Modereren in uitzonderlijke topics

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:37

Bij het lezen van de beginpost dacht ik nog Ja dat is inderdaad erg lastig. Maar nu ik er even over nadenk denk ik het volgende:

Volgens mij is het voor 18-plussers voldoende om te vertrouwen op hun eigen verantwoordelijkheid en zelfkennis hierin: klik je een titel aan met "bijzonder luguber" dan kan je...iets bijzonder lugubers verwachten. Voor de sier, als je er echt nog iets extra's aan wilt doen en als het niet te veel moeite kost zou je dan nog een hele duidelijke waarschuwing kunnen weergeven bij het openen van een topic, dat vind ik wel een goede :j

Maar ik denk dat het probleem hem meer zit in kinderen die nog een beetje naïef zijn...daarvan wil je eigenlijk niet dat ze bepaalde dingen tegenkomen waar ze last van kunnen krijgen. Nu schijn je daarvoor allerlei internet-afschermingen te kunnen instellen als ouders, waardoor ze dan hopelijk niet zo snel dit soort dingen onder ogen krijgen.

Maar Bokt zit daar natuurlijk niet onder... als je dat als forum zo wilt houden dan kan je voor dit soort 18+ dingen beter iets afgeschermds maken denk ik. Hoe je dat invult is aan jullie zelf :)

Sowieso zou het wel goed zijn als je wat bewuster moet besluiten content voor 18-plussers te willen zien, met daarbij de reden waarom het 18+ is. Beetje net zoals de spoiler alerts, pas weergeven als iemand bewust toestemming geeft zeg maar.


lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:40

Kunnen jullie niet eens kijken wat de richtlijnen van de kijkwijzer zijn, dan heb je een goede indicatie wat geschikt is voor welke leeftijd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34595
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:41

Ik had het topic nog nooit gezien. Heb het wel even bekeken. Heel eerlijk, ik vind dit niet passen op bokt. Al kan ik niet goed beredeneren waarom ik dat vind. Ik begrijp dat er wel mensen zijn die vinden dat ook dit bij het leven hoort en je het moet kunnen bespreken. Ik zou dan zeggen, daar zijn vast wel voldoende plaatsen voor op het wereldwijde web te vinden behalve bokt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:42

Maar ik ben bijvoorbeeld de 18 ruim gepasseerd, maar de zoekfunctie helaas zorgt er voor dat je er toch dingen van tegenkomt. Is dan bij een jongere ook zo

Dus voor mij topic niet geschikt voor bokt,

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:44

Ik vind meestal dat te snel en teveel gemod wordt op Bokt, maar dit snap ik wel.

Er zitten ook gewoon veel kinderen op Bokt die dat uit nieuwsgierigheid aanklikken. Ik heb er even een blik geworpen een tijdje terug, maar er werden imo vrij zieke dingen geplaatst. Waarom moet een 10-jarige op die manier 'een harde les leren' zoals hier wordt gezegd? Als ouder mag je gezien het beleid hier ervan uit gaan dat kinderen geen gruwelijke foto's in linkjes gaan vinden op Bokt.

Er zijn genoeg plekken waar zoiets wel kan, Fok!, Viva-forum, of een app-groep.

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:51

karuna schreef:
Maar ik ben bijvoorbeeld de 18 ruim gepasseerd, maar de zoekfunctie helaas zorgt er voor dat je er toch dingen van tegenkomt. Is dan bij een jongere ook zo

Dus voor mij topic niet geschikt voor bokt,


Daarom zouden bepaalde topics en posts daarvan imo eigenlijk ook alleen weergegeven moeten worden als je er toestemming voor geeft. Dus zwart zoals een spoiler, liefst met tekst er overheen die aangeeft waarom het zwart gemaakt is en dat het pas weergegeven wordt als je het aanklikt.

