Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:22

maria1990 schreef:
Ik gun iedereen een succesvolle baan! Maar bij jou heb ik toch wel mijn twijfels zitten hoe je dit gaat hendelen in het dagelijks leven? Hoe wil je andere mensen gaan helpen met hun psychische klachten en stoornissen als jezelf niet stabiel in het leven staat? Ga je dan vaker in therapie bij je collega's om alles beter te kunnen verwerken of hoe moet ik dat zien. Ik hoop voor jou dat je deze baan succesvol uit kan voeren, zonder dat je daarbij tegen burnout aanloopt omdat het achteraf mentaal te zwaar blijkt te zijn voor je. Nogmaals ik hoop dat jij je toekomstige cliënten verder kunt helpen met hun leven op de rit te krijgen. Ik weet dat ik kritische vragen aan je stel en daarom mag je mijn vragen ook via PB beantwoorden.


Ik heb meerdere hulpverlenders in mijn familie-/vriendenkring en die zijn misschien wel zo succesvol omdát ze weten hoe de hulpverlening werkt en de andere kant ook gevoeld hebben.

Voor mij persoonlijk zou het dus ook geen bezwaar zijn om een therapeut te hebben die zelf ook in therapie is geweest. Ik zou het wel bezwaarlijk vinden als ik de reden waarom op internet zou kunnen vinden en er zijn vast mensen die daarnaar gaan zoeken..

Ik ben ook voor het makkelijker verwijderen van informatie. Via Google kom je zo in jarenoude topics terecht en dat is imo echt niet nodig.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:26

Als je therapie wilt geven volgens de psychoanalyse, is het zelfs de bedoeling dat je eerst zelf intensief therapie hebt ondergaan.

Ik vind dit heel persoonlijk. Voor mij werkt het absoluut niet maar voor een ander wel.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:33

Ts is gewoon een mens. Ik zou liever therapie hebben van een mens die ook wel eens wat heeft meegemaakt,dan van een perfecte robot.Ik zie dus echt eerlijk het probleem niet.Wel is het voor iedereen verstandig om na te denken wat je op internet gaat zetten,want het blijft er voor altijd opstaan.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:43

Als het mij zo hoog zou zitten, had ik als eerste mijn profiel leeggehaald en linkjes naar website of facebook verwijderd uit mijn profiel of onderschrift.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:46

upendo schreef:
Ik loop niet zozeer tegen hetzelfde euvel aan, maar ik wil gewoon naar een Facebooksysteem op bokt. Zelf weten wat je wel of niet verwijdert zonder tussenkomst van wie dan ook.

Ik vind het bizar dat ik geen zeggenschap heb over wat ik plaats online.


Dat heb je natuurlijk wel.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:49

Boras schreef:
Als het mij zo hoog zou zitten, had ik als eerste mijn profiel leeggehaald en linkjes naar website of facebook verwijderd uit mijn profiel of onderschrift.


Maar als je dan terugkomt op Bokt onder een anonieme naam weet niemand meer wie je bent.
Als je al zo lang op Bokt bent en het is belangrijk voor je (geweest), en je bent misschien wel een bekende Bokker geworden.
Dan is het niet leuk om op Bokt te zijn en niemand weet weet wie je eigenlijk was.
Je hebt iets opgebouwd hier, wat je dan in één keer kwijt bent.
Het is toch juist fijn en handig als je naam/avator herkenning geeft.
Alleen als er zoveel privé informatie bij zit, dan snap ik dat het op een punt kan komen dat je ermee zit wat te doen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 01-02-19 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:51

Boras schreef:
upendo schreef:
Ik loop niet zozeer tegen hetzelfde euvel aan, maar ik wil gewoon naar een Facebooksysteem op bokt. Zelf weten wat je wel of niet verwijdert zonder tussenkomst van wie dan ook.

Ik vind het bizar dat ik geen zeggenschap heb over wat ik plaats online.


Dat heb je natuurlijk wel.

Niet op bokt. Je moet een reden hebben om dingen te laten verwijderen....... Ook al heb ik die niet, ik wil gewoon zelf alles weg kunnen halen als ik dat nodig acht.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:55

Ook op bokt, want jij plaatst.

