Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 08:11

...een bepaald (te koop staand) paard waard vindt? Ik weet dat je geen foto's van andermans paarden mag plaatsen zonder toestemming van de eigenaar, maar ik heb toch heel geregeld vragen langs zien komen over of een bepaalde prijs reëel is voor een bepaald paard (waarbij het paard wordt beschreven). Nooit heb ik een modopmerking voorbij zien komen dat dat alleen mag als er toestemming van de eigenaar is :? . Tot gisteren, en ik vraag me af waar dat vandaan komt.

Edit: en ik vind het een vrij belachelijke 'regel' dus ik hoop dat het een foutje van de betreffende mod is.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:14

Dat topic was niet eens taxatie topic maar vraag om raad.

Mods van tegenwoordig zijn kinderen zonder enige kennis. Bokt heeft zijn eigen regels die gewoon niet overeenkomen met wetboek van vrije mening.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:21

Niemand verplicht je om te blijven Tita.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:24

lieveli schreef:
Niemand verplicht je om te blijven Tita.



Echt een post met nuttige inhoud

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:25

Vielen dank!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:28

Helaas is moderen echt modderen aan het worden. Het consumenten forum van de Tros heeft dit probleem ook. Modjes die niet weten hoe het(wel) moet.
Had Bokt regelmatig als voorbeeld aangehaald als het om goede moderatie gaat. :o

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:30

tita schreef:
lieveli schreef:
Niemand verplicht je om te blijven Tita.



Echt een post met nuttige inhoud


Hahaha nou!

GUSTIxBILL

Berichten: 1981
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:31

lieveli schreef:
Niemand verplicht je om te blijven Tita.


Jammer genoeg wel
Of het moet geanomiseerd worden, maar dan nog is alles traceerbaar...

En idd, heb hier verder ook nooit niks over gehoord of gezien dat dit niet mag

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:31

Dit is altijd al het beleid geweest, voor taxeren van een niet eigen paard is altijd toestemming van de eigenaar nodig.

Voorheen werden die topics snel gesloten en werd er verwezen naar één van de vele centrale taxatietopics met vermelding van de gevraagde toestemming.
Nu we die verzamel-topics niet meer verplichten mogen taxatietopics los op het forum geplaatst worden, mits er toestemming is van de eigenaar. Is dat niet het geval dan kunnen we met TS nog kijken naar het verwijderen van specifieke informatie om er een zeer algemeen topic van te maken, maar daarvoor sluiten we nog steeds in eerste instantie het topic en nemen we contact op met de TS over de toestemming en nu verder.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:34

GUSTIxBILL schreef:
lieveli schreef:
Niemand verplicht je om te blijven Tita.


Jammer genoeg wel
Of het moet geanomiseerd worden, maar dan nog is alles traceerbaar...

En idd, heb hier verder ook nooit niks over gehoord of gezien dat dit niet mag


Nee hoor, je kunt uitloggen en nooit meer inloggen.

Rianne, bedankt voor de uitleg!

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:35

RianneH schreef:
Dit is altijd al het beleid geweest, voor taxeren van een niet eigen paard is altijd toestemming van de eigenaar nodig.

Voorheen werden die topics snel gesloten en werd er verwezen naar één van de vele centrale taxatietopics met vermelding van de gevraagde toestemming.
Nu we die verzamel-topics niet meer verplichten mogen taxatietopics los op het forum geplaatst worden, mits er toestemming is van de eigenaar. Is dat niet het geval dan kunnen we met TS nog kijken naar het verwijderen van specifieke informatie om er een zeer algemeen topic van te maken, maar daarvoor sluiten we nog steeds in eerste instantie het topic en nemen we contact op met de TS over de toestemming en nu verder.



Je kunt zo dus nooit iets leren.
In dit geval ging om topic met een verhaaltje ...zonder foto zonder informatie zodat je een paard kan herkennen.

Hoe moet je anders om raad vragen en hoe kun je iets taxeren zonder beeld te hebben.
Zonder beeld is er geen sprake van echte taxatie

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5005
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:43

Maar als je het eens omdraait, jij hebt een paard te koop staan en komt ineens een topic tegen op bokt waaruit je duidelijk jouw paard kan halen... Dan ben je ook niet blij, zacht uitgedrukt.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:47

Moraal van het verhaal: als je het paard van een ander wilt laten taxeren, gewoon een topic openen, foto plaatsen en erbij zetten dat het mag van de eigenaar.

Enne...Boktbeheer/mods: het heeft alleen zin regels op te leggen als je kunt handhaven. Zélfs als een eigenaar ook een boktaccount zou blijken te hebben en binnen zou vallen met: "ik heb hiervoor helemaal geen toestemming gegeven", hoe gaan jullie bewijzen dat die toestemming al dan niet gegeven is? :+

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:48

@sica: Waarom niet? Als iemand twijfelt of de prijs reëel is, dan mag dat toch gevraagd worden? Ik zou als eigenaar juist stiekem meelezen om te zien of ik niet idd teveel vraag.. :P
Want eerlijk is eerlijk.. Vaak speelt er een emotionele waarde mee waardoor de oude eigenaar zn prijs veel te hoog heeft..

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:56

Ibbel schreef:
eigenaar.

Enne...Boktbeheer/mods: het heeft alleen zin regels op te leggen als je kunt handhaven.


Enne.. handhaven naar eigen regels zou ook nog es mooi zijn...

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:59

Sica schreef:
Maar als je het eens omdraait, jij hebt een paard te koop staan en komt ineens een topic tegen op bokt waaruit je duidelijk jouw paard kan halen... Dan ben je ook niet blij, zacht uitgedrukt.

Waarom zou ik dan niet blij zijn? Als ik gewoon een realistische prijs vraag zal men dat ook aangeven.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 09:56

RianneH schreef:
Dit is altijd al het beleid geweest, voor taxeren van een niet eigen paard is altijd toestemming van de eigenaar nodig.

Voorheen werden die topics snel gesloten en werd er verwezen naar één van de vele centrale taxatietopics met vermelding van de gevraagde toestemming.
Nu we die verzamel-topics niet meer verplichten mogen taxatietopics los op het forum geplaatst worden, mits er toestemming is van de eigenaar. Is dat niet het geval dan kunnen we met TS nog kijken naar het verwijderen van specifieke informatie om er een zeer algemeen topic van te maken, maar daarvoor sluiten we nog steeds in eerste instantie het topic en nemen we contact op met de TS over de toestemming en nu verder.

En in die verzameltopics werd op élk bericht waar niet specifiek stond of er al dan niet toestemming van de eigenaar was gemodereerd? Sorry, maar daar geloof ik niks van.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:07

Volgens mij is één van de doelen van Bokt als paardenforum om kennis en ervaring uit te wisselen. Een logisch gevolg daarvan is volgens mij dat je als onervaren paardenbezitter de ervaring en kennis van Bokt gebruikt bij de aanschaf van een paard. Of dat nou gaat om tips waar je op moet letten, het keuren van het paard of een reële vraagprijs. Het is natuurlijk van de zotte dat je volgens Bokt als koper toestemming aan de verkoper moet vragen of je advies mag inwinnen over de vraagprijs. Als Bokt daar een regel voor heeft, dan wordt het hoog tijd dat die regel afgeschaft wordt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 12:13

Nies_ schreef:
Sica schreef:
Maar als je het eens omdraait, jij hebt een paard te koop staan en komt ineens een topic tegen op bokt waaruit je duidelijk jouw paard kan halen... Dan ben je ook niet blij, zacht uitgedrukt.

Waarom zou ik dan niet blij zijn? Als ik gewoon een realistische prijs vraag zal men dat ook aangeven.

Ik zou dat idd ook totaal niet boeiend vinden.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 12:18

Nog eens een andere gedachte... Als bokt het nieuws brengt dat de veilingtopper Pietjepuk voor € 150.000 euro verkocht is aan hengstenhouder Bla, wordt dan ook gevraagd aan de oude en nieuwe eigenaar of hij dat goed vindt? En ja, dan is het opeens "nieuws", maar uiteindelijk gaat het om precies hetzelfde: wat is een paard waard...

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 12:22

Karl66 schreef:
Volgens mij is één van de doelen van Bokt als paardenforum om kennis en ervaring uit te wisselen. Een logisch gevolg daarvan is volgens mij dat je als onervaren paardenbezitter de ervaring en kennis van Bokt gebruikt bij de aanschaf van een paard. Of dat nou gaat om tips waar je op moet letten, het keuren van het paard of een reële vraagprijs. Het is natuurlijk van de zotte dat je volgens Bokt als koper toestemming aan de verkoper moet vragen of je advies mag inwinnen over de vraagprijs. Als Bokt daar een regel voor heeft, dan wordt het hoog tijd dat die regel afgeschaft wordt.


Precies. Wat maakt het uit? Ik als eigenaar verkoop het paard voor bedrag X en niet meer of minder wat Bokt er dan ook van vindt. Het is aan de potentiële koper daar in mee te gaan of niet. Prima om na te gaan wat anderen vinden lijkt mij.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:52

Ibbel schreef:
Nog eens een andere gedachte... Als bokt het nieuws brengt dat de veilingtopper Pietjepuk voor € 150.000 euro verkocht is aan hengstenhouder Bla, wordt dan ook gevraagd aan de oude en nieuwe eigenaar of hij dat goed vindt? En ja, dan is het opeens "nieuws", maar uiteindelijk gaat het om precies hetzelfde: wat is een paard waard...


Haha, daar heb je wel een punt.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:59

Citaat:
het heeft alleen zin regels op te leggen als je kunt handhaven.


...oneens.
Bokt moet als organisatie ook aan haar eigen veiligheid denken.
Als een boze eigenaar verhaal wil komen halen is het belangrijk dat er regels zijn.
(En dat je kunt aantonen dat je als bokt zijnde je best hebt gedaan die te handhaven. Heeft iemand de regels overtreden door te verzinnen 'dat de eigenaar het goed vond' - dat valt voor de mods niet te achterhalen.)

En tegen de tijd dat topper X verkocht is voor het lieve sommetje van (heel veel euri) - dan is het een nieuwsfeit.
Geen taxatie.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:07

Janneke2 schreef:
Citaat:
het heeft alleen zin regels op te leggen als je kunt handhaven.


...oneens.
Bokt moet als organisatie ook aan haar eigen veiligheid denken.
Als een boze eigenaar verhaal wil komen halen is het belangrijk dat er regels zijn.
(En dat je kunt aantonen dat je als bokt zijnde je best hebt gedaan die te handhaven. Heeft iemand de regels overtreden door te verzinnen 'dat de eigenaar het goed vond' - dat valt voor de mods niet te achterhalen.)

En tegen de tijd dat topper X verkocht is voor het lieve sommetje van (heel veel euri) - dan is het een nieuwsfeit.
Geen taxatie.


Oneens. Nieuwe eigenaar en/of vorige eigenaren kunnen het ook niet leuk vinden dat de wereld weet wat ze voor een paard hebben betaald of ontvangen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Sinds wanneer mag je niet meer vragen naar wat een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:17

Ik snap al die geheimzinnigheid niet over de (vraag)prijs van paarden.Daar kun je toch gewoon over communiceren.