Dienstmededeling: Onderhoud aan de servers zondagavond

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Dienstmededeling: Onderhoud aan de servers zondagavond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 15:27

In dit geval gebruiken we geen RAID 10 maar een 'distributed file system', Ceph om specifiek te zijn. Daarmee kopieer je niet de data tussen twee disks maar zorgt een systeem er via het netwerk voor dat 'objecten' altijd op meer dan 1 disk, meer dan 1 disk en (indien van toepassing) meer dan 1 locatie staan.

Normaal hoeft er niets plat voor het wisselen van een disk, de server kan daarbij door blijven draaien. In dit geval was de wissel na Horse Event, was ik niet meer op mijn scherpst en wilde ik vooral voorkomen dat ik langer dan strikt noodzakelijk in Amsterdam moest zijn.

Het 'online' wisselen van een disk geeft geen downtime maar is wel het meest risicovol. Ik heb al eerder meegemaakt dat ik door een vergissing de verkeerde disk uit een server trok. Afhankelijk van welke disk dat is geeft dat nogal een berg opruim-/repareeracties.

Gisteren dus de hele server netjes afgesloten, disk eruit gehaald, 3x gecheckt of het de juiste disk was, nieuwe disk geplaatst en server weer aan :) Meer downtime, veel minder risico op grote complicaties.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Dienstmededeling: Onderhoud aan de servers zondagavond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:30

Heel interessant Bart bedankt voor je duidelijke uitleg! geef je groot gelijk dat je het op save gespeeld hebt zeker na al zo'n lang weekend!

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Dienstmededeling: Onderhoud aan de servers zondagavond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:42

Brutal vraag maar ben gewoon heel nieuwsgierig, wat voor een schijf gaat er in en hoe groot moet zo'n schijf wezen voor een site als bokt? Ik gok dat een huis tuin keuken hardeschijf niet werkt, of wel?

Ik heb in mijn eigen computer 1 snelle SSD zitten waar alles op geinstalleerd staat, en een ouderwetse grotere schijf van pakweg 1TB waar foto's en andere bestanden op staan. Gaat dat ook zo op een server?