Alleen jij hebt zeggenschap over wat je online plaatst. Daar is niets bizars aan.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:10

Vertel je dat ook even aan mijn 14-jarige ik? ;)

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:11

Joolien schreef:
Ja dat is zo T. Ik wil idd psycholoog worden, en dan is het gewoon niet bevorderlijk om je eigen strijd en psychisch verleden zichtbaar te hebben... Of dat overigens echt zo is vind ik nog weer een interessant aspect op zich, maar dat onderzoek ik liever niet via bokt :')


Beetje OT maar google eens op Menno Oosterhof. Hij is heel open over wat jij je nu afvraagt.

On topic, ik snap je wel. Ik ben altijd al heel voorzichtig geweest met wat ik post. Ik zit in de hulpverlening heb juist vanwege wat ik heb en dat mensen dat weten is dus geen probleem. Het is juist een pluspunt. Dus als iemand de relatie legt tussen mijn echte naam en mijn blog dan is dat geen probleem. Maar in de rest van mijn leven hebben ze niks te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:16

Of ik wel of geen goede hulpverlener kan worden gaat het hier niet over. Dus daar ga ik niet op in ;)

Poes, goede tips. zelf dacht ik altijd dat het niet uit zou maken als ik dat zou laten staan, maar idd sommige reacties zijn misschien niet handig inderdaad.

Het is niet zo dat ik perse nu direct anoniem wil, dus ik heb geen reden om nu direct alles eraf te gooien. Ik wil gewoon weten wat mogelijk is.

Lughnassadh, ik ga hem eens googlen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:17

Die anonimiteit valt vies tegen, ik heb laatst ook een oude bokker teruggevonden die (begrijpelijk) haar account had opgeheven en had binnen een paar klikken gevonden onder welke naam ze nu lid is. Helaas worden quotes niet verwijderd, dus het hele verwijderen van het account is mijn inziens ook schijn. Ik snap niet hoe dit zo'n issue is op Bokt, zijn ze bang dat er te weinig berichten worden geplaatst en dat Bokt daardoor minder groot is? Als je naar Reddit kijkt (voor de leken, Reddit is min of meer het grootste forum op het internet), daar kun je tot in het oneindige je berichten verwijderen. En dat vind ik persoonlijk niet meer dan normaal.
Wbt anonimiteit in de zorg, dit raad ik absoluut aan. Ik studeer ook psychologie (eindstreep in zicht) en heb sinds mijn stage mezelf heel wat anoniemer gemaakt op het web. De reden hiervoor is niet dat ze niks over me mogen weten, maar juist om die professionele relatie aan te gaan in plaats van een vriendschappelijke. Dat klinkt vaag, maar als hulpverlener in deze branche is het belangrijk voor je eigen stabiliteit dat er een duidelijke scheiding blijft tussen zakelijk en privé. Dat betekent niet dat je niets deelt met cliënten, maar dat je juist 100% zelf keuze hebt wat je deelt (en dat er dus niet teveel gevonden kan worden op het internet).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-19 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:21

AnnoNiemand schreef:
Ik begrijp je helemaal, kijk maar naar mijn gebruikersnaam. :+ Ik zat in een zelfde soort situatie. Ik heb mijn profiel laten anonimiseren en heb nu een 'anoniemer' account. Bij alles wat ik plaats, let ik erop dat ik niet herkenbaar ben. De namen van mijn paarden of mijzelf noem ik niet. Ik plaats geen foto's, video's en dergelijke. Ik kan nu weer leuk meepraten over onderwerpen die mij echt interesseren, maar ik en mijn paarden blijven prive.


Even hierop inhaken .. bevalt dit goed?
Ik heb hier namelijk ook al aan zitten denken, maar tegelijk lijkt het ook heel moeilijk om nooit iets te plaatsen over je paard(en). Ik plaats niet zoveel meer, maar als ik eens een probleem heb waar ik meningen over zoek .. of heb eens een leuke foto of dergelijke .. Zo helemaal anoniem en niks vrijgeven.. heeft het dan nog zin zeg maar? :+

Ik let er tegenwoordig wel op dat ik geen foto's meer plaats waar ik zelf op sta, of waar anderen mensen op staan, of de stal herkenbaar of ... Desondanks vraag ik me af als iemand echt zou willen (maar waarom zouden ze het willen) of er toch niet vanalles te vinden is door allerlei stukjes bij elkaar te leggen.

Langs de andere kant zijn er wel mensen die heel hun (paarden)leven op internet zetten, websites hebben met adres en noem het maar. Gisteren toevallig nog naar Jumping zitten kijken en dan wordt er gezegd 'die heeft een stal daar ... '. Als dat bij zo'n mensen gewoon kan, waarom zou een simpele ziel dan alles moeten verbergen? Misschien eerder iets voor een ander topic, ik weet het niet, maar zomaar even een hersenspinsel ;)


Mbt de TS: ik heb niet zo meteen tips voor je, lijkt me inderdaad moeilijk om te weten waar je wel of niet goed aan doet. Misschien eens praten met mensen in het werkveld zoals je zegt? Hoe zij daar tegenover staan, of ze daar ervaringen mee hebben mbt patiënten, ... Misschien dat op die manier dingen wat duidelijker worden of het een probleem kan vormen of niet. Zelf ben ik een tijd heel erg van het als afschermen en liefst verwijderen geweest maar intussen vraag ik me ook wel weer af of het echt allemaal zo interessant is dat er zo over gedaan moet worden... Het blijft een moeilijk iets, waarvan de gevolgen soms moeilijk in te schatten zijn :j

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:27

Dit is inderdaad een nadeel van het internet, het blijft je achtervolgen, denk dus altijd na met wat je erop kwakt.
Bokt zelf zou alle gesloten topics van 5 jaar en ouder kunnen verwijderen, dat zou al een hoop schelen. En niet alleen voor jouw... Want je bent echt niet de enige.

Maar.. die zelfde pagina's zou je met een beetje handigheid nog terug kunnen vinden met een wayback machine.

Lastig hoor, ik denk je dit het beste met een hoofd-modje van Bokt kunt bespreken, misschien kunnen ze je helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:27

Bizzybijtje schreef:
Die anonimiteit valt vies tegen, ik heb laatst ook een oude bokker teruggevonden die (begrijpelijk) haar account had opgeheven en had binnen een paar klikken gevonden onder welke naam ze nu lid is. Helaas worden quotes niet verwijderd, dus het hele verwijderen van het account is mijn inziens ook schijn. Ik snap niet hoe dit zo'n issue is op Bokt, zijn ze bang dat er te weinig berichten worden geplaatst en dat Bokt daardoor minder groot is? Als je naar Reddit kijkt (voor de leken, Reddit is min of meer het grootste forum op het internet), daar kun je tot in het oneindige je berichten verwijderen. En dat vind ik persoonlijk niet meer dan normaal.
Wbt anonimiteit in de zorg, dit raad ik absoluut aan. Ik studeer ook psychologie en heb sinds mijn stage mezelf heel wat anoniemer gemaakt op het web. De reden hiervoor is niet dat ze niks over me mogen weten, maar juist om die professionele relatie aan te gaan in plaats van een vriendschappelijke. Dat klinkt vaag, maar als hulpverlener in deze branche is het belangrijk voor je eigen stabiliteit dat er een duidelijke scheiding blijft tussen zakelijk en privé. Dat betekent niet dat je niets deelt met cliënten, maar dat je juist 100% zelf keuze hebt wat je deelt (en dat er dus niet teveel gevonden kan worden op het internet).

Mar als het op Reddit kan, waarom kan het hier dan niet? Daar ben ik wel heel benieuwd naar :)

[***], helemaal anoniem is lastig inderdaad. Ik zit ook nog met mijn openbare weer account, wat ga ik daar mee doen. Want daar deel ik ook veel van mezelf, maar meer gewoon wie ik ben :P En niet zo zeer info over mezelf.
En ja, de gevolgen zijn moeilijk in te schatten, maar ik wil voorkomen dat ik er problemen mee krijg.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:30

Eerlijk gezegd snap ik ook niet dat bokt hier nu al zo lang aan vast houdt. Ik vind dat je al je bercihten zou moeten kunnen verwijderen.

'gaten' in topics zijn maar relevant in informatieve topics en daar gaan mensen niet zo snel wat verwijderen denk ik.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:44

Ik zou ook wel het eea willen verwijderen.. vooral mijn naam bij foto’s die is gekopieerd vanuit Flickr. Als ik mijn naam Google kom ik dus gelijk uit bij bokt.. heb al eens navraag gedaan of dat in elk geval weggehaald kon worden. Maar t staat bijvoorbeeld ook in quotes. Nog maar eens induiken dus..

Joolien ik snap goed wat je bedoelt en t zou fijn zijn als dingen makkelijker weg te halen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:44

Wat Boras schrijft, begrijp ik ook wel.
Je bent er zelf bij, drukt zelf op 'plaatsen'. :j

Toch zijn er ook factoren waardoor niet iedereen altijd 100% toerekeningsvatbaar is.
Bijvoorbeeld door medicijnen die ervoor zorgen dat je 'rem' weg gaat, waarbij je het effect krijgt dat dronken mensen ook hebben.
Dat betekent niet dat als je weer 'nuchter' bent, je geen spijt kunt hebben van wat je hebt gezegd.

Ik vind het fijn om te lezen dat je posts en topics ook kunt laten anonimiseren, als ik het goed begrepen heb.
Dat wist ik niet.

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:45

Zelfde vind ik trouwens van de bokt markt. Waarom al die oude advertenties laten staan? Waarom kunnen die niet definitief verwijderd maar zijn ze 'gesloten'. Waarom schoont bokt de advertenties niet op elke paar maanden, net zoals bv marktplaats.

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:51

Verander je Boktnaam, haal je profiel leeg en vraag een mod om overal je echte naam weg te halen en eventueel andere gevoelige info. Denk dat je dan al heel ver bent en eventuele cliënten je niet meer 1,2,3 kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:51

Je drukt inderdaad zelf op plaatsen, maar als ik naar mezelf kijk had ik 10 jaar geleden (ookal was ik volwassen) niet het besef over de gevolgen van internet als dat ik nu heb, en heb ik dingen geplaatst die ik nu niet meer zou plaatsen (over paarden van andere mensen, over dingen op de manège, ... ). Maar ze blijven wel tot in de eeuwigheid aan mij gelinkt. Nu denk ik niet dat mensen echt zo ver gaan graven, en denk ook niet dat ik specifiek namen heb genoemd. Maar toch .. gewoon weg zou ik veel fijner vinden, en als dit facebook of dergelijke zou zijn was het allemaal al lang 'weg' (want in hoeverre is het echt weg?) geweest.

Maar misschien eens kijken om een gedeelte te laten anonimiseren, wist ook niet dat dit kon. Al vraag ik me dan wel af hoe het met de quotes werkt, want dit gaat ook nog altijd niet goed en dan is het ook zinloos ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:52

[***] schreef:
Je drukt inderdaad zelf op plaatsen, maar als ik naar mezelf kijk had ik 10 jaar geleden (ookal was ik volwassen) niet het besef over de gevolgen van internet als dat ik nu heb
Mee eens hoor. :j

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:00

upendo schreef:
Ik loop niet zozeer tegen hetzelfde euvel aan, maar ik wil gewoon naar een Facebooksysteem op bokt. Zelf weten wat je wel of niet verwijdert zonder tussenkomst van wie dan ook.

Ik vind het bizar dat ik geen zeggenschap heb over wat ik plaats online.


Ik vind ook dat je dit in eigen beheer moet kunnen houden. Als TS ervoor heeft gekozen om berichten op bokt te willen verwijderen, dan zou dat in principe moeten kunnen door bijvoorbeeld de naam te verwijderen van de TS zodat haar naam niet aan haar profiel linkt? Het lijkt mij niet makkelijk om aan alle wensen te moeten vol doen. Wie weet? Zijn ze er al mee bezig omdat te kunnen fixsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:02

Idd, als ik 10 jaar geleden al wist wat ik zou worden als ik groot was :P Dan had ik nooit zoveel berichten gepost :P

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:06

Als ik het goed begrijp is het nu dus zo dat wanneer iemand jouw voor en achternaam op Google invult diegene op bokt uitkomt?