Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:59

Als ik morgen een filmpje plaats waarin overduidelijk dieren mishandeld worden door mezelf, dan moet niet alleen dat filmpje eraf, maar ik een permanente ban en een melding bij de politie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:00

@ Prrr: Ik begrijp dat je er als moderator voor kiest om bij overduidelijke mishandeling niet te modereren op de inhoud van de mishandelingspost maar alleen op de inhoud van de kritiekposten, maar kun je me echt totaal niet volgen als ik zeg dat dat op (sommige?) Bokkers vreemd overkomt?

Citaat:
Maar als je goed onderbouwd kunt melden dat een pony niet geplet zou moeten worden - leef je uit. Het heeft alleen weinig meerwaarde om dat te doen als er al twee pagina's dezelfde boodschap staat. Dat laatste is een reden om in te grijpen.


Maar dat is toch al een bijzonder arbitraire keuze an sich? Mensen mogen pagina's lang zeggen 'wat een mooi veulen!', meedenken over voer of vertellen wat ze van De Stormruiter vonden, maar ze mogen niet vertellen wat ze van de actie van een mishandelaar vinden, want dan is 2 pagina's dezelfde soort berichten genoeg?
Heksenjacht en bedreigingen mogen absoluut geweerd worden, maar ben je niet heel erg hyper-preventief aan het modereren als 'Ik vind dit ook niet kunnen' ook al een reden is om een topic te sluiten? Of dat je als moderator besluit dat je in een normaal discussietopic wel foute gebruikersposts gaat lopen aanpassen, maar in een mishandelingstopic besluit om dat niet te doen en het topic gewoon op slot te gooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:05

xyzutu2 schreef:
Dat snap ik, maar snappen moderators ook dat als Bokt alleen maar kritiek heeft op tegenstanders van duidelijke mishandeling en met geen woord rept over de mishandeling zelf, dat dit dan op zijn minst bijzonder overkomt?

Wellicht heeft dat ook te maken met dat een vermeende dierenmishandeling lastiger te bewijzen is dan openbare smaad of laster?
Zeggen dat je iets niet mooi, oké of veilig vindt kan prima, maar een heksenjacht op iemand openen op de manier die mensen dan vervolgens doen mag volgens de wet gewoon niet.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:11

_San87_: Daar zijn een paar problemen mee. Niet het filmpje zelf, want dat verdwijnt vanwege de Jeugdjournaalnorm. Maar aangifte: tegen wie? Wie ben jij eigenlijk? Herken ik jou op dat filmpje?

Volgende stap: Bokt is niet vrij om zomaar persoonsgegevens vrij te geven. Die mogen overgedragen worden aan de politie en in sommige gevallen aan andere ambtenaren, of op rechterlijk bevel, maar alleen op initiatief van de ander. Goed beschouwd is het dus aan de medegebruikers om aangifte te doen van de mishandeling, zodat de politie onderzoek gaat doen. Maar dat is lastig, want door de toepassing van de Jeugdjournaalnorm is het filmpje foetsie. Lastig om dat uitvoerbaar te krijgen, en ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat dat de verantwoordelijkheid van het forum is.

xyzutu2: ik vind het raar dat het vreemd overkomt, omdat we al heel lang niet op inhoud modereren. Waarom zou dat met mishandeling anders zijn?

De arbitraire keuze: 24 pagina's 'Ah, lief veulen' leidt niet tot een heksenjacht. 24 berichten achter elkaar 'Je mishandelt je paard', 'Je moet je schamen', 'Moeten we dat ook eens bij jou doen' leidt tot heel andere dingen. En dat is niet de bedoeling.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:14

Dat je niks doorstuurt naar de politie. A la. Al denk ik dat je daar best wat mogelijkheden in hebt.

Maar dat filmpje weggooien (modereren op inhoud) gebeurt hoop ik toch wel. En dan meteen een permban erachteraan.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:18

Dat filmpje komt niet door de Jeugdjournaaltoets :j. Maar waarom een ban?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:19

Prrrr schreef:
Dat filmpje komt niet door de Jeugdjournaaltoets :j. Maar waarom een ban?

Omdat ik een filmpje plaats waarin ik een strafbaar feit pleeg.

Wil je een user die dat doet een platform bieden?

Maar goed, mijn vraag was beantwoord. Er wordt wel op inhoud gemod. Gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:19

Bij een heksenjacht heeft Bokt altijd nog de keuze om zo'n topic te modereren net zoals alle escalerende topics gemodereerd worden: persoonlijke sneren worden uit posts verwijderd en er worden groene balkjes geplaatst met 'speel op de bal, niet op de man'.

De opmerking 'Er is nu vaak genoeg gezegd dat ponypletten slecht is voor pony's, vanaf dit punt graag reageren op andere onderdelen van het filmpje' is een keuze van Bokt, niet een bevel vanuit de wet.
Ik geloof persoonlijk ook niet dat 24 ontzette reacties (lees; 'ik vind dit niet kunnen, vreselijk om aan te zien' en dus NIET 'jouw soort mensen verdient het ergste van het ergste, als ik erachter kom waar je woont dan maak ik je helemaal kapot, jij moet dood') automatisch leidt tot misdrijven en andere ellende.

Ik snap dat Bokt hierin een keuze maakt, maar vind het gek dat iets wat gewoon een van de vele mogelijke keuzes gepresenteerd wordt als enige mogelijke optie, en dat ook niet begrepen wordt hoe vreemd en arbitrair dit op gewone gebruikers over kan komen.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:20

Maar een deel van de kracht zit hem in de herhaling. Verbiedt dan niet de herhaling, maar de herhaling zonder de onderbouwing.
Ik begrijp dat het zo niet is bedoeld, maar het lijkt vaak partij kiezen voor ts als het niet loopt zoals ts had gehoopt.

Dat iemand bijvoorbeeld ook specifiek op 1 onderwerp geen commentaar vraagt is dan ook zo iets. Waarom een discussie aanwakkeren, maar alleen als je medestanders vindt.
Voorbeeld: ik laat mijn paard los langs een 80 km weg lopen terwijl ik zelf foto s maak... En vraag daar geen commentaar op... Extreem, maar duidelijk denk ik...
Dan roept dat toch bij iedereen op dat dat hartstikke link is voor alle verkeersdeelnemers.... En daar mag je dan niets van zeggen omdat de vraag alleen was of het paard on de berm of het fietspad moet....

Door dan in te grijpen met off topic en ts wil dat niet lijk je toch echt partij te kiezen.

Het antwoord kan ook zijn: onderbouwde reacties en ts kan begrijpen dat er zorgen ontstaan...

En dan moet je niet iemand gruwelijk aftikken.
Werkt ook niet. Boze mensen luisteren niet naar je.
Laatst bijgewerkt door raket op 10-09-18 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:23

Dat is precies wat ik bedoel, alleen leg jij het beter uit. :)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:32

Ik zie daar een praktisch probleem. Eén post van een TS kan een stortvloed aan reacties veroorzaken. Getalsmatig zit je dus altijd aan de kant van de tegenstanders te rommelen: oneliners, op de man, offtopic - in dat opzicht wordt er altijd meer ingegrepen aan de kant van het weerwoord. Dat is onvermijdelijk. Dat heeft niet te maken met partijdigheid, maar de stupiditeit van de OP en de niet altijd even onderbouwde reacties die stupiditeit veroorzaakt.

Dat is dus niet te ondervangen door anders te modden.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:35

Maar is het ook niet een aanname dat de gebruiker die 'gemene haatreacties' krijgt direct gelyncht zou worden..? := Ik vind dat nogal erg overtrokken.
Eerst wordt er ook gezegd dat het bijna onmogelijk is om het aan te geven bij de politie en dergelijke (oké, mede door juridische regels maar dat achterwege gelaten), omdat je niet zeker kan zijn dat het desbetreffend gebruiker is op het beeld. Als de gebruiker het zelf plaatst is die kans vrij groot lijkt mij dat zij het wel is. De geschiedenis van de gebruiker is na te kijken en de meeste gebruikers hebben al vaker foto's gepost van hun paarden.

Maar het punt is dus dat de politie deze gebruiker niet zou kunnen vinden maar een random gebruiker op Bokt zou dat dan wel kunnen en als ze het al kunnen dan ga je direct van het ergste uit? :+

Om het terug even met het hondenforum te vergelijken. Daar komen ook vaak echt extreem harde reacties voorbij, veel harder dan hier soms. Die reacties zouden hier waarschijnlijk verwijdert worden en het topic zou op slot gaan. Daar blijven die topic's gewoon open en voor zover ik weet zijn er echt nog geen doden gevallen hoor. :')
Laatst werd er zelfs nog een adres geplaatst van een vermoedelijke broodfokker en die mensen zijn ook niet uit hun huis gesleurd hoor... := (Adres is na verloop wel uit het topic gehaald volgens mij, maar de naam van de fokker staat er nog steeds dus op zich zijn ze nog steeds te vinden..)

Ik vind dat er nogal veel dingen 'goedgepraat' worden onder het motto 'bescherming'. Persoonlijk vind ik dat dat echt niet als enigste argument gebruikt kan worden om topic's te sluiten en reacties te verwijderen. Als je het topic dan toch sluit zou je het beter kunnen verwijderen, want mensen die niet meer kunnen reageren kunnen dan ook evengoed plannen hebben om TS 'iets aan te doen'. Dus beschermt is TS nog steeds niet ondanks dat haar topic dicht is.

En volgens mij is het soms ook heel moeilijk om 'op de bal' te spelen. Hoe ga je op de bal spelen als er zoals in het voorbeeld van nu; iemand foto's plaatst waarbij ze een pony half plet? Oké beledigende reacties zijn onnodig. Maar het gaat over de persoon die te zwaar is, dan komen daar ook reacties op. Je kan toch moeilijk over ponypletters in het algemeen beginnen praten terwijl TS er zelf één is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:39

@ Prrr: Maar het is toch niet erg dat vooral aan de kant van de tegenstanders op de man/off topic/agressieve stukken post verwijderd worden? Dan gelden namelijk dezelfde voor iedereen; als de TS diezelfde agressieve/op de man/off topic posts zou plaatsen dan zouden die ook gemodereerd worden.

Het gaat mij dus niet om dat Bokt streng doch rechtvaardig optreedt tegen iedereen die agressief post (en dus als er meer tegenstanders zijn dat er dus logischerwijs ook meer klappen bij de tegenstanders vallen), maar dat er los daarvan bij mishandelingstopics voor compleet andere moderatorstrategieen gekozen worden: ineens wordt er niet meer 'gerommeld' in posts met oneliners enz, maar wordt vanuit de moderator besloten dat 'tien keer zeggen dat iets gevaarlijk is vinden wij voldoende, dit mag niet meer genoemd worden'.
Er wórdt dus al duidelijk anders gemodd in dit soort topics.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:41

Dat begrijp ik wel. Maar dat wekt toch de schijn van partijdigheid.
En misschien moet je als ts eens bij jezelf te rade gaan als 95 procent een antwoord in dezelfde richting geeft.
En dat hoeven geen kwetsende oneliners zijn. Dat kunnen ook onderbouwde posten zijn.
Mensen nemen toch de moeite om een bericht voor jou te typen.

Misschien leer je er niet direct van, misschien later wel.

En ik denk dat als dat meer de lijn wordt dat de inhoud beter wordt. Als alles afgekapt wordt komt er ook geen inhoud.

Ik vind je laatste zin trouwens jammer prrrr. Daarmee sluit je eigenlijk de deur voor andete inzichten naar mijn gevoel. En dat vind ik jammer.
Maar dat is wellicht ook het nadeel van geschreven taal. Want waarschijnlijk is het jou bedoeling niet eens om het af te kappen, maar refereer je naar je eigen tekst.
Maar door die witlijn lijkt het anders.

En het is juist zo fijn om wél met elkaar te kunnen blijven praten...

Uiteraard heb ik dit als voorbeeld nu uitgelicht. Normaal gesproken ga ik uit van het beste van de mens en had er dus niets over gezegd.
Maar vond dit ook een mooi voorbeeld van een sturende opmerking.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:42

Prrrr schreef:
Nee, dat is vanuit het oogpunt dat er geen heksenjacht mag ontstaan. Je moet ook zien te voorkomen dat er een sfeer ontstaat waarin iemand gelyncht wordt. Dan heb je geen discussieforum meer.



Hier ben ik het mee eens. Het gaat vaak toch een eigen leven leiden met speculaties en verwijten die mij te ver gaan.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:52

En wat is de zin van die topics openhouden behalve dat er steeds meer eigen speculaties gebruikt worden om Ooh en aah te roepen terwijl de TS al lang niet meer meekijkt of reageert.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:54

DezeNaam schreef:
Maar is het ook niet een aanname dat de gebruiker die 'gemene haatreacties' krijgt direct gelyncht zou worden..? := Ik vind dat nogal erg overtrokken.


Dat kan je overtrokken vinden, het is wel een criterium dat uit de praktijk voortkomt. We hebben zelf op Bokt een aantal voorbeelden gezien van mensen waarvan de persoonsgegevens uitgewisseld werden en de plek waar dan het paard staat. We kijken uiteraard ook wat de rechterlijke macht zegt in zaken over bijvoorbeeld smaad en laster. Dat brengt met zich mee dat we niet wachten totdat er mensen gelyncht worden. Voor dit tijd hebben we echt ingegrepen.

En het doel is ook nog steeds dat Bokt in beginsel een forum is waar je met respect met elkaar omgaat, ook al doet een TS reuze stomme groentesoeptrucs met een paard. De kracht van het forum is dan dat er op inhoud gezegd kan worden dat groentesoep geen dierenarts vervangt.

raket schreef:
En misschien moet je als ts eens bij jezelf te rade gaan als 95 procent een antwoord in dezelfde richting geeft.
[..]

Ik vind je laatste zin trouwens jammer prrrr. Daarmee sluit je eigenlijk de deur voor andete inzichten naar mijn gevoel. En dat vind ik jammer.
Maar dat is wellicht ook het nadeel van geschreven taal. Want waarschijnlijk is het jou bedoeling niet eens om het af te kappen, maar refereer je naar je eigen tekst.
Maar door die witlijn lijkt het anders.

En het is juist zo fijn om wél met elkaar te kunnen blijven praten...


Je eerste zin vat voor mij wel mooi mijn vorige punt samen. En dat laatste: dat is juist niet de bedoeling. Wat ik eerder al aangaf: ik kan het juridische stuk goed weergeven, maar daarmee weet ik niet hoe dat in de praktijk voor gebruikers werkt. Dat maakt dit topic wel heel interessant. Voor mij dan :)

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:56

Als een mening vaak wordt herhaald, is het daarmee nog geen feit.
Zeker niet omdat de meeste conclusies worden getrokken op de summiere, meestal eenzijdige en vanuit emotie geschreven - informatie op een forum.
Neem als voorbeeld het topic over de Oostvaardersplassen.
Discussies worden gevoerd op basis van argumenten. Bokt is geen rechter.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:00

En op basis van berichten. Mijn ervaring is dat als enkele mensen maar blijven reageren, velen noet merken dat het altijd dezelfde zijn, dus concluderen dat het wel moet kloppen en gaan meedoen.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:01

Hoezo is het niet de bedoeling dat gebruikers met elkaar blijven praten? Communicatie is toch een mooi middel waardoor we ons allemaal ontwikkelen?

Uiteraard moet het geen pesten of andere dingen worden. Maar een opmerking die herhaald wordt kan ook de kracht juist zijn. Dat hoeft niet kwetsend te zijn.
Soms is de mening van de massa stof tot nadenken. Soms heeft de massa het fout en staan er een paar goed communicerende gebruikers met goede standpunten er tegenover waardoor er mensen aan het denken gezet worden. Prachtig toch....
Ik verander persoonlijk regelmatig van mening. Of ik krijg meer begrip voor de standpunten van een ander.

Je kunt ook niet zelf alle fouten maken in het leven, daarbij heb je echt hulp van anderen voor nodig hoor... knipoog smiley...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:03

Maar als een TS niet reageert en de tegenstanders daardoor alleen maar harder gaan roepen en schreeuwen, heeft dat dan zin?

Ik ben vrij zeker dat ik kan uitvissen waar sommige paarden staan, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat hier neer te zetten :n

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:18

Dat vind ik wel een interessante vraag. Niet reageren wil niet zeggen niet lezen en niet over nadenken voor mij dan...

Anoniem

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:27

Maar topics zijn er toch niet alleen voor de topicstarter?
Ik ken genoeg topics waarbij de TS verdween en mensen vervolgens aangaven dat ze de reacties alsnog erg nuttig vonden aangezien zij die kant van de wet/ziekte/trailerlaadpraktijken/noem maar op niet kenden.
Dus ja, ik ben TS van een ponyplettopic, verdedig eerst 3 pagina's niet gestoord door Bokt dat je best met 120 kilo op een minishet mag zitten zolang de homeopaat het maar goed vindt en verdwijn dan spoorloos... Mensen blijven reageren op waarom het wél slecht is en geven ook links, tabellen en er ontstaan discussies over de betrouwbaarheid van percentages ruitergewicht vs paardengewicht en over hoe dat vroeger dan in het leger werd gedaan - en daar leren mensen alsnog van zoals ook vaak wordt aangegeven in dergelijke topics.
Bokt is er niet alleen voor de topicstarters.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:30

xyzutu2 schreef:
Bokt is er niet alleen voor de topicstarters.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Er is tenslotte ook een zoekmachine, en in het algemene geheugen van bokt staat een schat aan kennis en informatie opgeslagen. En veel informatie betreft een grote groep i.p.v een specifiek geval en is tijdloos.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:36

Ah komaan in dat ene topic werd al pagina`s niet meer inhoudelijk gereageerd. Dat is wel wat anders.