Commentaar op commentaar

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Avalanche

Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 01:37

Het valt me steeds weer op in ITP topics, met name rij-topics uiteraard.

TS post een paar plaatjes, en daar kun je commentaar op geven, soms terecht, soms ook niet.

Vervolgens komen er dan reacties met hoe negatief de commentators wel niet zijn. Dit is wel met name als het om een mooi paard gaat, overigens. Als het een minder mooi paard is, of een minder mooie combinatie, zijn er veel minder van zulke reacties.

Persoonlijk vind ik het wat ergerlijk worden.
Als een TS geen commentaar wenst op rijfoto's, moet die persoon denk ik geen topic aanmaken. Commentaar is gewoon toegestaan, of je dat nu leuk vindt of niet, je kunt niet zelf regels gaan aanmaken voor je eigen topic. Plaats je foto's dan op Instagram of zo, daar kunnen mensen kwijlen, en op je eigen account kun je kalmpjes alle commentaar verbannen, en die reacties verwijderen.

Maar dat een fototopic dan verzandt in een discussie over of commentaar wel gegeven mag worden, en zo ja, hoe, en de commentators dan zelf persoonlijk aangevallen worden, is imo te zot voor woorden. Dat er dan wordt gedaan of een TS weet ik wat aangedaan wordt, en mensen een enorm drama maken van veelal terechte kritiek, vind ik echt volkomen belachelijk.

Daarna volgt er dan meestal een reactie op doordrammen. Wat ook wel echt gebeurt, maar ik denk, dat als er op een iets minder dramatische manier wordt gereageerd, dat er dan ook minder de neiging is tot doordrammen. Waarmee ik niet stel dat drammen oke is, ik denk dat de meeste mensen niet iets 85 keer hoeven te horen om het te begrijpen. Ik denk wel dat het een het ander in stand houdt.

En uiteraard is er ook onbenullig commentaar, wat gewoon nergens op slaat. En dat kun je dan gewoon naast je neerleggen, of gewoon negeren. Zolang er normaal gereageerd wordt op normaal commentaar, lijkt me dat niet per se een probleem. Ik vind dom commentaar soms ook ergerlijk, niet handig, soms worden er tips gegeven waarvan ik niet hoop dat er iemand is die ze opvolgt, maar je kunt moeilijk mensen gaan verbannen omdat ze niet helemaal weten waar ze over praten, lijkt me.

De reden voor dit topic? Ik vind het op zich wel een discussie waard, maar niet handig in de foto topics zelf. Met name RIJ-ITP dus.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Fink

Berichten: 1776
Geregistreerd: 16-09-12

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 02:52

Commentaar op commentaar op commentaar. :+

Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.


Kerstmuts

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:02

Ik werd ook naar van de laatste twee topics die ik daarin bekeken heb. Ik plaatste vroeger weleens topics waarbij ik nu denk dat ik ze niet meer zou durven plaatsen terwijl er toen leuk gereageerd werd. Heel veel topics met rij foto's eindigen gewoon in discussies.

Ik zou het bijna mooi vinden als er weer eens een beginnende ruiter de manegelessen hier zouden plaatsen. Ik krijg het gevoel dat je veel bokkers geen topic meer aan durven maken.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Avalanche

Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 08:30

Nou echt! Op zeker moment niks gedaan dan temmen, en het houdt mee idd tegen.
Doe dan een slotje op zo'n topic idd. Echt, 7 pagina's met discussie over welk commentaar wel en niet gegeven mag worden.....

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:34

Maar als iemand aangeeft geen commentaar te willen ontvangen maar puur foto’s delen waar die gene trots op is waarom zou je dat dan niet moeten respecteren?

Waarom zou het altijd maar geoorloofd moeten zijn om je mening te uitten terwijl iemand van te voren aangeeft hier geen interesse in te willen?

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

MarjanB

Berichten: 16411
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:36

Als ik nog mijn eigen paard zou hebben zou ik best een topic durven plaatsen. Niet omdat ik zo goed rijd maar omdat ik weet dat er altijd nog punten zijn om aan te werken. En een frisse blik kan soms ook voor nieuwe inzichten zorgen. Tuurlijk is het leuk voor je zelfvertrouwen als je alleen Oeh en Ahh krijgt, maar als je dat wil moet je andere foto’s plaatsen of op een andere plek.

Vind wel dat als je tips hebt dit opbouwend moet doen en er ook echt een compliment bij mag zitten :D

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:39

Ik vind dat beide kampen in evengrote mate een dergelijk topic verzieken. En maar door blijven gaan en zo het topic volledig overnemen.

Ik denk dat ik het topic waar de ts op doelde ook heb gevolgd. Ik was erg geirriteerd door het gemmer van beide kanten. Het verzand in een strijd van mensen die hun gelijk willen halen. En de ts in dat topic deed er vrolijk aan mee. Zo draag je zelf ook bij aan de verziekte sfeer in je topic.

Dar er nu ook nog een topic wordt geopend over dit onderwerp vind ik heel tekenend. En ook een beetje triest.

Laat het gaan. Ga eens op je handen zitten in plaats van te reageren, ga een eindje wandelen of zo. Maar laat het gaan in plaats van door te drammen over iets. Het is maar een forum.

Geef je respectvolle mening in een topic en dan is het klaar. Een ts kan er dan iets mee doen of niet. En dan is dat ook klaar. En het topic gered.
Laatst bijgewerkt door Boras op 07-03-19 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:42

Waarom zou je het niet accepteren?
Mogelijk heeft de TS zelf wel door waar de verbeterpunten liggen dankzij een goede instructeur en word degene alleen maar onzeker van commentaar?
Mogelijk heeft degene bv helemaal geen instagram en wil wel graag zijn/haar foto’s delen ?
En wie ben jij dan om haar grens geen commentaar niet te willen respecteren?

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:44

ElviraKelan schreef:
Waarom zou je het niet accepteren?
Mogelijk heeft de TS zelf wel door waar de verbeterpunten liggen dankzij een goede instructeur en word degene alleen maar onzeker van commentaar?
Mogelijk heeft degene bv helemaal geen instagram en wil wel graag zijn/haar foto’s delen ?
En wie ben jij dan om haar grens geen commentaar niet te willen respecteren?


Welkom op de sociale media :)

Er zijn daar altijd mensen die reageren als ze de mogelijkheid daartoe hebben. Het zou naief zijn om het anders te willen of verwachten.

Daarnaast, commentaar wil men wel. Alleen geen negatief commentaar. Of overwegend goed commentaar. Maar de verhouding compliment versus kritiek is niet te regelen natuurlijk.

Zo werkt het nu eenmaal niet. Dat gegeven kun je als ts niet negeren. Wie plaatst, moet de ballen verwachten. Het zijn de regels van sociale media.
Laatst bijgewerkt door Boras op 07-03-19 08:54, in het totaal 4 keer bewerkt

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:46

moonsparkle schreef:
Ik zou het bijna mooi vinden als er weer eens een beginnende ruiter de manegelessen hier zouden plaatsen. Ik krijg het gevoel dat je veel bokkers geen topic meer aan durven maken.

Eens, ik plaats nog met regelmaat topics maar als ik dan in topics van andere ruiters kijk dan krijg ik zelf alvast een rolberoerte. Ik zou het afschuwelijk vinden als er zo gereageerd wordt in een topic (en dan heb ik het niet over de onderbouwde reacties/onderbouwde goed geformuleerde commentaar maar dan heb ik het over mensen die elkaar in de haren vliegen omdat het zielig zou zijn en vreselijk is etc.) :Y)

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:48

Ik heb het ook wel gelezen ik lees ze na als ik zie dat er een slotje op zit.. dan snap ik het wel.

Het gaat er gewoon best grof aan toe.
Dat iemand het er niet mee eens is blijft dan doorgaan.

En soms gaan ze ook nog andere topic s erbij halen.of reacties daaruit.

Denk dat veel daarom al geen foto's meer plaatsen.

Maar dat is op meer plekken niet alleen hier.

The end

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:53

ElviraKelan schreef:
Waarom zou je het niet accepteren?
Mogelijk heeft de TS zelf wel door waar de verbeterpunten liggen dankzij een goede instructeur en word degene alleen maar onzeker van commentaar?
Mogelijk heeft degene bv helemaal geen instagram en wil wel graag zijn/haar foto’s delen ?
En wie ben jij dan om haar grens geen commentaar niet te willen respecteren?


En daar gaan we weer *\o/* . Realiseer je dat je je foto's op een open forum plaatst. En dat een verzoek om geen of alleen ''leuk'' commentaar op sommigen weinig tot geen indruk maakt. En je kunt ze niet tegenhouden een reactie te plaatsten. Wat dat betreft is Instagram misschien een beter platform voor dit soort foto's.
Je kunt op social media nagenoeg geen invloed uitoefenen op de strekking en toon van de reacties.

fleurtjeuh
Berichten: 10305
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:53

Ik vind wel dat dit 2 kanten op werkt.
Ts plaatst een ITP(dus geen HAW) en zegt geen tips te hoeven omdat ze onder begeleiding staan van een in diegene's ogen een kundige instucteur.
Mensen vallen erover dat er geen commentaar mag zijn
'is het de bedoeling dat we alleen maar ooeeh en aaahhh reacties plaatsen? Bokt is een discussie forum hoor, dus tips mogen we geven ook al zeg je van niet!'
Vervolgens zegt TS 'prima, geef je tips maar, ik zie er wel wat ik er mee doe want ik ben van mening dat ik goede instuctie heb'
Vervolgens worden de commentatoren boos
'ja maar wij doen de moeite je tips te geven, doe er wat mee! '

Tja wat wil iedereen nou..
Mensen willen commentaar geven en dan is de TS ook ineens verplicht om het aan te nemen?

(enige overeenkomst met daadwerkelijke reacties is perongeluk)

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:59

Avalanche81 schreef:
Het valt me steeds weer op in ITP topics, met name rij-topics uiteraard.

TS post een paar plaatjes, en daar kun je commentaar op geven, soms terecht, soms ook niet.

Vervolgens komen er dan reacties met hoe negatief de commentators wel niet zijn. Dit is wel met name als het om een mooi paard gaat, overigens. Als het een minder mooi paard is, of een minder mooie combinatie, zijn er veel minder van zulke reacties.

Persoonlijk vind ik het wat ergerlijk worden.
Als een TS geen commentaar wenst op rijfoto's, moet die persoon denk ik geen topic aanmaken. Commentaar is gewoon toegestaan, of je dat nu leuk vindt of niet, je kunt niet zelf regels gaan aanmaken voor je eigen topic. Plaats je foto's dan op Instagram of zo, daar kunnen mensen kwijlen, en op je eigen account kun je kalmpjes alle commentaar verbannen, en die reacties verwijderen.

Maar dat een fototopic dan verzandt in een discussie over of commentaar wel gegeven mag worden, en zo ja, hoe, en de commentators dan zelf persoonlijk aangevallen worden, is imo te zot voor woorden. Dat er dan wordt gedaan of een TS weet ik wat aangedaan wordt, en mensen een enorm drama maken van veelal terechte kritiek, vind ik echt volkomen belachelijk.

Daarna volgt er dan meestal een reactie op doordrammen. Wat ook wel echt gebeurt, maar ik denk, dat als er op een iets minder dramatische manier wordt gereageerd, dat er dan ook minder de neiging is tot doordrammen. Waarmee ik niet stel dat drammen oke is, ik denk dat de meeste mensen niet iets 85 keer hoeven te horen om het te begrijpen. Ik denk wel dat het een het ander in stand houdt.

En uiteraard is er ook onbenullig commentaar, wat gewoon nergens op slaat. En dat kun je dan gewoon naast je neerleggen, of gewoon negeren. Zolang er normaal gereageerd wordt op normaal commentaar, lijkt me dat niet per se een probleem. Ik vind dom commentaar soms ook ergerlijk, niet handig, soms worden er tips gegeven waarvan ik niet hoop dat er iemand is die ze opvolgt, maar je kunt moeilijk mensen gaan verbannen omdat ze niet helemaal weten waar ze over praten, lijkt me.

De reden voor dit topic? Ik vind het op zich wel een discussie waard, maar niet handig in de foto topics zelf. Met name RIJ-ITP dus.



Volledig mee eens.
Ik reageer niet heel veel in itp topics, maar ik heb in een foto topic wel eens gezegd dat ik een foto niet mooi vond.
Ik werd hier heel erg op aangevallen en ook uitgehoord over hoe deskundig ik dan wel was om dat te kunnen beoordelen. Ook heb ik in het show je outfit topic een keer gezegd dat ik een broek niet mooi vond. Ook daar werd ik meerdere keren op aangesproken als in dat dit niet de bedoeling was van het topic en dat het nogal onbeschoft was om dat te zeggen.
Ik vind die tendens dat je alleen maar ooh en aah mag roepen ontzettend ergerlijk.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:02

CharleyT schreef:
ElviraKelan schreef:
Waarom zou je het niet accepteren?
Mogelijk heeft de TS zelf wel door waar de verbeterpunten liggen dankzij een goede instructeur en word degene alleen maar onzeker van commentaar?
Mogelijk heeft degene bv helemaal geen instagram en wil wel graag zijn/haar foto’s delen ?
En wie ben jij dan om haar grens geen commentaar niet te willen respecteren?


En daar gaan we weer *\o/* . Realiseer je dat je je foto's op een open forum plaatst. En dat een verzoek om geen of alleen ''leuk'' commentaar op sommigen weinig tot geen indruk maakt. En je kunt ze niet tegenhouden een reactie te plaatsten. Wat dat betreft is Instagram misschien een beter platform voor dit soort foto's.
Je kunt op social media nagenoeg geen invloed uitoefenen op de strekking en toon van de reacties.


Ik vind dat zo een zwak argument waarom moet het op Social media of op een openbaar forum maar toelaatbaar zijn dat iedereen zijn/haar mening niet onderbouwd maar mag neerzetten omdat het kan? Je kan best wat tips/tricks aangeven maar als iemand aangeeft graag foto’s te willen delen waar diegene blij mee is en aangeeft regelmatig les te krijgen waarom moet het dan maar kunnen dat iedere poep en scheet aan mening neergeknald wordt? Plus het is de toon die de muziek maakt en daar zit ook een groot deel in.

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:06

Als je één keer commentaar geeft, prima, maar man wat blijven mensen lang doorjengelen en doorzagen over dat zij gelijk hebben en dat iemand de verdoemenis in rijdt met zijn paard als dat advies niet wordt opgevolgd.

Hier is een reclamecampagne voor het leven in geroepen: #doeslief.

Het valt me sowieso steeds meer op dat er overal over gemekkerd en gejammerd moet worden.
Artikel over Anky op VN: 'Hadden ze geen flatteuzere foto kunnen zoeken?' 'Waarom is dit nieuws?'
Mensen kinderen. Denk even na voor je iets plaatst. Wijs Disney gezegde: als je niks aardigs kunt zeggen, zeg dan maar niks. Het wordt tijd dat we eens wat bewuster omgaan met de impact die dingen kunnen hebben die gezegd worden. En dat ook niet in twijfel trekken ('Omdat het maar internet is').

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:12

Tja het is een discussie forum dus kan je discussie verwachten toch? Het heeft ook een balancerende functie natuurlijk. Mits mensen beleefd blijven. Laatst zo’n geval in de western sectie, die knap pittig werd maar ook harmonieus en beleefd bleef. Het kan dus heel goed!

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:15

Het één lokt ook het ander uit. Als je een opmerking wat minder vindt, kun je het ook laten en ervan uitgaan dat iemand het niet verkeerd heeft bedoeld. Door er met zijn allen op te duiken voelt de plaatser van de opmerking mogelijk de neiging om zich te verdedigen, en hoppa, het gezeur is begonnen.
Het is dus aan een ieder om een beetje op de toon te letten en af te wegen waar je wel of niet op reageert. Maar het blijft wel een openbaar forum. Ben je overgevoelig voor commentaar blijf er dan liever weg.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 07-03-19 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:15

Maar voor een stevige discussie heb je toch HAW? ITP is in mijn ogen gewoon leuk voor foto's. En tuurlijk kun je best eens zeggen 'Joh, let op je handen, houd ze mooi rechtop', maar echt rijtechnisch commentaar hoort thuis op HAW.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:16

Commentaar geven is prima (hoewel, ik noem het liever feedback). Maar het is aan TS om het vervolgens op te pakken. Het is geen verplichting. Als TS zegt “ik denk er niet zo over”. Nou dan toch niet?

Stop met doordrammen. Je hoeft je punt niet 100x te herhalen in de hoop dat TS toch iets met je feedback gaat doen. Wellicht als andere posters hetzelfde punt noemen gaat TS zich vanzelf achter de oren krabben. Maar onderbouw dan wel ga niet als een stelletje schapen “ja wat zij/hij zegt posten”.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 07-03-19 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:17

Upendo Maar het gebeurt dus niet alleen op die manier. In een foto topic waar het bedoeld is om de foto te beoordelen mag niet gezegd worden dat je de foto niet bijzonder vind.

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:17

Nikass schreef:
Upendo Maar het gebeurt dus niet alleen op die manier. In een foto topic waar het bedoeld is om de foto te beoordelen mag niet gezegd worden dat je de foto niet bijzonder vind.

Dat vind ik wel gek, maar alsnog is het vaak wel de toon die de muziek maakt. :)

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:21

Wat ik me dan afvraag, wat zou de reden zijn dat mensen een fototopic aanmaken? Als ik dat vanuit mijzelf beredeneer, ik heb een aantal foto's die ik mooi vind, waar ik persoonlijk vind dat mijn paard aardig loopt, kortom, foto's waar ik met enige trots op terug kan kijken. Wellicht een blooper voor een vrolijke noot of een foto om te laten zien dat het niet altijd goed gaat of hoe het er enige tijd geleden uitzag. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die foto's plaatsen waarvan zij vinden dat het er niet goed (of vriendelijk of vul maar in) uitziet.

De meeste mensen zullen dus hopen of verwachten dat er overwegend positief op een topic gereageerd gaat worden. Een kritische noot, prima. Maar dat doorzagen of continue elkaar herhalen want "dan zal de TS toch echt wel in gaan zien dat bokt gelijk heeft" vind ik zo ontzettend jammer.
En wat is er mis met oe en ah? Juist fijn toch om iemand een positief gevoel te geven? Dat willen we toch allemaal?
En dan het commentaar dat je het maar niet op bokt neer moet zetten als je geen negatief commentaar wilt is ook zo'n dooddoener en feitelijk victim blaming. Je zegt toch ook niet tegen het meisje met het korte rokje dat het haar eigen schuld is dat ze aangerand is vanwege haar kleding keuze?

Ik bekijk eigenlijk alleen de uitgelichte foto topics. En ik zie ook regelmatig dingen die mij niet aanspreken, die ik persoonlijk niet mooi vind of wat dan ook. Ik kies ervoor om mij daar niet over uit te laten. Wat doet mijn persoonlijke mening ertoe wanneer de TS duidelijk erg tevreden is met de foto's? We zijn allemaal volwassen mensen, laten we het gewoon gezellig en leuk houden voor iedereen. Er is al zoveel negativiteit in de wereld.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:23

Wat mij vooral opvalt is dat het de bekende bokt paarden zijn waar men commentaar niet waardeert. Dan komt de fanclub om de hoek zetten..

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:23

Precies dit , Als je één keer commentaar geeft, prima, maar man wat blijven mensen lang doorjengelen en doorzagen over dat zij gelijk hebben en dat iemand de verdoemenis in rijdt met zijn paard als dat advies niet wordt opgevolgd.

Er zijn gewoon bokkers die het erom doen. Er zit een dikke afgunst factor en dat is gewoon heel triest.
Hebben geen realistisch verstand en roepen anoniem dingen die langzaam aan op treiteren of pesten gaan lijken.

Ik volg je helemaal Avalanche81


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers