Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:15

Inhakend op post van Shadow0: ik kan me diverse keren herinneren waarbij een moderator opmerking genegeerd werd - volgens de moderator. Fictief voorbeeld: iemand plaatst een vreselijk kreupel rijfilmpje. Er volgen 7 posts die proberen te analyseren in welk been de kreupelheid zit en argumenten aandragen waarom rijden hiervoor niet goed is, en 30 oneliners 'ga van dat paard af, dierenbeul, iedereen ziet toch dat het dier hartstikke kreupel is???' Er komt een moderatoropmerking: 'er is nu wel genoeg herhaald dat het paard slecht loopt, hier niet meer op doorgaan.
Nieuwe post; 'heeft er eigenlijk al eens iemand naar het zadel gekeken? Dat ligt bovenop de schoft en doordat de schouderbladen dan niet meer kunnen roteren kan een paard slechter gaan lopen'
Moderator: 'er mocht niet meer over slechter lopen gesproken worden, dus slotje'.
Valt dat überhaupt onder de noemer moderator negeren, als het zadel nog nergens besproken was?


Gini
Berichten: 17894
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:29

Shadow0 schreef:
Gini schreef:
Maar als dat dan niet werkt en 80% blijft gewoon doorschreeuwen over de verschillende martelmethodes die men op TS wilt gebruiken, is het dan nog nuttig om het topic open te houden voor die 20% die tevergeefs proberen om er een interessante discussie van te maken?


Dit is een overdrijving die de werkelijkheid geen recht doet. Ik ben ook al een tijd op Bokt, ik weet hoe dingen kunnen ontsporen, en ook dat bovenstaande geen realistisch voorbeeld is.
Dat vertroebelt de discussie en is volgens mij niet zinvol. Hypothetische situaties kun je altijd wel naar je doel toeschrijven, maar het gaat uiteindelijk om de realiteit.


Het omgekeerde van hypothetische situaties is een effectief bestaand topic of bestaande Bokker bespreken, en dat mag niet. Dus je moet iets.
Topics waarin 80% van de reacties van dezelfde insteek zijn en vooral bestaan uit het naroepen wat de ander zegt, die bestaan echt wel hoor. Heb me er zelf ook al meerdere keren schuldig aan gemaakt. :+

Citaat:
Soms is het negeren van modopmerkingen een reactie richting de mods ('haha, make me!') maar lang niet altijd. Andere redenen kunnen bv zijn dat de opmerking zo algemeen is dat iedereen denkt zich eraan te houden, dat een paar de opmerkingen negeren en er geen reactie komt vanuit de mods waardoor gebruikers het gevoel hebben dat ze er zelf wat mee moeten omdat de anderen wel erg veel ruimte krijgen, soms gaan topics zo snel dat ze niet gezien worden of vergeten zijn, soms ligt de spanning heel ergens anders dan waar de mods denken dat 'ie ligt waardoor de modopmerking daar geen einde aan maakt, etc.


Dat kan inderdaad allemaal en daarom is een definitief slot op een topic praktisch nooit de beslissing van 1 mod in 5 minuten zonder eerst iets anders geprobeerd te hebben.

Gini
Berichten: 17894
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:39

xyzutu2 schreef:
Inhakend op post van Shadow0: ik kan me diverse keren herinneren waarbij een moderator opmerking genegeerd werd - volgens de moderator. Fictief voorbeeld: iemand plaatst een vreselijk kreupel rijfilmpje. Er volgen 7 posts die proberen te analyseren in welk been de kreupelheid zit en argumenten aandragen waarom rijden hiervoor niet goed is, en 30 oneliners 'ga van dat paard af, dierenbeul, iedereen ziet toch dat het dier hartstikke kreupel is???' Er komt een moderatoropmerking: 'er is nu wel genoeg herhaald dat het paard slecht loopt, hier niet meer op doorgaan.
Nieuwe post; 'heeft er eigenlijk al eens iemand naar het zadel gekeken? Dat ligt bovenop de schoft en doordat de schouderbladen dan niet meer kunnen roteren kan een paard slechter gaan lopen'
Moderator: 'er mocht niet meer over slechter lopen gesproken worden, dus slotje'.
Valt dat überhaupt onder de noemer moderator negeren, als het zadel nog nergens besproken was?


Een goed onderbouwde post mag nooit de reden zijn tot een slotje. In dat geval mag de moderator dus zeker aangesproken worden.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:40

xyzutu2 schreef:
Inhakend op post van Shadow0: ik kan me diverse keren herinneren waarbij een moderator opmerking genegeerd werd - volgens de moderator. Fictief voorbeeld: iemand plaatst een vreselijk kreupel rijfilmpje. Er volgen 7 posts die proberen te analyseren in welk been de kreupelheid zit en argumenten aandragen waarom rijden hiervoor niet goed is, en 30 oneliners 'ga van dat paard af, dierenbeul, iedereen ziet toch dat het dier hartstikke kreupel is???' Er komt een moderatoropmerking: 'er is nu wel genoeg herhaald dat het paard slecht loopt, hier niet meer op doorgaan.
Nieuwe post; 'heeft er eigenlijk al eens iemand naar het zadel gekeken? Dat ligt bovenop de schoft en doordat de schouderbladen dan niet meer kunnen roteren kan een paard slechter gaan lopen'
Moderator: 'er mocht niet meer over slechter lopen gesproken worden, dus slotje'.
Valt dat überhaupt onder de noemer moderator negeren, als het zadel nog nergens besproken was?

Moderatorschap is mensenwerk, en dan nog vrijwillig ook.
Je kunt het alleen leren in de praktijk... en ik ben blij dat er mensen zijn die dit willen doen op Bokt.
Er gaat veel goed. En dat het af en toe niet zo is...
Tja. that's life.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:04

Wat ik nou een beetje jammer vind is dat het topic verzandt in het modden, en niet meer gaat over de verantwoordelijkheid die je bij het forum vindt horen. Terwijl ik dat nou juist het interessante deel vind.

Eerder werd bijvoorbeeld aangegeven dat mishandeling afstraalt op Bokt. Ik vraag me af of dat zo is, of zo zou moeten zijn. Moeten we ons dan duidelijker distantiëren van de inhoud die door gebruikers geplaatst wordt? Of vind je dat we juist meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor de inhoud? Even los van de vraag of dat uitvoerbaar is?

Andere vraag, over het verwijderen van dat filmpje: dat zou hoe dan ook een link worden. Maar als je alles wat niet kan (gesteld dat je het daar over eens kan worden, stang/trens versus bitloos wordt bijvoorbeeld al een mooie discussie) van Bokt haalt, haal je dan ook niet een groot deel van wat juist bediscussieerd móet worden weg?

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:01

Ik zie verantwoordelijkheid van een forum en moderatoracties als een en hetzelfde. Ik zou niet weten waar Bokt zich verantwoordelijk voor voelt als moderators onzichtbaar waren. Nu zijn moderators hier gelukkig wel zichtbaar, maar hun acties zijn/lijken voor de normale gebruiker dus ook meteen een afspiegeling van waar Bokt zijn verantwoordelijkheden ziet liggen.
Ik zie dit topic dan ook niet verzanden, ik vind het juist jammer om hier van mods alleen te horen 'dit is hoe wij het doen en als we het anders doen dan gaan mensen moorden', en niet eens de relativering te horen dat het huidige beleid gewoon een keuze is uit alle mogelijke keuzes (en misschien zelfs dat er ook andere keuzes zijn?).
Ik snap dat dit jou niet interesseert, maar waarom het als moderator meteen 'verzanden' noemen?
Bovendien heb je nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag: zie jij de manier waarop Bokt (en dus het team en dus de mods) tegenwoordig met mishandelingstopics omgaat als de enige manier die de-escalerend werkt?

Of mishandeling uitstraalt op het merk Bokt: Ik vind dat absoluut. Jaren geleden plaatste iemand een advertentie op de Bokt markt waarbij het paard op elke rijfoto uit de mond bloedde. Ik meldde dat bij het team, er werd niets gedaan, met de boodschap dat Bokt niet verantwoordelijk is voor de inhoud van advertenties. Er werd een topic geopend over mishandeling op de Bokt markt omdat meer mensen hiervan gruwden, en het topic werd gesloten omdat het door reacties op de OP aan een advertentie gelinkt kon worden, en advertenties bespreken is verboden.
Vervolgens ben ik opnieuw het gesprek aangegaan met het team met of hier in het vervolg niet iets aan gedaan kon worden, of er niet bij elke advertentie een TeM-knop bij advertenties zou kunnen komen om dierenleed te melden, of alleen al net zoals Marktplaats heeft verschillende pagina's op de Marktplaats website zelf waarin Marktplaats aangeeft hoe je dierenleed herkent en bij welke instanties je dierenleed kunt/moet melden.
Ook dat werd allemaal afgeblazen met 'Bokt is niet verantwoordelijk voor de inhoud van advertenties'. En dat was dat. Als zelfs Marktplaats hier zijn verantwoordelijkheid neemt, maar Bokt als dierenforum alle verantwoordelijkheid weigert, dan word ik daar misselijk van. Ik weet dan Bokt geen enkele verantwoordelijkheid neemt voor wat ze aan dierenleed faciliteert op haar pagina's en snap dus ook dat moderators zich in topics daar compleet blind voor houden en zich niet eens kunnen zetten tot een algemene Mod-opmerking als 'Bokt is als organisatie ook tegen dierenleed, maar persoonlijke aanvallen en bedreigingen zijn niet toegestaan, deze posts worden verwijderd'. Maar als de manier waarop er nu met mishandelingsposts omgegaan wordt ook nog eens als de énige manier gepresenteerd wordt waarop voorkomen kan worden dat Bokkers gaan moorden, dan snap ik ook wel waarom niemand nergens nog verantwoordelijkheid voor neemt.

Als ik een topic open met dat je voor een sfeervolle verlichting natuurlijk tuinfakkels kunt kopen maar dat je ook gewoon een paar katten in brand kan steken, en daar komen 3 pagina's met ontzette reacties op, gevolgd met de moderatoropmerking dat er teveel herhaald wordt en dat de reacties te gemeen zijn en dat daarom het topic gesloten wordt...
Volgens moderators is dat geen partij trekken.
Voor gebruikers klinkt dat waarschijnlijk heel anders.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:04

Bedankt voor deze ongenuanceerde reactie waarin je niet reageer op wat ik schrijf, maar op je eigen gedachten over Bokt. Kennelijk heeft het geen zin dat ik reageer, dus daar hou ik dan ook maar mee op. Jammer.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:15

Prrrr schreef:
Bedankt voor deze ongenuanceerde reactie waarin je niet reageer op wat ik schrijf, maar op je eigen gedachten over Bokt. Kennelijk heeft het geen zin dat ik reageer, dus daar hou ik dan ook maar mee op. Jammer.



???
Ik heb je vorige post net nog twee keer gelezen, maar ik geef toch antwoord op twee derde van je vragen?
Jij vraagt je af of mishandeling afstraalt op Bokt, hoe kan ik daar als gebruiker in vredesnaam op antwoorden als ik niet af mag gaan op mijn eigen gedachtes en ervaringen over Bokt?

Om dan maar antwoord te geven op jouw laatste vraag, over het verwijderen van het filmpje en of als alles wat niet kan (gesteld dat je het over bit/bitloos eens kunt worden) verwijderd moet worden, of dat niet erg jammer is?
Ik weet stomweg niet waar het over gaat, welk filmpje bedoeld wordt en hoe dat destijds behandeld is. Ik snap alleen niet wat bit versus bitloos doet in een topic dat gaat over echte mishandeling?
Ik ben sowieso niet van het verwijderen van topics/zaken. Akelige filmpjes kunnen prima in een link/spoiler met waarschuwing, maar topics kunnen gewoon open blijven zolang er correct gereageerd wordt, en als er incorrecte reacties komen kunnen die met een waarschuwing verwijderd worden. Als daar niet genoeg mankracht voor is, dan kan er wat mij betreft een groene opmerking volgen dat Bokt dierenleed een belangrijk issue vindt, maar aangezien Bokt de mankracht niet heeft om zo'n heftig topic in goede banen te houden het hierbij gesloten wordt. Maar dat is in mijn ogen iets anders dan gewoon sluiten wegens teveel herhaling en het feit dat er ook gemene reacties waren, zeker als er ook andere reacties zijn en lang niet elke post puur uit herhaling bestond.

Anoniem

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:45

Nou zie ik er toch prompt ook nog een perfect voorbeeld op bokt hier voorbij komen; Dat van die Maureen en de tros opgelicht uitzending. Een x aantal reacties dat alle topics die hier over geopend zijn om te waarschuwen tegen die vrouw, waren binnen no time weer dicht ook.

Ik ben het niet echt vaak met de ts eens, maar ook ik vind dat hoe dat er door bokt om wordt gegaan met dit soort nare en trieste topics binnen no time te sluiten, je als bokt zijnde geen goed beeld meegeeft aan de buitenwereld, of aan de bokkers zelf. Ik snap heel goed dat het moeilijk is, maar in foto topics of andere niet belangrijke topics, kan er gemod worden bij het leven, terwijl juist de topics die er toe doen al is het maar om te waarschuwen hoe het vooral niet moet, het maar gelijk in de vergetelheid moet worden gebracht. Ik ben zelf trouwens helemaal niet van de reltopics en laten die nou juist vaak veel en veel te lang open blijven? Hoe zit dat dan?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:21

Bokt kan dus helaas niets doen als ze mishandeling oid zien want ze zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud..
Maar bij topics zoals de poster boven mij benoemd zijn ze ineens wel verantwoordelijk voor de inhoud en moeten die gesloten worden.

Dat klinkt als behoorlijk meten met twee maten.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:23

Prrrr schreef:
Eerder werd bijvoorbeeld aangegeven dat mishandeling afstraalt op Bokt. Ik vraag me af of dat zo is, of zo zou moeten zijn. Moeten we ons dan duidelijker distantiëren van de inhoud die door gebruikers geplaatst wordt? Of vind je dat we juist meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor de inhoud? Even los van de vraag of dat uitvoerbaar is?


Ik denk dat het onvermijdelijk is dat zoiets afstraalt op Bokt, omdat alles wat op Bokt gebeurt niet anders kan zijn dan deel van Bokt. Als ik naar Bokt ga, dan ga ik niet om het webadres, niet om de regels, niet om de database, maar om dat waar het om gaat: de reacties die ik lees. In zoverre kan Bokt nooit helemaal apart zijn van wat er op Bokt gebeurt. Dat ]is Bokt.
Denk ook aan de topics over 'typisch Bokt'.

Distantieren ervan lijkt me dan ook (naast niet mogelijk want mensen blijven dingen als geheel zien hoeveel je je ook probeert te distantieren) niet goed want daarmee doe je ook tekort wat Bokt is in positieve zin. De leuke dingen die gebeuren? "Daar distantieren wij ons van, de inhoud doet er niet toe."
Dat zou zonde zijn.

En.... de nuance is dat Bokt als geheel dus niet ondubbelzinnig achter elke reactie van iedere gebruiker staat of hoeft te staan. Of een unaniem geheel te worden. Maar het is wel een gemeenschap met normen. Daarin ligt de meeste focus op het hoe en niet het wat, en dat is prima, maar als het maar ver genoeg gaat, dan kom je op een punt dat alleen de nadruk op 'hoe' niet meer voldoet. Wat mij betreft kom je bij die grenzen als het gaat om openlijke dierenmishandeling.
En je kunt best bepaalde dingen niet aanvaarden terwijl je andere dingen wel toelaat. Er wordt bv op Bokt nog best wat ruimte gelaten om ook seksuele content te bespreken, maar het is geen erotische site. En de gebruikers van het forum van seksueel contact met dieren zullen hier die topics niet mogen opstarten, terwijl er wel besproken mag worden hoe een dekking tussen hengst en merrie gaat, of zaadvangen voor de spermabank ofzo.
Dat zijn inhoudelijke keuzes, die worden al gemaakt. De vraag is dus alleen waar je de grens legt en dat is niet een vraag die beantwoord kan worden vanuit vormtechnische regels maar volgens mij alleen maar uit echt voelen wat je wilt dat Bokt is. Intrinsiek. Niet vanuit regels, niet vanuit vorm, niet proberen die moeilijke keuze buiten jezelf op te lossen, maar van binnenuit.

(Dat geldt voor iedere persoon voor zich, voor het team als geheel en voor Bokt als geheel inclusief de gebruikers.)
Wat is nog 'niet mijn stijl, ik gun het paard beter maar ik hoef mijn opvattingen niet aan anderen op te leggen' - een goed uitgangspunt in het algemeen, en wanneer wordt het 'dit is echt niet meer aanvaardbaar.'
Bovendien is de neiging dat anderen het moeten oplossen, de dierenbescherming bijvoorbeeld. Of denk aan seksueel misbruik van tieners op stallen - de politie moet het oplossen. En tegelijkertijd kunnen die situaties soms lang voortduren omdat de mensen die het doen eigenlijk geen sociale gevolgen merken terwijl het wel bekend is of had kunnen zijn.

Citaat:
Andere vraag, over het verwijderen van dat filmpje: dat zou hoe dan ook een link worden. Maar als je alles wat niet kan (gesteld dat je het daar over eens kan worden, stang/trens versus bitloos wordt bijvoorbeeld al een mooie discussie) van Bokt haalt, haal je dan ook niet een groot deel van wat juist bediscussieerd móet worden weg?


Soms wel maar in veel gevallen niet. Ik denk bv dat de stang/trens vs bitloos niet weghoeft, terwijl je wellicht wel iets weghaalt als een gebruiker een topic start met 'kijk dit prikkeldraadbit met extra scherpe randen, en hoe goed het werkt om een paard aan de teugel te trekken.' Wel toegestaan is iemand die ervaring deelt met seksueel misbruik, maar zeker niet ok als iemand vertelt hoe diegene als stalhouder een jong meisje heeft weten te manipuleren.
Wel toegestaan als iemand een verwaarloosd paard erbovenop probeert te helpen en iedere keer foto's van het verschil plaatst, niet prima als een eigenaar stopt met een paard te verzorgen en foto's plaatst met hoeveel slechter het gaat.

Extreme situaties, maar om maar aan te geven: we weten al dat er ergens een grens is die we niet over gaan, en dat het weren van een bepaalde insteek nog niet betekent dat het hele onderwerp niet bediscussieerd kan worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41553
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:32

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar te denken dat berichten op een forum niet afstralen op hoe men over dat forum denkt.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:50

Ik wordt al heel snel moe van het woord “dierenmishandeling”. Want om daar echt wat tegen te doen op een forum zo groot als Bokt, zal eerst besloten moeten worden wat “dierenmishandeling” is en wat niet, dan kun je als forum pas echt een standpunt in nemen in elk topic.

Net las ik nog een topic over dat TS gisteren plotseling haar pony in heeft moeten slapen en haar paard nu alleen staat. Op de eerste pagina valt het woord “dierenmishandeling” al, als TS niet ervoor kiest meteen een ander paard erbij te zetten.

Euhhh, wat?

Dus wat is nou “dierenmishandeling”? Is dat wat een deel van de mensen vind dat het is? Is dierenmishandeling persoonlijk, of is daar een norm aan te stellen?
Zoveel mensen, zoveel meningen... wat de één dierenmishandeling vind, hoeft de ander totaal niet te vinden. Kijk alleen al naar discussies over harnachement, sommigen vinden een bit al dierenmishandeling. Dus waar houdt het op, wat is de norm?

Op een forum zo groot als dit, met zoveel verschillende mensen, meningen en stromingen is er een heel erg groot grijs gebied. In dat grijze gebied moet een forum als Bokt vanuit het beheer, imo geen standpunt in nemen over wat nou wel of geen dierenmishandeling is.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:56

Mee eens Daphara. Maar met het continue veel te snel op slot gooien van topics waar soortgelijke zaken als dierenmishandeling en andere foute zaken, neemt bokt juist wel een standpunt in, in mijn ogen dan toch.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:07

MiniMeLona schreef:
Mee eens Daphara. Maar met het continue veel te snel op slot gooien van topics waar soortgelijke zaken als dierenmishandeling en andere foute zaken, neemt bokt juist wel een standpunt in, in mijn ogen dan toch.


Maar als een grote groep TS aanvalt en blijft aanvallen, omdat iets in dat grijze gebied in hun ogen dierenmishandeling is, dan kan ik mij wel voorstellen dat het topic op slot gegooid wordt. De vermeende mishandeling is dan niet de reden, maar de reacties van sommige leden.

Edit...

Ik zal even een voorbeeld geven uit mijn eige ervaring. Ik fok raskatten. Een heel aantal jaar terug had ik een jonge kater die langzaam wat lusteloos werd, niet goed wilde eten en na een aantal dagen zag ik de eerste tekenen van geelzucht. De DA deed een aantal testen en er kwam uit dat alles wees op droge FIP, een altijd dodelijke kattenziekte. Aangezien hij al geelzucht had, was het meest humane om te doen om hem meteen in te laten slapen, het zou een lijdensweg gaan worden.
Ik heb dat geweigerd en wilde hem nog een kans geven, dus de zwaarst mogelijke medicatie geëist (hele zware antibiotica en corticosteroïden) en daarnaast ben ik hem gaan dwangvoeden.

Op het kattenforum had ik een topic over de situatie lopen, toen de bloeduitslagen en uitslagen van de andere testen terug kwamen en ik vertelde dat ik toch niet opgaf en ging behandelen kreeg ik een stortvloed aan reacties over mij heen... het woord dierenmishandeling is meerdere keren gevallen.

De kat knapte wonder boven wonder toch wat op, volgens de dierenarts een korte opleving van de corticosteroïden, maar ik zette door. Na een week heb ik op een andere kliniek een specialistische echo laten maken (duur grapje) daaruit bleek dat hij een mega grote verstopping in zijn twaalfvingerigedarm had zitten. Met een spoedoperatie is dat er uit gehaald. Nog kon mijn eigen DA niet toegeven dat hij het mis had gehad en was ervan overtuigd dat mijn kater ook FIP had. De kater is helemaal opgeknapt na de operatie en later vader van een aantal nesten geworden, hij woont nu gecastreerd in Antwerpen met een voormalige fokpoes van mij bij een heel leuk stel. FIP is in de droge vorm altijd dodelijk binnen 2-4 maand en in de natte vorm altijd dodelijk binnen 2-3 weken. Het moge duidelijk zijn, dat mijn kater dat niet heeft gehad.

Heb ik mijn kater dan mishandeld, of heb ik hem gered? Ik ben uiteindelijk gestopt met allee kattenfora, was er helemaal klaar mee dat iedereen altijd een oordeel klaar heeft.

Dit is waarschijnlijk de reden dat ik zo tegen het woord dierenmishandeling ben in het grote grijze gebied.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:01

Sunnda schreef:
Bokt kan dus helaas niets doen als ze mishandeling oid zien want ze zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud..
Maar bij topics zoals de poster boven mij benoemd zijn ze ineens wel verantwoordelijk voor de inhoud en moeten die gesloten worden.

Dat klinkt als behoorlijk meten met twee maten.


Een van mijn posts in dat topic waar Suunnda refereert heb ik kritiek op het modereren geuit, de post was binnen 15 minuten verwijderd.
Als je probeert in gesprek te gaan krijg je geen antwoord.

Het Forum Bokt is nooit verantwoordelijk voor de inhoud van een induviduele post. Dat is de poster zelf.
Wel is het zo dat het kan dat Bokt op de inhoud van een Topic of post wordt aangesproken, bv omdat iemand die genoemd wordt vind dat het laster is.
Bokt kan wel worden gedwongen om te voorkomen dat de post verder wordt verspreid en eventueel worden verzocht de post te verwijderen.

Ik zie niet dat dat meer werk is dan wat er nu gebeurt.
Het verwijderen van Topics / posts roept veel weerstand op en voelt als censuur.

Alleen een slotje gooien op een Topic omdat een TS de gehele wereld over zich heen krijgt vind ik ook te kort door de bocht. bokkers die bewust over de schreef gaan mogen best manieren bijgebracht worden. Nu lijkt het dat bullying gewoon mag.

Helaas zullen moderators die opvoedkundige taak ook moeten vervullen in mijn ogen.
Nu zijn er bijna nooit discussies over het modereren mogelijk dat zegt heel veel en dat is jammer.

Dit Topic begon met de volgende openingszin:
Citaat:
In overleg opnieuw geopend omdat een moderator het een goede vraagstelling vond): hoe ga je er als gebruiker en ook als forum mee om als je op een forum geconfronteerd wordt met dierenleed - en vooral, hoe ga je met elkaar online verder als je weet dat iemand (on)bewust zijn of haar dier verwaarloost of mishandelt, maar je kunt verder niets voor het dier zelf doen omdat je niet weet waar dat staat? Het gaat hierbij dus om écht dierenleed,


Ik snap niet dat er onderwerpen zijn die niet besproken mogen worden, we leven in een land met een vrijheid van meningsuiting. Dat betekent voor mij dat alleen zaken die tegen de algemene regels van Bokt ingaan uitgesloten zijn.

Hoe om te gaan met mishandeling op een Forum is moeilijk. Uiteindelijk denk ik dat ik het recht in eigenhand zou nemen en een melding zou maken via de dierenpolitie.
Dit mits ik genoeg gegevens en vermoedens heb.

Daar zit ook het gevaar er zijn teveel mensen op een Forum die maar iets roepen en snel een hetze maken van niets.

Pien, als jij denkt dat het over jouw grenzen gaat gewoon handelen.

Als Bokt moderators verantwoordelijkheid willen nemen, denk ik dat ze dat op persoonlijke titel moeten doen, of anders achter de schermen door iemand een stukje educatie mee te geven.


Pff ik vind dit een moeilijk topic en wil meer reactie lezen.

Gini
Berichten: 17894
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:29

xyzutu2 schreef:
Als ik een topic open met dat je voor een sfeervolle verlichting natuurlijk tuinfakkels kunt kopen maar dat je ook gewoon een paar katten in brand kan steken, en daar komen 3 pagina's met ontzette reacties op, gevolgd met de moderatoropmerking dat er teveel herhaald wordt en dat de reacties te gemeen zijn en dat daarom het topic gesloten wordt...
Volgens moderators is dat geen partij trekken.
Voor gebruikers klinkt dat waarschijnlijk heel anders.


Het irritante aan fictieve voorbeelden is dat ze fictief zijn en dat je de moderators nu eigenlijk acties "verwijt" die ze misschien helemaal niet zouden maken. Wie weet zouden ze jouw post waarin je aanraadt katten aan te steken wel verwijderen en jou een ban geven voordat er 3 pagina's aan reacties zijn. Omdat katten in brand steken overduidelijk dierenmishandeling, is het in deze "gemakkelijker" om als mod daar een standpunt in te nemen.
Ik heb weet van een relaccount dat een topic opende met foto's van paarden die geslacht werden. Dat topic werd verwijderd en het account geband. Daar is het gewoon heel gemakkelijk: dit willen we niet op Bokt. Toen werden de Bokkers die op dat topic reageerden ook niet op de vingers getikt ofzo, dat was gewoon een heel wansmakelijk topic.

Het is de grote grijze zone waar het moeilijk wordt. Wat doe je met een paard dat strak op de slof gereden wordt? Tja.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:46

Tot mijn ontzetting lees ik in hrt topic over tros opgelicht de stal van Maureen, dat dit al eerder op bokt is besproken, meerdere malen zelfs door gedupeerde bokkers en dat deze topics verwijderd zijn...berichten omtrent haar uit eerste hand geleden leed, weggehaald...

Mensen op zoek naar info over ervaringen in paardenland missen deze waardevolle ervaringen omdat bokt zich verantwoordelijk voelt om dit niet openbaar te laten zijn?

Is dit waar het topic om draait?? Ik merk dit ook vaker..

Dit is dan toch ook meewerken aan oplichting?? Ik vraag mij af hoe dit bv als laster overeind kan blijven bij een rechter als verschillende mensen hun verhaal doen...

Zo vaak wordt er gewaarschuwd voor lieden in paardenland en bokt neemt dan altijd afstand ..ook bij de modderlandjes paarden met vertrapt hooi zoals er vaker is geweest...zovele oplichters die paarden de dupe laten worden...
Ik zue juist bokt als een medium in deze...een forum dat zich hard hoort te maken voor goede dierenbehandeling en oplichters aan de kaak te stellen....

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:43

Indestal schreef:
Tot mijn ontzetting lees ik in hrt topic over tros opgelicht de stal van Maureen, dat dit al eerder op bokt is besproken, meerdere malen zelfs door gedupeerde bokkers en dat deze topics verwijderd zijn...berichten omtrent haar uit eerste hand geleden leed, weggehaald...

Mensen op zoek naar info over ervaringen in paardenland missen deze waardevolle ervaringen omdat bokt zich verantwoordelijk voelt om dit niet openbaar te laten zijn?

Is dit waar het topic om draait?? Ik merk dit ook vaker..

Dit is dan toch ook meewerken aan oplichting?? Ik vraag mij af hoe dit bv als laster overeind kan blijven bij een rechter als verschillende mensen hun verhaal doen...

Zo vaak wordt er gewaarschuwd voor lieden in paardenland en bokt neemt dan altijd afstand ..ook bij de modderlandjes paarden met vertrapt hooi zoals er vaker is geweest...zovele oplichters die paarden de dupe laten worden...
Ik zue juist bokt als een medium in deze...een forum dat zich hard hoort te maken voor goede dierenbehandeling en oplichters aan de kaak te stellen....


In het geval van Marestable,s heeft zij een zaak gewonnen. Ik ken daar de details niet van. (rijdende rechter?) Als je na een rechtzaak doorgaat met de verhalen, wordt het wel laster.

Voor een Forum als bokt zou het denk ik voldoende zijn om in dat Topic naar de uitspraak te verwijzen en de discussie te sluiten. Ik geloof niet dat het nodig is om het te verwijderen.

Wat ik niet snap is dat wij geen weerwoord mogen hebben als er Posts, Topics worden verwijderd.
Het is gelijk kritiek op Bokt waarop een groot taboe heerst.

In dit topic is het voorbeeld van TS redelijk duidelijk, de reacties op zo een probleem (dierenmishandeling) kunnen alle kanten op. Een Heksenjacht is gauw ontketend met een thema als mishandeling.
Met alle emoties die ik heb zou ik geen goede moderator zijn.
Daarvoor heb je een duizendpoot met teveel vrije tijd nodig.

Het gevolg is dat veel te veel topics verzanden en in mijn ogen te gemakkelijk worden gefiled.
dat kan zijn slotje, verwijderen van posts, of modereren van een aantal posts.
Daarbij zal nooit iedereen tevreden zijn.

Citaat:
Mensen op zoek naar info over ervaringen in paardenland missen deze waardevolle ervaringen omdat bokt zich verantwoordelijk voelt om dit niet openbaar te laten zijn?

Is dit waar het topic om draait?? Ik merk dit ook vaker..

Dit is dan toch ook meewerken aan oplichting??


Nee het is geen actieve medewerking, althans dat hoop ik niet :o :o :o
medewerking is het als er iemand wordt beschermd door Bokt, de reden is denk ik bescherming van bokt zelf, de manier waarop dat gebeurd is een probleem wat ik signaleer.

Het pijnpunt is dat mensen die benadeeld zijn, nogmaals worden gepakt terwijl dat niet nodig is.
een discussie met de moderaters van Bokt over dit onderwerp lijkt onmogelijk omdat vragen nooit beantwoord worden. ook wordt het je onmogelijk gemaakt de vraag voor te leggen aan de bezwaarcommissie. Dus modderen we voort.

Indestal schreef:
Ik zue juist bokt als een medium in deze...een forum dat zich hard hoort te maken voor goede dierenbehandeling en oplichters aan de kaak te stellen....

*\o/* *\o/* *\o/*

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:36

Niet te veel censureren,want dan worden we onvoldoende geinformeerd en kunnen we niets meer leren.Als men onware berichten plaatst,dan komt dat wel uit. Mits er ruimte is voor woord en wederwoord.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:56

Daar komt ook nog bij dat Bokt veel levendiger en spannender wordt als niet alles weggecensureerd wordt. Ik ben zelf meerdere malen aangevallen en belachelijk gemaakt wegens mijn traditionele godsdienstige opvattingen,maar dat kan me niet schelen want ik wil juist weten hoe anderen denken.Al is het nu wel zo dat ik soms mijn mening maar voor me houd als ik eens geen zin heb in de vervelendigheid die ik dan voorzie.Maar jammer vind ik dat wel.Want zo wordt mijn mond ook wel eens gesnoerd,niet door de mods van Bokt maar door relreageerders.Maar toch wil ik adviseren om het niet te braaf te houden,want paardenliefhebbers houden van pit!

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:00

anjali schreef:
Daar komt ook nog bij dat Bokt veel levendiger en spannender wordt als niet alles weggecensureerd wordt. Ik ben zelf meerdere malen aangevallen en belachelijk gemaakt wegens mijn traditionele godsdienstige opvattingen,maar dat kan me niet schelen want ik wil juist weten hoe anderen denken.Al is het nu wel zo dat ik soms mijn mening maar voor me houd als ik eens geen zin heb in de vervelendigheid die ik dan voorzie.Maar jammer vind ik dat wel.Want zo wordt mijn mond ook wel eens gesnoerd,niet door de mods van Bokt maar door relreageerders.Maar toch wil ik adviseren om het niet te braaf te houden,want paardenliefhebbers houden van pit!


Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Jíj mag er van houden maar we vergeten een groep die hier ook op zit: de hele jonge meiden. Ik weet nog wel dat ik hier helemaal aan het begin kwam en een vraag stelde hoe een halster om moest. Daarop kreeg ik best een gemene reactie. Ik ben dan heel blij dat er juist voor me word opgekomen in plaats van 'het maar spannend houden'. Als je zo jong bent, kunnen dat soort reacties je echt verdrietig maken en/of kwetsen.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:33

StillAngel schreef:
anjali schreef:
Daar komt ook nog bij dat Bokt veel levendiger en spannender wordt als niet alles weggecensureerd wordt. Ik ben zelf meerdere malen aangevallen en belachelijk gemaakt wegens mijn traditionele godsdienstige opvattingen,maar dat kan me niet schelen want ik wil juist weten hoe anderen denken.Al is het nu wel zo dat ik soms mijn mening maar voor me houd als ik eens geen zin heb in de vervelendigheid die ik dan voorzie.Maar jammer vind ik dat wel.Want zo wordt mijn mond ook wel eens gesnoerd,niet door de mods van Bokt maar door relreageerders.Maar toch wil ik adviseren om het niet te braaf te houden,want paardenliefhebbers houden van pit!


Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Jíj mag er van houden maar we vergeten een groep die hier ook op zit: de hele jonge meiden. Ik weet nog wel dat ik hier helemaal aan het begin kwam en een vraag stelde hoe een halster om moest. Daarop kreeg ik best een gemene reactie. Ik ben dan heel blij dat er juist voor me word opgekomen in plaats van 'het maar spannend houden'. Als je zo jong bent, kunnen dat soort reacties je echt verdrietig maken en/of kwetsen.

daar heb je helemaal gelijk in! Ik ben zelf bijna 65 jaar en daardoor sta ik waarschijnlijk wel steviger in het leven dan jongere mensen. Dus je hebt gelijk ja. Inderdaad moet met de jongere lezer rekening gehouden worden.

nps
Berichten: 1979
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:17

Als ik zie hoe grof, kwetsend en ongenuanceerd mensen reageren, bijvoorbeeld ook in facebook discussies ben ik ontzettend blij met de moderatie van dit forum en de vrijwilligers die hier tijd in steken. Bedenk ook dat er jongeren op zitten.

Anjali, je word overigens niet zelf belachelijk gemaakt, je wordt wel aangesproken op je gebrek aan empathie in je reacties en het zeer kort door de bocht reageren. Dat is iets heel anders en heeft helemaal niets met je religie te maken.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:48

xyzutu2 schreef:
..............
Jaren geleden plaatste iemand een advertentie op de Bokt markt waarbij het paard op elke rijfoto uit de mond bloedde. Ik meldde dat bij het team, er werd niets gedaan, met de boodschap dat Bokt niet verantwoordelijk is voor de inhoud van advertenties. Er werd een topic geopend over mishandeling op de Bokt markt omdat meer mensen hiervan gruwden, en het topic werd gesloten omdat het door reacties op de OP aan een advertentie gelinkt kon worden, en advertenties bespreken is verboden.


Een Tijdje terug was er een topic: Wat te denken van deze vreemde hoef

Het betrof een paard wat te koop stond via een advertentie elders.
Ik heb meermaals getemd maar er was geen mod die tijd had.
opnieuw getemd na 2-3 dagen. Schorvoetend werden een paar foto,s waar het paard herkenbaar in stond afgebeeld verwijderd. Het topic werd niet gesloten. Enkele weken later liet de geintreseerde bokster opnieuw keuringsfoto,s maken die allemaal op bokt gepost werden en uitvoerig besproken. Heel intressant maar tegen de regels en tegen het nieuwe privacy beleid als ik het begrijp teminste.
Nu ik vandaag kijk wat er van het topic is geworden is het naar de MH verplaatst. Iets wat veel eerder had gemoeten.

Ik snap niet dat de moderators kwaad worden als wij vertellen wat er gebeurd.
Als ik vraag om iets te verwijderen, wordt er gauw geroepen moet ik met mijn.. mod bespreken.
Ik heb ook wel contact met de hoofd mod gehad. geen antwoord waar ik iets mee kon, maar dan kan je niet zeggen dat je niet weet wat er op moderatie gebied gaande is.

nu 10 minuten geleden is van het volgende topic verwijderdde titel gewijzigd:

Malafide paardenhandel vanavond Tros Opgelicht!?

edit: iemand heeft de titel gewijzigd waardoor ik het niet terug vond in mijn actieve topics

sneer verwijderd
Laatst bijgewerkt door BMHP op 13-09-18 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers