Commentaar op commentaar

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:36

Naar mijn mening is het mis gegaan met Rij-ITP vanaf het moment dat oneliners toegestaan werden. Daarvoor moest je altijd een onderbouwde reactie plaatsen en dat werd ook gewoon geaccepteerd.
Het is niet voor niets dat Rij-ITP 10 jaar terug het drukste forum was en je topic vaak na 1 dag al op pagina 2 stond. Toen was het iig nog leuk om te posten en ja toen werd er dus ook gewoon commentaar gegeven.

Verder sluit ik mij bij Iris82 en Lorette aan

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 14:58

Liselot schreef:
Naar mijn mening is het mis gegaan met Rij-ITP vanaf het moment dat oneliners toegestaan werden. Daarvoor moest je altijd een onderbouwde reactie plaatsen en dat werd ook gewoon geaccepteerd.
Het is niet voor niets dat Rij-ITP 10 jaar terug het drukste forum was en je topic vaak na 1 dag al op pagina 2 stond. Toen was het iig nog leuk om te posten en ja toen werd er dus ook gewoon commentaar gegeven.

Verder sluit ik mij bij Iris82 en Lorette aan

Dat klinkt zeer tof. Ik stel voor dat opnieuw in te voeren.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:00

Ik denk dat bijna niemand problemen heeft met een goed onderbouwde uitleg van wat je fout doet, waarom dit fout is en hoe je dit kunt verbeteren. Of ze ernaar luisteren is altijd weer iets anders.
Maar dat onderbouwende gebeurd hier niet altijd.. Ipv zijn er mensen die alleen zeggen 'dit doe je fout' met maar een enkeling die zegt 'zo los je het op' en vaak zit er voor de rest niks positiefs tussen. En meestal wordt er niet op de meest subtiele manier gezegd dat je iets fout doet.

Dat is natuurlijk maar een kleine groep, de meeste plaatsen iets positiefs of onderbouwt, maar het negatieve telt 10x zo zwaar. Ik vind dan ook zeker dat sommige mensen best even mogen oppassen met hoe ze iets verwoorden wanneer ze 'feedback' geven. (Al vind ik dat je één zinnetje met 'dit is slecht' geen feedback kan noemen) En wanneer deze mensen maar blijven doorhameren, elke keer weer, en dit ook echt op een kwetsende manier brengen, dan mag hier zeker wat van gezegd worden, of dat vind ik dan.

Overigens, dat iets op een sociale media wordt gezet is geen vrijbrief om iemand af te kraken! Dat is echt een hele nare gedachtegang die sommige mensen eruit moeten stampen. Ja, je moet erop voorbereidt zijn, maar dat betekend niet dat iedereen je maar lekker mag afkraken.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:02

Het komt vaak net door de mensen die commentaar gaan geven op mensen die commentaar geven (dus in de zin van; hou je bek, je mag geen commentaar geven) dat er altijd net een grotere discussie ontstaat. Wat logisch is, iedereen mag onderbouwde commentaar geven. Het valt mij alleszins toch op, dat het vanaf dat punt helemaal uit de hand loopt omdat de mensen die tegen commentaar zijn nooit afkomen met goede onderbouwde argumenten, enkel met drogredenen en emotionele betrekkingen die nergens voor nodig zijn. Dan nemen uiteindelijk de mensen die er zo op tegen zijn het helemaal over van de TS, waardoor de TS vaak zelfs niet meer eens afkomt met argumenten voor haar gedrag/beslissingen.

Verder vind ik het ook belachelijk dat zelfs moderators zeggen dat er op bepaalde dingen geen commentaar gegeven mag worden. Dit is een paardenforum, volgens mij (of zo zou het horen in mijn ogen) zou het hier moeten gaan om het welzijn van de paarden en niet om mensen hun gevoelens (en egoïsme). Daarnaast valt het ook op dat er topics zijn die vaker uit de hand lopen, en daar grijpt nooit een moderator in. Maar in topics waar mensen oprecht bezorgt zijn om het welzijn van het paard (en terecht), daar mag niks over gezegd worden want 'de TS heeft ook gevoelens'. Tja, het paard ook, alleen heeft die helaas geen stem en is die afhankelijk van mensen.

Ik vind het eerder bizar, dat mensen die bewust negatieve handelingen blijven uitvoeren tegenover hun paard, waarover ze herhaaldelijk commentaar blijven krijgen (wat dan weer niet mag want arme TS wordt 'de grond ingestampt' dan volgens sommigen) hier gewoon bescherming krijgen. Is dat het beeld wat je dan wilt geven vraag ik me af? 'Oh maakt niet uit of het slecht is voor het paard, alles kan op Bokt joh'.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 15:18

@ Apocalypse: Met het eerste deel van wat je stelt ben ik het eens.

Het tweede deel heb ik moeite mee.
ApoCowlypsee schreef:
Overigens, dat iets op een sociale media wordt gezet is geen vrijbrief om iemand af te kraken!

Bokt is geen social media. Bokt is een discussieforum over paarden.
Social media zijn Facebook, twitter, Instagram met name.

Juist op Bokt is afkraken iets wat niet mag. Dat betekent niet dat het niet gebeurt, maar het mag niet. Ideaal zijn goed onderbouwde reacties, die idd zeldzaam zijn, maar iig onderbouwd en voeding voor discussie.

OP social media mag afkraken wel. Dat is waarom cyber bullying een probleem is op social media, je kunt er melding van maken, maar er wordt niets mee gedaan. In feite is iets op social media zetten dus wel min of meer een vrijbrief om iemand af te kraken.
Daarmee zeg ik niet dat ik het daarmee eens ben, het is een van de redenen dat ik geen social media accounts heb, omdat het klimaat van ongelimiteerde domheid, stupiditeit, het totale gebrek aan zelfkritiek of regulatie, en soms de ongegeneerde valsheid me mateloos irriteren. Maar het is wel een probleem dat inherent is aan social media.
Overigens heeft Facebook wel een censor beleid, wat ik persoonlijk nogal gekleurd en redelijk stompzinnig vind, want FB heeft meer moeite met een vrouwentepel dan met dodelijk geweld, of het verdedigen daarvan. Facebook heeft ook geen probleem met zeer racistische uitingen, of met misogynie, wel op het aanspreken daarop. Blijkbaar is iemand op laakbaar gedrag aanspreken kwetsender dan dat gedrag zelf. Ook als het gaat om het verdedigen van huiselijk geweld, seksueel geweld, en hate crimes. Dat is geen site die ik wil sponsoren met een account.

Dat is ook de reden dat ik op een forum wel actief ben, omdat ik wel van discussie hou, maar wel als die ergens over gaat. Wel als daar redelijke grenzen aan zitten. En vandaar ook, dat ik die grenzen bespreekbaar wil maken.

Dat mensen dan vinden dat ze de vrijheid en zelfs het recht hebben om een ander af te kraken, vind ik idd een heel nare manier van denken.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:29

Foto's worden gedraaid om het er net wat mooier uit te laten zien.
Let niet op mijn houding want..
Ik heb les
Ik rij alleen zo voor de foto's
Moment opname
Ect ect
Post dan op itp losse foto's denk ik dan.

Maar ben het gelijk eens over het onderbouwen van je mening.
Alleen accepteer ook als er niks mee gedaan wordt. Misschien jammer maar helaas het is niet jou paard.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:40

Liselot schreef:
Naar mijn mening is het mis gegaan met Rij-ITP vanaf het moment dat oneliners toegestaan werden. Daarvoor moest je altijd een onderbouwde reactie plaatsen en dat werd ook gewoon geaccepteerd.
Het is niet voor niets dat Rij-ITP 10 jaar terug het drukste forum was en je topic vaak na 1 dag al op pagina 2 stond. Toen was het iig nog leuk om te posten en ja toen werd er dus ook gewoon commentaar gegeven.

Verder sluit ik mij bij Iris82 en Lorette aan

Niet mee eens. Bokt was in die tijd sowieso veel drukker. Als je nu op actieve onderwerpen kijkt staan er een week lang dezelfde topics. Vroeger verschilde dat soms al na een minuut. Met name Facebook met verschillende groepen, maar ook andere social media hebben een heel stuk overgenomen. Ook is er naar mijn idee een klein mentaliteitsverschil met die tijd en kon men toen commentaar beter incasseren zonder op hun tenen getrapt te zijn.

Verder sluit ik me aan bij DezeNaam.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:52

Avalanche81 schreef:
@ Apocalypse: Met het eerste deel van wat je stelt ben ik het eens.

Het tweede deel heb ik moeite mee.
ApoCowlypsee schreef:
Overigens, dat iets op een sociale media wordt gezet is geen vrijbrief om iemand af te kraken!

Bokt is geen social media. Bokt is een discussieforum over paarden.
Social media zijn Facebook, twitter, Instagram met name.


Side note: Dit is niet waar. Een forum (en dus ook Bokt) is zeker wel social media. Zelfs WhatsApp is social media :P Social media is eigenlijk alles waar online interactie / dialoog plaatsvindt.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:00

Avalanche81 schreef:
@ Apocalypse: Met het eerste deel van wat je stelt ben ik het eens.

Het tweede deel heb ik moeite mee.
ApoCowlypsee schreef:
Overigens, dat iets op een sociale media wordt gezet is geen vrijbrief om iemand af te kraken!

Bokt is geen social media. Bokt is een discussieforum over paarden.
Social media zijn Facebook, twitter, Instagram met name.

Juist op Bokt is afkraken iets wat niet mag. Dat betekent niet dat het niet gebeurt, maar het mag niet. Ideaal zijn goed onderbouwde reacties, die idd zeldzaam zijn, maar iig onderbouwd en voeding voor discussie.

OP social media mag afkraken wel. Dat is waarom cyber bullying een probleem is op social media, je kunt er melding van maken, maar er wordt niets mee gedaan. In feite is iets op social media zetten dus wel min of meer een vrijbrief om iemand af te kraken.
Daarmee zeg ik niet dat ik het daarmee eens ben, het is een van de redenen dat ik geen social media accounts heb, omdat het klimaat van ongelimiteerde domheid, stupiditeit, het totale gebrek aan zelfkritiek of regulatie, en soms de ongegeneerde valsheid me mateloos irriteren. Maar het is wel een probleem dat inherent is aan social media.
Overigens heeft Facebook wel een censor beleid, wat ik persoonlijk nogal gekleurd en redelijk stompzinnig vind, want FB heeft meer moeite met een vrouwentepel dan met dodelijk geweld, of het verdedigen daarvan. Facebook heeft ook geen probleem met zeer racistische uitingen, of met misogynie, wel op het aanspreken daarop. Blijkbaar is iemand op laakbaar gedrag aanspreken kwetsender dan dat gedrag zelf. Ook als het gaat om het verdedigen van huiselijk geweld, seksueel geweld, en hate crimes. Dat is geen site die ik wil sponsoren met een account.

Dat is ook de reden dat ik op een forum wel actief ben, omdat ik wel van discussie hou, maar wel als die ergens over gaat. Wel als daar redelijke grenzen aan zitten. En vandaar ook, dat ik die grenzen bespreekbaar wil maken.

Dat mensen dan vinden dat ze de vrijheid en zelfs het recht hebben om een ander af te kraken, vind ik idd een heel nare manier van denken.


Zie Nirvana's reactie :p
Maar daar gaat de discussie niet over, dus als het je echt zo stoort, dan kan je het woordje 'social media' vervangen met discussieforum ^^ Hetzelfde verhaal blijft. Een discussieforum betekend dat je verschillende meningen kan verwachten, niet dat je zonder onderbouwing iemand kan afkraken, dat is ook geen discussie meer.

Dat op FB en Instagram en dat soort sites door de slechte regulatie (tsja, wat wil je met miljoenen gebruikers) dus zoveel afgekraakt wordt tot discriminatie een toe vind ik echt vreselijk ja. Maar het is dus absoluut geen vrijbrief, en al moet je erop voorbereidt zijn... personen die maar afkrakend niet-onderbouwt kritiek gaan geven want 'anders had je het niet moeten plaatsen op social media', tsja, zo'n opmerking zegt natuurlijk meer over hun dan over social media zelf. Ook wanneer je de optie hebt, moet je het gewoon niet doen.
Voor die vrouwentepels, gewoon een mannentepel op plakken, dan ben je van het gezeik af! :D

Die ongelimiteerde domheid heb je overigens ook op bokt :p Maar daar zal ik niet verder over uitwijden.

Helaas blijft dat afkraken hier ook gewoon gebeuren en niet eens zo af en toe, of het nu mag of niet. Onderbouwd commentaar kun je zeker verwachten en moet je aankunnen, maar 10x achter elkaar hetzelfde kritische verhaaltje of continu reacties met 'dit doe je slecht' is gewoon niet aardig en dat moet een persoon dan niet doen, ookal krijgt diegene daarvoor de optie. Ik snap dus dat je het moet verwachten, maar dat betekend niet dat iemand maar gewoon je mond moet opentrekken om te zeggen wat je wil, als je begrijpt wat ik bedoel.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 16:04

Ik ben het niet met je oneens hoor :) al is de info dat Bokt ook onder social media valt, nieuw voor mij :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:06

Iris82 schreef:
Ik heb niet het idee dat er nu minder 'commentaar' gegeven wordt op foto's dan 'vroeger'. Ik kan me nog een aantal zeer prominente Boktleden herinneren die bijzonder scherp waren in hun commentaar.

Het is meer de metadiscussie die flink oplaait op het moment dat de ts niet gediend is van commentaar. Dat is het iedere keer waar het op vastloopt. Dan krijg je een kamp die het voor ts opneemt en een kamp dat vindt dat ze gewoon hun feedback mogen geven.

Kijk de betreffende topics nog maar eens na.

Nou ik herinner me toch een tijd waar het commentaar veel en veel harder was dan waarvoor je tegenwoordig al een OW krijgt. :) IMO is bokt wel echt extreem soft geworden (en de bokkers er bij.)

Nu is dat ook een maatschapplijke tendens die ik zie. :) Mensen lijken in het algemeen razendsnel in hun wiek geschoten. Tegenwoordig is alles beledigend, van carnaval tot zwarte piet. En dat merk je dus op bokt ook. :) Mensen hebben het zo druk met hun idealen verkondigen dat ze vergeten om ze uit te voeren. :j
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-03-19 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:07

Fink schreef:
Commentaar op commentaar op commentaar. :+


Sorry, deze reactie vind ik echt hilaaaaaaarisch _O-


Maar ik moet eerlijk zeggen, ik heb hier ook al een beetje mee in mijn hoofd rondgelopen.
Ik verveel me de pleuris, aangezien ik momenteel ziek thuis zit. Dus wat doe je dan? Bokken... Ik denk dat ik soms mensen kan helpen en vind het leuk om op RIJ-ITP of HAW te kijken. Soms waarderen mensen je reactie, soms niet.

Maar zodra je commentaar niet past in het straatje van deze of gene (en heel vaak niet eens per se de TS), dan gaat hier een discussie om draaien. Want deze of gene heeft ook wel medestanders (net als de criticaster) en zo laait het vuurtje steeds verder op.
Soms speelt een TS hier ook nog een rol in, door commentaar falikant af te wijzen op een manier die er niet overal in gaat. Nouja, prima moet je doen. Je kan ook gewoon zeggen: Bedankt voor je reactie. En vervolgens in gedachten een middelvinger naar de betreffende Bokker op steken als je er niets mee wilt doen.

Wat heel erg opvalt is dat we tegenwoordig in een maatschappij leven waarin mensen steeds meer van mening lijken dat ze perfect moeten zijn. En dit heeft een tweeledig effect op Bokt heb ik het idee. Het perfecte plaatje mag geen commentaar krijgen, want die bubbel mag niet kapot.
Het imperfecte plaatje wordt lekker de grond in gestampt, want perfection is key.
Beide natuurlijk volslagen belachelijk. Perfectie bestaat niet.
Iemand compleet de grond in trappen wordt niemand beter van. Als iemand zichzelf daar beter van gaat voelen, moet diegene zich eens even goed achter de oren krabben en misschien bedenken waar het bij diegene zelf verkeerd gaat.

Bokt-technisch vraag ik me af waarom hier nog steeds twee subfora voor zijn, terwijl in de regel op beide subfora hetzelfde commentaar komt. Ja, ook op HAW komen reacties als: Wat een leuke combinatie. Mooie foto's.
Hou jullie leden niet de hand boven het hoofd, zet alles terug op één subforum en ga er wat strenger modereren als het in de soep loopt. Het is zonde dat er combinaties zijn die amper reacties krijgen omdat niemand er iets van weet te zeggen. Terwijl er genoeg mensen iets leuks kunnen zeggen.
Daarbij moeten we allemaal maar eens gaan leren met kritiek om te gaan, wordt het leven ook een stuk makkelijker van voor een heleboel mensen. Ze leren namelijk ook dat ze misschien eens moeten nadenken voordat ze iets plaatsen, leren ze ook een stukje zelfkritischer van te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:37

Ik kan je in heel veel volgen Janine, ben het met je eens dat er soms overgevoelig gereageerd wordt als er commentaar gegeven wordt. Aan de andere kant denk ik bij sommige commentaren: dit wordt geplaatst uit een soort frustratie (veelal over zichzelf gok ik) en is ronduit onvriendelijk. En eerlijk is eerlijk: iedereen vindt overal iets van, maar dat hoef je niet altijd te zeggen. Vind ook dat het over het algemeen wel iets vriendelijker naar elkaar toe kan, op social media maar ook in het dagelijks leven. Wat heb je eraan om iemand zich naar te doen laten voelen? En ja, de een is nu eenmaal gevoeliger dan de ander (om wat voor reden dan ook). Beetje rekening met elkaar houden is helemaal niet zo erg.

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:40

ApoCowlypsee schreef:
Ik denk dat bijna niemand problemen heeft met een goed onderbouwde uitleg van wat je fout doet, waarom dit fout is en hoe je dit kunt verbeteren. Of ze ernaar luisteren is altijd weer iets anders.
Maar dat onderbouwende gebeurd hier niet altijd.. Ipv zijn er mensen die alleen zeggen 'dit doe je fout' met maar een enkeling die zegt 'zo los je het op' en vaak zit er voor de rest niks positiefs tussen. En meestal wordt er niet op de meest subtiele manier gezegd dat je iets fout doet.

Dat is natuurlijk maar een kleine groep, de meeste plaatsen iets positiefs of onderbouwt, maar het negatieve telt 10x zo zwaar. Ik vind dan ook zeker dat sommige mensen best even mogen oppassen met hoe ze iets verwoorden wanneer ze 'feedback' geven. (Al vind ik dat je één zinnetje met 'dit is slecht' geen feedback kan noemen) En wanneer deze mensen maar blijven doorhameren, elke keer weer, en dit ook echt op een kwetsende manier brengen, dan mag hier zeker wat van gezegd worden, of dat vind ik dan.

Overigens, dat iets op een sociale media wordt gezet is geen vrijbrief om iemand af te kraken! Dat is echt een hele nare gedachtegang die sommige mensen eruit moeten stampen. Ja, je moet erop voorbereidt zijn, maar dat betekend niet dat iedereen je maar lekker mag afkraken.


Dit dus! Ik vind Bokt een fijn "kijkforum" en heb zelf absoluut niet de behoefte mijn rijtechnisch commentaar te delen. Ik vind mezelf ook geen topruiter, weet mijn verbeterpunten (en die zijn er veel!) en heb geen zin om met een stelletje wildvreemden op het internet gaan lopen bakkeleien. Ik heb vaak het idee dat de commentaren helemaal niet opbouwend zijn maar ook hele smaakgevoelige dingen en dat het gegeven commentaar nogal eens afwijkt van de "echte" wereld.

Daar loopt het spaak - mensen vinden dat je commentaar en feedback altijd maar moet accepteren en blijven vervolgens drammen. Zoals Maria verkondigde - als je "de waarheid" zegt, maar mensen niet luisteren. Die waarheid bestaat helemaal niet - dat is wat JIJ vind. Maar het wordt vaak wel verkondigd als de waarheid.

Ik vind het persoonlijk erg jammer dat er minder topics worden geplaatst en dat de drempel om foto's te plaatsen hoger wordt. Wat ook al eerder werd aangegeven - wat is er nou mooier dan met elkaar een sport delen waar we allemaal plezier aan beleven? En wat is er nou mis met ff proberen je post aardig proberen te formuleren? Je kan ook echt op een vriendelijke, opbouwende manier kritisch zijn en accepteren als de ander je advies niet aanneemt. En echt iedereen vind het zelf leuker positief commentaar te krijgen dan negatief. Als je die op social media wel krijgt is de keuze snel gemaakt.

Ohja, moest denken aan die campagne van sire: #doeslief . Gewoon proberen!

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:46

Adelaide71 schreef:
Ik kan je in heel veel volgen Janine, ben het met je eens dat er soms overgevoelig gereageerd wordt als er commentaar gegeven wordt. Aan de andere kant denk ik bij sommige commentaren: dit wordt geplaatst uit een soort frustratie (veelal over zichzelf gok ik) en is ronduit onvriendelijk. En eerlijk is eerlijk: iedereen vindt overal iets van, maar dat hoef je niet altijd te zeggen. Vind ook dat het over het algemeen wel iets vriendelijker naar elkaar toe kan, op social media maar ook in het dagelijks leven. Wat heb je eraan om iemand zich naar te doen laten voelen? En ja, de een is nu eenmaal gevoeliger dan de ander (om wat voor reden dan ook). Beetje rekening met elkaar houden is helemaal niet zo erg.


Goede toevoeging! Het is nog even door me heen gegaan als 'dit moet ik er niet bij vergeten'.

Je hebt helemaal gelijk! Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar dat is respect ook... En van dat laatste is maar weinig te merken op Bokt.
Dat vind ik heel erg triest! Man man man, wat kunnen we mensonvriendelijk reageren op elkaar. Ik vind het schandalig... Terwijl, als je dingen een stuk vriendelijker zou brengen, je vele malen dichter bij je doel komt.
Maar dat realiseren de respectloze Bokkers zich niet :n

Is trouwens ook wel heel erg van deze tijd. We moeten alles maar kunnen zeggen, en respect is daar echt aan ondergeschikt.
Pijnlijke ontwikkeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:47

tmr001: ja ik denk er dus ook zo over. Wat is het voor moeite om of iets niet te plaatsen of op een normale manier als je dan toch je ei kwijt moet. En ik vind mezelf ook niet de aangewezen persoon om rijtechnisch commentaar te leveren. En heel eerlijk: ik denk ook dat een aantal bokkers zichzelf een beetje overschat en de behoefte voelt om alles en iedereen die in het zadel zit te bekritiseren.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 16:56

Ik moet wel zeggen, dat ik dit topic dan weer iets vind wat bokt ook kan zijn imo :) Discussieren kan scherp, maar het wordt hier wel heel goed gedaan.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:07

Jammer dat mensen het dus heel verstandig vinden dat er op een gegeven moment geen topics meer worden geopend. Persoonlijk noem ik dat triest.

Waarom?
Omdat niet altijd alles het ideale plaatje hoeft te zijn

#edit aangepast omdat ik per ongeluk toch in strijd ging met de woorden van de mod op de pagina hier voor
Laatst bijgewerkt door Blazy op 07-03-19 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:09

tmr001 schreef:
ApoCowlypsee schreef:
Ik denk dat bijna niemand problemen heeft met een goed onderbouwde uitleg van wat je fout doet, waarom dit fout is en hoe je dit kunt verbeteren. Of ze ernaar luisteren is altijd weer iets anders.
Maar dat onderbouwende gebeurd hier niet altijd.. Ipv zijn er mensen die alleen zeggen 'dit doe je fout' met maar een enkeling die zegt 'zo los je het op' en vaak zit er voor de rest niks positiefs tussen. En meestal wordt er niet op de meest subtiele manier gezegd dat je iets fout doet.

Dat is natuurlijk maar een kleine groep, de meeste plaatsen iets positiefs of onderbouwt, maar het negatieve telt 10x zo zwaar. Ik vind dan ook zeker dat sommige mensen best even mogen oppassen met hoe ze iets verwoorden wanneer ze 'feedback' geven. (Al vind ik dat je één zinnetje met 'dit is slecht' geen feedback kan noemen) En wanneer deze mensen maar blijven doorhameren, elke keer weer, en dit ook echt op een kwetsende manier brengen, dan mag hier zeker wat van gezegd worden, of dat vind ik dan.

Overigens, dat iets op een sociale media wordt gezet is geen vrijbrief om iemand af te kraken! Dat is echt een hele nare gedachtegang die sommige mensen eruit moeten stampen. Ja, je moet erop voorbereidt zijn, maar dat betekend niet dat iedereen je maar lekker mag afkraken.


Dit dus! Ik vind Bokt een fijn "kijkforum" en heb zelf absoluut niet de behoefte mijn rijtechnisch commentaar te delen. Ik vind mezelf ook geen topruiter, weet mijn verbeterpunten (en die zijn er veel!) en heb geen zin om met een stelletje wildvreemden op het internet gaan lopen bakkeleien. Ik heb vaak het idee dat de commentaren helemaal niet opbouwend zijn maar ook hele smaakgevoelige dingen en dat het gegeven commentaar nogal eens afwijkt van de "echte" wereld.

Daar loopt het spaak - mensen vinden dat je commentaar en feedback altijd maar moet accepteren en blijven vervolgens drammen. Zoals Maria verkondigde - als je "de waarheid" zegt, maar mensen niet luisteren. Die waarheid bestaat helemaal niet - dat is wat JIJ vind. Maar het wordt vaak wel verkondigd als de waarheid.

Ik vind het persoonlijk erg jammer dat er minder topics worden geplaatst en dat de drempel om foto's te plaatsen hoger wordt. Wat ook al eerder werd aangegeven - wat is er nou mooier dan met elkaar een sport delen waar we allemaal plezier aan beleven? En wat is er nou mis met ff proberen je post aardig proberen te formuleren? Je kan ook echt op een vriendelijke, opbouwende manier kritisch zijn en accepteren als de ander je advies niet aanneemt. En echt iedereen vind het zelf leuker positief commentaar te krijgen dan negatief. Als je die op social media wel krijgt is de keuze snel gemaakt.

Ohja, moest denken aan die campagne van sire: #doeslief . Gewoon proberen!

Ook ik moest gelijk aan de campagne #doeslief denken maar schijnbaar blijkt dat echt super lastig

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:09

Janine1990 schreef:
Wat heel erg opvalt is dat we tegenwoordig in een maatschappij leven waarin mensen steeds meer van mening lijken dat ze perfect moeten zijn. En dit heeft een tweeledig effect op Bokt heb ik het idee. Het perfecte plaatje mag geen commentaar krijgen, want die bubbel mag niet kapot.
Het imperfecte plaatje wordt lekker de grond in gestampt, want perfection is key.
Beide natuurlijk volslagen belachelijk. Perfectie bestaat niet.
Iemand compleet de grond in trappen wordt niemand beter van. Als iemand zichzelf daar beter van gaat voelen, moet diegene zich eens even goed achter de oren krabben en misschien bedenken waar het bij diegene zelf verkeerd gaat.

Daarbij moeten we allemaal maar eens gaan leren met kritiek om te gaan, wordt het leven ook een stuk makkelijker van voor een heleboel mensen. Ze leren namelijk ook dat ze misschien eens moeten nadenken voordat ze iets plaatsen, leren ze ook een stukje zelfkritischer van te worden.


Helemaal mee eens. Vooral de eerste twee alinea's, over dat perfecte plaatje.
Mooi gezegd.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:18

ElviraKelan schreef:
Ook ik moest gelijk aan de campagne #doeslief denken maar schijnbaar blijkt dat echt super lastig


Bij interactie kunnen dit soort dingen niet van één kant blijven komen natuurlijk.
En dat is wat Bokt is, interactief. Wat je geeft, kan je terugkrijgen.
Daarbij bouw je een reputatie op, je komt Bokkers nu eenmaal vaak ergens tegen. Ik kom Avalanche heel vaak tegen bijvoorbeeld. Ze plaatst altijd vriendelijke reacties, is direct, geeft een prettig onderbouwde mening waar ik het heus niet altijd mee eens hoef te zijn. Maar ik vind haar een aangename Bokker.
Zo zijn er ook Bokkers waar je geen pijl op kan trekken, die met alle winden meewaaien, of die altijd negatief zijn, die geen commentaar kunnen accepteren ook al is het netjes commentaar.

Met #doeslief negeer je zo'n persoon, in het gunstigste geval. Of diegene komt binnen, quote jou op een minder aangename manier en verwacht een reactie van je. Tsjah, wat doe je dan? Niet reageren is ook niet altijd de meest vriendelijke manier... Maar het 'verleden', in combinatie met een eigen mening, zorgt er mogelijk wel voor dat je reactie een stuk pittiger is dan deze zou zijn naar een Bokker toe die je wel waardeert.

Stel je eens voor dat je iemand in je omgeving hebt die ALTIJD negatief is, die NOOIT ergens een lichtpuntje in kan zien. En die dit ook nog eens het liefste met de hele wereld deelt? Hoe frustrerend is dat? Hoe graag zou je zo iemand een schop onder zijn of haar hol willen geven.

Je kan niet altijd overal in mee willen gaan omwille van de lieve vrede. Je kan wel op een nette manier je mening geven, zonder dat je daarmee kwetsend wilt en zal overkomen. AL hangt het er dan nog wel vanaf hoe diegene die (waarschijnlijk) goedbedoelde mening oppakt.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:26

Als iemand met #doeslief aankomt zal ik er voor zorgen dat m'n volgende reactie wat pittiger is :') :+

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:30

Nies_ schreef:
Als iemand met #doeslief aankomt zal ik er voor zorgen dat m'n volgende reactie wat pittiger is :') :+


Ik hoop ook niet dat mensen die hashtag zullen aanhalen in topics. Maar ik hoop toch wel dat een ander soort reactie wel aan het denken zet. Of misschien aanzetten tot het aanklikken van de rechterbovenhoek. :o

Forgive
Berichten: 273
Geregistreerd: 31-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:43

Ik moet zeggen dat ik een tip sowieso iets anders vindt dan echt commentaar geven. Daarbij: je mag best je eigen regels samenstellen voor het aanmaken van een topic, want jij bent degene die hem maakt. Dat vind ik dus sowieso nergens op slaan :) Als iemand in het opstartbericht aangeeft dat diegene geen tips of commentaar wilt krijgen op de gemaakte foto's, doe dit dan gewoon niet. Als je het namelijk gewoon niet doet ontstaat er dus ook geen ruzie. Maar kennelijk is dat voor bepaalde mensen te moeilijk of zo?

Natuurlijk mag je in principe wel tips geven als niet in het opstartbericht aan wordt gegeven dat dit niet gewenst is. Alleen vind ik het verder ook gewoon onzin dat je geen topic aan zou mogen maken als je geen commentaar wilt. De reden om een topic aan te maken is vaak ook gewoon om een leuke fotoshoot te laten zien. Als iemand rijtips of fotografietips wilt hebben dan hadden ze dat wel gezegd.

Om een nog langer verhaal kort te maken: geef gewoon alleen je commentaar als hier om wordt gevraagd. Doe het anders gewoon niet.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:47

Forgive schreef:
Ik moet zeggen dat ik een tip sowieso iets anders vindt dan echt commentaar geven. Daarbij: je mag best je eigen regels samenstellen voor het aanmaken van een topic, want jij bent degene die hem maakt. Dat vind ik dus sowieso nergens op slaan :) Als iemand in het opstartbericht aangeeft dat diegene geen tips of commentaar wilt krijgen op de gemaakte foto's, doe dit dan gewoon niet. Als je het namelijk gewoon niet doet ontstaat er dus ook geen ruzie. Maar kennelijk is dat voor bepaalde mensen te moeilijk of zo?

Natuurlijk mag je in principe wel tips geven als niet in het opstartbericht aan wordt gegeven dat dit niet gewenst is. Alleen vind ik het verder ook gewoon onzin dat je geen topic aan zou mogen maken als je geen commentaar wilt. De reden om een topic aan te maken is vaak ook gewoon om een leuke fotoshoot te laten zien. Als iemand rijtips of fotografietips wilt hebben dan hadden ze dat wel gezegd.

Om een nog langer verhaal kort te maken: geef gewoon alleen je commentaar als hier om wordt gevraagd. Doe het anders gewoon niet.


Maar nu krijg je een topic van een trotse bokker die laat zien dat ze met haar 1.70m en 75 kilo op haar shet van een meter rijdt. Die bovendien ook nog op 'skechers' loopt, zoals dit ezeltje bijvoorbeeld:
Afbeelding
Door de haarscherpe foto's is dit duidelijk te zien. Tevens lijkt TS aan de grote en zware kant voor de shet en hangt ze (mag ik ze zeggen, meeste van ons zijn toch vrouwen?) behoorlijk aan de mond de sjorren.

In de OP staat: Geen commentaar, ik heb les.

Wat doe je dan? En wat zijn de gevolgen als je dit soort topics op Bokt laat staan en er inderdaad geen commentaar volgt?