Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:41

Sica schreef:
Maar als je het eens omdraait, jij hebt een paard te koop staan en komt ineens een topic tegen op bokt waaruit je duidelijk jouw paard kan halen... Dan ben je ook niet blij, zacht uitgedrukt.

Geen foto's, geen naam of afstamming,geen advertentie, dus dat zou best knap zijn sowieso.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:51

anjali schreef:
Ik snap al die geheimzinnigheid niet over de (vraag)prijs van paarden.Daar kun je toch gewoon over communiceren.

Niet iedereen vindt prettig als iedereen weet wat je hebt betaald voor je paard. Je vertelt ook niet iedereen hoeveel geld je op je rekening hebt staan, de prijs van hun paard vertellen aan anderen voelt voor sommige hetzelfde.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:25

Ja,soms komt het erop neer dat iemand zijn paard wil verkopen,maar niemand mag het weten!En dan verbaasd zijn dat ze er niet vanaf komen.Normaal gesproken adverteert een winkel toch zo veel mogelijk.Anders verkoop je niets.En een nette prijs hoeft ook niet verborgen te blijven.

Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:55

Wat apart, ik meen mij toch wel meerdere topics te herinneren waarin mensen vol in gingen op de prijskaartjes van bekende paarden. Als het over bekende topsport paarden gaat mag het dus blijkbaar wel, hoezo is dat?

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:30

Ik snap het probleem sowieso niet. Als je je paard verkoopt weet je echt wel dat jan en alleman iets over de prijs te zeggen heeft. Je stalgenoten, de concurrentie op wedstrijd, en uiteraard de potentiele koper(s), die allemaal in hun eigen kringetje van stalgenoten en collega-wedstrijdruiters gaan informeren wat ze er van vinden. Zodra je advertentie op marktplaats of sporthorses staat, zal er over de prijs en het paard geluld worden. Is het niet hier, dan is het wel op FB of whatsapp.
En als verkoper is dat alleen maar handig, dan weet je tenminste wat je kunt verwachten als tegenbod :+

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 19:57

Ik vind het ook enorm overdreven en net wat ik al zei: ik geloof nooit dat op alle berichten in het algemene taxatietopic gemodereerd werd op toestemming van de eigenaar.

Maar voortaan moet je dus zeggen: ''Stel dat er een 4-jarige merrie van 1.63m hoog die B-springen is te koop zou staan, wat zou zo'n paard dan waard zijn?'' :roll: .

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:16

Nouja bij dit topic kwam het slot ook als mosterd na de maaltijd dus ik zou me er als TS weinig van aantrekken :+

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 20:20

Nies_ schreef:
Nouja bij dit topic kwam het slot ook als mosterd na de maaltijd dus ik zou me er als TS weinig van aantrekken :+

Ook ja, maar ik zou het heel irritant vinden als voortaan dat soort topics meteen op slot gaan.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:27

Bowo schreef:
anjali schreef:
Ik snap al die geheimzinnigheid niet over de (vraag)prijs van paarden.Daar kun je toch gewoon over communiceren.

Niet iedereen vindt prettig als iedereen weet wat je hebt betaald voor je paard. Je vertelt ook niet iedereen hoeveel geld je op je rekening hebt staan, de prijs van hun paard vertellen aan anderen voelt voor sommige hetzelfde.

Dus als ik als oude eigenaar een afscheidstopic open omdat ik "mijn lieveling" heb verkocht; moet ik eerst toestemming hebben van de nieuwe eigenaar?
Mag ik dan ook geen prijs noemen waarvoor ik mijn paard heb verkocht (of te koop heb staan)?
Mag de nieuwe eigenaar gaan eisen dat alle oude topics die ik over het paard heb geopend (eventueel met problemen die ik had) moet gaan laten verwijderen?
Mag ik dan geen foto meer hebben in mijn profiel van mijn oude paard?

Hoever kan het dan gaan?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:31

Bowo schreef:
anjali schreef:
Ik snap al die geheimzinnigheid niet over de (vraag)prijs van paarden.Daar kun je toch gewoon over communiceren.

Niet iedereen vindt prettig als iedereen weet wat je hebt betaald voor je paard. Je vertelt ook niet iedereen hoeveel geld je op je rekening hebt staan, de prijs van hun paard vertellen aan anderen voelt voor sommige hetzelfde.

Dus als ik als oude eigenaar een afscheidstopic open omdat ik "mijn lieveling" heb verkocht; moet ik eerst toestemming hebben van de nieuwe eigenaar?
Mag ik dan ook geen prijs noemen waarvoor ik mijn paard heb verkocht (of te koop heb staan)?
Mag de nieuwe eigenaar gaan eisen dat alle oude topics die ik over het paard heb geopend (eventueel met problemen die ik had) moet gaan laten verwijderen?
Mag ik dan geen foto meer hebben in mijn profiel van mijn oude paard?

Hoever kan het dan gaan?[/quote]

Nee hoor. (hoewel ik me wel afvraag waarom je de verkoopprijs van je paard in een afscheidstopic zou zetten :P)
Het is een keuze van iemand om een paard waar online veel over te vinden is wel of niet te kopen als diegene dat niet fijn vindt. Je kunt niet van een oud eigenaat verwachten dat ze alles aan gaan passen.
Wat ik enkel wil zeggen, is dat ik wel begrijp dat niet iedereen de prijs van zijn paard rond wil gaan strooien. Niet iedereen hoeft te weten dat je paard 100.000 of 1000 euro heeft gekost. Het kan nogal wat vooroordelen geven waar je niet blij van wordt.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:49

Op het moment dat je een advertentie zet, is de prijs openbaar. Dat was vroeger ook al zo, toen we nog een hoefijzertje in de Hoefslag zetten, of hoe noemden ze hun advertenties ook al weer. En je paard verkopen zonder te adverteren is toch best wel lastig, en zonder (richt)prijs krijg je verdomd weinig reacties...

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:51

Ibbel schreef:
Op het moment dat je een advertentie zet, is de prijs openbaar. Dat was vroeger ook al zo, toen we nog een hoefijzertje in de Hoefslag zetten, of hoe noemden ze hun advertenties ook al weer. En je paard verkopen zonder te adverteren is toch best wel lastig, en zonder (richt)prijs krijg je verdomd weinig reacties...

Ja,ik vind die advertenties met prijs n.o.t.k. ook wat moeilijk.Dan weet je toch absoluut niet of het paard binnen je budget zou vallen.En ik ben niet iemand van afdingen!

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:04

Excuus voor de verwarring die het veroorzaakt heeft en excuus voor het late antwoord.

Het gaat in deze niet direct om de waarde die er wordt toegekend aan het paard, maar om de informatie die zonder medeweten van de huidige eigenaar online komt. Wanneer het paard in de actieve verkoop staat en er een advertentie is dan heeft de eigenaar er zelf voor gekozen welke informatie online komt, welke foto's erbij komen etc. Dat paarden dan besproken worden begrijpen we volledig en inderdaad, dan kan de beoordeling van Bokt heel goed helpen in bepalen welke prijs redelijk is.

In de gevallen waarbij het paard 'in stille verkoop' staat en wordt besproken, wordt er enkel informatie vanuit de potentiƫle koper gedeeld en hoewel dit vaak een bekende is, kan dit onvolledig zijn, verkeerd begrepen of wellicht helemaal niet waar en vooral, de eigenaar weet niet dat het paard besproken wordt, maar kan wel nadelige gevolgen ondervinden wanneer het paard eenmaal in de actieve verkoop komt.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:11

Er werdt helemaal geen paard getaxeerd. Er werd een totaal anoniem geval besproken wat zoiets waard zou zijn. Zelfde als ik zou vragen wat zou een auto met 3ton op de teller en een rotte bodem waard zijn...is ook niet een specifieke auto bespreken.

Modje krijgen het denk ik een beetje op hun heupen door de nieuwe wetgeving rondom de privacy, maar dat raakt hier kant nog wal.

Laten we het op bokt vooral alleen nog maar over cavia's en kanari's hebben want elk paard gerelateerd topic wordt toch vroeg of laat doodgemodereerd.

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:19

Ik wil best in discussie tot op welke hoogte iets als herkenbaar beoordeeld kan worden, wat we als afkappunt zouden kunnen laten dienen en waar wellicht ook beter niet om gevraagd kan worden wanneer een topic geopend is (denk aan afstamming etc). Maar dan zou het wel fijn zijn als we die discussie op een open manier kunnen voeren.
Naar mijn mening was geen van de recente topics totaal anoniem, maar dat beoordelen is zeker een deel subjectief dus ik ben benieuwd naar jullie meningen.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:40


ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:45

Ik heb dit een keer gehad, 8 pagina's lang. Werden eerlijk gezegd ook nog best onaardige dingen gezegd. En je kan jezelf als verkoper zo lastig verdedigen he. Want als je zegt: 'Dan koop je hem toch niet, heb nog 10 kijkers in de rij staan.' dan zet je iemand ineens onder druk en ben je een nare verkoper.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:08

Er werd nergens in het topic een naam genoemd, niet van paard, niet van verkoper, niet van TS. Er werd nergens een afstamming genoemd of verder ook maar iets wat direct naar paard of verkoper terug te leiden was. Er werd niet gemeld waar het paard staat, wat voor kleur het had, wat voor ras...alleen paard met nog niet gerevalideerde peesblessure. Nou, daar zijn er denk ik wel 100 van in NL

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:34

Ook ik was verrast dat sommige topics gesloten waren omdat taxatietopics niet toegestaan zouden zijn.
Ik snapte het niet, maar nu nog steeds niet. Waarom is dit topic dan nog open: [PP] Paard kopen
En deze topics wel gesloten? [PP] Waarde paard?

[PP] Pas herstelde blessure paard kopen

Wat is het verschil? Of is het eerste topic aan de aandacht ontsnapt en gaat deze alsnog dicht? Of is het minder erg als het om een paard gaat wat niet uit nl komt?

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:47

Klopt, de eerste is me ontschoten :o Niet de bedoeling want wil zeker geen voorkeursbehandelingen geven of inderdaad paarden uit het buitenland wel laten taxeren/beoordelen. Maar, er is zoals eerder aangegeven wel een verschil tussen paarden in de stille verkoop en paarden die actief te koop zijn.

Verder hebben we natuurlijk de voorkeur geen topics uitgebreid op FZ te bespreken, ik begrijp zeker om welk topic het gaat en welk verschil er is met andere gesloten topics. Echter wordt er ook veel informatie gegeven over de blessure, waar geen toestemming voor gegeven is om te bespreken.
Zeker degelijke topics kan het prettig zijn om te behouden, maar moeten we wel kijken hoe we het zo algemeen mogelijk houden.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:55

Dan moet je alles gaan sluiten als verzorgsters om raad vragen voor exceem, wondjes of verzorging.

Bedoel ik als eigenaar zou het misschien wel niet kunnen waarderen dat de verzorgster raad vraagt op bokt

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 23:02

Sorry maar ik vind je verdediging echt een hoop gelul die kant noch wal slaat. Niemand had enig idee om welk paard het gaat, TS vroeg gewoon advies en kreeg daar antwoord op. Als dat al niet meer mag op bokt kun je er beter gelijk gewoon helemaal een groot slot op hangen.

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 23:16

Vind ik persoonlijk absoluut niet, maar goed, wellicht ben ik te streng. Ik ga het overleggen en kom er op terug ;)

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 23:19

Zucht, had ik nu maar mijn mond gehouden, dan was het topic nog open geweest... 8)7 Vind het maar een raar verhaal allemaal.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:03

RianneH schreef:
Vind ik persoonlijk absoluut niet, maar goed, wellicht ben ik te streng. Ik ga het overleggen en kom er op terug ;)



Ik zou het echt knap vinden als iemand kan raden over welk paard dit ging. Oh ja, het was een bruine met 4 benen en een hoofd!!! :D