Dan kan een nieuwsgierig kind het natuurlijk alsnog aanklikken, net zoals het ergens in zou kunnen vullen dat het 18+ is, maar dan is het iets bewuster zelf opgezocht in ieder geval...

Maar geen idee of dat haalbaar is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34595
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:53

Ik vind het als 40 jarige ook absoluut niet fijn om te bekijken, word er onpasselijk van. Idd je hoeft het niet aan te klikken. Maar het feit dat het ook bij zoekfuncties omhoog komt en je het topic dus ook ongewenst tegen kan komen maakt voor mij dat het niet passend is hier.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:55

Maar als je zover moet gaan kun je denk ik beter concluderen dat het niet bokt geschikt is. Sexhandelingen mogen ook niet op bokt worden beschreven, waarom dit wel dan?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

fleurtjeuh
Berichten: 10308
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:55

Ik zie veel tegenstand door het feit dat het nogal eens omhoog komt in de zoekfunctie?
Is er geen optie om op verzoek van een topic starter met gegronde reden een topic niet vindbaar te maken via de zoekfunctie?
Dan moet je het topic al specifiek aanklikken om te lezen

Love is Love

My current situation is not my final destination.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Modereren in uitzonderlijke topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:57

Zie post boven je, zover moeten gaan voor een handje vol gruwel liefhebbers? Dan beter verwijderen en van bokt weghalen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34595
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:59

Idd de inhoud van het topic verandert niet als je het minder makkelijk kan vinden.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:59

Marie_Anne schreef:
Ik vind meestal dat te snel en teveel gemod wordt op Bokt, maar dit snap ik wel.

Er zitten ook gewoon veel kinderen op Bokt die dat uit nieuwsgierigheid aanklikken. Ik heb er even een blik geworpen een tijdje terug, maar er werden imo vrij zieke dingen geplaatst. Waarom moet een 10-jarige op die manier 'een harde les leren' zoals hier wordt gezegd? Als ouder mag je gezien het beleid hier ervan uit gaan dat kinderen geen gruwelijke foto's in linkjes gaan vinden op Bokt.

Er zijn genoeg plekken waar zoiets wel kan, Fok!, Viva-forum, of een app-groep.


Je moet geen harde les leren, maar ook een 10-jarige kan lezen, en ik neem aan dat je als ouder een 10-jarige begeleid op internet.
Maar als ze dan toch buiten het jeugdhonk gaan lezen, tja, dan kan je zulke topics tegenkomen. Je kunt dan bv als ouder uitleggen dat ze alleen op het jeugdgedeelte moeten blijven.

[o]

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:02

khirshanta schreef:
Is Bokt wel een goed forum om lugubere dingen te bespreken?
Ja en nee. Op een normaal paardenforum is het misschien helemaal niet ok, maar wij zijn bijzonder :+ we zijn tenslotte een community waar ook andere interesses besproken worden. Het lugubere is daarbij alleen een hele lastige.
We moeten rekening houden met mensen die wel van 'luguber light' houden, maar nachtmerries krijgen bij de wat zwaardere materie. Die grens is zo moeilijk... want wat de een niet kan hebben, is voor de ander misschien niet eens luguber.
We moeten daarbij rekening houden dat het een topic is dat voor iedereen geschikt moet zijn.

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Mensen die alleen van luguber light houden kunnen een 'luguber light'-topic aanmaken en hoeven dan niets in het 'bijzonder luguber'-topic te zoeken.

Dan voor iedereen geschikt? Vind ik echt onzin. Er zijn zoveel dingen/topics die niet voor iedereen geschikt zijn, je hóeft ze niet aan te klikken hè? Ik lees het luguber-topic zelf bijvoorbeeld niet, ik hou er niet van en na één keer aanklikken heb ik dat niet meer gedaan. Man, als je wil kun je hier op bokt zelfs het topic laten verdwijnen uit je lijst! Hoe simpel wil je het hebben?


