meer informatie over kunnen verschaffen, indien ze dit moeten.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:42

_Penotti schreef:
Je zou maar mod zijn.... :D dat binnen de lijntjes kleuren maar keihard vuile sneren maken maar dan verpakt in mooie woorden zie ik veel.
Maar dan denk ik weer niet bij wie jij bedoeld Ailill vermoed ik.
Die mensen weten zelf dondersgoed waar ze mee bezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:42

Ailill schreef:
Marije112 schreef:
Moeilijk punt! Ik heb tot nu toe nog niks gezien waar ik mij aan stoor, maar als je zulke berichten voorbij ziet komen kun je toch gewoon TEMmen?
Dat kan ja. Maar als je vervolgens keer op keer op keer op keer op keer steeds weer diezelfde mensen voorbij ziet komen, met telkens weer diezelfde berichten, dan zakt de moed je in de schoenen en het vertrouwen in team groen zakt beneden peil.

En als je dan wel eens een sneer terug geeft, dan krijg je wel een reactie vanuit team groen :+

Ik vind oprecht dat Bokt hier énorm veel steken laat vallen.


Misschien word jouw uitkijk op zaken niet algemeen gedeeld, kan ook nog natuurlijk.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:43

Mods doen niks zo lang het topic niet ontaard in een regelrechte rel, of persoonlijke aanval.

Ik heb ook wel eens op opmerkingen getemd. Kreeg dit als feedback. Ze vonden het wel meevallen, dus ze doen niks.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:43

Ailill schreef:
_Penotti schreef:
Je zou maar mod zijn.... :D dat binnen de lijntjes kleuren maar keihard vuile sneren maken maar dan verpakt in mooie woorden zie ik veel.
Maar dan denk ik weer niet bij wie jij bedoeld Ailill vermoed ik.
Die mensen weten zelf dondersgoed waar ze mee bezig zijn.

Ja dat denk ik ook :j

Maar dan zie ik dat echt bij een andere groep gebeuren dan jij.
Wat moeten de mods dan?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:44

Mindim schreef:
Misschien word jouw uitkijk op zaken niet algemeen gedeeld, kan ook nog natuurlijk.
Dat zou zeker kunnen, maar zolang die mensen van heel veel andere mensen precies zo'n reactie krijgen als de mijne, durf ik te beweren dat er sowieso een kern van waarheid in zit.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:45

Nou Aililll andersom zie je ook dezelfde mensen hoor, je hebt nu eenmaal tegen en voorstanders en dat zal altijd zo blijven.
Daarbij vind ik het echt meevallen hier op Bokt.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:46

_Penotti schreef:
Ailill schreef:
Die mensen weten zelf dondersgoed waar ze mee bezig zijn.

Ja dat denk ik ook :j

Maar dan zie ik dat echt bij een andere groep gebeuren dan jij.
Wat moeten de mods dan?
Oh ik zie het ook bij meer mensen hoor, maar daar zit wel een verschil in. Sommige doen er nog net even een schepje bovenop, enkel om reactie's uit te lokken waardoor het gaat escaleren. En dan precies, telkens weer, bij onderwerpen, waarvan ze vooraf al weten dat ze gevoed gaan worden.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:46

chanicha schreef:
Nou Aililll andersom zie je ook dezelfde mensen hoor, je hebt nu eenmaal tegen en voorstanders en dat zal altijd zo blijven.
Daarbij vind ik het echt meevallen hier op Bokt.
En ik vind het verre van meevallen, juist hier op Bokt. Prima toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:47

Ailill schreef:
Mindim schreef:
Misschien word jouw uitkijk op zaken niet algemeen gedeeld, kan ook nog natuurlijk.
Dat zou zeker kunnen, maar zolang die mensen van heel veel andere mensen precies zo'n reactie krijgen als de mijne, durf ik te beweren dat er sowieso een kern van waarheid in zit.


Echter is het tegengas ongeveer even groot en dan heft dat elkaar weer op. In het midden staan kan schijnbaar niet meer. Nuance is niet mogelijk.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:47

Prima dan zijn we het eens dat we oneens zijn :D

Marije112

Berichten: 3389
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:50

Mindim schreef:
Ailill schreef:
Dat kan ja. Maar als je vervolgens keer op keer op keer op keer op keer steeds weer diezelfde mensen voorbij ziet komen, met telkens weer diezelfde berichten, dan zakt de moed je in de schoenen en het vertrouwen in team groen zakt beneden peil.

En als je dan wel eens een sneer terug geeft, dan krijg je wel een reactie vanuit team groen :+

Ik vind oprecht dat Bokt hier énorm veel steken laat vallen.


Misschien word jouw uitkijk op zaken niet algemeen gedeeld, kan ook nog natuurlijk.


Het is, denk ik, gewoon een heel tricky onderwerp, zeker op dit moment. Wat voor mij heel normaal is om te zien of te lezen is voor een ander mega racistisch en andersom. Een voorbeeldje om duidelijk te maken wat ik bedoel. Ik woon in Zuid-Afrika waar Black, White en Coloured letterlijk rassen zijn (je moet bijvoorbeeld aangeven bij een sollicitatie of inschrijving van school tot welk ras je behoort). Toen ik het met een vriendin had over de zwarte bevolking hier kreeg ik van haar de wind van voren want ik mocht niet zwart zeggen ik moest donker of bruin zeggen. Waar ik natuurlijk vervolgens tegenin ging omdat het wettelijk is vastgelegd hier hoe de rassen zijn onderverdeeld en hoe die genoemd worden. Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat als ik praat over donkere/zwarte/bruine mensen híer in ZA ik mag praten over zwart en als ik praat over donkere/zwarte/bruine mensen in NL moet ik donker of bruin gebruiken :') .

Dit is maar een voorbeeld, maar ik denk dat daar het euvel zit voor de Mods om te bepalen wat wel en niet binnen de lijntjes is?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:51

Mindim schreef:
Echter is het tegengas ongeveer even groot en dan heft dat elkaar weer op. In het midden staan kan schijnbaar niet meer. Nuance is niet mogelijk.

Precies, grijs kan niet, want je bent een racist of je bent het niet. Meer bestaat er niet.
En dat bepaald de groep zogenaamd tolerante wel wie dat zijn en wie niet.
Mooie beter wereld word het daar van :j

-O-

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6633
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:51

Interessant topic! :j

Maar natuurlijk ook een erg lastige kwestie en eigenlijk zien we in dit topic direct al waarom het lastig is: racisme kwalificeren is niet altijd zo makkelijk als het lijkt. Dat is bijvoorbeeld vaak voor mensen in de rechtszaal, die daar jaren voor gestudeerd hebben, al behoorlijk ingewikkeld, laat staan voor ons als vrijwillige moderators.

Wat in mijn optiek een kernwaarde van racisme is, is de intentie van de persoon die bepaalde uitspraken/acties/enzovoort doet. Intenties zijn over het algemeen best lastig te achterhalen. Dat is het face-to-face over het algemeen al, maar via een beeldscherm en alleen geschreven tekst is dat vaak behoorlijk onmogelijk. We hebben immers geregeld al moeite met achterhalen of iemand iets grappig of juist als een sneer bedoelt.

Ik zie het hier echter ook richting bepaalde topics, bepaalde gebruikers of bepaalde PB's gaan en dat is niet de bedoeling op Bokt. Zouden jullie er op willen letten om daar niet op verder te gaan? Laten we de discussie algemeen houden en niet betrekken op specifieke zaken.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:57

Politiek correcte termen hebben hun beperkingen, zowel door het vervagen/"verzachten" van de mening ervan als het maskeren van wangedrag dat we van een niet minderheid/kwetsbare groep terecht zouden afstraffen zowel qua maatschappelijke afkeuring als strafrechtelijk.
Scheldwoorden/degenerende termen hebben omdat zij het andere uiteinde zijn ook zulke beperkingen aangezien ook die de onderliggende boodschap maskeren.
Het grijze gebied in het midden proberen in te krimpen zal daarmee altijd discussie en begrip in de weg staan.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:01

Mindim schreef:
Ailill schreef:
Dat zou zeker kunnen, maar zolang die mensen van heel veel andere mensen precies zo'n reactie krijgen als de mijne, durf ik te beweren dat er sowieso een kern van waarheid in zit.


Echter is het tegengas ongeveer even groot en dan heft dat elkaar weer op. In het midden staan kan schijnbaar niet meer. Nuance is niet mogelijk.
Het tegengas zou niet zijn gekomen, als bepaalde mensen niet keer op keer diezelfde uitspraken doen. Ze lokken enkel reactie's uit, ik laat een verdere vergelijking maar achterwege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:19

Ailill schreef:
Het tegengas zou niet zijn gekomen, als bepaalde mensen niet keer op keer diezelfde uitspraken doen. Ze lokken enkel reactie's uit, ik laat een verdere vergelijking maar achterwege.

En daarin verschillen wij van mening.
PS met tegengas bedoelde ik de andere groep he, niet de jouwe :D
Misschien moeten we ophouden bepaalde onvrede uit vorige topics hier met mooie verbloemde taal uit te praten. Mezelf incluis ;) Laten we het algemeen houden.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:19

Volgens mij praten we nu langs elkaar heen/begrijpen we elkaar niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:25

Ailill schreef:
Volgens mij praten we nu langs elkaar heen/begrijpen we elkaar niet?

Hahaha, grapjas

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:26

Als je steeds zo'n quote verkloot kan ik je niet echt volgen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:27

Ailill schreef:
Als je steeds zo'n quote verkloot kan ik je niet echt volgen :n

Welke quote heb ik verkloot?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:32

Oh hij is inmiddels aangepast zie ik. Jij/iemand zei dat er op bepaalde uitspraken tegengas komt en dat dit dus een wisselwerking is. Daar ben ik het mee eens, maar als bepaalde personen niet steeds weer met zulke uitspraken komen, dan blijft die tegengas ook weg.

Actie -> reactie.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:35

Maar dat is toch uit alle hoeken zo Ailill?
Ik vind ook dat sommige uitspraken echt te ver gaan en geef tegengas.
Maar dat zijn waarschijnlijk uitspraken waar jij achter zal staan.

Overigens ben ik nu (tijdelijk) uit die topics gegaan, ben de vieze sneren daar wel beu. En ik vind dat er niets aan gedaan word.

daarom zeg ik al, je zou maar mod zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:39

Ailill schreef:
Oh hij is inmiddels aangepast zie ik. Jij/iemand zei dat er op bepaalde uitspraken tegengas komt en dat dit dus een wisselwerking is. Daar ben ik het mee eens, maar als bepaalde personen niet steeds weer met zulke uitspraken komen, dan blijft die tegengas ook weg.

Actie -> reactie.

Ik heb nergens iets aangepast hoor.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:44

_Penotti schreef:
Maar dat is toch uit alle hoeken zo Ailill?
Ik vind ook dat sommige uitspraken echt te ver gaan en geef tegengas.
Maar dat zijn waarschijnlijk uitspraken waar jij achter zal staan.

Overigens ben ik nu (tijdelijk) uit die topics gegaan, ben de vieze sneren daar wel beu. En ik vind dat er niets aan gedaan word.

daarom zeg ik al, je zou maar mod zijn :D
Nee, ik zie dat niet uit alle hoeken zo. En ik ben echt wel zo fair om ook naar mijn eigen deel/visie te kijken en ik probeer het grote plaatje in het vizier te houden.

Maar als er, nogmaals: Telkens weer mensen komen stoken en uitspraken plaatsen waarvan ze weten dat er veel reactie's op komen (en die er vervolgens ook komen), dan vind ik het de verantwoordelijkheid van Bokt om hier (hard!!!) op te handhaven. En dan heb ik het niet over welk stuk fruit het lekkerst is of welke schoenen fijner lopen. Nee, over pijnlijke en delicate onderwerpen, waar veel emotie achter zit.