Topic kapen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Topic kapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:12

Goed.... Naar aanleiding van een door onder anderen door een mod gekaapt topic, dit topic, waarin ik wel antwoorden op vragen zou willen.

Alssss een TS aangeeft zelf de vragen te willen beantwoorden en het niet op prijs stelt dat een ander dat doet, waarom is het dan wél oké als een mod dat doet?

Waarom is het in dat topic ook oké dat een mod dus gebruiker én mod is? Ts verzoeken dingen samen te voegen, daar hulp bij bieden en topic tweemaal sluiten.

Specifieke topics mogen niet besproken worden dacht ik, maar het staat in de modopmerking dat er op forumzaken vragen gesteld kunnen worden.

Dus.... Ik ben zeer benieuwd!

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Topic kapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:18

Heeft een mod meegepraat in het topic? Als in gewone gebruiker?

Een mod mag namelijk niet modereren in een topic wanneer hij/zij meepraat in dat topic. Tenminste, dat was in mijn tijd als mod zo. Spreken we wel alweer over 8/9 jaar terug.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:28

De desbetreffende mod mag toch gewoon meepraten ? Er is daarna niet gemod door haar.

Zij was op dat moment gewoon een gebruiker.

Edit: samen voegen is iets heel anders. Dat was omdat TS niet wist hoe dit moest en voor haar was dat appeltje eitje. Snap wel dat ze niet speciaal een mod daarvoor gaat vragen om even berichten goed te zetten. Dat is geen modereren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:31

Winged schreef:
Heeft een mod meegepraat in het topic? Als in gewone gebruiker?

Een mod mag namelijk niet modereren in een topic wanneer hij/zij meepraat in dat topic. Tenminste, dat was in mijn tijd als mod zo. Spreken we wel alweer over 8/9 jaar terug.


Er zijn wel wat kleine dingen aangepast sinds die tijd denk ik, mods mogen wel kleine handelingen doen, zoals een spelfout verbeteren, werkend maken van een link, OP aanvullen met lijstjes (wat je vaak in HK's ziet) bijv. de standaardacties waarbij je niet over een sanctie/actie etc hoeft na te denken.

In de help staat 't een en ander daarover.

Een moderator mag bijvoorbeeld niet, in discussie gaan, midden in de discussie besluiten dat iemand de regels overtreed en dan die persoon aanspreken daarop.

Wel mogen zij natuurlijk vragen om ontopic te houden, maar dit mogen gewone gebruikers ook doen. Zolang de opmerking niet in het groen staat, kun je het zien als een 'gewone' vraag.

Zoals in de OP hier staat, hulp aanbieden bij het samenvoegen met berichten is een standaard actie, dit is niet iets waar je over hoeft na te denken, een sanctie uit te delen etc. dit had namelijk ook net zo goed door een gewone gebruiker gedaan kunnen worden, alleen het bericht daadwerkelijk aanpassen kan dan alleen een mod.

Topic sluiten kan wel eens een foutje zijn geweest, dit is mij ook wel eens gebeurd, per ongeluk verkeerde knopjes in drukken :o Zolang het topic maar snel weer open is, lijkt het mij ook alleen maar een stom foutje :j

Echt een topic sluiten vanwege een bepaalde reden, mag niet gedaan worden door een moderator die meepraat (en dan meepraat als in echt de discussie aangaan)

Kijk (even hypothetisch want ik ben geen moderator van Forumzaken! Dus ik mag hier sowieso niet modden) stel dat Winged nu vraagt of ik wat wil toevoegen in haar bericht, want ze is wat vergeten. Dan kan ik dat zonder al te veel moeite gewoon doen :j Het is geen bepalende actie in het topic, niemand krijgt een waarschuwing of heeft er last van.

Mocht het nu zo zijn dat ik compleet aangevallen wordt en alles wat ik zeg negatief opgepakt zou worden, dan mag ik niet bepalen dat ik iemand daarop wil aanspreken. Want dat is een bepalende actie, iemand krijgt dan een sanctie of noem maar op. Dat mag dan weer niet :)

Maar ik mag dan wel weer een topic op bijv. ENT waar ik actief in meepraat, naar ENT-HK verhuizen wanneer ze 15 pagina's bereikt hebben.

Ik hoop dat ik hiermee wat duidelijkheid heb kunnen brengen, want ik kan begrijpen dat wanneer een moderator gewoon wat zegt in een topic en dan nog een verzoek doet aan TS, dat verwarrend kan zijn. Want ik denk dat niet iedereen op de hoogte is van de "standaard acties mogen wel" regel, het is dus niet zo zwart/wit dat je als moderator helemaal niks meer mag doen als je meepraat in een topic.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:32

Ik vond het ook geen topic kapen. De mod had daar overigens niet gemodereerd dus was idd gewoon een gebruiker.

En daarnaast is het nog altijd vrijwilligerswerk en vind ik dit topic persoonlijk een beetje overdreven :o
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-01-19 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:32

Kleine mod-handelingen, zoals bijvoorbeeld berichten samenvoegen (even bij vermelden dat ik in deze de context niet ken) hoeven geen probleem te zijn en de objectiviteit van de mod in gevaar te brengen. Daar is het beleid wel wat soepeler in geworden. Wat niet de bedoeling is, dat een mod meepraat als gebruiker en vervolgens een Officiële Waarschuwing naar iemand stuurt naar aanleiding van dat topic, dat zou niet oké zijn.

Slotje is ook afhankelijk van de context, soms loopt iets ineens hard uit de hand en ben je op dat moment alleen online en kan het nodig zijn dat jij als mod in moet grijpen vanuit praktisch oogpunt. Ideaal is dat natuurlijk niet, maar ook niet persé een enorm probleempunt. Maar ook daarover: ik ken hier de context niet.

Maar al met al zijn simpele modhandelingen niet direct een probleem. Het is juist fijn als mods ook als gebruikers mengen in discussies. :)

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Topic kapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:39

@Miranda: Ik ken het desbetreffende topic niet. Maar onder echt modereren zie ik de helicoptervisie en de handelingen die daarbij horen (ingrijpen, topic sluiten).

Een tikfout hier en daar corrigeren lijkt mij logisch.

Anoniem

Re: Topic kapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:40

@Winged, klopt :j Dat heb je helemaal goed, maar er zijn denk ik veel die het onderscheid niet helemaal weten. Alles wat een mod doet is 'modereren', dus dat probeerde ik nu helder uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:24

Nou dan zal ik het wel allemaal verkeerd begrepen hebben, de regels niet begrijpen, verkeerd gelezen hebben én flink overdrijven. Prima hoor. :D
+:)+ :evaw:

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:29

Huh? Dat zegt toch niemand?
Vind het een fijne, heldere uitleg van Miranda! Dit wist ik ook niet.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:39

Anoniem schreef:
Nou dan zal ik het wel allemaal verkeerd begrepen hebben, de regels niet begrijpen, verkeerd gelezen hebben én flink overdrijven. Prima hoor. :D
+:)+ :evaw:



Fijn dat je dat zelf ook inziet :)

Ik vind het ook overdreven, en ik vind dat er nogal overdreven word gereageerd omdat toevallig iemand aanvullingen heeft over een bepaald onderwerp omdat hij/zei toevallig het zelfde vak beoefend. Als dat dan direct gezien word als topic kapen, dan is het wel heel erg triest.. Daarnaast vind ik dat er best gediscussieerd mag worden, en als je daar niet tegen kan moet je ook niet geen topic openen. Er werd namelijk gewoon respectvol gereageerd in het topic.. Dat de desbetreffende persoon die het topic opent nogal snel op de teentjes is getrapt is toch niet de schuld van een mod?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:41

Fijn dat je dan ook nog even je o zo nutteloze plasje er over moet doen.
Ontzettend respectvol hoe je praat ook. :=

De uitnodiging was overigens van Khirshanta om er op forumzaken verder over te praten ipv in het topic.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:47

Anoniem schreef:
Fijn dat je dan ook nog even je o zo nutteloze plasje er over moet doen.
Ontzettend respectvol hoe je praat ook. :=



_O- ik moet hier echt een beetje om lachen hahaha.

Vind mijn reactie namelijk ook best respectvol.. Ofja, volgens mij is het gewoon toegestaan om je mening in een topic te plaatsen, ook al past het niet in jouw straatje :)

Jouw reactie daarin tegen is ook alles behalve respectvol :)

Ik hoop dat je nog een fijne dag hebt Tica, en een tip: maak je niet zo druk, is niet goed voor je bloeddruk :(:)

Citaat:
De uitnodiging was overigens van Khirshanta om er op forumzaken verder over te praten ipv in het topic.
Was die uitnodiging alleen aan jou gericht? Want volgens mij is dit een openbaar topic :j
Laatst bijgewerkt door CharmingS op 14-01-19 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:47

Mijn hemel TS kijk even objectief naar dit topic, en kijk dan naar wie hier de rare/respectloze reacties geeft!

Anoniem

Re: Topic kapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:50

Oh wauw _O- _O- _O-

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:51

Winged schreef:
@Miranda: Ik ken het desbetreffende topic niet. Maar onder echt modereren zie ik de helicoptervisie en de handelingen die daarbij horen (ingrijpen, topic sluiten).

Een tikfout hier en daar corrigeren lijkt mij logisch.

Als ik het goed gezien had had die mod een aantal posts samengevoegd (op vraag van ts blijkbaar?) maar was er in die handeling iets misgegaan waardoor er een tijdelijk slotje geplaatst werd om dat weer recht te zetten. Het slotje is er niet gekomen om het verloop van het topic of de discussie die er een tijd later ontstond te bewerken.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:00

CharmingS schreef:
Anoniem schreef:
Nou dan zal ik het wel allemaal verkeerd begrepen hebben, de regels niet begrijpen, verkeerd gelezen hebben én flink overdrijven. Prima hoor. :D
+:)+ :evaw:



Fijn dat je dat zelf ook inziet :)

Ik vind het ook overdreven, en ik vind dat er nogal overdreven word gereageerd omdat toevallig iemand aanvullingen heeft over een bepaald onderwerp omdat hij/zei toevallig het zelfde vak beoefend. Als dat dan direct gezien word als topic kapen, dan is het wel heel erg triest.. Daarnaast vind ik dat er best gediscussieerd mag worden, en als je daar niet tegen kan moet je ook niet geen topic openen. Er werd namelijk gewoon respectvol gereageerd in het topic.. Dat de desbetreffende persoon die het topic opent nogal snel op de teentjes is getrapt is toch niet de schuld van een mod?
Hier ben ik het niet mee eens. Een hele hoop mensen gaven aan dat ze het niet konden waarderen dat de betreffende mod antwoorden gaf op vragen specifiek gesteld aan TS. Het onderwerp is van dusdanige aard dat ik vermoed dat lang niet iedereen inhoudelijke kennis heeft over dit onderwerp.

Als er dan, meerdere, mensen TS op zo'n manier aanspreken/aanvullen/ontkrachten/in twijfel trekken, dan kan ik het heel goed begrijpen dat TS er klaar mee was. Vervolgens spreken meer mensen dit uit en bieden mensen hun excuses aan. Nu zeg ik niet dat een excuses perse nodig was, maar van de mod hoor je niets en vrijwel iedereen van het 'team' stond achter de mod.

Jammer om te zien.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Topic kapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:15

Er is daarna toch ook niet meer op die manier gereageerd, en er is excuus aangeboden, of dat nu wel of niet nodig was.. Daarnaast blijf ik er bij dat je op een openbaar forum best aanvullingen mag geven als jij denkt dat het iets toevoegt, er zullen vast meer mensen zijn op bokt die van het desbetreffende vak verstand hebben.. Ik heb ook een topic geopend waarin ik dingen over mijn training met mijn hond bij houd, en daar reageren ook vaak mensen met aanvullingen.. Ga ik me daar druk om maken? Nee.. En als ik het niet fijn vind dan spreek ik die mensen daar op een nette manier op aan via PB.

Maar ik ga dan niet kinderachtig een slotje aanvragen als er nog heel veel mensen zijn die vragen hebben.. Je hoeft namelijk niet over op te reageren.
En vraag me dan ook af hoe je aan de informatie komt dat het hele team achter de desbetreffende mod stond? Want dat kan ik nergens terug vinden (kan er overheen gelezen hebben hoor :) )

Daarnaast vraag ik mij oprecht af wat er niet respectvol aan mijn reactie is..

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Topic kapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:19

Iedereen valt over die mod. Alleen maar omdat zij mod is. Was er ook zo over gevallen als zij geen mod was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:24

amado7 schreef:
Iedereen valt over die mod. Alleen maar omdat zij mod is. Was er ook zo over gevallen als zij geen mod was?

Waarschijnlijk was er dan eerder actie ondernomen omdat diegene een storende factor was en TS en meerdere volgers aangaven het niet prettig te vinden.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:42

Je mag wel ervaringen delen maar niet vertellen hoe het bij jou werkt? Daarbij is dat probleem nu toch opgelost?

En daar gaat jouw topic ook helemaal niet over. Lijkt mij dat jouw vraag nu beantwoord is uit je Op.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:02

Ik vind het erg jammer dat er van weinig zoveel gemaakt is. Als ik over mijzelf spreek. Ik heb tweemaal iets aangevuld wat gewoon wettelijke dingen zijn. TO was hier blijkbaar niet van op de hoogte, gezien haar foutieve antwoorden, kan gebeuren. Ik zou, als ik de TS was, de schrijver bedanken voor de aanvulling en doorgaan met mijn topic.

Ook dat ik het topic "overneem", als ik een ervaring deel, lijkt me niet geheel terecht, aangezien het hele topic vol staat met ervaringen. Dat is toch waar zo'n topic voor bedoeld is? Je kunt toch niet verwachten dat er sec alleen vragen komen met antwoorden? Vooral een gevoelig onderwerp als de dood maakt veel los bij mensen.

Ik heb in het topic nooit TS haar deskundigheid in twijfel getrokken, enkel haar aangevuld waar ze ws niet van op de hoogte was.

Ik heb direct nadat de heisa ontstond TS een PB gestuurd met mijn excuses. Zij heeft niet gereageerd jammer genoeg.

Voor de mensen die zich hier zo over opwinden: kijk nu eens echt objectief naar dat topic. Echt objectief en kom me dan nog eens vertellen dat ik een rotte appel ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:07

Nabster schreef:
Ik vind het erg jammer dat er van weinig zoveel gemaakt is. Als ik over mijzelf spreek. Ik heb tweemaal iets aangevuld wat gewoon wettelijke dingen zijn. TO was hier blijkbaar niet van op de hoogte, gezien haar foutieve antwoorden, kan gebeuren. Ik zou, als ik de TS was, de schrijver bedanken voor de aanvulling en doorgaan met mijn topic.

Ook dat ik het topic "overneem", als ik een ervaring deel, lijkt me niet geheel terecht, aangezien het hele topic vol staat met ervaringen. Dat is toch waar zo'n topic voor bedoeld is? Je kunt toch niet verwachten dat er sec alleen vragen komen met antwoorden? Vooral een gevoelig onderwerp als de dood maakt veel los bij mensen.

Ik heb in het topic nooit TS haar deskundigheid in twijfel getrokken, enkel haar aangevuld waar ze ws niet van op de hoogte was.

Ik heb direct nadat de heisa ontstond TS een PB gestuurd met mijn excuses. Zij heeft niet gereageerd jammer genoeg.

Voor de mensen die zich hier zo over opwinden: kijk nu eens echt objectief naar dat topic. Echt objectief en kom me dan nog eens vertellen dat ik een rotte appel ben.

Dit gaat oprecht totaal niet over jou of jouw posts in een ander topic.
Lees de post van Ailill eens. Die heeft het beter verwoord dan ik.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Topic kapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:35

Moderatoropmerking:
Het antwoord op de vraag 'in welke mate mag een moderator modereren in een topic waar hij/zij ook meegepraat heeft' is zoals Miranda al heeft uitgelegd:
Kleine aanpassingen, zoals spelfoutjes verbeteren, berichten samenvoegen etc. mag een moderator- mits verantwoordelijk voor het betreffende forumonderdeel- in zo'n geval doen.

Inhoudelijk modereren op de discussie, of op andere zaken waar een objectief oordeel nodig is, worden opgepakt door moderators die niet mee hebben gepraat in het topic.

FZ is bedoeld voor algemene vragen over het beleid en niet voor het bespreken van specifieke (re)acties van een gebruiker of teamlid, excuses als dat niet helemaal duidelijk was in de modopmerking in het andere topic. Daarom volgt hier een slotje op dit topic. Mochten er verder nog vragen zijn, dan kan er altijd via PB contact opgenomen worden.