Wat ik wél een argument vind is: elk topic moet gemodereerd (kunnen) worden. Nou zou ik zelf dus echt geen zin hebben om zo'n topic te moeten lezen als mod om het te kunnen modereren en als ik mod was zou ik vinden dat ik daar ook niet (moreel) verplicht toe zou zijn (het kan immers - zoals je terecht noemt - gewoon nachtmerries geven). Dus als er geen mods zijn die dit/een bijzonder topic willen modereren dan houdt het mijns inziens gewoon op en vind ik het terecht als zo'n topic gesloten wordt met deze uitleg.

koeien op de weg...

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:05

GDG schreef:
Wat ik wél een argument vind is: elk topic moet gemodereerd (kunnen) worden. Nou zou ik zelf dus echt geen zin hebben om zo'n topic te moeten lezen als mod om het te kunnen modereren en als ik mod was zou ik vinden dat ik daar ook niet (moreel) verplicht toe zou zijn (het kan immers - zoals je terecht noemt - gewoon nachtmerries geven). Dus als er geen mods zijn die dit/een bijzonder topic willen modereren dan houdt het mijns inziens gewoon op en vind ik het terecht als zo'n topic gesloten wordt met deze uitleg.


Er zijn zelfs mods (maar die geen mod zijn in dat gedeelte van bokt) die in het topic reageren. Dus die zouden het kunnen doen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:05

Even vanuit een andere hoek, want ik ben daar meelezer.

Er staan zaken in uit de geschiedenis. Luguber en ziek, maar ze zijn wel echt gebeurd. Wat Hitler heeft uitgespookt valt daar onder bijvoorbeeld.
Maar het lugubere voorbeeld van transplanteren van ledematen en organen in eerdere jaren en testen met bijvoorbeeld elektriciteit hebben wel geleid tot de huidige wetenschappelijke kennis EN het vaststellen van ethische grenzen!

De sociale experimenten zijn soms ook best wacko, maar alweer, we hebben er wel inzichten mee verworven.
Wil dat zeggen dat ze correct en gerechtvaardigd zijn? Absoluut niet altijd. Maar het is op zich wel weer een lesje geschiedenis met een duidelijke boodschap.

Er liep een topic over een lijkverzorger. Is dat luguber? Voor de ene wel, voor de andere niet. Punt is en blijft dat het een job is als een andere. In het verleden zijn er toch ook sexwerkers geweest onder een schaduwaccount die over hun job mochten praten? Is dat dan niet gevaarlijk voor kinderen qua "aanzet"?
Iemand anders werkt bij de recherche. Misschien is het topic net fijn om over bijzondere zaken even het hart te kunnen luchten zonder direct een stempel op je hoofd?

Er worden niet alleen fysieke dingen besproken. Ook mentale zaken, psychiatrische cases, geschiedenis... In sommige landen zijn martelpraktijken nog doodnormaal. Is het dan fout als daarover gesproken wordt? Niemand verheerlijkt die praktijken immers.

Voor mij hoort het topic wel op bokt. Het is een afspiegeling van de wereld zoals die is en dat hoort erbij.
We willen er positief mee omgaan. Niet om ter vettigst en viespeukerig en aanzetten tot.
Dat het opduikt in zoekfuncties zonder spoilers etc, daar moet dan technisch wat op gevonden worden.
Want spoilers die verdwijnen in de zoekfunctie vallen dan ook weg uit topics over film/boeken/series waarin spoileralert is. Dan krijg je met wat pech dus ook via de zoekfunctie de finale van GoT al te lezen na seizoen 8 terwijl je zelf seizoen 5 nog moet uitzingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:05

Ik vind hem lastig.
In het begin het topic gevolgd, maar later niet meer. Ik kan mijn plezier niet uit het leed van anderen halen. zelf ben ik van het nuchtere 'niet miepen'. Natuurlijk waren er dingen die ik niet wou zien, maar die links klikte ik dan ook niet aan.

Bokt is een forum voor jong en oud toch? Denk dat het daarom lastig is om een lijn te trekken. Maar naar mijn inziens mag het topic wel naar een soort buitenbak voor volwassenen. Al wordt dan de vraag: 'wat is de grens om topics te verplaatsen?'

Daarnaast vraag ik me af wat toekomstige werkgevers denken als se een dusdanige post zien van hun sollicitant. (Lang leve google!)

Aan de andere kant, is er dan nergens op de wereld nog eigen verantwoordelijkheid? Daarvan leer je toch? Als jonge tiener eens een filmpje gezien van een persoon die raar zijn been brak. Ach, weet ik ook dat ik daar niet erg goed tegen kan.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:09

Steeph schreef:
misschien is het dan toch een idee om nog een deel van het LZP-subforum afgeschermd te maken voor jongere gebruikers, zoals dat nu ook al gebeurd voor gebruikers met minder dan 25 nuttige berichten.

Dat klopt niet, het is gewoon een openbaar (sub)forum. Waar jij het over hebt is dat ze niet kunnen posten in die onderdelen, maar lezen kan gewoon.

koeien op de weg...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:10

Varekaj ik heb over je post heengescrold na een half woord gelezen te hebben. Ik hoef hier ook geen beschrijving van wat er gedaan is ooit. :r %) graag post aanpassen

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:21

karuna schreef:
Varekaj ik heb over je post heengescrold na een half woord gelezen te hebben. Ik hoef hier ook geen beschrijving van wat er gedaan is ooit. :r %) graag post aanpassen


Ze zegt niks bijzonders hoor, of vind jij een niertransplantatie ook eng?

Dat komt mede 'dankzij' dr Mengele. Nee de geschiedenis is niet gezellig maar de huidige medische wereld draait er wel op.

Black is the colour of my true love's hair

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:25

Nee dat niet maar ik hoef er geen beschrijvingen van hoe en door wie dat destijds is getest. Helaas te veel kennis over de tweede wereld oorlog, was leeslijst onderwerp van me. Destijds kon ik dat wel aan. Nu ben ik een slap ei geworden. -O-

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:25

ik vind het volkomen terecht dat bokt in principe jeugdjournaal proof wil zijn. Dat is een heel helder uitgangspunt en daar moet je niet mee sollen. Daaruit volgt ook dat je in zo'n luguber topic erg aan de voorzichtige kant moet blijven.

In mijn perspectief zijn er 2 oplossingen.
Ofwel je richt een 18+ hoekje in (dat moet niet moeilijk zijn aangezien menig forum je vraagt om je leeftijd en je afwijst onder de 18), en als een jongere lezer daar toch doorklikt heb je zeker voldoende grond om 'eigen schuld' te zeggen en diegene te bannen (ofzo) want dan heeft die persoon gelogen immers.
Alternatief is dat je er verre van blijft. Er zijn legio fora waar dit wel prima past. Waarom moet op bokt alles maar kunnen? Er zijn topics zat, in mijn ogen wordt bokt van dit soort balanceren op het randje niet een beter forum!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:27

Het gaat erover dat lugubere zaken ook tot wetenschappelijke inzichten hebben geleid.

En dat als jij merkt dat via de zoekfunctie de spoilers verdwijnen, dat die dan ook wss wegvallen uit bijvoorbeeld spoilertopics over films/series/boeken etc. Dus dat kan sowieso al een werkpuntje vormen.

Ik hou bijvoorbeeld absoluut niet van horrorfilms, hoe nep het ook mag wezen. Die beelden blijven mij dan weer achtervolgen en spoken.
Mag ik dan ook klagen als iemand in een GoT topic een scène beschrijft?
Mag ik klagen als ze in de abortustopics zitten te leuteren over hoe abortus uitgevoerd wordt? Inclusief de evacuatietechniek?
Mag ik klagen als in een merrie-kraamtopic over een red bag wordt gesproken incl. foto's en hoe je dat het beste stuk kan snijden?
Mag ik klagen over wondzorgtopics met foto's?

Het is gewoon dat niet iedereen hetzelfde als luguber ervaart en dat er ook best met regelmaat een educatief gehalte aan plakt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:27

karuna schreef:
Varekaj ik heb over je post heengescrold na een half woord gelezen te hebben. Ik hoef hier ook geen beschrijving van wat er gedaan is ooit. :r %) graag post aanpassen

Pardon? Er staan geen details in over wát er ooit allemaal gedaan is, slechts de mededeling dát er ooit allerlei naars is gedaan. Dat laatste is gewoon waar, en zeker als de details niet besproken worden, dan moet dat benoemd kunnen worden.
Iets met 'opdat wij nooit vergeten' enzo.
Er moet op een volwassen website benoemd kunnen worden dát er ooit een holocaust heeft plaatsgevonden, dát er ooit een 'Armeense kwestie' was, dát er in Srebrenica wat vervelends is gebeurd, dát er medisch onderzoek is geweest dat niet aan de huidige ethische maatstaven voldeed... maar wát precies en hóe dat technisch werd uitgevoerd, dat hoeft niet voor iedereen vermeld te worden.

Als je dat eerste ook niet kunt handelen, dan moet je jezelf wegcensureren/met oogkleppen op gaan leven/je kop in het zand steken, maar zeer zeker niet zonder te lezen van anderen gaan eisen dat ze hun verhaal maar aanpassen.
Bekijk het! -:(-

Schoentje, kerstmuts en [o]

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:30

Heel erg gaaf op ieders visie en ideeën hierover te lezen! De opper voor een 18+ hoekje hebben we meegenomen tussen de toekomstplannen, dat idee verdient nader bekeken te worden of het iets is wat past binnen Bokt :j

Uit nieuwsgierigheid, waarnaar zoek je dat dit topic omhoog komt in je zoekactie? Snap dat het niet fijn is als je hier niet op zit te wachten maar met een duidelijke titel zou dit waarschuwend genoeg zijn lijkt mij?

Varekaj schreef:
n aanzetten tot.
Dat het opduikt in zoekfuncties zonder spoilers etc, daar moet dan technisch wat op gevonden worden.
Want spoilers die verdwijnen in de zoekfunctie vallen dan ook weg uit topics over film/boeken/series waarin spoileralert is. Dan krijg je met wat pech dus ook via de zoekfunctie de finale van GoT al te lezen na seizoen 8 terwijl je zelf seizoen 5 nog moet uitzingen.

Dit werkt al zo, als je de zoekfunctie gebruikt en daar komen hits uit waarin een spoiler staat zie je deze als spoiler in de voorbeelden van je zoektocht.

Ook is het zo dat Mods niet verplicht worden dit te modereren als ze dat niet willen. Gelukkig is ons team uitgebreid en divers genoeg. Zo kan je als Mod ook prima met een topic mee praten en het modereren aan een collega overlaten.

Ben je een Bokker of een Jokker....


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:33

Oomens ik weet helaas maar al te goed wat er gebeurd is in het verleden en nog gebeurd. Word ik ook naar en verdrietig van wat mensen elkaar aan kunnen doen. %)

Maar een forum als bokt is niet de plek voor sappig omschrijven als tijdverdrijf wat mensen elkaar aandoen, of wat je waar aan dingen kan vinden. Ter educatie zal het soms moeten maar bokt heeft niet zoveel mensen als lid in dat vakgebied dat het in het topic wat nu ter sprake is besproken hoeft te worden.

En ook op journaal vind ik beelden te ver gaan, heb daar soms serieus ook last van. Dus oogkleppen, ja soms zou dat fijn zijn. -O-

Ode en die spoiler werkt regelmatig niet op ipad -O- en krijg je de tekst of foto gewoon te zien met de tag spoiler ervoor en erna -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-05-19 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers